Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: IVT 490 fläkthastighet  (läst 5891 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy30

  • Gäst
Andy30
IVT 490 fläkthastighet
« skrivet: 21 december 2011, 12:13:59 »
Jag mailade till IVT kundsupport angående hur mycket luft som kompressorn behöver för att klara av att producera sina 2 kw och fick följande svar. Tacksam för era synpunkter. Finns det risk för fuktproblem?

Hej,
Låg fläkthastighet betyder att det kommer mindre energi till kylsystemet och kompressorn jobbar mindre. Således måste du köra mera med elpatron för att kompensera det bortfallet.

Å andra sidan sparar du mest energi på att stänga av fläkten, men då blir sannolikt både du och huset ”sjukt”. Således gäller det att hitta en bra balans mellan dessa ytterligheter, det gör man bäst genom att få pumpen injusterad av en ventilationsexpert. 2,0 kW fordrar max varvtal på fläkten.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #1 skrivet: 21 december 2011, 23:34:42 »
Tror inte den klarar 2kw vid full ventilering. Ökar man luftvolymen till 370m3 skulle jag tro att avluften kommer att hamna på ca 12 ºC vid en frånluft på 22 ºC. 370 x 0,3 x 10 = 1110w + kompressorvärme ca 500w . Så 16-1700w är nog närmare sanningen.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #2 skrivet: 21 december 2011, 23:54:19 »
du kan ju fingera olika driftslägen i bifogat exelark. Observera att ett bra Cop inte nödvändigtvis betyder den bästa besparingen. Sänk vent.luft till 170m3 och avluften till 6 ºC så blir det ett överskott på 100w istället för ett underskott på 1000w vid vent.370m3 och 12 ºC avluft.  tomte::
« Senast ändrad: 22 december 2011, 00:01:18 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad HIZ

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2012, 09:01:35 »
Går det att stänga av fläkten på en 490?
Det gick inte på min 480 utan jag ändrade omkopplaren så att läge 1
är avstängd fläkt, samtidigt styrde jag så att kompressorn då inte kan starta.
Det här är ju intressant under mycket kalla väderperioder och om man är bortrest, dvs avdunstad från bostaden men inte på så lång tid att man vill stänga av varmvattenberedaren eller hela anläggningen.
Det senare vill iaf jag göra om jag åker till Brazil på en månad eftersom det är gamla saker och det kan uppstå läckor.

(I mitt fall bidrar IVT480 till husets grundvärme men inte den enda, jag kan vara utan den och ändå klara både uppvärmning och varmvatten pga det gamla systemet, med vedeldning (också olja..) i panna eller elpatron 6 KW
och för IVT480 har jag separerat två utvalda radiatorer varför jag har bra koll på vad den ger och hur den funkar, den ena radiatorn är en jätte och sitter i hallen där normalt folk brukar ha en LLVP numera, COP i IVT480 hålls upp av en sådan LLVP på övervåningen i stället där den behövs sommartid för kyla och det är för mig "boostning" det som jag känner för att uppfatta det ordet)

Sen kommer jag ihåg att jag mätte effekter vid de två lägsta fläkthastigheterna men jag har inte anteckningarna här.
Det låg runt 1500 Watt effekt och nästan försumbar skillnad mellan fläkthastigheterna vid ute-temp på +10.
Jag väljer därför mellan dessa två hastigheter beroende på vilket behov jag känner av ventilation och inget annat.
Med mer fläktande kan man förmodligen få ut sina två kilowatt när kompressoreffekten är inräknad vilken den är iaf delvis vid mina mätningar i våras dvs en del av kompressorvärmen vandrade ut i systemet, en del gav direkt uppvärmning i badrummet där den finns.

Den som inte kan mäta kan i stället helt enkelt prova den hårda vägen, titta på hur mycket framledningstempen ökar under fem minuters kompressordrift vid de olika fläkthastigheterna och se då givetvis till att ställa upp börvärdet på rumstemp tillfälligt så att anrättningen jobbar samt stäng av elpannan.
« Senast ändrad: 16 januari 2012, 00:15:10 av HIZ »
2010-15 själv installerat FLVP och LLVP i 128 kvm villa som såldes 2016. 2022 intresserad av LVVP för mors räkning, men fel årstid och en verklig cirkus med oseriösa och okunniga säljare samt opålitliga installatörer.
Följer forumet lite numera efter tio års uppehåll.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2012, 11:11:17 »
Det där programmet var inte det rätta, det visar fel cop p.g.av att det inte tar hänsyn till kompressorvärmen. Har även lagt till "temp frånluft" då det inte är givet att denna temp är den samma som inneluft temp. Energi innehållet i luft är satt till 0,33w/m3/k, nämner det då jag förstått att det råder skilda meningar om det.
Hoppas denna fungerar bättre. Det visar ungefär mitt körläge just nu, stryper jag luften mer riskerar jag att förångaren fryser vilket ger avfrostningar, och det vill jag inte ha.
Förångaren på -2 ºC, måste nog öppna lite. :-\
« Senast ändrad: 09 januari 2012, 13:43:11 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad silverräven

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #5 skrivet: 09 januari 2012, 16:28:02 »
Under vintern 2010/2011 ändrade jag fläkthastigheten till lägsta möjliga. Det var trots det torrt 20-30% RH vid 21 grader och uppvärmningen av varmvatten fungerade bra. Problemet med kallluftsras vid ventilerna var oförändrat. Denna säsong har jag fläkten enligt installationsdokumentet och har bara 2 ventiler öppna (totalt finns 7). Den förändring som jag noterat är att elpatronen går in när vi duschar, men nu har jag ändrat på timern för tillskott för att möta det. Fortfarande torrt och nu inget kallluftsras. Undrar om det verkligen är befogat med den rekommenderade frånluftsventilationen. Notera att kompressorn på 490:an bara producerar tappvarmvatten.
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #6 skrivet: 09 januari 2012, 16:46:36 »
Japp, den frös. Jag har ett spjäll monterat på vp som jag stryper vid behov. Kör på lägsta hastighet vilket ska ge 220m3/h, hade strypt till häften men det gick inte, öppnar upp så att den får 3/4 av flödet, får se om det blir bättre. Bäst hade varit om man kunde göra så att förångartemp justerade spjället efter behov, så nära 0 ºC som möjligt utan att den fryser.
Tycker också man måste ta mer hänsyn till innomhusmiljön vid ventilering. Finns ingen anledning att byta luften om den är bra ( skulle möjligen vara för att man vill ha varmvatten).
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

trebor4

  • Gäst
trebor4
SV: IVT 490 fläkthastighet
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2012, 12:44:45 »
Kalluftras fiR:
Vi har kommit på följande när det gäller ventiler och flvp.
1. sätt igen alla ventiler med bomull f o m november-mars månad slut
2. öppna ett-två fönster i låsläge dvs någon cm. Stängs helt vid -10 och kallare
3. vi har aldrig haft så bra komfort inne. :)
178 kvm åtgång 13 400 kvh/år zon4 Uppland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!