0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, Har nog bestämt mig för en offert på en nibe 1225 med 150m borrdjup fast jag lägger nog till 10meter.Det jag funderar över är beräkningarna som dom gjort, så här ser det ut. (lite förenklat)Elförbrukning(85%) 28000 kw/årNettoenergibehov exlusive hushållsel 23800kw/årVarmvattenbehov 5000 kw/år (ingår ovan)effektbehov 7,2 kw Årsmedeltempratur 4,7Dut -22inomhustemperatur 21 gradersol och personvärme täcker från ca 17 graderframledningstemperatur dut 55 graderreturtemperatur dut 45 graderAngiven energi värmepump 23772 kw/år inklusiv hushålDrivenergi värmepump 7207 kw/årTillsatsenergi el100% 23 kw/år Rek. tillsatseffekt netto 0,8 kw energiförbrukning, el brutto 7230 kw/årBesparing värmepump 16564 kw/år Energitäckningsgrad 100%Effekttäckningsgrad 89%Årsvärmefaktor vp 3,3Varmvatten från värmepump 100% Ser det helt galet ut eller?dom har räknat på 28000 kw/år men kan nog va 30000 kw/år (bara bott här i 8 månader)Har även ett fristående garage på ca 30 kvadrat som nog ska värmas upp i framtiden.
Bor i 1 mil söder om sundsvall
89% effekttäckningsgrad på en bergvärmepump är onödigt högt, men med tanke på att du avser värma även garaget framöver kan det vara en bra dimensionering.En 10 kW värmepump blir alldeles för stor för dig (Mats måste ha räknat på luft/vattenvärmepump).När jag dimensionerar brukar jag försöka hamna på 65-70% effekttäckningsgrad, det tarvar ge den mest ekonomiska lösningen.("Alla" som dimensionerar räknar med 55/45 grader vbf/vbr, det är inget du behöver bekymra dig om, men däremot bör du försöka ta reda på hur varmt vatten dina radiatorer behöver för att värma huset när det är som kallast, det skall helt inte krävas mer än 55 graders vbf vid DUT, gärna mindre)
OK
En 1225-8 ger som sagt en effekttäckninsgrad på över 80%, och under de år jag räknat på värmepumpar har jag fått uppfattningen att en dimensionering på 65-70% är fullt tillräckligt.
En större pump än så kräver att man som ägare försöker trimma in anläggningen för optimal drift, annars riskerar man att få (i vissa fall) extremt många start/stopp på värmepumpen vilket jag anser vara skadligt för livslängden, och som förövrigt även bör påverka årsmedel-COP negativt.Med en så "stor" värmepump är det inte ovanligt med 40-60 starter/dygn, och drifttider på under 10 minuter/gång, vilket är helt onödigt och knappast optimalt.Vad som gör att 65-70% dimensionering ofta är en bra nivå att lägga sig på för jord/bergvärme är att man rätt ofta hamnar på en värmepumpsstorlek (för en normalvillla) där man klarar sig med ett borrhål och en kollektor (max 400 meter kollektor) vilket gör att man kan spara rätt många tusenlappar på investeringen, speciellt i fallet med bergvärme, men även när det gäller jordvärmeinstallationer.En 1225-6 blir i minsta laget och en 1235-6 är ganska "rätt" enligt mitt sätt att se det, skulle köparen vara intresserad av en utbyggnad kan man kanske rekommendera en större pump, men inte annars.Visst kan det bli några kalla vintrar igen, men de flesta forskarna verkar ju vara eniga om att vintrarna framöver kommer att bli mildare och mer nederbördsrika, jag är benägen att hålla med.Det enda som verkligen kan göra det vettigare att dimensionera för nära 100% effekttäckning vore om effekttariffer införs från elbolagen, vilket kan göra att man får betala väldigt dyrt för elen om man har ett högt toppeffektbehov.
Jag vet i ärlighetens namn inte vilka DUT-data som Nibe angett i sina databaser, de har angett +4,4 i medeltemp och -25 grader som DUT, skiljer väligt lite mellan härnösand och sundsvall.Om man räknar på en livslängd om 15 år och en extra kostnad på 400 kr/år för "extra eltillskott" på en mindre pump, vid en kallare väderlek, så hamnar man ändå bara på en total extrakostnad på 6000 kr, jag gissar at bara kostnaden för den större värmepumpen ligger i det intervallet.Borrhål/markkollektor måste göras lite djupare/längre om man ökar effekttuttaget trots att energiuttaget bara blir marginellt större, dörför tillkommer alltid ett antal meter borra/kollektor om man ökar värmepumpens effekt, eller så får man en genomsnittligt lägre temp på inkommande KB vilket försämrar verkningsgraden och minskar besparingen.Dessutom finns en effekt som man inte får fram när man räknar med kalkylprogrammet, en större värmepump ger en högre temp på utgående VB när kompressorn går, detta påverkar troligtvis COP med någon procent trots att det inte finns inställningar för detta i kalkylprogrammet.En mindre värmepump arbetar lite längre tid, med en lite lägre temperatur än en större om allt annat i systemet är detsamma, och som sagt, detta bör rimligen ge en högre årsmedel-COP och därför åckså en större besparing än siffrorna ger vid handen när man gör en kalkyl i kalkylprogrammet.Jag ser det som mycket tveksamt att det skulle löna sig att köpa den större värmepumpen även om vi skulle få en period med kalla vintrar.I min kalkyl för nämnda hus skulle en "uppgång" från 1225-8 till 1225-10 ge ett borrhål som var 184 meter aktivt djup istället för 159 meter.Detta skulle antagligen kosta runt 10 000 kr extra.Lägg dessutom till att många borrare inte klarar av att komma till 185 meter, det är inte ovanligt att borrningen avbryts "för tidigt" p.g.a. problem för borrarna att blåsa upp vattnet.Ett för tidigt avbrytande av borrningen ger en lägre borrhålstemp under hela anläggningens livslängd vilket ger en mindre besparing.Är borrfirman seriös så borrar de ett extra hål (som kunden som regel får betala för) viket innebär att man behöver dubbla kollektorer, bottenvikter, ventiler och rörkopplingar vilket totalt lätt kan summera till tiotusentals kronor och göra investeringen mycket tveksam när det gäller lönsamhet.När det gäller dimensionering av vattenvolym (som behöver vara större om man väljer en stpr värmepump) så tillkommer även här kostnader för volymkärl, kan man som kund inte själv fixa nåt billigt kärl och installera det själv så tillkommer även här snabbt ca 10 000 kr i kostnader.Totalt sett KAN en "onödigt stor" värmepump innebära extra kostnader på 15-40 000 kr utan att man som kund kan påverka det hela.(du hittar knappast någon borrare som GARANTERAR att de kan borra 200 meter djup, och inte heller någon som står för de extrakostnader som tillkommer om de behöver borra två hål, eller någon som ger rabatt om de avslutar borrningen innan beställt borrdjup nåtts)När det gäller antalet start och stopp på värmepumpen så finns det inga handfasta bevis på att livslängden eller verkningsgraden påverkas negativt, men i mina ögan behöver man knappast vara ett geni för att förstå att så är fallet, jag tycker mig också ha sett ett antal fall där värmepumpar som haft extremt många start/stopp/dygn (mer än 50) har havererat redan efter några år.För en "fysiskt" begåvad person som du eller sag är det sällan speciellt svårt att trimma in eller på annat sätt se till att även en "stor" värmepump får drägliga driftsförutsättningar, men för "normalkunden" som knappt ens tittar till sin värmepump sedan installatören åkt, kan en dåligt dimesnionerad och intrimmad anläggning bli en dyrköpt erfarenhet.Därför brukar jag inte rekommendera större värmepumpar än ca 65% effekttäckning till gemene man, dimensionerar man större får man antingen betala dyrt för den extra besparing man gör, eller riskerar man att få en anläggning som inte fungerar bra, och som riskerar få en dålig livslängd och en besparing som blir lägre än den förväntade.
...Därför brukar jag inte rekommendera större värmepumpar än ca 65% effekttäckning till gemene man, dimensionerar man större får man antingen betala dyrt för den extra besparing man gör, eller riskerar man att få en anläggning som inte fungerar bra, och som riskerar få en dålig livslängd och en besparing som blir lägre än den förväntade.