Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Minusgrader pÃ¥ Kb-in - ett problem?  (läst 30395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #45 skrivet: 30 mars 2010, 16:00:21 »
Med andra ord BV är inget att ha.  Tänkte rekommendera ett hotell att plöja ner 7 milj i en sÃ¥dan anläggning.  Men dÃ¥ lurar jag dem ju eftersom det inte funkar om 15Ã¥r.  Det känns lite som att jag lurat mina befintliga kunder( större anläggningar) och det är en sur känsla.
L/V verkar vara det enda vettiga alternativet.  Det tar ju flera decennier att ladda igen.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 16:03:53 av VP ORAKLET »

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #46 skrivet: 30 mars 2010, 16:15:28 »
  
Citera
20 meter ner är så långt som sommarens värmepuls märks. Längre ner ser man inga årstidsvariationer men det betyder inte att värmen från markytan slutar ledas nedåt. Efter ett par decennier börjar påfyllningen av värme från markytan lämna ett märkbart bidrag borrhålets energibalans. Vi hade en rätt lång diskussion om detta för några år sedan. Jag lade in några kopior från en bok i ämnet som visade temperaturprofiler runt ett borrhål över tiden.
Med utgÃ¥ng av ovanstÃ¥ende citat sÃ¥ kan man dra slutledningen, att det alltid tillförs solenergi även under 20meters nivÃ¥n, men det tar ca ett par decennier den nÃ¥r den nivÃ¥n. Den energi som förbrukas i dag är därför den energi som tillfördes markytan för ett till tvÃ¥ decennier sedan. Tillförseln bör dÃ¥ vara konstant och proportionell mot tiden om inte nÃ¥got av de föregÃ¥ende decennierna  bestÃ¥tt av en istid. Man skulle därför möjligtvis behöva oroa sig för hur kallt hÃ¥let är om 100 Ã¥r, ifall de kommande Ã¥ren skulle bli extremt kalla. Men det bör inte vara nÃ¥got man behöver oroa sig över eftersom vi tydligen stÃ¥r inför en global uppvärmning.
Citera
Det tar ju flera decennier att ladda igen.
Enkelt uttryckt; så är den energi jag förbrukar i dag, den energi som solen tillförde markytan på min farfarsfarsfars tid o.s.v. Så du kan sova lugnt, den kommer inte att ta slut.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 16:30:48 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #47 skrivet: 30 mars 2010, 16:18:08 »
Nej, det är markytan som kyler berggrunden från temperaturökningen av geotermisk energi. Det betyder att årsmedeltempen är samma som grundvattentempen förutom i norr där snön isolerar från avkylningen. Luleå har högre temp i berget än årsmedel i uteluften.

OK? Kanske, men vad är då "geotermisk energi"?
http://www.newsec.se/Radgivning/Energy/Geoenergi/

Vad är då geoenergi – Det är mest solenergi, som naturligt lagras i marken – lite radioaktivt söderfall, men också en liten del värme från jordens mitt.

Har de fel? Kan du visa någon källa på det?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #48 skrivet: 30 mars 2010, 16:31:44 »
Inte meningen vara otrevlig!
Vill bara vara lite tydlig.
AvstÃ¥ndet mellan hÃ¥len spelar roll-annars kan man ju tänka sig tätt mellan hÃ¥len  intill en gräns där de överlappar varandra.
Tiden spelar roll-genom att den påverkade arean hela tiden utökas tills ett nytt jämnviktsläge uppstår.
Sen är ju temperaturen högre ju längre ner man borrar-så energiflödet är uppåtriktat från ca 2 m under markytan.
Det är därför man ser grundvatten bilda isskorpor på bergskärningar längs en väg.

Detta är teoretiska kunskaper-praktiken kan i vissa fall ge andra förhållanden.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #49 skrivet: 30 mars 2010, 16:35:30 »
Citera
Vad är då geoenergi – Det är mest solenergi, som naturligt lagras i marken – lite radioaktivt söderfall, men också en liten del värme från jordens mitt.


Geotermisk energi
Från Wikipedia

Geotermisk energi (från grekiskans geo, jord, och thermos, värme) är energi som är lagrad i jordskorpan. Den geotermiska energin har sitt ursprung i den energin som bildades vid jordens formation, från radioaktivt sönderfall av mineraler och från solenergi som absorberats av jordens yttersta skikt. Den har använts för uppvärmning och bad sedan Romerska rikets dagar men är idag mer känd för att generera elektricitet. 2007 uppskattades den totala produktionen av geotermisk elenergi i världen till 10 GW, vilket motsvarade 0,3% av den totala elproduktionen. Till det kommer ytterligare 28 GW direkt geotermisk energi i form av fjärrvärme, byggnadsuppvärmning, spaanläggningar, industriprocesser, avsaltning och jordbruk.[1]

Geotermisk energi är en kostnadseffektiv, tillförlitlig och vanligtvis miljövänlig, men har tidigare varit geografiskt begränsad till områden nära gränserna mellan kontinentalplattorna. Den tekniska utvecklingen på senare år har emellertid vidgat utsträckningen för och storleken av vad som betraktas som lämpliga källor. Detta gäller särskilt för direkt användning i form av uppvärmning av hus och andra byggnader. Geotermiska brunnar släpper visserligen ut växthusgaser som tidigare varit fångade i jordens inre, men dessa utsläpp är oftast betydligt mindre än hos konventionella fossila bränslen. Geotermisk energi har alltså potential att minska den globala uppvärmningen om den används i tillräckligt stor utsträckning.[1]
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 16:42:34 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #50 skrivet: 30 mars 2010, 16:37:48 »

Med andra ord BV är inget att ha.  Tänkte rekommendera ett hotell att plöja ner 7 milj i en sÃ¥dan anläggning.  Men dÃ¥ lurar jag dem ju eftersom det inte funkar om 15Ã¥r.  Det känns lite som att jag lurat mina befintliga kunder( större anläggningar) och det är en sur känsla.
L/V verkar vara det enda vettiga alternativet.  Det tar ju flera decennier att ladda igen.

Kan du återladda med frånluft, eller finns det FTX på hotellet?


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #51 skrivet: 30 mars 2010, 16:43:25 »
På just detta hotell är det tänkt världens största frikyle anläggning samt köks kyl anläggning. Så här blir det återladdat. Men jag är ändå inte helt nöjd med vad jag hör.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #52 skrivet: 30 mars 2010, 17:10:38 »

På just detta hotell är det tänkt världens största frikyle anläggning samt köks kyl anläggning. Så här blir det återladdat. Men jag är ändå inte helt nöjd med vad jag hör.

Bra bra!

Det är väl klokt att projektera anläggningen, så att en långsiktig drift kan säkerställas. Med det så menar jag att det säkraste sättet är att tillföra lika mycket energi som du hämtar hem d.v.s. nettouttaget är 0 kW.

Du kan enkelt svetsa på ytterligare avstick, för framtida återladdare för att miska onöjdheten.


Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #53 skrivet: 30 mars 2010, 17:14:09 »

Nej, det är markytan som kyler berggrunden från temperaturökningen av geotermisk energi. Det betyder att årsmedeltempen är samma som grundvattentempen förutom i norr där snön isolerar från avkylningen. Luleå har högre temp i berget än årsmedel i uteluften.

OK? Kanske, men vad är då "geotermisk energi"?
http://www.newsec.se/Radgivning/Energy/Geoenergi/

Vad är då geoenergi – Det är mest solenergi, som naturligt lagras i marken – lite radioaktivt söderfall, men också en liten del värme från jordens mitt.

Har de fel? Kan du visa någon källa på det?


Nej, jag har ingen källa till det. Men att tro att solenergi är till största delen energikälla till geoenergi, då temperaturen i borran ökar med ökat djup......känns för mig ett solklart felaktigt påstående.

Det vi kallar bergvärme, är lagrad energi från geotermisk energi. När bergvärmeanläggningen aktiveras kyls berget ner, och solenergi kan tillföras. Årsmedeltempen finns ca: 10 meter under jordytan. Är bergtempen också årsmedeltemp, så finns ingen transmission mellan 10 meter och berget. Kyls berget däremot ner till -2°, så finns naturligtvis en transmission mellan solenergi och berg. Jag kan tänka mig att regnvatten som blir grundvatten också bidrar med energi, som har sitt ursprung från solen.

Framförallt så är geoenergi från markjordvärme till större delen solenergi. Absolut!


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #54 skrivet: 30 mars 2010, 17:53:04 »
Men du menar alltså att om vi tar ett radhus exempel. Där alla i kvarteret borrat. Så har dem med största säkerhet gjort bort sig. Om 15 år får dem köpa FJV. Eller??

Inloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #55 skrivet: 30 mars 2010, 18:49:14 »
Men du menar alltså att om vi tar ett radhus exempel. Där alla i kvarteret borrat. Så har dem med största säkerhet gjort bort sig. Om 15 år får dem köpa FJV. Eller??

För nÃ¥gra Ã¥r sedan kunde man pÃ¥ nätet hitta en artikel frÃ¥n en tidskrift som gavs ut av VET-gruppen, vet inte vad det är för nÃ¥got, där man behandlade just ett radhusomrÃ¥de. Det var 16 tomter à 450 m2 i tvÃ¥ rader om 8 hus. Det var 18 meter mellan borrhÃ¥len. Totala värmebehovet per hus var 22000 kWh/Ã¥r.  

Installerade alla bergvärme var temperatursänkningen för de i mitten av raden efter 25 år 3 grader större än om det hade varit ett ensamt borrhål. För att kompensera för det skulle det räcka med att borra 10-15 meter djupare utöver de 92 meter som man hade räknat på.

Det är alltså inget större problem.

« Senast ändrad: 30 mars 2010, 19:46:30 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #56 skrivet: 31 mars 2010, 17:14:51 »
...
Robban. Har du Nibe aktier *roflmao* Kan inte posta hela, men jag hittar inte på det här.
Prestanda enl. EN 14511
Driftpunkt Nibe 1245-8 Diplomat 8
(avgiven effekt / COP) (avgiven effekt / COP)
0/35 8,01 kW / 4,44    7,51 kW / 4,34
-5/35 6,70 kW / 3,91   6,52 kW / 3,84
0/45 7,08 kW / 3,54     7,40 kW / 3,57
0/55 6,07 kW / 2,82     7,23 kW / 2,93
-5/55 4,75 kW / 2,44   6,35 kW / 2,64
Jepp, är Ã¥l-inn i Nibe för tillfället, har tom pantsatt löständerna för att fÃ¥ loss ett par aktier till.  >:D
Fick just en hemligstämplad rapport mailad till mig, kan tyvärr inte delge källan till rapporten nu, har redan sagt för mycket  :-X:
Prestanda enl. EN 14511
Driftpunkt Nibe 1245-8 Diplomat 8
(avgiven effekt / COP) (avgiven effekt / COP)
0/35 8,01 kW / 5,44    7,51 kW / 4,34
-5/35 6,70 kW / 4,91   6,52 kW / 3,84
0/45 7,08 kW / 4,54     7,40 kW / 3,57
0/55 6,07 kW / 3,82     7,23 kW / 2,93
-5/55 4,75 kW / 3,44   6,35 kW / 2,64
 ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #57 skrivet: 31 mars 2010, 18:53:27 »
 ;D ;D  Jag skulle gärna posta hela skiten. Men jag kanske fÃ¥r skäll dÃ¥. Till skillnad frÃ¥n de flesta här sÃ¥ kan man spÃ¥ra upp mig :)

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #58 skrivet: 31 mars 2010, 19:18:52 »
Ok, det ska vi inte riskera.  ;)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #59 skrivet: 13 april 2010, 14:10:00 »
NIBEs siffror är förbryllande!
"Fick just en hemligstämplad rapport mailad till mig, kan tyvärr inte delge källan till rapporten nu, har redan sagt för mycket  Lips Sealed:
Prestanda enl. EN 14511
Driftpunkt Nibe 1245-8 Diplomat 8
(avgiven effekt / COP) (avgiven effekt / COP)
0/35 8,01 kW / 5,44    7,51 kW / 4,34
-5/35 6,70 kW / 4,91   6,52 kW / 3,84
0/45 7,08 kW / 4,54     7,40 kW / 3,57
0/55 6,07 kW / 3,82     7,23 kW / 2,93
-5/55 4,75 kW / 3,44   6,35 kW / 2,64

Kolla med den lista som du svarar på så ser du att det är nån som fifflat med siffrorna!
5,44 skall vara 4,44 osv!
Allt går att kolla om man ritar en graf över avgiven effekt.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!