Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan tvÃ¥ värmepumpar sammarbeta?  (läst 2861 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Kan två värmepumpar sammarbeta?
« skrivet: 16 september 2017, 12:10:50 »
Hej, har sedan fem år en Nibe 5 kw värmepump och 200 meter borra som ger tillräckligt med värme och fungerar bra. Nu har jag installerat frånluftsventilation och installerat en Nibe fighter VPF där endast fläkten är igång.
Mina fråga till er alla kunniga medlemmar (har fått mycken kunskap från detta forum) hur bäst koppla in denna mindre värmepump?
Lite data: Vi bor på västkusten och huset är 200 kvm med golvvärme, total elförbrukning 9000 kwh, 500 liter tank med 8 kvm solfångare för varmvatten (där värmepumpen hjälper till).
Är det möjligt att lÃ¥ta denna mindre vp ge golvvärme och vid behov starta den större vp:n? IsÃ¥fall hur?   
Tacksam för era tankar,   
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #1 skrivet: 16 september 2017, 15:05:32 »
Vet inte hur du samkör dom men varför installerar du en till vp vore det inte bättre med vent Ã¥tervinning om du vill Ã¥tervinna värmen i vent  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #2 skrivet: 16 september 2017, 16:07:41 »
Kanske finns det någon ventilationslösning utanför min amatörvärld men min tanke var att efter fönsterbyte och tilläggsisolering med ny klädsel blev huset tätare och behöver mekanisk ventilation.
Har nu lyckats installera dolda frÃ¥nluftskanaler medan tillluftskanaler  skulle bli synliga och mindre trevligt att se pÃ¥.
Försöker nu att ta tillvara energin via varmvatten. Har dessutom övertagit denna Nibe fighter från min bror, alltså billig i inköp.
Att köra två vp:s är väl inte optimalt men kan väl spara en del energi?
Är inte rädd för att jobba lite med att prova intressanta lösningar!
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #3 skrivet: 16 september 2017, 17:46:02 »
Frågan är ju om du spar nått har flvp bättre cop än din bergvärme vp så spar du ju nån krona men har den sämre så kostar det mera att driva den än din bergvärme vp. Min tanke på återvinning var en typ av Nibe flm har man plats är det inga problem att bygga ett eget återvinnings agg med hjälp av en kanalkylare och en vanlig fläkt som suger ut luften ur huset och kanalkylaren kyler luften innan den lämnar huset och så cirkulerar man vätskan i borran genom agget så man får lite högre brine temp. Nu antar jag du redan har hög temp med 200 meters borra till en liten vp annars brukar man räkna med att ovanstående lösning motsvarar 30-50 meter borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #4 skrivet: 16 september 2017, 19:02:04 »
Intressant, min Nibe fighter har väl liknande funktion men kanske fungerar det inte att använda det uppvärmda mediet i denna till något liknande? Jag har dragit extra rör så annars kan en kanalkylare installeras.
Vet ej vilken vp som har bäst cop, min 5 kw med ca 4-5 grader brine in på våren eller den lilla med den 20 gradiga rumsluften?
Annars tänkte jag att om jag kopplar dessa till varandra sÃ¥ den lilla gÃ¥r vÃ¥r och höst men pÃ¥ vintern kopplas 5 kw:aren in efter nÃ¥gon sinnrik inkoppling! Kanske kan automatiken som kallar pÃ¥ el-patronen starta 5 kw:aren? 
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #5 skrivet: 16 september 2017, 19:50:04 »
Borde du inte köra den som ger minst effekt när värmebehovet är minst och koppla in den större effekten när den lilla inte räcker till?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #6 skrivet: 16 september 2017, 19:53:49 »
Jag skulle inte lägga ner så mycket jobb på den lösningen en flvp ger låg effekt och hållbarheten brukar inte vara den bästa och du har redan en bra värme källa. Det kanske går köra brine genom återvinnings enheten om den redan är inkopplad men gissar att det är för klena rör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #7 skrivet: 16 september 2017, 22:19:40 »
Kanske jag utryckte mig luddigt men tanken är att köra den lilla först och sen låta 5 kw:aren ta vid när värmebehovet ökar, dock ser jag inte helt klart hur detta skall kopplas!

En annan tanke kunde vara att värma en tank där man låter brinet passera eller kan jag vinna något på att Nibe fightern kopplas till min 500 liters varmvattentank?
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #8 skrivet: 16 september 2017, 23:21:48 »
KB TANK! :)

Skaffa en tank som du värmer istället för att försöka värma borrhålet. Jag har ett sånt system och tycker det fungerar bra och det ger många nya möjligheter. Trots att det varken är stort eller optimalt utformat så har jag runt 15-20 grader vid kompressorns start och 10-15 vid stop såhär års. Då har jag dock lite andra laddförutsättningar som än så länge oftast är högre än du skulle ha men tidvis lägre när det är kallt ute och ingen sol. Ska dock bygga om så borrhålet enbart används när det är varmare än tanken och komplettera 160 liters tanken med 48 m3 tank!
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #9 skrivet: 16 september 2017, 23:35:10 »
Pool?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ticco

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #10 skrivet: 17 september 2017, 09:26:24 »
Hej Putte82,
På vilket sätt värms din tank? Har den lagom storlek? Kan man få någon uppskattning på vad den högre effektiviteten på vp:n är värd?
200 kvm suturänghus i Bohuslän.
Installerade  i okt-2012 en beg. Greenline 4 kw till golvvärmen. Den gÃ¥r mot en 60m borra.
8 kvm solfångare går mot 500 lit. ack-tank dit vp:n också producerar vv.
Har gjort ny en borra 147m och installerat en beg. Nibe Fighter 5kw. Kan växla mellan dessa vp.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #11 skrivet: 21 september 2017, 10:02:47 »
Poolen kommer agera tank, ja.

Principen är enkel. Att utnyttja den höga värmen men låga effekten som är i ventilationsluften. Istället för att tex värma borrhålet och få kanske 2 grader varmare kb kan man få 20 grader kb om man lagrar den i en tank. Hur varm kb beror helt på hur mycket som laddas i förhållande till hur mycket som tas ut. Just nu går min bvp 20%. En körning avslutades just med kb in på 7.7 och gissar att den startade på runt 16 grader. Utan tank och laddning hade nog siffrorna vart start på 5-6 och stop 3-4. Poolen ligger dock på 19 grader så kommer bli ännu bättre :)

Ju större tank desto bättre i princip. Jag har bara 160 liter just nu och även det ger resultat. Hur mycket det ger på ett helt år är svårt att säga och beror som vanligt på förutsättningarna.

Jag laddar tanken med avluften från ftx och inluften till ftx värms via solfångare så ger lite extra. Sedan värms den även av ett kylbatteri som kyler hela huset. Men oftast går cirkulationen även mot borrhålet när kylan körs så effekten av tanken är då liten. Men borrhålet ligger å andra då runt 12 grader då - med bvp igång 24/7 för poolen. Utan poolvärmen går hålet upp i 16-17 grader om bara vv görs. Jag har även kopplat in konstant kylning på tilluften i ett sovrum och den kommer gå hela tiden, året runt.

Intressant med tanken är att man kan ladda med tex avloppsvatten och uteluft. Man kan även förvärma varmvatten och ta tillvara på solvärme när den inte är tillräcklig att ge tillskott till värmesystemet.



Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #12 skrivet: 21 september 2017, 10:15:39 »
Du får ju 16-17 grader med återvinning mot borran så det borde ge bra mycket mera än 2 grader högre kb temp. Jag har ca 2 grader högre kb temp på vintern ca 4 på sommaren efter jag monterade återvinnings agg maxar runt 10 grader kb temp sen tar det stop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #13 skrivet: 21 september 2017, 10:51:30 »
Du kan låta FLV styra start/stopp på din bergvärmepump genom att signalen som normalt aktiverar elpatron i frånluftsvärmepumpen istället drar ett relä som kopplar ur ett fast motstånd istället för "utetempgivaren".
När den lilla värmepumpen klarar sig utan tillskott så reglerar den stora mot en fejkad utetemp som säger att det är + 25 grader ute, då startar aldrig bergvärmen.
När lilla värmepumpen behöver tillskott så kopplar du in "den vanliga" givare igen och bergvärmepumpen startar efter en stund.
För att regleringen skall bli snabb får du höja kurvan ordentligt och ha få gradminuter innan start av kompressorn på bergvärmen.

Dock, de där frånluftsvärmepumparna har ju sällan just mer än 3.0 i COP, så frågan är om det lönar sig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Kan två värmepumpar sammarbeta?
« Svar #14 skrivet: 21 september 2017, 11:45:23 »
Du får ju 16-17 grader med återvinning mot borran så det borde ge bra mycket mera än 2 grader högre kb temp. Jag har ca 2 grader högre kb temp på vintern ca 4 på sommaren efter jag monterade återvinnings agg maxar runt 10 grader kb temp sen tar det stop.

Det är när jag kyler hela huset med ett aggregat specat 2400m3/h. Inte med ventilationen, då blir det snarare runt 2 grader.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!