Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255  (läst 4204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« skrivet: 07 maj 2019, 21:15:56 »
Ska bygga nytt hus i 3 våningar; källarvåning (i suterräng), mellanvåning (också i suterräng) och ovanvåning. Mycket stora glaspartier gör att jag oroar mig för att det blir varmt inne på sommaren. Alla fönster kommer vara solskyddsbehandlade.

Huset värms med bergvärme och en Nibe F1255 pump. Som ventilation blir det FTX från SystemAir. Allt, inklusive borrhålet, kommer dimensioneras korrekt för huset.

Nu vill jag addera frikyla men det verkar vara svårt att få raka svar från vare sig hustillverkare eller Nibe på hur man ska speca anläggningen. Känns fortfarande som att detta är något för entusiaster med eget intresse för att speca, men jag kan ha fel.

Prioritetsordningen för att kyla huset ser ut som följer:

1) Master bedroom (på ovanvåningen).

2) Sociala ytor (öppen yta med kök, matplats etc. - på mellanvåningen).

3) Övriga huset tror jag inte kommer ha problem med värme. Barnens sovrum ligger i källarvåningen med betydligt färre fönster.


Jag vill helst komma billigt undan med en så enkel anläggning som möjligt. Samtidigt måste den ju ha en tillräcklig kylande effekt, annars kan jag strunta i det. Mina tankar har gått så här:

1) Passiv kyla via FTX-systemet med någon form av kylbatteri. Räknar med högst begränsad kyleffekt, men också en minimal investering.

2) Kanske en konvektor med aktiv kylning till master bedroom på ovanvåningen. Tänker att kylan därifrån söker sig nedåt och att mellanvåningen kanske kan få en viss (om än begränsad) nytta av detta.


Tänker jag helt fel? Hur skulle ni speca en anläggning med dessa förutsättningar?
« Senast ändrad: 08 maj 2019, 20:32:46 av Amatör-Kalle »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2019, 22:03:03 »
Kyler du med ftx måste rören isoleras!
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2019, 22:50:24 »
Billigt Ã¥ billigt ???  Köp en AC !
 OM du vill ha  rejäl kyleffekt sÃ¥ mÃ¥ste man ta i vad det gäller Fläktkonvektorer . Dels mäts deras kylprestanda vid temp lÃ¥ngt under vad man har i en frikyla-anläggning mot slutet av en het sommar. Dels vill du inte ha smÃ¥ fläktkonvektorer som  MÃ…STE stÃ¥ pÃ¥ max  med högt fläktljud som följd.

Mitt rÃ¥d eftersom du har lyxen att planera själv: lägg pengarna pÃ¥ att plannera och bygga ett stamnät som är minst 22mm helst 28 mm  Isolera duktigt och planera för kondensavlopp.  Sätt upp stora centrala konvektorer pÃ¥ varje plan-DÃ¥ kan man dra pÃ¥ dagtid och varva ner nattetid sÃ¥ att man inte störs. det blir tystast i sovrum sÃ¥ samt billigast. Ta takkassetter där sÃ¥ är möjligt värmen stiger och kylan sjunker. Du kan dra isolerade kylluft-kanaler ifrÃ¥n en takkassett till sovrum tex. Kinnan har bra takkassetter , FRICO och Olimpia splendid (bi2B)  är de vägghängda som inte är sÃ¥ djupa ca 10-12 cm mot Aermecs mkt klumpiga.

Skulle det vara otillräckligt så kan du förbereda med 22 mm avstick till sovrum.

Jag har gjort så att jag kan addera kovektorer efter behov och har 1-10v vartalsreglering av pump . Desto större behov desto högre varv.
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« Svar #3 skrivet: 08 maj 2019, 09:32:44 »
Jag tror och hoppas på att det går att köra golvkyla och komplettera med ett kylbatteri till FTX:aggregatet. Jag ska ge det ett försök i år iaf.

Utöver golvkylesystemet så kan det vara nödvändigt att installera en luftkylare (AC) för att försäkra
sig om ett bra luftflöde i boendet. I annat fall finns det risk för att golvkylan stannar just vid golvet
och därmed inte utnyttjas maximalt. Dessutom upplevs ett ökat luftflöde som behagligt under varma
dagar. Detta får så klart undersökas i förhållande till de kostnader i energi och installation detta
skulle medföra, det måste finnas en motiverad nytta av systemet annars kan den istället att stå
outnyttjad under vinterhalvåret.


Se mer här: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1184283/FULLTEXT02

Utloggad Amatör-Kalle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2019, 20:31:04 »
Kyler du med ftx måste rören isoleras!

Jag är med på det. Men vad om man lägger ribban lågt och ställer in anläggningen så att den aldrig skickar ut luft kallare än 16 grader. Kan man slippa besvär med kondens då?

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i nybyggt hus med Nibe F1255
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2019, 19:31:59 »
Jag är med på det. Men vad om man lägger ribban lågt och ställer in anläggningen så att den aldrig skickar ut luft kallare än 16 grader. Kan man slippa besvär med kondens då?

Ja, men den temperaturen är ju lite flytande beroende på temp och luftfuktighet ute men det borde ju vara rätt safe. Jag räknade fram att 18 grader var safe förutom 2-3 dagar om året i Luleå.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!