Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frikyla i 30-talsvilla.  (läst 2161 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frikyla i 30-talsvilla.
« skrivet: 22 juli 2015, 14:46:38 »
Hej,

Jag har en 30-talsvilla som blir varm på sommaren. Nu behöver taket läggas om så jag tittar på alternativet att få in frikyla på vinden när taket ändå är av. Jag har plåttak och små luckor så aggregaren går inte in genom den.

Eftersom villan är gammal vill jag inte sätta in moderna synliga fläktkonvektoter i taket eller på väggen. Jag vill ha aggregat helt dolda på vinden. Jag har redan idag mekanisk till/från-luft och ventilerna för dem sitter redan där, det kommer jag inte ifrån.

Så till mina frågor. Har någon annan här på forumet gjort någon snygg installation i ett gammalt hus? Tex genom att använda gamla frånluften för att suga ut luft och något annat snyggt för tilluften. Kan jag dela den kylda luften med utloppet från mekaniska ventillationen på något vis? Det kanske blir problem med ljud då eller med att trimma in flödet på ventillationen. Kan jag sätta ett gammeldags metallvenilgaller där luften blåser in eller får jag problem med kondens där då?

Några tips eller bilder på hur ni eller någon ni sett löst det?

Utloggad andersjm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i 30-talsvilla.
« Svar #1 skrivet: 14 augusti 2015, 15:45:05 »
Jag har inget bra svar på din fråga, men en grej att beakta är att man vid kylning är ute efter något ganska annorlunda än vid ventilation.

Ventilation syftar ju mycket till att byta luft tillräckligt snabbt för att den ska hållas fräsch.

Kylning handlar om att använda luften som energibärare för att effektivt transportera bort värme. Men luft har ganska dålig värmekapacitet, vilket gör att man behöver helt andra flöden än för ren ventilation.

Sen har ju normal ventilation en viss kylande effekt förstås, eftersom det ju trots allt oftast är kallare ute än inne, och man ändå får in viss kall luft. Men för att få till den där riktigt amerikanska iskalla AC-känslan :) behöver man antingen fläktkonvektorer i rummet eller rejält feta luftkanaler.

Så min poäng är att återanvändning av ventilationsrör kan vara knepigt.


Utloggad Aggen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frikyla i 30-talsvilla.
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2015, 00:15:53 »
Du har nog helt rätt. Jag tittade runt på olika aggregat som kan komma i fråga och deras luftgaller är väldigt mycket större än ventilationens.

Det verkar som att min enda lösning för att få en installation som inte förstör husets 30-talskänsla är att sätta in aggregaten överst i garderoberna. Att montera modernare galler på en garderob känns mer passande än att få dem i en vägg eller ett tak. Just eftersom det behöver vara så stora galler.

Det är som att jag såklart har en platt-TV ståendes framför soffan vilket inte är så 30-tal. Den tillhör liksom inte stommen i huset och förstör därför inte känslan, det är mer som ett modernt tillskott.

Funderade dock på vad det fanns för galler för större luftflöden på 30-talet och kom att tänka på motorhuvar på bilar från den tiden. De såg ut ungefär såhär:
http://csimg.prisvis.se/srv/SE/29043216wat14832227/T/340x340/C/FFFFFF/url/ventilationsgaller.jpg

Jag kanske kan hitta eller tillverka plåtar med såna rillor för att få in vad man skulle kunna tänka sig att man skulle haft på 30-talet om man hade haft frikyla då.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Frikyla i 30-talsvilla.
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2015, 08:40:18 »
En luft-luft med infällda takkassetter skulle jag satsa på. Vill du lägga en större peng så finns ju möjligheten att byta ut hela ventsystemet till nytt FTX med tillagd AC.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!