Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Knas i installationen -- cirk pump pÃ¥ fel avstick...  (läst 5648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
Halloj!

Förra hösten satte jag in Skystar 42 i innertaket på övervåningen. Köpte en Wilo Smart, nytt plåt-expansionskärl o rördelar för att försöka mig på en egen anslutning av konvektorslingan till avstick på inkommande brine i tvättstugan på nedervåningen, men gav upp då det är så EXTREMT trångt!

Nu fick jag lagom till sommar-värmeböljans slut hit en rörmokare som hjälpte mig samtidigt som jag kopplade in el till cirk. pump o kontaktor. Han gjorde ett skitsnyggt jobb men dessvärre noterade jag försent att han satte cirk pumpen på fel avstick, alltså på nummer två--efter backventilen mellan avstick, o returen kommer således in i det första avsticket (före backventil). Upptäckte som sagt detta efteråt när jag skulle "armaflexa" pump mm. Och visst köldbärartempen höjs blixtsnabbt förstås om jag inte slår på VP cirkpumpen då det blir kallt. Delta temperaturen (8,2 - 9,7) på inkommande/utgående KB blir ca 1,5 grad på lägsta flödes-läget på en Wilo Smart pump (77W, 25/6-typ) jag kunde hitta...

Så, hur illa är detta? Grymt jobbigt att göra om även om rörmokaren självklart får ta det...

Om jag förstår det rätt är den största grejen att jag nu alltid måste låta VP cirk pumpen gå annars snurrar bara "lilla" slingan runt, runt. När jag däremot kör VP-pumpen är det väl OK så länge delta T inte är mer än någon grad? För visst klarar Wilo Smart pumpen att driva hela kollektorslingan (160m) utan att VP-cirkpumpen går, eller...

Går det att bara vända på cirkpumpen o ha den sugande istället? Fast måste troligen ändå skifta rören då tillopp o retur på konvektorn inte bör växlas enligt Kinnans anvisningar...

Nästa trevliga mer-jobb är att jag dragit 120-spiro på vinden från Skystaren till alla fyra sovrum. Dessa blev av bara farten standardisolerade med vanlig rörisolering (den med papper ytterst). Skulle nog ha varit en dffussionstät variant. Det är rejält isolerat så jag har på inrådan tänkt testa med den befintliga o hålla koll under ett par riktigt varma dagar o se om det blir någon fukt. Någon med erfarenhet?

Förutom allt obligatoriskt strul sÃ¥ fantastiskt skönt att äntligen fÃ¥ igÃ¥ng kylan!   *roflmao*

/Jonas

« Senast ändrad: 27 juli 2010, 13:40:12 av Airborn »

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2010, 16:09:36 »
Hej,
Nu är jag ingen expert, men har pga problemen i tråden nedan fått försöka sätta mej in i tryckfallsberäkningar med eminent hjälp fråm "jonasmj".
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34276.0
I mitt fall har jag 31 lm kopparrör (15 mm) ToR till konvektorn samt 24 böjar.
Efter lite studier på www.koppar.com har jag kunnat räkna ut att det totala tryckfallet vid ett flöde på 464 l/h.

Vad?Tryckfall (kPa)
rör till konvektor (15 mm Cu)36,6
markkollektor (40 mm PEX)4,0
kollektor inne (28 mm Cu)0,4
Förångare6,8
Fläktkonvektor9,0
Summa:56,8

Min slutsats:
Cirk.pumpen jag har är en Grundfos 25-60. Den klarar maximalt ett tryckfall på 60 kPa, men mer troligt enligt pumpkurvorna är väl ca 55 kPa.
Det betyder att min cirk.pump förmodligen inte orkar cirkulera hela slingan själv utan jag måste ha cirk.pumpen i VP igång.
Rören borde ha varit åtminstone 18 mm, vilket ger ett totalt tryckfall på 34 kPa.
Skall tillägga att jag inte fått mina problem åtgärdade ännu så det är bara teorier, men dock bekräftar de mina farhågor.
Med det menar jag: Har du tillräckligt grova rör så din cirk.pump orkar driva allt om den kopplas in korrekt?

Kan inte svara på om det går att vända på flödesriktningen, men såvitt jag vet beror det på att det inte skall kunna bildas luftfickor i konvektorn. Fick iallafall det svaret när jag ringde supporten för min konvektor. Hur det är i verkligheten får nog nån annan svara på.

Om jag förstått din beskrivning rätt borde väl cirk.pumpen för frikylan motarbeta cirk.pumpen i VP Sc:,h
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #2 skrivet: 28 juli 2010, 01:55:44 »
Gjorde min "läxa" o satte in 22mm rör hela vägen till konvektorn o tillbaka.

Nejdå, den suger in kb från inkommande men inte genom det första avsticket utan det andra, vilket betyder att 'konvektor-returen' sugs rätt upp i samma slinga igen :( o slingans pump drar bara kb runt runt utan att få med sig kall sprit från hålet såvida inte inte VP cirkpumpen går kontinuerligt.

När jag tittar in i VP (IVT Greenline) ser inte kb cirkpumpen större ut än en standard Wilo...


Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2010, 06:58:19 »
Kan du inte bara vända på cirkulationspumpen?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #4 skrivet: 28 juli 2010, 08:41:48 »
HÃ¥ller med, det borde fungera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #5 skrivet: 28 juli 2010, 21:55:39 »
Som jag skrev i första inlägget: det är den enklaste lösningen förutom att tillopp o retur på konvektorn blir tvärtom mot rekommenderat. Tydligen ökar det risken för bildande av luft-ansamlingar i konvektorn. Någon som hört nåt annat?

Vet herrarna Ridax, Rickard (Einstein) eller MJ om en wilo smart orkar driva brinen genom hela slingan utan att köra VP cirk pump oxå?

/ J  
« Senast ändrad: 28 juli 2010, 22:00:04 av Airborn »

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2010, 22:14:32 »
Jag skulle bara vända pumpen och strunta i konvektorn.  Du avluftar ju ändÃ¥ med pumpen avstängd och mÃ¥ste ha en avluftning pÃ¥ högsta punkten, sÃ¥ det skall inte spela nÃ¥gon större roll för luftansamlingen.

Det krävs ingen större pump för att driva runt brinen med det flöde som krävs av en konvektor.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2010, 22:33:01 »
Hmmm... Jag förstår att det inte krävs någon superpump för att driva konvektorslingan men orkar den driva tillräckligt med brine upp ur ett 160 m hål? Tänker jag galet...

Har dessvärre inte satt nÃ¥gon avluftningsventil uppe vid konvektorn dÃ¥ jag tog för givet att konvektorn har en egen avluftningsfunktion. Hittar dock inget i Kinnans manual  :o Jag fÃ¥r ringa dom imorgon o kolla om flödesriktning mm.

Ingen som har erfarenhet av vanlig rör-isolering kring kalla Spiro eller med tips på diffussionstät produkt för befintliga vent rör. Många verkar vara av strump-typ, dvs måste träs på kring rör vid rörinstallation...
« Senast ändrad: 28 juli 2010, 22:39:20 av Airborn »

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #8 skrivet: 29 juli 2010, 17:09:38 »
Hmmm... Jag förstår att det inte krävs någon superpump för att driva konvektorslingan men orkar den driva tillräckligt med brine upp ur ett 160 m hål? Tänker jag galet...

Inget problem. Jag har en liten Grundfospump till mitt 200m hål och pumpar genom den stillastående brinepumpen. Dessa centrifugalpumpar är helt öppna när de står stilla.

Jag kör kylpumpen på läge 2 (av 3).

Citera
Har dessvärre inte satt nÃ¥gon avluftningsventil uppe vid konvektorn dÃ¥ jag tog för givet att konvektorn har en egen avluftningsfunktion. Hittar dock inget i Kinnans manual  :o Jag fÃ¥r ringa dom imorgon o kolla om flödesriktning mm.

Jag är rätt säker på att det sitter en luftskruv vid röranslutningen i konvektorn. I alla fall sitter det en luftskruv vid vardera anslutningen i mina Carrier fläktkonvektorer. Det är typ en M6 skruv.
« Senast ändrad: 29 juli 2010, 23:55:42 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #9 skrivet: 29 juli 2010, 18:36:50 »
Har dessvärre inte satt nÃ¥gon avluftningsventil uppe vid konvektorn dÃ¥ jag tog för givet att konvektorn har en egen avluftningsfunktion. Hittar dock inget i Kinnans manual  :o Jag fÃ¥r ringa dom imorgon o kolla om flödesriktning mm.

Kan så gott som garantera att det finns avluftningsskruv. Har köpt en SK34 (takkasett) och en takmodell, båda har avluftning och båda var från Kinnan.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #10 skrivet: 29 juli 2010, 22:13:32 »
Ni har så rätt, avluftningsskruvar sitter vid röranslutningarna på sk42:an.

Däremot är det inte en bra idé att vända på tillopp o retur till samma konvektor då man tappar ca 20% kyleffekt. Bara att göra om...

Sen bara spirorören att bekymra sig över... Ingen med erfarenhet :(

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #11 skrivet: 29 juli 2010, 23:32:11 »
Varför tappar man 20% för att man vänder pÃ¥ flödet?  När det gäller en vatten/vatten plattvärmeväxlare kan jag förstÃ¥ det, men ett vanligt luft-batteri?  Det är väl samma luft som flödar genom hela batteriet?

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Airborn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Linslus
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #12 skrivet: 30 juli 2010, 00:43:05 »
Vet faktiskt inte varför utan fick mail från Kinnan med uppgiften att det är så...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #13 skrivet: 30 juli 2010, 09:05:45 »
Förmodligen är vätskerören dragna i en hårnålsliknande slinga med in- och utlopp på samma sida av konvektorn så att det blir lite av med- eller motströmsvärmeväxling beroende hur man kopplar och då är det rimligt att man förlorar i effekt om man har kopplat fel.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Inloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #14 skrivet: 31 juli 2010, 10:39:12 »
I alla fall min konvektor (och jag skulle bli förvÃ¥nad om det är signifikant annorlunda i andra konvekterorer) sÃ¥ bestÃ¥r batteriet av rör som är dragna i "hÃ¥rnÃ¥lsliknande slinga" med kyllameller runt omkring.  Men rören är dragna i kurvor sÃ¥ att de gÃ¥r i vertikalled medan luftflödet som skall passera kyllamellerna passerar i horisontalled, dvs om man ser pÃ¥ varje specifik luftvolym sÃ¥ passerar det inte mer än ett rör pÃ¥ vägen (medan "annan" luft passerar andra rör sas).  Sedan möts den kylda luften och skickas ut ur konvektorn.

Jag kan inte se att det spelar någon större roll om det är luftvolymen som passerar den övre delen eller den undre delen av batteriet som har kallast temperatur då luften ändå sedan blandas och skickas ut ur konvektorn (och att den blandas är egentligen inte heller relevant).

Det är ju inte som i en plattvärmeväxlare för V/V där flödena möter varandra i längsriktning så att säga.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #15 skrivet: 31 juli 2010, 18:16:05 »
Troligen har flödesriktningen bara med avluftningen att göra, vänder man flödet kan luften eventuellt bli kvar, men vis av den erfarenhet jag fick vid min installation så stannar ingen luft i batteriet om man kör både kylcirkpump och KB-cirkpump ett kort slag, då åker all luft iväg direkt.
Det fanns i alla fall ingen luft alls i min konvektor när jag provade lufta efter en stunds drift.
Sen vet jag inte vilka koppel som sätter på den nu berörda konvektorn, kanske fungerar inte regleringen av någon anledning om man vänder flödet...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9742
  • Karma +19/-4
SV: Knas i installationen -- cirk pump på fel avstick...
« Svar #16 skrivet: 31 juli 2010, 20:27:27 »
I alla fall min konvektor (och jag skulle bli förvÃ¥nad om det är signifikant annorlunda i andra konvekterorer) sÃ¥ bestÃ¥r batteriet av rör som är dragna i "hÃ¥rnÃ¥lsliknande slinga" med kyllameller runt omkring.  Men rören är dragna i kurvor sÃ¥ att de gÃ¥r i vertikalled medan luftflödet som skall passera kyllamellerna passerar i horisontalled, dvs om man ser pÃ¥ varje specifik luftvolym sÃ¥ passerar det inte mer än ett rör pÃ¥ vägen (medan "annan" luft passerar andra rör sas).  Sedan möts den kylda luften och skickas ut ur konvektorn.


DÃ¥ kan vätskeflödets riktning inte spela nÃ¥gon roll. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!