Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa nya luftpump  (läst 3403 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpa nya luftpump
« skrivet: 17 februari 2021, 08:14:03 »
Hej!
Vi är inne på att byta ut vår Sanyo luftvärmepump pga ålder.
Det är en Sanyo SAP-KRV124EHDXN med en SAP-CRV124E HDXN förmodar jag.


Vi har precis köpt ett radhus (oktober) och det är på 2våningar + källare på totalt 180kvm.
Se bifogade bilder för planlösning.
Röda markeringar är förslag på placering från mig var jag tror dom hade gjort bäst effekt.
Blå markering är var utedelen står idag.
Grön markering är var nuvarande innedel sitter idag. I trappan från källare till entreplan(Känns som dålig placering då värmen sällan når källaren)

Jag har varit inne först på köpa en split variant med 1 utedel och 2 innedelar. Alternativt köpa 2 utedelar och 2 inneldelar. Fördel/nackdelar?
I källaren ska det främst värmas och den på entreplan ska kyla/värma.

Jag sneglar mot Panasonic eller Mitsubishi då jag inte vill köpa något märke jag inte känner till.
Verkar som Mitsubishi Hero är populär här på forumet? LN35WG ,25WG och 50WG?

Om den har WIFI så är det bonus men inget krav.

Säljaren på 20grader meddelade att man var tvungen göra service på Panasonic pumpen för att behålla 5års garantin men hittar inget om det? Någon som köpt sin luftvärmepump från Zave.se eller 20grader.se?

Tacksam för all hjälp!


« Senast ändrad: 17 februari 2021, 08:47:28 av Rogjet »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2021, 09:30:30 »
OM du skall ha en DUO så har jag blivit informerad om att mitsubishi MXZ-2E53VAHZ är det som gäller. (Drygt 6 kW fördelat på två indderdelar)
Problemet är att den blir rätt dyr, runt 35 000 kr skulle jag tro, och det kan bli lång rördragning till en av innedelarna, vilket ytterligare kan ge lite högre pris.
Värmen lär aldrig nå källaren om du inte placerar innedelen i källartrappen så att delar av det direkta flödet kan riktas ned på undervåningen, och delar av flödet kan riktas ut i markplan.
Två separata värmepumpar är troligen bättre och blir inte mycket dyrare, om ens dyrare alls.

För att ersätta din befintliga och få samma effekt som när den var ny så behöver du en värmepump med effektbeteckningarna 12, 35 eller 40 beroende på fabrikat.
T.ex. LN35 Hero, Daikin Caldo 30 eller 40 (40 är mer kraftfull än din gamla)
Du hittar liknande beteckningar på andra fabrikat.
Modellstorlek 9 = storlek 25 hos vissa tillverkare.
Modellstorlek 12 = storlek 35 hos vissa tillverkare.

De billigaste näthandlarna är billiga av en orsak, inte sällan extra krav på service, kortare garantier, installatörer som kommer "långbortifrån" och kan ta tid att få till sig vid reklamationsärenden om det skulle bli nåt problem. Jag säger inte att man inte skall köpa av dem, bara att man skall läsa allt finstilt noggrant och säkerställa dig om att det är exakt rätt modellbeteckning, riktiga garantier och att allt verkligen ingår i det pris du betalar om du jämför med en lokal installatör som lämnar offert. El ingår som regel inte t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2021, 09:34:36 »
Grattis till huset. tummenupp

Vad är det primära värmesystemet i huset? Direktverkande el?

Hur mycket utrymme är det mellan karmen på ytterdörren till taket? Man behöver utrymme för att komma åt för service. Bra med mer luft över innedelen också.

Tänk på kastlängden. Det är mer optimalt om pumpen har lång sikt framåt än en vägg 3m framför.

2 separata pumpar är att föredra. Mig veterligen är inte multisplita lika effektiva vid låga temperaturer. Med två pumpar har man redundans om en går sönder. Tänk också på lägsta effekt. Ln50 är stor och ha hög lägsta effekt. Inget att rekommendera i ett typiskt svenskt hus.

Rekommenderar också att ta hem lokala installatörer. Finns mycket duktig folk. De kan hjälpa med plats och effekt (vilken modell).

Toppen av luftvärmepumpar är Mitsubishi (hero), Daikin (caldo/solo), Toshiba (daiseikai), Fujitsu och Panasonic(Hzuke?/flagship).
Värmeglad.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2021, 10:50:12 »
OM du skall ha en DUO så har jag blivit informerad om att mitsubishi MXZ-2E53VAHZ är det som gäller. (Drygt 6 kW fördelat på två indderdelar)
Problemet är att den blir rätt dyr, runt 35 000 kr skulle jag tro, och det kan bli lång rördragning till en av innedelarna, vilket ytterligare kan ge lite högre pris.
Värmen lär aldrig nå källaren om du inte placerar innedelen i källartrappen så att delar av det direkta flödet kan riktas ned på undervåningen, och delar av flödet kan riktas ut i markplan.
Två separata värmepumpar är troligen bättre och blir inte mycket dyrare, om ens dyrare alls.

För att ersätta din befintliga och få samma effekt som när den var ny så behöver du en värmepump med effektbeteckningarna 12, 35 eller 40 beroende på fabrikat.
T.ex. LN35 Hero, Daikin Caldo 30 eller 40 (40 är mer kraftfull än din gamla)
Du hittar liknande beteckningar på andra fabrikat.
Modellstorlek 9 = storlek 25 hos vissa tillverkare.
Modellstorlek 12 = storlek 35 hos vissa tillverkare.

De billigaste näthandlarna är billiga av en orsak, inte sällan extra krav på service, kortare garantier, installatörer som kommer "långbortifrån" och kan ta tid att få till sig vid reklamationsärenden om det skulle bli nåt problem. Jag säger inte att man inte skall köpa av dem, bara att man skall läsa allt finstilt noggrant och säkerställa dig om att det är exakt rätt modellbeteckning, riktiga garantier och att allt verkligen ingår i det pris du betalar om du jämför med en lokal installatör som lämnar offert. El ingår som regel inte t.ex.

Nya stora Mitsubishi duo är 2F53 och ger 7kW vid -15, lägsta avgiven effekt är 1kW om jag inte minns fel.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2021, 13:03:11 »
Funkar sanyon så behåll den. fortfarande en väldigt bra pump och din är ju gratis!

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2021, 13:55:52 »
Hej och tack för många bra svar redan! Kul att ha hittat hit.

Jag tror vi redan bestämt oss utifrån er input och input från säljarna på nätet att det blir 2 utedelar och 2 innedelar.

Jag har redan fått en känsla att jag nog vill ha hit en person som kollar på huset och kan ge förslag på bra placeringar samt vilken pump dom skulle rekommendera.
Men jag har fått offerter från hemsidorna så jag har något att jämföra med prismässigt.

När det kommer till varumärken och modeller så känner jag mig lite lost.

Toppen av luftvärmepumpar är Mitsubishi (hero), Daikin (caldo/solo), Toshiba (daiseikai), Fujitsu och Panasonic(Hzuke?/flagship) skrev Kobojsare.

Hur står sig Mitsubishi(hero) mot tex Daikin som jag inte ens hört talas om?
För mig var Panasonic ett givet val men dom verkar dyra också?

I källaren blir det nog en Hero LN25 och entreplan LN35, vad tror ni om det? Förutsatt att den får plats dvs. Ska mätas lite först.
Verkar ju vara en ganska sjyst Luftvärmepump? Dock såg appen ganska bedrövlig ut, någon som kör den?



Idag värms huset med direktverkande EL, och det är ca 120cm brett och 28cm mellan karmen och ytterdörren så en liten modell bör gå (dock kommer toalettdörren slå i meddelande en granne som gjort den lösningen)


Varför vi inte heller vill ha kvar Sanyon är att positionen inte riktigt hjälper mycket då den kastar värmen antingen rakt ner i hallen i källaren eller så stiger den bara till övervåningen.
Går det att mäta på något sätt om den fortfarande håller effekten och gör det den ska? Mäta vid utblåset?


« Senast ändrad: 17 februari 2021, 19:51:33 av Rogjet »

Utloggad Kobojsare

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2021, 21:20:01 »
Daikin är stora. Deras toppmodeller XRH30/40 stå sig bra mot Mitsubishis Hero 25/35. Daikins online modeller är något annat. Ingen aning hur de står sig mot andra modeller. Ska man ha en Caldo XRH installerad är det en officiell återförsäljare som gäller.

Dock fÃ¥r inte en Caldo XRH plats över dörren din. Möjligtvis en Solo (tunnare modell av Caldo med nÃ¥got mindre effekt och funktion) men det kan ocksÃ¥ bli tajt. En installatör kan lätt se vad som funkar och inte funkar.  tummenupp
Värmeglad.

Utloggad Cogo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2021, 22:50:01 »
Hade själv dålit med plats mellan entrédörren och taket, endast 30 cm och ingen karm att modifiera, så då fick det bli en fujitsu km12 slim. Fungersr bra, dock har jag märkt att den har lite högljudd utedel p.g.a det höga varvtalet på fläkten.....dock ingen som stört någon ännu.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2021, 07:53:47 »
Skall du ha någon värmepump ovanför ytterdörren så måste den vara högst 24 cm hög och du verkligen bara har 28 cm mellan karm och tak, säker på att du inte mätt mellan dörrfoder och tak?
Det är mer eller mindre standard att man får såga ur fodret upptill om man skall ha en innerdel monterad ovan ytterdörr.
Alla värmepumpar som jag känner till behöver minst 3 cm fritt ovanför innedelen.
HERO 35 är jämförbar med Caldo XRH30 effektmässigt.
En Hero25 nere och 35 uppe skulle nog fungera bra hos er om de får plats (30 cm höga).

Om toalettdörren tar i så skulle jag skrota tankarna på en innedel där, annars lär både dörr och innedel gå sönder med tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2021, 10:51:11 »
Liten uppdatering:


Fått tag på en lokal firma med en trevlig kille som ska komma ut på onsdag och kika på allt.
Precis som du skrivit Rickard så kommer det bli tight men han får kika. Ca 32cm från tak till där väggen slutar/dörren börjar.

Men som Cogo skrev så finns det ju lite mindre varianter då jag verkligen inte ser någon annan bra placering. Möjligtvis vardagsrummet men helst inte.
Toalettdörren tror jag kan lösa sig med en dörrstop som vi hittat som stoppar dörren innan den träffar pumpen, förutsatt att det fungerar som vi tänkt. Mäta lite mer ikväll


Vi har planerat om lite och vill nog ha utedelarna på gaveln men sen dra slangen längs huset och sedan in i befintligt hål, spara plats på framsidan och finns mer plats för 2 utedelar på gaveln.

Tack för all bra input!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2021, 11:02:36 »
Tänk pÃ¥ att vingarna nedÃ¥t gÃ¥r olika lÃ¥ngt nedanför innerdelarna sÃ¥ det inte kommer som en överaskning om det kommer nÃ¥gra lÃ¥nga gäster  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2021, 20:27:58 »
Närliggande dörrar som öppnas just "under" innedelen kan även de skada vingar som riktas nedåt om man inte tänker efter före.
Mitsubishis vingar går rätt långt ned under innedelen i sitt nedre läge.
Det där med dörrstoppen är lika enkelt som genialiskt, om "regeringen" godkänner det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #12 skrivet: 24 februari 2021, 13:45:47 »
En liten fråga om Varumärken på luftvärmepumpar

Har haft 2 olika bolag här som ska lämna offert på installation + luftvärmepumpar.

Ena föreslog Mitsubishi Ninja FT35 på båda ställen och den andra IVT Aero 605(källaren) och Aero 807(entreplan).

Någon som har något att säga om dessa luftvärmepumpar?
IVT har snyggare utedel och moderna APP än mitsibishi men samtidigt är ninjan väldigt populär.
Båda är väl ungefär motsvarande i SCOP

Det var lite olika bud kring var eluttaget ska sitta till utedelen. Ena leverantören sa utomhus och den andra sa att den kan sitta inomhus.
Vad är bäst? Designfråga?






Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2021, 14:00:41 »
Tänk på att FT35 NINJA behöver en 13A säkring om ni räknar med att det kommer behövas högt effektuttag .

IVT har jag ingen koll på men förut blev man påtvingad en service vartannat år för att garantin ska gälla.

Ger dom samma effekt vid tex -15 så ni jämför liknande effektstorlek?

Personligen skulle jag välja att ha en arbetsbrytare bredvid utedelen
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rogjet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa nya luftpump
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2021, 09:04:48 »
Vi har bestämt oss för en firma som kändes seriösa.
Det blir en Ninja FT25 som ska passa ovanför dörren. Jag tycker det blir tajt då den är 28cm och vi har ca 31cm från tak till dörrfodret.
Dvs med 28cm blir det ca 3cm över bara.


Ringde säljaren dagen efter vi fick offerten om den verkligen kommer passa, Japp det är inga problem säger han.

Ok tänker jag. Antingen har han ingen koll och teknikern som kommer ut sen för installationen kommer påpeka detta och det blir en diskussion. Eller så fungerar det men med viss kompromiss kanske.

Tänkte ringa bolaget idag igen och be dom skicka en tekniker som faktiskt kan uttala sig om placeringen för litar inte riktigt på säljaren. Det är dvs en lokalfirma och inte någon online.

Fördel med Ninjan är att den är ganska smal i djup men så såg jag att fujitsu 12KM Slim är bara 268mm hög och 203 djup. Lite sämre scop men duger nog.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!