Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är mäst effektift?  (läst 2679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lt.Karlsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Vad är mäst effektift?
« skrivet: 27 mars 2010, 23:20:23 »
Kände ett behov av att registrera mig efter en fundering jag fick när jag drack öl/jäger och bastade under E/H  :D!

Vad är mäst effektivt, att hålla en jämn teperaratur eller sänka och höja värmen beroende på om någon är hemma eller sover (natt sänkning)?

Är det någon leverantör som har en programmerbar maskin för t.ex. nattsänkning/är på jobbetsänkning?

Om det är värt pengarna så finns det programmerbara fjärrkontroller att köpa!

Som kuriosa:
För 6år sedan lät jag en firma installera Mitsubishi Electric med 2 inne enheter, vilket jag ej kommer att fortsätta med när det är dags att byta. Då blir det 2 separata system.
Sedan så har jag tariff-el, vilket betyder att jag har billigare nätavgifft på nätter/helger, jag värmer allt vatten(tidsstyrning) + tvättar + bastar på låg tarifftid så än så länge ligger jag så att jag spar pengar på detta.

Tacksam för svar och kommentarer!
//Lt.Karlsson



Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #1 skrivet: 28 mars 2010, 01:24:58 »
Vad är mäst effektivt, att hålla en jämn teperaratur eller...natt sänkning?
Tror vi resonerat fram att nattsänkning inte är lönsamt. Kylan kryper ju in i väggarna, på morgonen när den skall ta upp tempen igen får kompressorn jobba hårt = sämre COP. Vidare så är det kallare på morgonen än på dagen vilket innebär att den tar igen tempen på en dålig tidpunkt.

Kanske om man har bÃ¥de natt och dagsänkning, lÃ¥ter huset vara svalare pÃ¥ dagen och jobbar upp tempen till kl 16:00/17:00 eller när man nu kommer hem. Där  k a n s k e  det finns en liten slant.
Men är man på gränsen till att pumparna klarar av att hålla innertemp så är ju nattsänkning rena dödsdomen. Den kommer inte ifatt igen förrens det blivit varmare ute.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #2 skrivet: 28 mars 2010, 09:55:49 »
Eftersom cop värdet är bättre vid dellast än vid 100% så är nog frågan om man rent förlorar på det?.
pumpen går ju på dellast för att bibehålla värmen,men på maxeffekt för att köra upp värmen..

Dogge
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #3 skrivet: 01 april 2010, 13:02:35 »
Hej Lt.Karlsson!  Självklart är det mest lönsamt och effektivt att hÃ¥lla en jämn temperatur ifh till att hÃ¥lla pÃ¥ med ev dag resp nattsänkningar med pumparna under förutsättning att det finns ett kontinuerligt värmebehov i huset, och detta beroende precis som Dogge säger här i trÃ¥den att pumparnas förbrukning pÃ¥ dellast är ju dÃ¥ bara att upprätthÃ¥lla innetempen och dÃ¥ brukar de oftast gÃ¥ väldigt billigt. Sen kan man visst det sänka innetempen om man blir borta under ett antal dagar över t.ex en helg eller helst ännu längre som t.ex 1-2 veckors semester och huset dÃ¥ stÃ¥r tomt, för dÃ¥ sparar man ju en del och ju längre tid man har tempsänkningen dessto mer sparar man givetvis.
Sen som jag alltid brukar påminna om ibland när folk skall välja pump så är det iof viktigt att pumpen har en rejäl värmeeffekt men att det är minst lika viktigt att även titta på att pumpen samtidigt har mkt bra dellastegenskaper eftersom man då kan få till en riktigt energieffektiv drift sett över hela värmesäsongen.
Visst finns det pumpar/fabrikat som har väldigt avancerade programinställningar för att styra pumparna med t.ex olika start och stopptider, olika slags tempinställningar vid olika tider på dygnet mm mm och som de då har lagt mkt utveckling på, något som jag personligen då tycker är helt onödiga finesser egentligen. Detta eftersom de samtidigt då märkligt nog brukar vara helt kass när det gäller t.ex dellastegenskaperna vilket kanske hade varit bättre att de lagt utvecklingen på, eller också är det just därför som man som ett alternativ istället har utvecklat programinställningarna på pumparna.
Sen har du ju helt rätt i att pumpar med en utedel och 2 innerdelar brukar inte vara någon höjdare alltså, klart mkt både bättre och effektivare med 2 separata pumpar med varsina utedelar resp innerdelar isf ja, och gärna med bra dellastegenskaper då förstås. ;) :)

Mvh Raffen.   
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #4 skrivet: 01 april 2010, 18:22:02 »
Detsamma torde gälla för varmvattenberedare Raffen.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #5 skrivet: 01 april 2010, 21:02:22 »
Hej Boek!  Ja det kan man kanske tycka men sÃ¥ är inte fallet Boek. ;) Detta kan jag säga efter att rätt nogsamt ha testat, prövat och utvärderat bÃ¥de när det gäller bÃ¥de tillfälliga tempsänkningar inkl helt avstängd pump under skall vi kalla det för kortare tidsperioder under dygnet pÃ¥ mellan ca 6-12 timmar, och under förutsättning att det är ett relativt stort värmebehov i huset sÃ¥ tjänar man faktiskt ingenting pÃ¥ dessa tillfälliga tempsänkningar alt avstängningar men däremot sÃ¥ kan man t.om gÃ¥ back i förbrukningen sett över dygnet.
Skall man tjäna något på detta så får det isf vara vid en väderlek och utetemp som gör att värmebehovet är riktigt litet i husen, och alt annars är ju att man har en pump med mkt goda dellastegenskaper.
När det gäller vv-beredaren så har jag på samma sätt testat och utvärderat detta med timerkörning (vilket du väl åsyftar här) mkt noggrant och kommit fram till att det är ganska lönsamt för vår del att tillämpa timerkörning. Nu kan det säkert skilja en hel del mellan olika beredare beroende på storlek, ålder, isolering, vv-behov mm, men i vårt fall så sparar vi ivf minst ca 40-50% i förhållande till om vi skulle köra beredaren/elpatronen kontinuerligt. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad är mäst effektift?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2010, 19:33:34 »
Ganska självklart att man sparat kilowatt/pengar på att inte köra pumpen dygnet runt, givetvis under förutsättningar att det blir så pass varmt inomhus av solljuset!!

Tex ett par dagar här har jag haft pumpen avstängd(kontakten urdragen) under ca 10-12h när solen legat på och gett en innetemp på 22-24 ºC! Besparingen är ca 500w/h.

Sen när jag startar upp så drar den inte mera än vanligt!
PÃ¥ tre dygn har den dragit 24,8kw.

//A
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 776
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!