Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effekt i 100kmh?  (läst 10285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #15 skrivet: 07 juli 2011, 16:57:28 »
Har just kommit hem efter att ha cruisat runt i Kalifornien (ca 300 mil) med en 12-sitsig flexfuel Ford E350 med 7 pers och fullt med bagage, och den drog enligt färddatorn 1.57l/mil (15 mpg). Rätt OK tycker jag. Jag hittade aldrig några E85-mackar så det blev bensin.

Innan jag nollade färddatorn stod den på 13.5 mpg, eller 1,74l/mil.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #16 skrivet: 07 juli 2011, 16:59:46 »
Har haft denna 1.6 Peugeotmaskin i 3 bilar, 307Sw och 407Sw och Focus kombi, skatten dyrast och förbrukningen högst 407Sw, bla körning 0.54liter/ mil, men drar en del släp med..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #17 skrivet: 07 juli 2011, 17:04:46 »
Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..


Därför byggdes lupo och fox av vw


Direktinsprut är väl det som gjort dieseln snålare

Direktinsprutning har väl diesel haft sedan 40-50 år ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #18 skrivet: 07 juli 2011, 17:39:23 »
Man kan sänka förbrukningen om man byter hjulen till cykelhjul :)

I Puggan har vi numera 215,55,17 med V mönstet.
Drar enl datorn 0.65l/m.
Innan hade vi vanlig mönster (fast rotation beroende) samma profil men bilen drog 0.55l/m.

Hade jag inte SJÄLV råkat ut för detta, hade jag inte trott det.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #19 skrivet: 07 juli 2011, 17:45:26 »
Skiljer mellan olika däck på rullmotstånd.

Finns ju snåldäck som rullar lättare.

Och ordentligt lufttryck i däcken gör stor skillnad :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #20 skrivet: 07 juli 2011, 18:28:09 »
Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..


Därför byggdes lupo och fox av vw


Direktinsprut är väl det som gjort dieseln snålare

Direktinsprutning har väl diesel haft sedan 40-50 år ?

I större dieslar, mindre personbilsdieslar har ju varit förkammarmotorer upp till 80-talet iaf.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #21 skrivet: 07 juli 2011, 19:10:47 »
Aha, det är jag som tänker i bensin-termer.

Direktinsprut = in i cylindern, vilket mycket få bensinare haft och först nu börjar ha, annars sprutar man ju i insuget.

Diesel som inte får direkt in i förbränningsrummet är väl väldigt ovanligt, förkammare eller inte.

Är dock lite imponerad av moderna dieselmotorer som har spridartryck på över 2000 bar, vill inte känna den duschen med fingret, eller någon annan kroppsdel. Samt att man kan spruta flera gånger under en kompressionstakt för mjukare förbränning.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #22 skrivet: 07 juli 2011, 20:09:23 »
Kollade på rasad modern dieselmotor igår, 2liters diesel från Hyundai, kul form på kolvarna, stor utfräsning mitt i kolven där bränslet kommer..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #23 skrivet: 07 juli 2011, 21:27:35 »
..stor utfräsning mitt i kolven där bränslet kommer..
Japp, man vill inte att bränslet fastnar på kolv eller cylinderväggar, det blir mkt sämre förbränning.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #24 skrivet: 08 juli 2011, 11:43:37 »
Aha, det är jag som tänker i bensin-termer.

Direktinsprut = in i cylindern, vilket mycket få bensinare haft och först nu börjar ha, annars sprutar man ju i insuget.

Diesel som inte får direkt in i förbränningsrummet är väl väldigt ovanligt, förkammare eller inte.

Är dock lite imponerad av moderna dieselmotorer som har spridartryck på över 2000 bar, vill inte känna den duschen med fingret, eller någon annan kroppsdel. Samt att man kan spruta flera gånger under en kompressionstakt för mjukare förbränning.

Om bränslet sprutas in någon annanstans än i förbränningsrum/förkammare så är det inte en dieselmotor, även om den händelsevis skulle använda kompressionsvärme för att tända bränslet (t ex glödstiftsmotorer för modellflyg). Det speciella med dieselprocessen som skiljer den från ottoprocessen är att bränslet sprutas in gradvis under förbränningens gång, så att förbränningen sker under en ganska stor del av kolvslaget. I en ottomotor finns ju allt bränsle redan på plats i cylindern när förbränningen börjar. I dieselmotorn sker alltså förbränningen teoretiskt sett under konstant tryck men i ottomotorn sker den under konstant volym. Ibland kallas ju dieslar för liktrycksmotorer, av just den anledningen.

Direktinsprutning på bensinmotorer är ingen nyhet. Under andra världskriget var det vanligt på flygmotorer och i mitten av 1950-talet gjordes en del mer eller mindre misslyckade försök med utrustning från Bosch på landbaserade motorer (Mercedes 300SL, en 6-cylindrig Scaniamotor i svenska Stridsvagn 74, och inte minst Goliath GP700).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #25 skrivet: 19 juli 2011, 06:08:29 »
Fundering:

Vi var till en djurpark idag, 15mil enkel väl, Peugeot 407 SW (kombi) förbrukade 0.44liter diesel/mil i snäll landsvägskörning och kyla krävdes hela vägen, + 28gr.

Hur många hästkrafter krävs för att hålla bilen rullande i 100kmh..? Utan Acc/Ac på kanske det går att banta 1-2cl som bäst..

Vägenslutning, luftens riktning och hastighet, vald växel, höjd över havet mm mm ? Bästa mätning borde erhållas om man tömmer hela tanken och använder samma tankrigg...
« Senast ändrad: 19 juli 2011, 06:10:19 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #26 skrivet: 19 juli 2011, 10:31:27 »
Eg om man ligger i 100km/h och nollar datorn på bilen, sen mäter medelförbrukningen under en längre sträcka, tar det gånger energivärdet i mängden diesel per liter osv så borde man hamna ganska nära verkligheten, verkningsgraden för en modern diesel borde vara känd och finnas på nätet ?

iofs får man reda på exakt hur mycket bilen förbrukar även med spillvärme inkluderat osv.

Är stort imponerad över hur jag fick min 140 hästare att dra 40.0/100km i norge upp för en backe på 3 el 4e växeln :) Då lutar det uppåt !
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #27 skrivet: 19 juli 2011, 15:01:49 »
Eg om man ligger i 100km/h och nollar datorn på bilen, sen mäter medelförbrukningen under en längre sträcka, tar det gånger energivärdet i mängden diesel per liter osv så borde man hamna ganska nära verkligheten, verkningsgraden för en modern diesel borde vara känd och finnas på nätet ?

iofs får man reda på exakt hur mycket bilen förbrukar även med spillvärme inkluderat osv.

Är stort imponerad över hur jag fick min 140 hästare att dra 40.0/100km i norge upp för en backe på 3 el 4e växeln :) Då lutar det uppåt !

Det finns två problem med en sådan mätning.
Dels är det inget ovanligt att en färddator har en felvisning på ± 10 % om inte ännu värre.

Och dels varierar motorns verkningsgrad med effektuttag, varvtal mm, den är alltså inte konstant. Vid ett givet varvtal är ju friktionsförlusterna i stort sett konstanta oavsett hur hög effekt man tar ut för tillfället, om man håller motorn på det givna varvtalet obelastad går alltså allt tillfört bränsle åt för att täcka motorns egna förluster. Värmeförluster från förbränningsrummet är det svårare att säga hur de påverkas av belastningen. Termodynamiskt sker omsättningen mellan värmeenergi och mekaniskt arbete på helt olika sätt vid lågt respektive högt effektuttag i en dieselmotor, vid lågt effektuttag behövs så lite bränsle att spridarna bara öppnar ett kort ögonblick och man får en i stort sett momentan förbränning av allt bränsle, som i en ottomotor. Men vid större belastning då insprutningstiden blir relativt lång i förhållande till den tid förbränningstakten tar, så går motorn med en mer utpräglad dieselcykel. Och sist men inte minst förändras verkningsgraden av att styrsystemet till moderna dieselmotorer laborerar med olika insprutningsvinklar och styrning av avgasåtercirkulation mm beroende på aktuellt belastningsfall, för att motorn ska kunna uppfylla stränga miljökrav. Rör det sig om en turbodiesel blir förhållandena ännu mer besvärliga. Pumpförluster uppstår i och med att det går åt mekaniskt arbete för att trycka ut avgaserna genom turbinen, men man får tillbaka en stor del av dem i och med överladdning av insugningsluften. Hur mycket man får tillbaka, beror på turboaggregatets egenskaper vid just det luft- och avgasflöde, laddtryck och avgastemperatur som gäller för ögonblicket.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #28 skrivet: 19 juli 2011, 15:56:58 »
Nej ett snitt på landsvägskörning borde hamna ganska rätt, men sommartid körs AC, som förbrukar några cl..

9800kwh/kbm olja, 9.8kwh/liter, 0.5liter/4.9kwh, 4.9kwh * 1.36= 6.7Hk, verkar väldigt lite..!! Vart har jag tankevurpat..? Men detta är total energi, alltså inkl Ac och spillvärme, verkningsgraden på hjulen borde hamna då på under 3Hk.!! Hmmmm.... Sc:,h :-\
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Effekt i 100kmh?
« Svar #29 skrivet: 19 juli 2011, 17:12:22 »
Dryga decilitern drar min AC, ändå tycker jag inte den är särskilt effektiv. Kanske läge att lämna in till de vise så dom får fixagreja.

Å andra sidan drar vinterdäck mer, man kör bakrutevärme, sätesvärme, kanske extraljus osv, så det är lite extragrejer som drar vintertid med. Höst, mulet och 15 grader är nog bästa vädret tror jag, när man varken behöver värma eller kyla (undantaget värma kupén, för det gör man ju gratis)..
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!