0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Apan skrivet 07 juli 2011, 15:46:53Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..Därför byggdes lupo och fox av vwDirektinsprut är väl det som gjort dieseln snålare
Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..
Citat från: BiggerDigger skrivet 07 juli 2011, 16:47:39Citat från: Apan skrivet 07 juli 2011, 15:46:53Bilar blir mindre och mindre och större och större, ser man bara tex på Polo och Golf, gamla golfen är mindre än dagens Polo, bilarna blir större och snålare..och samtidigt byggs några minibilar, Tex Toyota IQ, lite sugen på sån..Därför byggdes lupo och fox av vwDirektinsprut är väl det som gjort dieseln snålareDirektinsprutning har väl diesel haft sedan 40-50 år ?
..stor utfräsning mitt i kolven där bränslet kommer..
Aha, det är jag som tänker i bensin-termer.Direktinsprut = in i cylindern, vilket mycket få bensinare haft och först nu börjar ha, annars sprutar man ju i insuget.Diesel som inte får direkt in i förbränningsrummet är väl väldigt ovanligt, förkammare eller inte.Är dock lite imponerad av moderna dieselmotorer som har spridartryck på över 2000 bar, vill inte känna den duschen med fingret, eller någon annan kroppsdel. Samt att man kan spruta flera gånger under en kompressionstakt för mjukare förbränning.
Fundering:Vi var till en djurpark idag, 15mil enkel väl, Peugeot 407 SW (kombi) förbrukade 0.44liter diesel/mil i snäll landsvägskörning och kyla krävdes hela vägen, + 28gr.Hur många hästkrafter krävs för att hålla bilen rullande i 100kmh..? Utan Acc/Ac på kanske det går att banta 1-2cl som bäst..
Eg om man ligger i 100km/h och nollar datorn på bilen, sen mäter medelförbrukningen under en längre sträcka, tar det gånger energivärdet i mängden diesel per liter osv så borde man hamna ganska nära verkligheten, verkningsgraden för en modern diesel borde vara känd och finnas på nätet ? iofs får man reda på exakt hur mycket bilen förbrukar även med spillvärme inkluderat osv.Är stort imponerad över hur jag fick min 140 hästare att dra 40.0/100km i norge upp för en backe på 3 el 4e växeln Då lutar det uppåt !