Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Placering av flödesventil på köldbärare  (läst 2611 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Placering av flödesventil på köldbärare
« skrivet: 16 februari 2020, 16:59:16 »
Jag har nyss fått ett nytt kompletterande borrhål borrat och eftersom jag nu har två hål med olika djup, har flödesventiler monterats. Det är bara en sak jag funderar på. Som det ser ut nu sitter flödesventilerna på utgående kb till båda borrorna. Borde de inte sitta på inkommande sidan, eller är det bara jag som tänker fel?
« Senast ändrad: 16 februari 2020, 20:03:31 av EndZone »
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2020, 19:48:25 »
Dom sitter rätt, alla delar som ska mätas eller regleras ska sitta på en pumps trycksida, vilken sorts ventiler har du, någon som du kan se flödet på eller Stadventiler som fordrar ett instrument för att se flödet genom, i ditt fall går det att mäta tempen på in/ut per hål men lite svårare att få till , viktigaste är att KB inte går lättaste vägen  genom det kortare hålet, då tappar du en stor del av värmen från berget

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2020, 20:03:06 »
Dom sitter rätt, alla delar som ska mätas eller regleras ska sitta på en pumps trycksida, vilken sorts ventiler har du, någon som du kan se flödet på eller Stadventiler som fordrar ett instrument för att se flödet genom, i ditt fall går det att mäta tempen på in/ut per hål men lite svårare att få till , viktigaste är att KB inte går lättaste vägen  genom det kortare hålet, då tappar du en stor del av värmen från berget

Tack för svar! Jag fick för mig att de borde sitta på inkommande, men då är det alltså okej med dessa på utgående sidan. De verkar ju funka och visar flödet, så jag antar att det bara är jag som inte har nog kunskap :)

Ja, jag kan se flödet på dem och enligt en annan tråd från någon dag tillbaka har jag fått information om att det djupare hålet ska stå på fullt och det andra strypas. Ska även sätta några billiga termometrar på ingående så att jag kan justera in lite mer exakt på tempen från de båda borrhålen. Med "lättaste vägen" antar jag att du menar detsamma, att det kortare hålet ska strypas?

Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2020, 20:16:48 »
Jepp du ska försöka få  ca samma temp ut från hålen. men du kommer inte att lyckas med det, bara vara någotsånär i närheten av varandra, det långa hålet kommer att behöva mer flöde gentemot det korta, när du sen kommer att belasta hålen med kyla så kan det korta hålet bli kallare, men vad ska du göra åt, ingenting,  går inte att krypa runt naturlagarna , endast att gilla läget , men kommer att fungera.
Du kan mäta totalen inne vid VP vad som kommer in, det är det är viktigaste med så varmt som möjligt, men det ser du kanske i VP vad du får, är nog en lite modernare pump du har.

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2020, 22:36:31 »
Jepp du ska försöka få  ca samma temp ut från hålen. men du kommer inte att lyckas med det, bara vara någotsånär i närheten av varandra, det långa hålet kommer att behöva mer flöde gentemot det korta, när du sen kommer att belasta hålen med kyla så kan det korta hålet bli kallare, men vad ska du göra åt, ingenting,  går inte att krypa runt naturlagarna , endast att gilla läget , men kommer att fungera.
Du kan mäta totalen inne vid VP vad som kommer in, det är det är viktigaste med så varmt som möjligt, men det ser du kanske i VP vad du får, är nog en lite modernare pump du har.

Stort tack! Ja, i VP ser jag totalen, det stämmer.
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

B

  • Gäst
B
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2020, 06:32:09 »
Placering av flödesventiler .
Dom kan monteras både på sug och trycksidan
Det har ingen som helst betydelse .
Tryckfallen dem skapar blir dem samma

Mvh
B

Utloggad EndZone

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2020, 16:32:03 »
Placering av flödesventiler .
Dom kan monteras både på sug och trycksidan
Det har ingen som helst betydelse .
Tryckfallen dem skapar blir dem samma

Mvh
B

Tack för info!
Bor i villa i södra Värmland med inredd källare, totalt 220 kvm + garage 45 kvm. Byggt 1982.
Ventilation: FTX, nytt aggregat 2012.
Nibe 1255 3-12 kW installerad januari 2019 då gamla pumpen dog.
Borrhål 110 m (okänt aktivt djup) sedan 2001 och ytterligare borrhål 200 m (190 m aktivt) feb 2020.

Radiatorer på bägge plan samt konvektorelement i garaget.

Inloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2020, 12:50:29 »
Placering av flödesventiler .
Dom kan monteras både på sug och trycksidan
Det har ingen som helst betydelse .
Tryckfallen dem skapar blir dem samma

Mvh
B
Jepp det är rätt men ska det strypas så ska stryparen sitta på trycksidan av pumpen och då kanske lämpligt med flödes på den sidan med

B

  • Gäst
B
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2020, 13:19:26 »
? Focus 25
Nej du kan sätta både på tillopp och retur
Det har ingen betydelse alls .
Mvh
B

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #9 skrivet: 20 februari 2020, 17:37:44 »
Ofta är det dumt att strypa på sugsidan för en pump eftersom det leder till kavitation. Men i detta fall är ju sug- och tryck-sidan samma sak, bara olika långt bort längs slingan. Sätt strypningen där den sitter bäst rent praktiskt.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

B

  • Gäst
B
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #10 skrivet: 20 februari 2020, 19:09:05 »
Ofta är det dumt att strypa på sugsidan för en pump eftersom det leder till kavitation. Men i detta fall är ju sug- och tryck-sidan samma sak, bara olika långt bort längs slingan. Sätt strypningen där den sitter bäst rent praktiskt.

// Magnus

Nej vänta här nu
Så länge förtrycket på sugstudsen i snäckan på CP
Är tillräcklig skapas ingen kavitation  efter dom temperatur kurvor en pump tillverkare har .

Det här e konstigt ?
I vanliga fall får jag alltid förklara att det är ok att även sätta strypen  på tilloppet

Det Absolut vanligaste stället det monteras på
Är på Returen .

Vart har ni fått denna felaktiga informationen ifrån ?

Sitter den efter pump ser man till att linjärströmning
Sker . Så ingen ventil direkt efter pump .
Viktigt med att hålla mätsträckan som rekommenderas
Från tillverkarna så mätinstrumentet får stabilitet
Vid mätning
Mvh
B

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2020, 20:38:13 »
Får erkänna att jag inte är proffs på cirkulationspumpar i vvs men i andra sammanhang brukar strypningar på sugsidan inte vara bra.

Nu handlar iof inte detta om att strypa totala flödet utan att styra det lite genom att öka motståndet i en slinga lite så jag skulle säga att hela problemet är rent akademiskt. Rent praktiskt kommer det fungerar hur du än gör.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

B

  • Gäst
B
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #12 skrivet: 20 februari 2020, 20:44:36 »
Får erkänna att jag inte är proffs på cirkulationspumpar i vvs men i andra sammanhang brukar strypningar på sugsidan inte vara bra.

Nu handlar iof inte detta om att strypa totala flödet utan att styra det lite genom att öka motståndet i en slinga lite så jag skulle säga att hela problemet är rent akademiskt. Rent praktiskt kommer det fungerar hur du än gör.

// Magnus


Ställer frågan av ren nyfikenhet
I vilka sammanhang ?
Mvh
B

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #13 skrivet: 20 februari 2020, 22:14:49 »
Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar, för skarpa ändringar i strömningsriktningen eller en kombination av strömningsförluster och för stor "sughöjd".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

B

  • Gäst
B
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #14 skrivet: 21 februari 2020, 06:03:39 »
Den vanligaste orsaken till kavitation i vätskepumpar är för stora tryckförluster i sugledningen genom för stora strömningsförluster p.g.a. för klena sugledningar, för skarpa ändringar i strömningsriktningen eller en kombination av strömningsförluster och för stor "sughöjd".
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kavitation

// Magnus

Texten du hänvisar till har ingenting med placeringen av
Ventilen .
Om det är en felaktig beräknad sug ledning på värme
Har den också en felaktigt beräknad tryckledningen.
På en centrifugal pump som ”suger vatten ”
Från ett djup på säg 6 m och en lednings längd till pump
På 50 m gäller det att beräkna rätt .
Men dem ut talade fallen som ovan text beskriver
Har inga strypventiler.

Så länge rätt förtryck finns på sugstudsen
Skapas ingen kavitation i ett cirkulerande system

Det säkerställs av utb Vvs ingenjörer rådgivande konsulter och en och annan röris vid dim ögonblicket
Eller vid ett pumpbyte

Det är inte bara att stoppa dit vad som helst som införskaffas .

Samman fattning .  En stryp/ flödesdokunenterande
Ventil kan appliceras både före och efter en CP
Lika viktigt att mätsträckan upprätthålles på båda sidorna
Mvh
B

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Placering av flödesventil på köldbärare
« Svar #15 skrivet: 21 februari 2020, 09:37:49 »
Coca-Cola tillbaka?
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!