Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?  (läst 1351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: HusÃ¥s - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« skrivet: 03 april 2019, 15:41:58 »
För någon vecka sedan under en kallperiod när jag var bortrest upptäkte en granne att värmepumpen i ladugården stannat. Den går tillsvidare enbart på elpatron i väntan på borrhål. Grannen såg att en säkring gått och att det var en liten pöl av nått på golvet. Det var glykol. På min uppmaning slog han tillbaka säkringen och startade pumpen, som gick igång utan problem. Men någon minut senare small en blå blixt från elpatronen och allt stannade igen.

Till saken hör att jag fått pumpen av en kompis som skulle destruera den efter att den varit i ett hus som brandhärjats. Pumpen har alltså inte brunnit, måhända blivit lite varm, men är utbytt så som det görs vid en brand.

Vad kan det vara för fel? Jag misstänker läckage från där elpatronen går in i tanken. Är detta vanligt? Kan det vara nån packning?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #1 skrivet: 03 april 2019, 21:49:04 »
Glykol?
Om du inte kopplat in nån borra så är detta mycket egendomligt?

Men det låter helt klart som att nått till elpatronen inte är OK, det kan vara anslutningarna eller en kontaktor som typ inte klarat värmen från branden.
Jag skulle nog inspekterat all el noga innan jag kopplat in en värmepump från ett brunnet hus, det finns många plastdetaljer som kan ta stryk av hettan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2019, 07:38:58 »
Det är nog inte utan orsak man är försiktig med tex elartiklar som varit i närheten av en brand.

Bla kan brandrök avge ämnen som inte alls är bra. Så tex är det inte alls ovanligt att metaller börjar rosta kraftigt efter en brand. Och då menar jag metaller som bara varit påverkade av brandrök och inte blötts ner av tex släckvatten. Det kan vara frågan om timmar efter en brand om man skall kunna rädda tex en produktionsutrustning som varit utsatt för brandrök.

I ett fall jag varit med om där det brann i närheten av ett lager kunde produkten i en pappkartong vara helt förstörd (pga värmen) trots att pappkartongen såg helt opåverkad ut
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #3 skrivet: 04 april 2019, 10:15:33 »
Istället för att gissa, börja med att avsyna elpatronen och installationerna kring den noga för att se var överslaget skedde (smältmärken, sot mm). När du väl har hittat överslagsstället är det dags att fundera på åtgärd. Det kanske är så enkelt som en glappande flatstiftskabelsko. Ta inte för givet att elpatronen eller hela värmepumpen måste bytas ut.

Det som framför allt är skadligt för elprylar i brandrök, är saltsyra som bildas då PVC-plast brinner. Om ingen PVC var med i branden, så brukar frätskadorna pga rök bli mycket mindre. Då räcker det med att tvätta bort sot från kritiska ställen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad JohanNyqvist

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: HusÃ¥s - Östersund
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #4 skrivet: 09 april 2019, 06:50:27 »
Kollade igår. Det verkar vara en kombination av att något par stavar i patronen är trasig och läckage. Det gick att dra åt mot gummipackningen rätt mycket. Vi kopplade bort ena kontaktorn och ställde så att patronen bara går på 1/3, och då verkade det funka. Ska gå ut å se nu vad som hänt under natten.

Jag antar att det är bra att byta packningen, och visst är det lika bra att byta hela patronen, eller ska jag/går det att byta enskilda stavar?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #5 skrivet: 09 april 2019, 10:56:05 »
Har aldrig sett att det skulle gå att byta bara delar av en el-patron. Det finns två olika modeller av el-patron till Greenline E9 enligt reservdelslistan så det gäller att kolla upp vilken det är som behövs: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-greenline-de-9.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Ivt greenline e9 kortis i elpatronen?
« Svar #6 skrivet: 13 april 2019, 06:36:04 »
tror inte stavarna går byta var för sig. köp en ny patron, och lufta noga, de nya elpatronerna är kanonkänsliga för luft, då materialet i elstaven är så tunt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!