Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: p2 pÃ¥ kontinuerligt, eller bara med kompressor?  (läst 2028 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« skrivet: 01 februari 2007, 18:20:58 »
Nu har jag hört både att jag ska ha och inte ska ha p2 gående kontinuerligt. Vad säger den samlade expertisen? Jag har yttre cirkpump och by-pass. Framförallt, kan någon förklara begripligt vad skillnaden blir om man låter p2 gå kontinuerligt, eller om man bara låter den gå vid kompressordrift?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2007, 19:18:31 »
På 25 kw maskinen så har vi en 750l ackk intern o extern pump.
Den interna får gå "med" kompressorn, då utnyttjas tanken optimalt.. det blir skiktning det kalla returvattnet vattnet kommer in i botten. Skulle vp cirkpump gå hela tiden då förstörs ju skiktningen.

Med en bypass så tjänar du ju in strömförbrukningen, det blir en liten slant.
Men nån direkt fördel i övrigt???
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2007, 15:13:20 »
Avstängd pump borde medföra mindre avsvalning av VV som sker pga kallare radiatorvatten som cirkulerar runt VV-beredare.
Kan man styra P2 på det sättet?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2007, 20:27:44 »
Mja vi har separat vvb, det ska inte påverka inbyggd heller. Du har en växelvintil för vv produktion vi har en shunt.

I VVB mantel ska man aldrig ha cikrulation vid värmedrift. Enbart vi vv drift och då går ju pumpen i vilket fall.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2007, 23:15:01 »
Mja vi har separat vvb, det ska inte påverka inbyggd heller. Du har en växelvintil för vv produktion vi har en shunt.

I VVB mantel ska man aldrig ha cikrulation vid värmedrift. Enbart vi vv drift och då går ju pumpen i vilket fall.

Jag har definitivt konstaterat att VV avsvalnar mycket snabbare bara pga cirkulerande radiator vatten med perfekt (nybytt) trevägsventil. Manteln är termiskt förbunden med radiatorkretsen, det räcker.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2007, 09:44:09 »
Nja, teoretiskt sett så är det kart att du har värmeledning i kopparn mellan den varmare varmvattenberedaren och det kallare röret/trevägsventilen under radiatorvärmning. Men det är två rör med diameter 25-30 vi pratar om. Ställ det i paritet till ytan på manteln, så måste den utstrålade värmen till luft från manteln vara många gånger större, även med isolering. Nu är det ju inte forcerad konvektion över varmvattenmanteln (det blåser inte på den). Skulle värmeledning på det viset du beskriver det vara ett påtagligt sätt att transoprtera värme, så skulle du ju inte behöva en vattenpump (förlåt, kylvästskepump) i bilen. Det hade räckt med att koppla ihop motor ochkylare med lite kopparrör. Nu svävar jag iväg, märker jag...
Nej HerrBrun, det låter som om du har precis samma problem som jag har. Våra varmbvattenberedare påverkas av radiatordrift, vilket de inte ska! Jag får min beredare att hålla 1 timma med kontinuerlig drift på P2 och 1,25 timmar med P2 gåendes med kompressor (det beror ju på att jag har lite stillestånd ibland när det är temperaturer som just nu). Jag har också precis fått växelventil+ventilbrst utbytt, men det gav ingenting på beredarens förmåga att hålla varmvatten varmt, då vi inte tappar något.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: p2 på kontinuerligt, eller bara med kompressor?
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2007, 11:25:04 »
Som jag skrev i din andra tråd tror jag inte du skall lita så mycket på teorin. Min erfarenhet säger att det skiljer avsevärt om det cirkulerar vatten av lägre temp utanför manteln. Om det sen beror på värmeledning i kopparrören, turbulens i T-kopplingen vid returen på manteln eller annan mystisk effekt låter jag vara osagt.
Jag skulel vilja vända på det och se ett system som mitt (eller ditt) där det cirkulerar svalt radiatorvatten och som håller VV-temp 5-6 timmar med 5 ºC VV-hysteres som vi har.
Först då är jag villig att tro att det är fel på mitt system.
Så innan du bytt ut hela pumpen och legat sömnlös för mycket över detta leta efter bevis på att systemet kan fungera bättre än ditt nuvarande gör med samma inställningar och temperaturer.

Trots allt så är täta VV-värmningar inte så farliga annat än för att de ökar antal start/stop i onödan. Värmningarna är ofta försvinannde korta (3-5 minuter) och energin kommer antagligen helt radiatorvattnet till godo (sommartid med sommardrift sker inte avsvalning lika frekvent).

Jag upprepar fakta kring mitt system (5 ºC VV hysteres, bör 45 ºC):
Feb: VV håller 6 timmar (> 40 ºC radiatorvatten)
Maj: VV hÃ¥ller 1 timme (svalt radiatorvatten, 27-32  ºC)
Juli: VV håller 3 timmar (sommardrift med trevägare låst i VV-läge)

P.S Jag glömde kommentera dina dåliga liknelse med kylning av bilmotor: det är ju inte så att vi här kyler allt VV åtskilliga grader, det är bara manteln som tappar 1-2 grader extra första timmen pga värmelledning.
Tittar du pÃ¥ en process med VV avsvalning pÃ¥ 5-6 timmar (som jag har just nu) sÃ¥ ser du att efter 1 timme har det redan svalnat 80-90%, det är de resterande 10-20 % (ca 1  ºC) som tar 4-5 timmar!! Inte sÃ¥ otroligt att det cirkulerande vattent kan kyla en mantel (där vattnet inte cuirkulerar innanför) 1 ºC extra?
« Senast ändrad: 03 februari 2007, 11:31:18 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!