Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera frikyla (takkasset), vilket märke. Vad ska man tänka pÃ¥?  (läst 3152 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej alla.

Planerar att installera frikyla i sovrummet innan det blir sommarvarmt. Jag anser dock att de vägghängda konvektorelementen är så fula att jag vill slippa ett sådant. Planen är m.a.o. att fälla in en sk. takkassett upp i kallvinden istället.

Lösningen verkar inte så vanlig och utbudet är skralt. Jag har egentligen bara hittat tre val:

Innova ICKCW092/1: Ahlsells egna märke och den med absolut minst information tillgänglig.
https://www.ahlsell.se/10/kyl/luftkonditionering/flaktluftkylare/innova-1/7128069-17acf264/#

Frico TKW202EC: Dyrare, men verkar ha bättre prestanda vad gäller strömförbrukning och ljudvolym (EC-motor)
https://shop.frico.net/sv-SE/tkw202ec--takkonvektor/p392200

Eveco skystar SK-ECM: Dyrast. Verkar ha ungefär samma prestanda som Fricos, beror på EC-motor?
https://www.eveco.se/produkt/skystar-2/

Är det någon som har koll på produktgruppen som har synpunkter på vad man ska välja av dem? Enheten ska som sagt sitta i sovrummet så ljudvolymen är viktig. Men inte så viktig att jag vill tumma för mycket på driftsäkerheten.

Utöver konvektorvalet, är det andra uppenbara saker man bör tänka på med den installation jag tänker göra. Isolering upp mot kallvind är väl en av dem kan jag tänka mig.

Jag kommer att anlita en firma för arbetet, men de har inte gjort många installationer av denna typen så de verkar inte ha jättebra koll på de delar som är unika för detta så jag försöker också utbilda mig lite innan så vi inte gör några tokiga,direkt felaktiga, val.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul!

Jag har gjort samma resa nyligen. Dock 3st Eveco SK 22 (Ej EC) takkassetter samt en väggmonterad Tysk.
Valde Eveco för att de hade bra ljudvärden och kyleffekt. Tror det var det bästa jag hitta i den effektklassen.

Mina tips.

Vinden. Se till att bygga en sarg/låda runt som är diffusionspärrad om du har diffspärr idag. Hela konvektorn ska vara på varma sidan.
Jag har ett gammalt hus utan diffspärr i taket så jag staplade cellusosa skivor runt den så det blev som en låda. Passa på att slänga på brädor/råspont lucka som landgång så man kommer åt den enkelt.
Se till att elektrikern monterar en service brytare i närheten på vinden, en per konvektor. Jag har även en brytare i källaren som fimpar alla konvektorer inför uppehåll.
Kan vara skönt att slippa gå upp på vinden för att bryta. Men i och med du ska bara en så kanske räcker för dig ett ställe.

Slang/rör

Ju grövre ju bättre. Kondensisolerad. Uponor har bra färdigisolerade PEX med bra pris.
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pipe-plus-med-isolering-s15-32x3-0-blue-25m-2/
Deras PEX 25 har större inne diameter än LK´s PEX 25 Pal färdigisolerad. Därför jag valde den.

Vet inte hur det är, du kanske måste gå med koppar tackvare brine och brandrisk?
Jag har glykol.

Eveco SK22

Betjänar sovrum på vardera 10-11m2. På lägsta hastighet så tycker jag det är en bra ljudnivå. Inget som varken jag eller sambon eller barnen för den delen störs av vid sova.
Ingen annan fläkthastighet än lägsta skulle inte jag vilja försöka somna till.
Dock skulle jag hellre tagit EC modellen med en 3:e parts rums-controller (termostat). Denna >
https://www.produal.com/en/shop/web_smart_thermostats

Då kan man vecko/dygns programmera när konvektorn ska gå och vilka termperaturer. Även programmera fläkthastigheterna då det är 0-10V styr. Sömlöst eller upptill 6 steg. Samt självklart ställdon. P-band mm mm mm.

Jag kör fjärrkontroll. Då stter tempgivaren på insuget fläkt. Så det kan vara lite störande, då när bör värdet är uppnåd så stannar fläkten. Men den hoppar igång var 10-15:e minut eller vad det är och går med låg hastighet i 200 sekunder för att mäta rumstempen. Sen är inte mätning så exakt. Ställer jag på 18 grader så stannar den kanske på 19-20.

Med termostat så sitter tempgivaren i termostaten så den läser av där utan att behöva starta fläkten.

Om du ska ha ställdon/ventil så rekommenderar jag dig att flytta ner ventilen och ställdonet till ditt "pumprum". För dessa kan strula, nog för ställdonet inte är något smäck som brukar sitta på golvvärmefördelare, men inte så kul att gå upp vinden och börja riva för att komma åt ventilen/ställdonet.
Takkasetterna är gjorda för kontor med undertack med undertaksskivor. Då är det ju lätt att komma åt. Men det har man sällan hemma.

Jag skulle inte köra med mindre storlek än SK22 i ett sovrum. Det är dock överdimensinerat. Men då vet man att det räcker till i alla väder samt med tyst fläkt.

Fråga på.



Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul!

Jag har gjort samma resa nyligen. Dock 3st Eveco SK 22 (Ej EC) takkassetter samt en väggmonterad Tysk.
Valde Eveco för att de hade bra ljudvärden och kyleffekt. Tror det var det bästa jag hitta i den effektklassen.

Mina tips.

Vinden. Se till att bygga en sarg/låda runt som är diffusionspärrad om du har diffspärr idag. Hela konvektorn ska vara på varma sidan.
Jag har ett gammalt hus utan diffspärr i taket så jag staplade cellusosa skivor runt den så det blev som en låda. Passa på att slänga på brädor/råspont lucka som landgång så man kommer åt den enkelt.
Se till att elektrikern monterar en service brytare i närheten på vinden, en per konvektor. Jag har även en brytare i källaren som fimpar alla konvektorer inför uppehåll.
Kan vara skönt att slippa gå upp på vinden för att bryta. Men i och med du ska bara en så kanske räcker för dig ett ställe.

Slang/rör

Ju grövre ju bättre. Kondensisolerad. Uponor har bra färdigisolerade PEX med bra pris.
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-pipe-plus-med-isolering-s15-32x3-0-blue-25m-2/
Deras PEX 25 har större inne diameter än LK´s PEX 25 Pal färdigisolerad. Därför jag valde den.

Vet inte hur det är, du kanske måste gå med koppar tackvare brine och brandrisk?
Jag har glykol.

Eveco SK22

Betjänar sovrum på vardera 10-11m2. På lägsta hastighet så tycker jag det är en bra ljudnivå. Inget som varken jag eller sambon eller barnen för den delen störs av vid sova.
Ingen annan fläkthastighet än lägsta skulle inte jag vilja försöka somna till.
Dock skulle jag hellre tagit EC modellen med en 3:e parts rums-controller (termostat). Denna >
https://www.produal.com/en/shop/web_smart_thermostats

Då kan man vecko/dygns programmera när konvektorn ska gå och vilka termperaturer. Även programmera fläkthastigheterna då det är 0-10V styr. Sömlöst eller upptill 6 steg. Samt självklart ställdon. P-band mm mm mm.

Jag kör fjärrkontroll. Då stter tempgivaren på insuget fläkt. Så det kan vara lite störande, då när bör värdet är uppnåd så stannar fläkten. Men den hoppar igång var 10-15:e minut eller vad det är och går med låg hastighet i 200 sekunder för att mäta rumstempen. Sen är inte mätning så exakt. Ställer jag på 18 grader så stannar den kanske på 19-20.

Med termostat så sitter tempgivaren i termostaten så den läser av där utan att behöva starta fläkten.

Om du ska ha ställdon/ventil så rekommenderar jag dig att flytta ner ventilen och ställdonet till ditt "pumprum". För dessa kan strula, nog för ställdonet inte är något smäck som brukar sitta på golvvärmefördelare, men inte så kul att gå upp vinden och börja riva för att komma åt ventilen/ställdonet.
Takkasetterna är gjorda för kontor med undertack med undertaksskivor. Då är det ju lätt att komma åt. Men det har man sällan hemma.

Jag skulle inte köra med mindre storlek än SK22 i ett sovrum. Det är dock överdimensinerat. Men då vet man att det räcker till i alla väder samt med tyst fläkt.

Fråga på.

Tack för många bra tips. Jag antar att din röst ligger på en Skystar då, och det är väl egentligen den jag lutar åt också, med EC-motor.

Tack för tipset på styrenhet. De verkar prata via modbus/BACnet och inte 0-10V. Det är i.o.f.s. väldigt goda nyheter för det är vad jag hoppas att styra aggregatet med från mitt hemautomationssystem. Jag var rädd för att deras protokoll skulle vara proprietärt och stängt vilket skulle lämna 0-10V som enda möjlighet att få ihop den iden. Dessa paneler antyder att det finns en öppen standard för det.

Nu var ju dessutom dessa paneler rätt läckra jämfört med de som Eveco säljer så jag kan tänka mig att ha en sådan också. Vet du om det går att ha parallella styrenheter till dessa aggregat? En fördel är ju som du säger att man får en termostat lite bättre placerad också.

Att bygga in i en diffusionsspärrad låda låter som en god idé. Diffusionsspärren är faktiskt med på min lista över saker jag ska kolla noga med firman som ska göra installationen så att det inte blir några bekymmer med fukt i framtiden. Jag hade samma tanke som din där. En låda med plast runt och sedan isolera ordentligt utanpå den så det inte blir en köldbrygga via aggregatet in i rummet.

Övriga ventiler och strömställare är redan planerat att sitta nere i källaren, under sovrummet. Vi kommer att koppla på denna konvektorn på ett redan befintligt frikylesystem där så de får dela på cirkulationspump och strömmatning. Jag kommer ändå att passa på att lägga ut ordentliga landgångar till installationsplatsen. Dels för att underlätta installationen, men också för att komma åt den i framtiden om något strular.

På tal om själva installationen på vinden. Fick du plats med dina kassetter mellan takbjälkarna eller var du tvungen att kapa någon. I.s.f. hur löste du det problemet?

Att gå upp till modell 22 tror jag inte kommer att behövas. Visst får man ut lite mer effekt, men med en ökad ljudvolym som verkar motsvara effektökningen. Jag har planerat att köra aggregatet för fullt under dagen när man inte är i rummet för att sedan sänka till mini-nivån på natten när man ska sova. Om inte mininivån räcker till för jag höja till medel vilket ljudmässigt motsvarar minsta nivån på 22. Rummet är knappt 20m2 och ligger i skugga tills sent på kvällen. Jag tror att det finns överkapacitet redan med 12an.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo det är min röst. Jag varvade internet ett par gånger innan valet föll för den. Sen är Sabiana som är tillverkaren rätt stora.
Bara i Sverige så säljs den av flera firmor, ibland med olika namn bara. Det är Eveco, Kinnan, LGG inneklimat mm + alla nätbutiker. Så finns bra med backup.
Men det är ju som allt annat man inte har testat. De kanske är bättre, på det man inte ser på pappret så att säga.

Jag hade verkligen flax att mina aggregat hamna i mellan takstolarna och mitt i rummet. I alla 3 sovrum.
Jag hängde inte upp mina med gängstängerna, de står på gängstängerna i stället.



Det går att köra master / slave på aggregaten.
Om du kikar på det olika modellernas datablad hos produal så finns det en uppsjö av varianter fast med samma "panel". Tror man kan göra väldigt mycket roligt med dem.

Har du frikyla sen tidigare alltså?




Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det låter i.a.f. som om jag inte kommer bli missnöjd med ett Skystar i.a.f. så det blir nog det om det går att få till ett bra pris. Jag ser att det går att köpa hyfsat billigt på nätet men frågan är hur firman som ska göra installationen ställer sig till det. Jag har en känsla av att deras inköpsställe är Ahlsell och där kostar det hutlöst mycket även med bra rabatt. Innovan kostar mindre än hälften där.

Jag läste på lite snabbt och det verkar som sagt som om det är Modbus RTU som används och att det är en standard. Det vore ju toppen om aggregatet kunde vara master och kontrollerna slavar för då går det ju att kombinera panel med hemautomationssystemet. Men är du säker på det för jag hittade inget när jag sökte på det och det borde krångla till implementationen en del eftersom aggregatet hela tiden måste fråga alla slavar om de vill säga något jämfört med att panelen säger till när den vill något.

Ja, jag har ett rum i källaren där jag kyler ner till 12-13C som jag använder till Öl/Vin/Mat-förråd. Den konvektorn är en Innova och den låter en del så därför började jag kolla upp alternativ till den takkassett som installationsfirman föreslog (det var den Innova ICKCW092 som jag hade med i startinlägget).

Tack för bilderna på din installation, sådant är alltid väldigt bra att få ta del av. Det ser ut som en riktigt bra lösning. Men du verkar ha betydligt bredare mellan takstolarna än jag har. Jag har bara mätt mellan spikarna till takpanelen i sovrummet än så länge, för på vinden är allt dolt i en halvmeter lösull för tillfället, och då ser det ut som om det kommer att bli trångt. Jag får gå upp och ösa bort lite isolering för att få en exakt mätning, men det kan bli så illa att det måste snickras en del för att få ihop det.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag köpte mina på nätet. De hade min installatör inget i mot. Han sa att de blir förmodligen billigare så också.
Ahlsells lurendrejeri listor vill man hålla sig borta i från.

Jag har 1200 cc på takstolar.

Ang Modbus. Vi kanske inte pratar om samma saker, jag har dålig koll på sådant.

Har du sett denna?

https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2016/03/Modbus-sabiana-MB-EXT-EN-Rev_10.pdf

Här ser du master / slav.
Sid 64 tror jag.

https://www.eveco.se/wp-content/uploads/2016/03/Manual_MB-kort_kassettenheter.pdf

Kom på att du behöver MB styrkort. Den beställer du förmonterad. Då heter den Skystar ECM-MB.

Jag har MB styrkort i mina.

Vad har du fått för pris på Skystar?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hoppas att det är ok för min installatör ocksÃ¥. Jag har inte "fÃ¥tt" nÃ¥got pris, men Ahlsell vill ha 14.000:- exkl. moms för modellen UTAN modbus (efter min rabatt pÃ¥ 11.000   ::) ). Sedan tillkommer front. Jag har sett den pÃ¥ nätet för det priset inklusive moms MED modbus.  Och jag upptäckte i samband med att jag kollade upp modbus att den gÃ¥r att fÃ¥ utan det för 10.000:- (ink. moms).

Att de tar ca 40% extra för modbus får mig, förutom att häpna över det extrema påslaget, att fundera på om det är värt det. Men hur sjutton styr man den utan? Går det att styra annat än fläkthastighet i det fallet. AV/PÅ och temperatur tänker jag mig borde gå att styra även på standardmodellen men det blir ju svårt via EN 0-10V ingång :)

Angående modbus så har jag jobbat lite med RS486 och utvärderade just modbus för en produkt vi utvecklat på jobbet. En av begränsningarna i protokollet är att all kommunikation på bussen måste initieras av mastern. Det var därför jag tyckte det lät lustigt om panelen skulle vara slav för då skulle aggregatet konstant behöva fråga den om den "vill något", exempelvis att någon ändrat fläkthastighet. Det hade varit en märklig design helt enkelt.

Men med hjälp av det andra dokumentet du länkade sÃ¥ förstÃ¥r jag nog vad det handlar om, och du har bÃ¥de rätt och fel :) Du tänker pÃ¥ kopplingen de gjort pÃ¥ sidan 10?  Att ett aggregat kan vara master och flera efter det kan vara slavar och styras av det första.

Jag tror i det fallet att det handlar om tvÃ¥ separata RS485/Modbus. Tittar du pÃ¥ sidan 3 i samma dokument sÃ¥ ser du att det dels finns en anslutning som heter T-MB där kontrollpanelen ska anslutas (JP3) OCH en som heter RS485 (JP48). Kontrollpanelen är m.a.o. master pÃ¥ den första bussen,  och den första kassetten är slav pÃ¥ den och master pÃ¥ den andra (mot de övriga kassetterna). Det är m.a.o. ett sätt att vidarebefordra styrningen frÃ¥n en kontrollpanel vidare till flera enheter.

Frågan är vad som händer om man sätter kassetten som slav och kopplar in hemautomationssystemet på den bussen. Du kanske löste problemet trots allt :)

Jag kollade lite noggrannare på hur spikningen var gjord i taket och inser att den omöjligt kan följa hur takstolarna går. Så det måste sitta ytterligare reglar under dem. Jag får helt enkelt hålla tummarna och gå upp och mäta. Det kanske är mer plats än jag räknat med. Att det skulle vara CC600 är, när jag tänker efter, osannolikt. Det finns ingen anledning till så tätt avstånd. Har jag tur är det cc1200 precis som hos dig och då såg det ju väldigt luftigt och bra ut.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag köpte mina på nätet.

Kom på att jag borde fråga var du köpte dina aggregat. Och om du var nöjd med butiken.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag köpte mina här > https://www.vvsobygg.se/

Svårt att ge dem ett betyg. För i början, förra våren inför offert förfrågan mm så var det riktigt snabba att svara. Kunde få svar på kvällen kl 21 om jag hade skickat fråga bara några timmar innan.
 Samma efter affären var gjord och jag hörde om leverans mm. DÃ¥ ocksÃ¥ snabba svar. Men sen i höstas när det var ett missförstÃ¥nd i leveransen, dÃ¥ jag hade betalat 2ggr för samma grej. DÃ¥ tog det flera flera mail innan jag fick svar och det vart utrett.
Dock stod det på deras sida att de hade väldigt mycket att göra tackvare Corona, då butiken/upphämtningsstället var stängt, att allt gick på frakt. Samt att de inte är tillgängliga per telefon heller.

Så kan ju varit att hösten inte speglade verkligheten riktigt.

Dock är Eveco bra att göra med. De har hjälpt mig mycket med vissa funderingar och hur jag ska ställa DIParna, styra cirkulationspump mm.
Jag kunde även reklamera/garantiärande direkt tilll dem, de var berädda att skicka nya ventiler till mig då jag trodde de var trasiga. Nu var det "mitt" eget fel då de inte är installerade korrekt, så det blev aldrig aktuellt. Trodde faktisk skulle hänvisa mig till återförsäljaren direkt.

Ang termostaten/controllern.

Hitta dessa på tuben.





Här har du lite engelska priser så har man ett hum >

https://www.syxthsense.com/controllers/bacnet-touchscreen-room-controllers-schedule/
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad RoAd

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack så mycket för tipset. Långa svarstider kan antagligen ha att göra med Corona så jag håller med om att det är svårt att dra några slutsatser det senaste året.

De hade verkligen bra priser så det är väl inte omöjligt att det blir ett köp därifrån då. Är Eveco bra att ha att göra med blir ju återförsäljarens support efter leverans inte lika kritisk.

Tack för länkarna till manöverpanelerna. Jag får läsa på lite noggrannare så jag inte missar något, men just nu lutar det åt att skippa modbus och köpa den billigaste "vanliga" manöverpanelen som finns till att börja med. Bara för att få igång allt utan strul.

Planen sedan är att ersätta (eller utöka) den panelen med någon mikrodator (kanske en https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266) som kan kopplas till mitt Home assistant. Som jag förstår det så styrs de aggregat som inte har modbus genom att direkt styra motor, diverse ventiler och liknande med diskreta signaler kopplade direkt till moderkortet i aggregatet. Det borde vara lika lätt att implementera för mig som modbus. Och så spar jag några tusenlappar.

Den manöverpanel du tipsat om ser läcker ut, men jag vet att jag inte kommer använda den efter ett par veckor så sammanlagt 4-5000 känns lite onödigt :)


Jag har förresten varit uppe på vinden och försökt reda ut möjligheterna för att få plats med kassetten. Jag har förstås varit uppe där flera gånger tidigare men av någon anledning har jag inte riktigt tittat bort i det utrymmet och lagt på minnet hur det egentligen ser ut. Jag borde dock insett att takstolarna INTE gick som jag antog när jag kollade på panelspikningen i taket. Huset har valmat tak så de kan förstås inte gå parallellt på hela vinden :)

Jag bifogar en bild jag tog så blir det nog tydligare vilket plockepinnliknande formation det är på dem :) Men som tur är (peppar peppar) så verkar det finnas ett rätt väl tilltaget utrymme ganska exakt där jag vill montera. Jag ska skyffla undan lite lösull i helgen och försöka ta mig ut dit för att bekräfta det.

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS

Planen sedan är att ersätta (eller utöka) den panelen med någon mikrodator (kanske en https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266) som kan kopplas till mitt Home assistant. Som jag förstår det så styrs de aggregat som inte har modbus genom att direkt styra motor, diverse ventiler och liknande med diskreta signaler kopplade direkt till moderkortet i aggregatet. Det borde vara lika lätt att implementera för mig som modbus. Och så spar jag några tusenlappar.

Jag gissar att du kan en del om hårdvara, så då kanske dessa bilder kan vara till hjälp. Beklagar kvaliten.

Så här ser styrkortet ut till min Sabiana (väggmodell men jag tror inte att det skiljer). AC-motorns tre hastigheter styrs av tre reläer och eventuell ventil av ett fjärde relä. Reläerna drivs med Darligtonarrayen ULN2004 (förstorade bilden). Vill man utnyttja de befintliga reläerna i sin egen lösning kan man ju antingen löda bort och ersätta arrayen med egen drivare alternativt löda dit en ULN2003 på kant så att bara pinnarna mot reläerna är fastlödda så har du högimpediva styringångar disponibla till din ESP.

Med 5 egna reläer kan man å andra sidan få 5 hastigheter på fläkten i stället för 3. Spartrafon har nämligen 5 tappningar (eller om det var 6 - minns inte)

Modbuskortet har jag för mig hängs på plinten till höger. Vad jag minns är det bara en drivkrets och trafon, men det var längesedan jag plåtade detta.

PS: Den lilla runda buzzern till höger producerar ett pip med 100dB ljudstyrka varje gång man trycker på fjärren. Italienarna gillar som bekant att tuta. Den lödde jag genast bort efter ett misslyckat försök att tejpa över den.




« Senast ändrad: 12 april 2021, 11:41:58 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!