Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För gammal värmepump?  (läst 11335 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Klang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
För gammal värmepump?
« skrivet: 02 december 2007, 14:15:45 »
Hej
Har en IVT-värmepump från 1995 som vi upplever inte riktigt fungerar som den ska. Huset har nämligen en närmast sjukligt hög energiförbrukning (50 000 Kw/h per år). Tidigare har vi trott att den höga energiförbrukningen har berott på att huset är dåligt isolerat samt att värmepumpen har värmt utomhus poolen. Men efter att vi både har isolerat vinden samt skaffat solvärmare till poolen kan vi konstatera att energiförbrukningen har sjunkigt men inte tillräckligt mycket.

Har läst igenom StefanPs tråd vilket i mångt och mycket stämmer med våra förutsättningar dock inte förbrukningen :P. I vilken ände ska man börja felsökningen egentligen? Eller är det dags att slänga ut pumpen? Här är lite siffror iaf,

Värmepump
IVT 11E -6
Nominell värmeeffekt exkl. elkasett 11kW
190 meter bergvärme

Huset
300 m2
70% Golvärme
Lättbetong
Välisolerad vind :)

Förbrukning
50 400 kW/h per år

Har ingen möjlighet att mäta pumpens energiförbrukning,  ska man börja med att skaffa en trefas-elmätare? Har svÃ¥rt att förstÃ¥ vad som annars skulle dra all ström.


Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: För gammal värmepump?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2007, 15:34:31 »
.
.
.
Har ingen möjlighet att mäta pumpens energiförbrukning,  ska man börja med att skaffa en trefas-elmätare? Har svÃ¥rt att förstÃ¥ vad som annars skulle dra all ström.



Det finns tre stora grupper elslukare i huset: panna plus värmepump, varmvattenberedare och all annan hushållsel. Om du skaffar två trefasmätare (500 SEK begagnat styck plus dyr inkoppling) så kan du efter det säga om det är värmeproduktionen, vattenproduktionen eller hushållet som drar allt detta. Troligt är det höga värden på alla tre, för att komma upp i de siffror du har.

--- Mats ---

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För gammal värmepump?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2007, 16:12:02 »
Inget svar utan bara frågor:

Vad kan man se i form av drifttid för tillsats och kompressor och temperaturer? Tror det är få som skriver här som känner till IVT-pumpar årgång 1995.

Har det alltid varit högt förbrukning?

Var ligger huset? Hur värms den del som inte är golvvärme? Är det ett utbyggt äldre hus? Ett eller två plan? ÄR det bara lättbetong i väggarna och i så fall hur tjocka?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: För gammal värmepump?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2007, 17:38:38 »
I de4n maskinen finns ingen styrdator så att man kan se timmar och tillskott.
Däremot så är det flytande kondensering samt att i detta fall så har kunden en vvb vid sidan om själva vp.
Styren som man ser på vp styr alltså radiatortemperaturen via utegivare, shunten eller växelventilensom det är växlar mella element ovh vv
Sätt dit en elmätare på vp så ser du vad den tar.
Om du kan se synglaset i vp så om det blir mkt bubblor så är det köldmediebrist eller du kanske kan säga om den stannar då och då eller går den hela tiden. Om den inte stannar så är det ngt som är fel.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Klang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: För gammal värmepump?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2007, 17:44:19 »
Hej
Det finns inga sofistikerade värden typ drifttid av kompressor, el-patron eller dylikt.
De värden jag har är:
Vid ute temp = +3c
framlednings temp = 44c
värmepumpensretur temp = 54c

Förbrukning har alltid varit hög så länge vi bott i huset (sedan 2001). Huset ligger i Stockholm.
Det är ett soutteräng hus med typ 3 våningar. Lättbetong ca 25 cm + telgelfasad ca 10 cm.
De rummen som inte har golvvärme har vanliga element som är kopplade till samma system.
Mer frågor:
Hur mycket mer effektiv är en pump av årsmodell 2007 jämfört med denna från 1995 skulle ni tro?

Utloggad Klang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: För gammal värmepump?
« Svar #5 skrivet: 02 december 2007, 19:12:47 »
Får ta att satsa på en elmätare!

Kollade pÃ¥ ögat men blev inte riktigt klok pÃ¥ om det var bubbligt eller inte, här är en filmsnutt iaf, om ni har tid sÃ¥ kika gärna  :)
http://hem.bredband.net/b429408/MVI_0866.AVI

Det jag kan säga är iaf att pumpen inte går hela tiden...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För gammal värmepump?
« Svar #6 skrivet: 02 december 2007, 19:31:41 »

Vid ute temp = +3c
framlednings temp = 44c
värmepumpensretur temp = 54c

54 grader returtemperatur borde pumpen ha stannat pÃ¥, var det verkligen returtemperaturen?  Den är ju dessutom högre än framledningstemperaturen.

44 grader fram vid +3 ute är högt för ett golvvärmesystem. Det är högre än vad mitt radiatorsystem kräver vid den temperaturen. Finns det separat shunt och cirkulationspump för golvvärmen? Hur är det med termostatventiler på radiatorer och golvvärmeslingor? Är de helt öppna?

Har de varit möjligt att hålla värmen i huset även när det har varit som kallast ute?

Kanske lite svårare fall än StefanP:s då det inte finns så mycket värden att ställa diagnos från.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: För gammal värmepump?
« Svar #7 skrivet: 02 december 2007, 19:53:45 »
jag misstänker att maskinen höll på med tappvattenladdning vid avläsning värdena !!
det är därför vb-r är så hög !!
jag misstänker att du har onödigt hög temp i vv-beredaren ! (med tanke på returen) vilket kostar mycket !
bättre att sänka och köra med legionella-bekämpning med intervaller !
det är även ganska hög framledning, vad har du för radiatorer ??
försök att kolla temperaturer vid kompressordrift på VB-F och VB-R vid både tvv och radiatordrift !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: För gammal värmepump?
« Svar #8 skrivet: 03 december 2007, 09:15:25 »
50000 kWh per år med bergvärme låter sjukligt mycket, trots pool och stor yta.
Energimätare i all ära, men det går egentligen lika bra med den norska metoden. Gör något kul utanför huset hela familjen nästa helg och låt pumpen vara avstängd i ett dygn och läs av elmätaren. Inte speciellt vetenskapligt, men du får ett jämförelsetal.
Annars låter 50000 kWh som en helt normal förbrukning för den storlek på hus du har, men utan bergvärme, vilket möjligtvis tyder på att elpatronerna går hela tiden.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För gammal värmepump?
« Svar #9 skrivet: 03 december 2007, 13:40:32 »
Finns det elpatroner i värmepumpen, alltså som skall gå in och värma när kompressorn inte orkar? I så fall, testa att slå av dem, de bör ha en egen trepolig automatsäkring inne i värmepumpen. Blir det fortfarande bra värme? I så fall fungerar den som värmepump. inte bara som elpanna. Testa att köra utan elpatron, med den milda vintern som vi har nu så bör det ju räcka med bara värmepumpen. Var beredd att slå till igen om den blir kallt inne.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: För gammal värmepump?
« Svar #10 skrivet: 03 december 2007, 18:51:16 »
Ingen som tittat pÃ¥ filmsnutten? Jag har aldrig sett dom omtalade bubblorna  ;) men nog var det nÃ¥t här????

Lättbetonghus drar mängder med energi, men då är det ju extra lönsamt med värmepump...
Det jag är ute efter är att man ska fundera 2 gånger om du ska byta till en ny. Är storleken den rätta!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: För gammal värmepump?
« Svar #11 skrivet: 03 december 2007, 19:15:01 »
Har efter lite trixande också fått fart på filmen. I min pump är det helt klart i synglaset. Här ser det ut som en mjölkliknande bubbelemulsion. Jag har heller aldrig sett bubbelfenomenet men nog är det bubblor.

Kan det vara så att köldmediet delvis har läckt ut och att pumpen går mest som elpanna? Förbrukningen tyder på det. Sen kan den vara felinställd också men det spelar ju inte så stor roll om pumpen går som elpanna.

Undrar om inte storleken ändå är rätt bra, det var ju 3 plan så förlusterna till mark och genom taket blir inte så stora.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: För gammal värmepump?
« Svar #12 skrivet: 03 december 2007, 19:43:09 »
Solklart köldmediebrist ring en servicekille så fixar han säker till era förbrukningssiffror iom att vp går optimalt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Klang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: För gammal värmepump?
« Svar #13 skrivet: 03 december 2007, 20:02:40 »
Tack för all respons, vilken enorm kunskap det verkar finnas här!

Bredvid pumpen står mycket riktigt en varmvattenberedare. Det är fullt möjligt att den höll på med tappvattenladdning vid avläsningen så här är några nya värden, när den inte värmde tappvatten.
Ute: +2
Fram: 38
VVB: 45 (temparaturen på "yttermanteln" av VVBn)
Retur: 34

Temperaturen i varmvattenberedaren är "förinställt från fabrik" står det i instruktionsboken.

Golvvärmen har egen cirkulationspump och shunt som sitter på nedreplan. Så här ser det ut:
Bilderna är mer eller mindre fortsättningar på varandra...


När pumpen står stilla är siktglaset helt klart om det nu har med saken att göra...

Har beställt en trefasmätare och ska leta upp elpatronens automatsäkring

Utloggad Klang

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: För gammal värmepump?
« Svar #14 skrivet: 03 december 2007, 20:08:15 »
Solklart köldmediebrist ring en servicekille så fixar han säker till era förbrukningssiffror iom att vp går optimalt
LÃ¥ter troligt, men 2004 fylldes det pÃ¥ köldmedel efter att slangarna blivit avgrävda  huvuddunk, elförbrukningen är samma innan som efter avgrävningen, vilket har gjort att jag inte trott pÃ¥ den teorin. Men det kanske var dÃ¥ligt pÃ¥fyllt, kan pumpen tagit skada av detta isÃ¥fall?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!