Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter  (läst 7259 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« skrivet: 09 december 2021, 13:00:08 »
Hitachi Yutampo R32  verkar nu ha en luft/luft varmepump som förutom det vanliga även kan bereda varmtvatten med en COP på > 3 (men om detta är i norden eller t.e.x.på medelhavskusten framgår inte vad jag se) . Men det blir ju en hel del kostsammare än en vanlig duo maskin. 

https://www.klimaekspertene.no/_files/200003001-a879fa87a2/Brochure_Yutampo%20R32.nett.Norsk.pdf?ph=de462635d7

Vad tror forumet om en denna lösning?
« Senast ändrad: 09 december 2021, 13:51:04 av tomatchili »

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #1 skrivet: 09 december 2021, 14:39:12 »
Kanske missar jag något i det norska, men det där förefaller bara vara en så kallad "värmepumpsberedare". Det är i princip en Luft/vatten värmepump med bara beredare inne för tappvarmvatten. Inget Luft/luft i den vad jag kan se i den produktens beskrivning i övrigt.

Jag läser att de skriver värmepump och varmvattenberedare samt att det skall vara unikt på marknanden, men inget i övrigt antyder att den skulle kunna göra mer än att värme vattnet i beredaren.
Jag tolkar det som att de menar att det är en värmepump (utedelen) och en varmvattenberedare (innerdelen). Inget direkt unikt med det.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #2 skrivet: 09 december 2021, 14:46:57 »
Jo, den lösning som du tror att det är skulle varit unik, men jag håller med Perfa i detta fall, det är bara en vanlig värmepumpsberedare som funnits på marknaden i typ 10 år.
En anläggning som kunde växla mellan värme via innedel och värma varmvatten hade varit bra, kruxet är väl bara att ett hus som värms av en luftvärmepump rätt fort blir kallt om den skulle växla över till varmvattenvärmning i 30 minuter flera gånger/dag - men lite konstigt att ingen försökt sig på det ändå - det går ju ställa maxtider för hur länge den kan arbeta med en sak.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #3 skrivet: 09 december 2021, 15:44:57 »
Godmiddag, yutampo är en vvberedare som man kan koppla upp till 4 innerdelar till av olika sort, golv, tak, vägg, duct osv alltså den är både en luftvärmepump och en varmvattenberedare

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #5 skrivet: 09 december 2021, 17:25:02 »
Okej, där ser man.
Tack för förtydligandet Thompa71 och Gäst 999.

Att "den" faktiskt har de möjligheterna som nu framkom, det framgick inte av det först länkade materialet, som bara visade data för den som ren värmepumpsberedare.
Det som först länkades till var en utedel som heter RAW-35RHC, medans de som medger även fläkt-innerdel heter RAM-53NYP3E med flera.
Jag tolkar det som att det först länkade faktiskt var en ren "W" värmpepumps-varmvattenberedare och det senare "M" multi.

Jag hoppas att fler tillverkare satsar på detta koncept vad det lider, så kanske man i framtiden kan slippa ha så många ute-delar runtom huset. Jag skulle gärna ha en värmepumpsberedare (även om vår varmvattenförbrukning är låg idag), men vi har bara ingen bra plats för ytterligare en ute-del.  :)
« Senast ändrad: 09 december 2021, 17:30:10 av Perfa76 »

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #6 skrivet: 09 december 2021, 17:27:11 »
det är yutampi multi som kan ha fler

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #7 skrivet: 09 december 2021, 18:42:01 »
Vill minnas att Argo hade ”samma” koncept för länge sedan men verkar inte ha slagit igenom då jag inte hört något om deras variant.

Vet att flera ägare av mindre fastigheter som tex tidigare fritidshus som numera är permanentboenden har frågat efter denna typ av variant till ”rimligt” pris med allt i ett för värme, kyla och tappvarmvatten , har ingen koll prismässigt på detta
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #8 skrivet: 09 december 2021, 19:16:19 »
runt 70 000 här i Norge för 2 innedelar och 1 bredare med installation (men utan rörläggning)
Så det är blir ungefär det samma som en vanlig duo pump och en frånlufts varmvattenberedare (typ Nibe F110)

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #9 skrivet: 09 december 2021, 19:24:07 »
runt 70 000 här i Norge för 2 innedelar och 1 bredare med installation (men utan rörläggning)
Så det är blir ungefär det samma som en vanlig duo pump och en frånlufts varmvattenberedare (typ Nibe F110)
Med vilken av ute-delarna (effekt)?

Utloggad tomatchili

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #10 skrivet: 10 december 2021, 08:49:36 »
Det vet jag inte, men jag skulle gissa den minsta (jag bad inte om offert bara ungefärligt pris)

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #11 skrivet: 10 december 2021, 13:21:35 »
Vad detta är så är det en multi utomhusenhet som du kan koppla en VVB samt ett par inomhusenheter till.

Fördelen är att VV samt husvärme kan ske samtidigt.
Däremot tror jag ej på SCOP 3,2 på VV laddning i annat än medelklimat.
COP om 3,2 är troligtvis vid +7/50 på maskinen för VV laddning.

Hitachi är nog inte de enda med denna teknologi i dagsläget..

/D

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2023, 21:05:23 »
Såg att även daikin hade någon modell, men när man gick på länken fanns sidan inte.

Vad kostar en sån här maskin?

Sparar man något med en maskin med flera inne enheter, jämfört med om man köper flera ”vanliga” med en ute och en inne enhet?

Var till en bekant ikväll med många rum och hade varit intressant med 3-4 inne delar och en vv del. 2 stora rum, och ett litet rum som är helt skilt i ett ombyggt garage.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hitachi Luft/Luft med varmvatten möjligheter
« Svar #13 skrivet: 01 februari 2023, 09:18:45 »
Vi har inte monterat någon multisplit i egen regi, men gjort det på uppdrag av annan säljare.
Den fungerade inte, klarade inte att avsfrosta för att den inte var ordentligt nordenapassad, tror det är "Normalt" för multisplit-maskinerna rent generellt.
Den enda maskin jag fått rekommanderad för norden är Mitsubishis Multisplit med Hyper heating.

Fick för övrigt reklam idag via e-posten om denna: https://kinnanshop.se/Produkter/Luftvarmepumpar/Luft_Vatten/Sverigepumpen_Bereda/Sverigepumpen_Bereda_270?id=BEREDA+270&link_id=a7SIOz1OR2VQ5a

Men den verkar ju vara enbart för tappvarmvatten.
Troligen blir det en rätt dyr VVB, men med höga elpriser, och om man har stor tappvarmvattenförbrukning kan den säkert tjäna in sig.
Krävs kyltekniker för installationen, det fördyrar rätt mycket.
Skulle hellre köpa en modell med inbyggd kompressor och två rör genom väggen för den till/frånluft som krävs.

Effekten på en VVB behöver ju inte vara nämnvärd om man har en rejäl volym.
Borde räcka med 500 W kompressorn och en rimlig luftmängd genom förångare och kondensor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!