Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inverter som beter sig som On-Off...normalt?  (läst 1875 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svarte.anders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Inverter som beter sig som On-Off...normalt?
« skrivet: 07 oktober 2010, 16:33:46 »
Hej!

Eftersom här verkar sitta många gurus inom området så slänger jag som ren amatör ut min fråga.

Jag införskaffade för en månad sedan en Fujitsu ASYB12LD 6,7 kW till mitt radhus beläget i södra Skåne.

Min uppfattning är emellertid att värmepumpen stänger av sig relativt ofta för att sen starta upp igen efter 2-3 minuter. Tex i skrivande stund där jag mätt intervallerna: ca 3 minuter i av-läge och sen ca 13 minuter i drift. Inställningen är 22 grader och utomhustemperaturen är i skrivande stund 12 grader. Blir det inte en enorm mängd uppstartsförluster?

Har någon liknande erfarenhet av detta och är det något märkligt eller helt normalt?

En trevlig önskas!

MVH
/A

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Inverter som beter sig som On-Off...normalt?
« Svar #1 skrivet: 07 oktober 2010, 16:38:25 »
Alla värmepumpar hamnar vid en viss utetemp i det läge du beskriver, oavsett deras lägsta möjliga uteffekt, i ditt fall ger värmepumpen mer energi än vad som behövs för att hålla huset 22 grader varmt, troligvis kommer den att gå hela tiden när det blir typ 9 grader varmt ute.
En värmepump med en lägre lägsta uteffekt kommer att ha samma typ av start/stopp, men vid en något högre utetemp, i vart fall om man inte väntar med att starta den tills det är alldeles för kallt inne.
En bergvärmepump startar och stoppar 1-2 ggr i timmen under hela sin livstid (utom på sommarn), och de ger ändå en bra COP, men visst kan det bli en liten förlust just vid de utetemperaturer när din värmepump startar/stoppar ofta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svarte.anders

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Inverter som beter sig som On-Off...normalt?
« Svar #2 skrivet: 07 oktober 2010, 16:54:35 »
Ok Rickard, dÃ¥ var det som jag misstänkte. Man fÃ¥r väl vara glad för att vintern inte är här än. 

Tack för svaret, och ha en trevlig kväll!  Thumbsup

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Inverter som beter sig som On-Off...normalt?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2010, 15:32:25 »

   Jag tänkte starta en dylik trÃ¥d men hittade denna .

     Detta kanske verkar tjatigt , ja jag vet !  Men denna inverter som vi har ( ME GE25 ) kör nog pÃ¥ som en ON/OFF just nu minsann . Den gÃ¥r nÃ¥gra minuter ,
      därefter stÃ¥r den nÃ¥gra minuter . Ibland gÃ¥r den bara ca ½ minut !  . Rördragning ca 7meter .
     Den är placerad pÃ¥ vindsvÃ¥ningen i TVrummet .
     OK , det rummet är lite och den behöver bara lyfta nÃ¥n grad men man börjar nog Ã¥ngra sig sÃ¥ smÃ¥tt men mÃ¥ste väl genomlida vintern för att kunna dra en totalslutsats
     för ett Ã¥r . Ja jag vet att 1.3kw är lägsta möjliga värmeeffekt , borde väl ha lyssnat pÃ¥ de mer kunniga i denna bransch och de rÃ¥d jag fick innan jag köpte .
     Nu har vi utetemp pÃ¥ mellan -5 till +5 grad under dygnet och den drar 4-5 kwh/dygn enligt separat mätare. Detta för att lyfta nÃ¥n grad pÃ¥ 45 kvm .
     Kanske blivit billigare med ELraddare !  knUp

      Det jag nu undrar är NÄR ON/OFF-gränsen gÃ¥r för era pumpars drift ??   Desto fler dagar med ON/OFF desto sämre !
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!