Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi R32 2017  (läst 42975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jimmi

  • Gäst
Jimmi
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #90 skrivet: 13 november 2017, 11:03:49 »
Hej,
Installerade en LN35VGHZ (rätt markering på utedel) för två veckor sedan. Upptäckte rätt fort att den betedde sig konstigt. Hittade denna tråd som tyvärr verkar bekräfta mina tankar kring beteendet. Klockade igår avfrostningarna till:
19:47
20:28
21:16
21:56

Så det stämmer som tidigare skrivit att den avfrostar alldeles för ofta!

Har ni tips på har jag kan gå tillväga när jag kontaktar återförsäljaren?
TS Comfort; du beskriver den "normala" avfrostningsalgoritmen. Var kan jag hitta den?

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #91 skrivet: 13 november 2017, 11:28:04 »
Förhoppningsvis sÃ¥ borde Mitsubishi vara medvetna om problemet och skickar info till Ã…F sÃ¥ de bli medvetna om det.  Har själv ringt Ã…F och pÃ¥talat att avfrostningscykeln inte är direkt optimal   ;)
 
Utan att veta hur certifieringscykeln för kall region ser ut så kan jag knappast tänka mig den klarar redovisade scop =4 med detta avfrostningbeteende och då blir det definitivt ett produktfel.


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #92 skrivet: 13 november 2017, 12:03:39 »
Eventuellt stÃ¥r  det om avfrostningscykeln i servicemanualen och den finns pÃ¥ www.mitsubishivillavarme.se att ladda ner.
Har själv fått uppgifterna från teknisksupport.

Mitsubishi håller på att kolla vad som är fel och förhoppningsvis kommer det en lösning snart.
Uppgifterna om felet som tydligen uppmärksammats på ett finskt forum nådde Mitsubishi först i fredags, lite synd om det framkommit hos kunder i Finland tidigt men att ingen kund rapporterat till sin återförsäljare som då kunde ge synpunkter till svenska Mitsubishi så bollen börjat rulla tidigare.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #93 skrivet: 13 november 2017, 12:33:43 »
Ligger inte servicemanualen ute på LN så kanske servicemanualen med uppgifter om avfrostningscykeln finns upplagd på FH serien då den troligen är ganska lik LN.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Kitco

  • Gäst
Kitco
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #94 skrivet: 13 november 2017, 21:45:35 »
Jag har också en LN35 som avfrostar var 40e minut, verkar vara generellt problem? Ska man avvakta och vänta på att mitsubishi kontaktar en eller ska man själv kontakta dem?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #95 skrivet: 13 november 2017, 21:55:21 »
Det är din återförsäljare du ska kontakta eller om du blir kontaktad av dom och inte Mitsubishi.

Ja frågan är bara hur många som har slunkit ut från fabriken med felaktig mjukvara!
Kommer bli lite jobb för återförsäljarna och man kan ju hoppas att det går att uppdatera via den inbyggda Wifi men som sagt så låter det för bra för att vara sant att det går
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Cfoj

  • Gäst
Cfoj
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #96 skrivet: 14 november 2017, 18:31:45 »
Verkar ju problematisk den här? Vågar man köpa en om man behöver en bra luft/luft-pump? Modellen innan har ju fått väldigt fina omdömen och är såklart billigare. Men vill gärna ha wifi-styrning osv.
Är det måndagsexemplar som har det här bekymret, eller alla?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #97 skrivet: 14 november 2017, 20:54:50 »
Det är lite märkligt!!
Mitsubishi har via den inbyggda Wifi modulen nu loggat en hel del uppkopplade maskiner som kommer via Mitsubishi Electric Sverige,  av dom ca 20 st som hittills är kollade sÃ¥ var det 1 som hade lite märkliga gÃ¥ngtider.
Om det är nÃ¥got fel pÃ¥ den eller om den tex gÃ¥r mot en väldigt stor yta i samband med  nÃ¥gra minusgrader och väldigt hög luftfuktighet vet jag inte.

Pratade med en egen kund nu på kvällen som ringde och påtalade att den avfrostade ofta.
Den värmde ca 150kvm då radiatorerna var avslagna
Stod på 22 grader och högsta fläkthastighet och fick gå konstant utan att nå börtemperatur.
Temperaturen ute har nog varit mellan 0 och -4 med väldigt hög luftfuktighet.
På grund av husets höga effektbehov så gick maskinen för fullt hela tiden och bara 10 minuter efter avfrostning så var utedelen "snötäckt" på grund av den väldigt höga luftfuktigheten och avfrostade med ca 40 minuters mellanrum.
När det var tidigare inte var så hög luftfuktighet så reagerade han inte på täta avfrostningar så i detta fallet är nog boven att det är stort effektbehov och väldigt hög luftfuktighet och inget fel på maskinen men Mitsubishi ska logga den på distans.
Har bett kunden stötta lite med radiatorer nu när det är väldigt hög luftfuktighet för att se vad som händer med avfrostningen.

Om ni har en LN35VGHZ som ni tror har fel på avfrostningen så kanske jag kan be Mitsubishi logga den.
Behöver då serienummer på inne och utedel mailat till mig och aggregatet måste vara anslutet via Wifi
Maila på TS-F@TELIA.COM
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #98 skrivet: 14 november 2017, 21:34:03 »
Kollade min ikväll igen...

-8 ute, 70 % luftfuktighet (inte högt iaf och vart så större delen av dagen)
21 grader inne värmer 110 m2 och inga problem nå börvärde på pumpen.
Kör ca 1.8 A genom  kompressorn,  4 A är maxström, <50% effekt mao
Har avfrostat med 40 min intervall hela tiden.
Tog bild pÃ¥ uteenheten just före sista avfrostningen, ytterst lite rimfrost pÃ¥ 70% av lamellerna inte en antydan till snöflingor...  sett likadant ut hela november sen jag började intressera mig för avfrostningsmönstret.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #99 skrivet: 14 november 2017, 22:01:10 »
Maila mig eller din återförsäljare serienummer så kanske Mitsubishi kan se på distans vad som är felet hos dig.
För du hade väl anslutit Wifi?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #100 skrivet: 14 november 2017, 22:48:02 »
Det kan du få, skickar på din e-mail.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #101 skrivet: 14 november 2017, 23:22:23 »
 tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Jimmi

  • Gäst
Jimmi
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #102 skrivet: 15 november 2017, 15:19:24 »
Jag bor i Stockholmsområdet och problemet verkar bara uppenbara sig då det blir lite kallare (just nu plusgrader).
Skickar ett mail med info så fort temperaturen sprungit lite söderut och problemet visar sig igen.

Har för övrigt kontaktat ÅF och Mitsubishi Sverige som var helt ointresserade att hjälpa till...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #103 skrivet: 15 november 2017, 15:29:14 »
Mitsubishi Electric i Sollentuna har nu loggat mängder med LN efter beskedet om eventuellt problem så dom är knappast ointresserade!
Däremot så är det till din återförsäljare du ska vända dig till i första hand om du misstänker att det är något fel så får dom kolla den och dom tar i sin tur kontakt med Mitsubishi Electric Sverige.



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad pego

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi R32 2017
« Svar #104 skrivet: 16 november 2017, 12:12:12 »
Lite experimenterande med avfrostningen på LN35:an.

Efter att läst ett husmodersknep på en finsk sida om hur man kan bryta avfrostningsloopar som kunde uppstå på FD-modellen (40 min intervaller mellan avfrostningar) provade jag samma medicin på min. Bröt strömmen till uteenheten i slutet på en avfrostningscykel och väntade ca 2 minuter innan jag slog på den och mycket riktigt så fick jag 80 minuter direkt mellan avfrostningar. Den hade som vanligt annars kört 40 minuters intervall hela förmiddagen. Utetemp -8 grader, 85% luftfuktighet. Intressant att se om den faller tillbaks till gamla beteendet.

(Jag har mätt x-antal cykler på min och aldrig haft mer än 40 min mellan avfrostningarna oavsett antal minusgrader, belastning och luftfuktighet.)

Fotade utedelen med 40 min, 60 min samt 80 min intervall utan mellanliggande avfrostning och det var ingen större skillnad på beläggningarna, endast lätt rimfrost...

Verkar finnas nått som gör att den kan fastna i ett kortcykligt avfrostningsmönster.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!