Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Viessmann utedel förbrukar el i tomgÃ¥ng  (läst 1476 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« skrivet: 19 juni 2023, 09:09:41 »
Hej gott folk!
Har precis fått en viessmann 200-s installerad (en med dubbla fläktar) och gas emellan inne och utedel.
Jag tycker dock att en utedel som är avstängd ska väl ändå inte förbruka el!?
Utedelen ligger på 110w/h per fas, dvs 330w totalt, 8kw/dag alla timmar om dagen, är detta normalt eller?
Någon som råkat ut för samma? Vad skulle det kunna vara för något som drar så mycket el i avstängd läge?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9666
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2023, 09:27:07 »
Hej! Hur menar du "avstängd"? Även om den inte producerar någon värme till huset denna tid så måste den ju producera varmvatten och se till att varmvattnet i innerdelen hålls varmt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #2 skrivet: 19 juni 2023, 09:50:45 »
Hej gott folk!
Har precis fått en viessmann 200-s installerad (en med dubbla fläktar) och gas emellan inne och utedel.
Jag tycker dock att en utedel som är avstängd ska väl ändå inte förbruka el!?
Utedelen ligger på 110w/h per fas, dvs 330w totalt, 8kw/dag alla timmar om dagen, är detta normalt eller?
Någon som råkat ut för samma? Vad skulle det kunna vara för något som drar så mycket el i avstängd läge?


Intressant, hur mäter du effekt per fas?

Gissar att du antingen kollar inkommande elmätare, eller appen till värmepumpen i telefonen?
Om det är det senare, så kan det bero på felkalibrerade givare. Annars är det väl som tidigare svar angivet; den producerar ju till viss del även tappvarmvatten, typiskt 12 kWh/dygn för en "normal familj" innan värmepumpen gjort sin magi.
COP om gissningsvis 4, ger 3 kWh dygnsförbrukning på pumpen om inget värmebehov finns.

Hur ser dygnsförbrukningen ut via din elleverantörs hemsida (alltså total förbrukning), kontra de 8 kWh/dygn du uppmätt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #3 skrivet: 19 juni 2023, 10:31:22 »
Det sitter säkert en kompressorvärmare på den, kan även finnas trågvärmare mm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #4 skrivet: 19 juni 2023, 12:32:28 »
För att klargöra:
Ja, den ska såklart värma varmvatten och då drar pumpen 3kw/h totalt, sen när den producerat klart varmvatten då ska den stänga av och vänta tills nästa gång den ska igång. Under tiden den väntar då (stand-by) då drar utedelen 330w/h

Jag mätte detta med 2 st separat instrument, amperemetrar (klampmätare) och en energimätare som jag importerat från usa, och de visar exakt samma siffror.

Så då kommer man till det här med kompressor värmare? Behövs det en sådan när man har gas mellan inne och utedel? Och när det är varmt ute?

Och angående trågvärmare, ska den verkligen dra då 330w/h sommartid?

Att förtydliga så förbrukas det 110w/h per fas, så det är 3 fas grej som drar ström, vad skulle det i så fall kunna vara?
En värmare brukar väl kanske vara på 1 fas?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9666
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #5 skrivet: 19 juni 2023, 12:42:20 »
Precis, trågvärmare och kompressorvärmare brukar vara 1-fas. Aldrig hört talas om något annat. Skulle vara om kompressorn värms av en mindre ström genom motorlindningarna men kompressorvärmning etc brukar stängas av om det är +5 °C eller varmare ute. Vad är det för kylmedia i värmepumpen?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #6 skrivet: 19 juni 2023, 12:46:59 »
Undra om det är fel på en utetempgivare i utedelen?
Satte igång en liknande pump (minns inte namn, men split och 8 kw inverter 1/2" hetgas, 3/8" vätskeledning) med en annan firma, gjorde återbesök för att fylla i igångkörningsprotokollet. Tror den hade gått 70h då. Den utedelen drog 4W. Minns det väl, för jag var facinerad över hur högt en inverter kan skrika med så låg ingående effekt. Hörselskydd utan sidokåpan på. Men det är positivt att den låter så mycket. Fullt med fina komponenter i utedelen jämfört med andra tillverkare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #7 skrivet: 19 juni 2023, 13:41:46 »
Gott med lite svar, men undrar fortfarande vad det är som skulle kunna dra ström på 3 faser samtidigt.

Är det så att en utetempgivare som är sönder, då skulle det kunna vara så som en skrev att den hålls varm!? Genom lindningen.
Märkligt att en kompressor ska hållas varm då för det var ingen som sa något om det.

Har gått från att ha vatten mellan utedel till innedel just för att inte behöva hålla utedel varm så att den inte fryser sönder.
Men tydligen så behöver man hålla kompressor varm också vintertid när den är avstängd?!
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3595
  • Karma +2/-0
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2023, 14:24:42 »
Inverter har kompressorvärmare i lindningen. Under sommaren bör den köra minimalt med värmare, men lite ibland händer säkert. Men din förbrukning känns mer som alla värmekablar går för fullt.

Håll inne nedersta knappen och ok i 5 sekunder ungefär så kommer du in i service, sen gå till diagons. Du kan hitta översikt över temperaturer någonstans där. Pil uppåt i den vyn med temperaturer ger kylteknisk info så där finns det några fler givare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #9 skrivet: 19 juni 2023, 14:45:20 »
Ska kolla detta! Tack för info
Men visst känns det märkligt med att utedelen förbrukat 110w/h på varje fas?!
Någon som har mätt och kollat detta någon gång?
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #10 skrivet: 19 juni 2023, 15:18:54 »
Om det är en trefas kompressorn som värmer via lindningarna, kan den inte då dra ström på två av faserna?
Tänker att effektfaktorn skulle kunna bli helt uppåt väggarna om man bara kör ut korta pulser med spänning till lindningarna, kan bli helt tokiga mätningar med clampmätare.
Energimätare från USA, vad är det för nåt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #11 skrivet: 19 juni 2023, 15:29:46 »
Den drar ström på 3 faser, 110w på varje fas.
Känns ändå märkligt att behöva förbruka 8kwh om dagen för att värma något på sommaren??

Vad gäller energimätare är en Emporia
Sök på Emporia Energy meter så hittar du säkert, finns att köpa på amazon också. Funkar riktigt bra med att hålla koll på upp emot 16 säkringar samtidigt
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34920
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #12 skrivet: 19 juni 2023, 15:50:12 »
Jo, den ser ut att kunna mäta rätt eftersom man tar in spänningen till centralenheten också.
Vad det då kan vara som drar ström är oerhört svårt att säga, om den inte producerar värme så borde det ju i princip börja brinna med så pass hög effektförbrukning ständigt på.
Har du kopplat dränering till nåt dagvattenavlopp eller sånt så de satt in långa värmekablar? (Borde bara vara enfas om så vore fallet)

Det borde väl inte vara helt omöjligt att kunna mäta sig fram till vad som förbrukar energi?
Utifrån vad du skrivit så verkar du ju ha viss kännedom om el i alla fall?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #13 skrivet: 19 juni 2023, 15:54:42 »
Fin/avancerad elmätare,  tummenupp om än djävligt dryg att koppla in i en trÃ¥ng central!?  Sc:,h

En kontrollfråga, fläktarna går ej på utedelen va?
Tänkte ett longshot om att den är inställd på kylning eller nåt sånt dumt? :)

Om du kollar sprängskissen i manualen, borde du kunna se var du kan mäta temperaturen på tråget, eller kompressorn, kolla även om du kan se märkeffekten på tråget/kompressorvärmaren.
Dock borde den cykla effekten då det är så varmt ute, hur bra tidsupplösning har du på elmätaren?

Hur ser dygnsförbrukningen på ett ungefär ut, de senaste dagarna, på elleverantörens hemsida?

Hur väl klarar din amerikanska elmätare/tångamperemeter effektfaktor/cos(phi) om det är invertern/ev. kondensatorbank som spökar?

Vet att jag mätte mig blodig när jag köpt ett enormt PC-nätaggregat på 1000W år 2006 (ovanligt kraftig modell på den tiden) den drog typ 21W i standby enligt den billiga skitmätaren, inte heller (den billiga) tångamperemetern jag hade, klarade att mäta korrekt... korrekt förbrukning var 0.9W enligt labbet som jag returnerade nätagget till. De ursäktade sig för att jag mätt fel, och stod alla omkostnader.
Sydkoreanskt företag,  "love",  jag blev mera ödmjuk/självkritisk efter denna enorma skämskudde till inkompetens.
Jag slutade även köpa billig mätutrustning  tOOmten
« Senast ändrad: 19 juni 2023, 15:58:13 av kWhalp »

Utloggad Alexe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 148
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Viessmann utedel förbrukar el i tomgång
« Svar #14 skrivet: 19 juni 2023, 15:57:30 »
Jajamen, har en viss el-kännedom faktiskt! :)
Jag skulle kunna ta reda på vad som drar ström men eftersom pumpen är bara 1 vecka gammal så tänkte jag att jag rör den inte med tanke på att det är installatörerna som ska fixa detta.
Sen utan energimätare och viss kännedom om el så hade man kanske aldrig upptäckt detta.
Kanske kan vara så att folk har samma pump hemma och drar onödigt mycket ström?!

Sen tänkte jag på att någon kanske redan råkat ut för samma sak och då slipper jag felsöka.
Men guld värt med värmepumpsforumet som bollplank ;)
Viessmann 222-s
Viessmann 221 C10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!