Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Förlag på billig och bra monoblock 12kW - 18kW som komplement till vedeldning  (läst 5249 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tacksam för förslag som ersättning till min drygt 1 månad gamla PF030-KHRLW-H som tagits ur drift för reklamation pga att den inte presterar enl spec.
/Lars
« Senast ändrad: 31 mars 2020, 19:35:25 av Lassesson »

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Skillnad mellan split och monoblock
« Svar #1 skrivet: 21 april 2020, 13:17:47 »
Vad är det för skillnad på split och monoblock? Vad skall man tänka på när man väljer. Som inbiten gör det självare har det tidigare varit otänkbart att behöva ta hem en kyltekniker men jag börjar nu vela när det är dags att ersätta den nuvarande monoblocken.
Jag vet att installationskostnaden blir högre för split men att man slipper frysrisken. Är det ngt annat att tänka på?
LVVP skall ladda vattnet i ackumulatortanken som även tidvis laddas av vedpanna. Det finns shuntautomatik och el patron i ackumulatortanken.
Kan det vara bättre med en inverter och flytande kondensering än en on-off med fast kondensering?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med split har man gasrör mellan ute- och innerdelen. Kyltekniker installerar.

Det säga att man sparar ca 30% energi med flytande kondensering oavsett man har inverter eller on/off. Att ladda ackumulatortankar till hög temperatur med värmepump låter lite tokigt i mina öron men det finns säkert de som kör så.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag behöver ca 40 grader i ackumulatortanken när det är kallt på vintern, det finns säkert vinster i att styra VP mer efter bostadens energibehov. Nu har jag bara låtit VP hålla ca 40 grader när jag inte eldat med ved. Tänkte försöka bli lite bättre på att utnyttja nästa VP effektivare och minska på vedeldningen. Därav funderingen om att ev överge monoblock och gå på någon split version och då behöva få hem någon kyltekniker för ihopkoppling av gas rören.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Behövs det bara 40° i ackumulatortanken så är det verkligen inget problem med värmepump. Vill man däremot ha 60° i tanken hela tiden så är det inte så effektivt med värmepump eller snällt mot kompressorn men det ger ändå en besparing jämfört med el-patron.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har inte kommit fram till vad som skall ersätta den reklamerade Polarheat VP,n ännu. Polarheat har inte svarat på reklamationen och svaret på hur brist på COP, /effekt är Polar tank med el-patron. !!
Har nu börjat tvivla på Kinesiska VP och deras utlovade prestanda. Det verkar inte som ägare av denna typ av VP har ngn riktig koll på om de fått utlovad prestanda i verkligheten.

Just nu tittar jag på ex LG, 12kw monoblock, Panasonic, 9kw monoblock, Hitachi 12kw monoblock, Daikin 12kw monoblock.
Tacksam för synpunkter på Japanska VP.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9626
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Känns som en ren chansning att köpa ett okänt märke. Det kommer både bra och dåliga grejer från Kina.
 Märkesvaror håller en hyfsat god kvalitet även om de ofta tillverkas i Kina.

Det är en del frågetecken kring LG och deras luftluftvärmepumpar har jag läst men vet inte om det även gäller luftvatten? Panasonic har också 12 kW-modell trefas, t.ex. Polarpumpen säljer för 63 tkr exklusive installation.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Tippar på att Panasonic är enklast att få tag på eventuella reservdelar till i framtiden.
LG är inte Japanskt utan Koreansk

Kanske finns någon mer lokal återförsäljare än postorder som kan ställa till det vid eventuella problem  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Om inga val riktigt utmärker sig hade jag tagit en Daikin som har swingkompressor. I teorin ser det ut som en långlivad sak. Vet inte hur det har gått för de första på marknaden om de hållit vad de lovat. Kontrollera att allt vettigt med avfrostning känns som det finns och går reglera utan huvudvärk.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Krtek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Åboland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Billig och bra brukar ju tyvärr oftast betyda att man måste köpa två pumpar ifall man ska ha båda egenskaperna.

Kinapumparna och dom andra pumparna från Asien som är modifierade utgående från AC grejer har oftast en hel del ”luft” i sina löften vad gäller prestanda. Man har kört mätningarna på nåt innovativt sätt och på det viset fått fram bättre resultat än vad en vanlig användare får i verkliga livet.

Daikin har jag ingen erfarenhet av så den säger jag inget om.

Vill du ha en pump som levererar enligt vad som utlovats så köp en Nibe F2120. Billiga är dom ju inte men måste erkänna att det är som då man köper ett dyrt verktyg, priset grämer en bara vid köpet och aldrig mer efter det.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt snygg uppföljning av ditt värmesystems prestanda Krtek. Jag har absolut tittat på NIBE, Det är säkert bra om det är den enda värmekällan. I mitt fall skall LVVP, vara ett komplement till vedeldning.

Tyvärr har jag inte hittat någon ägare till Polar/Lyfco 12,3 EVI som har koll på VP,n prestanda. Just nu väntar jag på både ARN och Konsumentverket iom att Polarheat AB inte svarat på min skriftliga reklamation.

Ärendet är också anmält till energimyndigheten som verkar intresserade, det blir kanske intressantare om fler anmäler avvikelser i prestanda.


Utloggad artix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Väldigt snygg uppföljning av ditt värmesystems prestanda Krtek. Jag har absolut tittat på NIBE, Det är säkert bra om det är den enda värmekällan. I mitt fall skall LVVP, vara ett komplement till vedeldning.

Tyvärr har jag inte hittat någon ägare till Polar/Lyfco 12,3 EVI som har koll på VP,n prestanda. Just nu väntar jag på både ARN och Konsumentverket iom att Polarheat AB inte svarat på min skriftliga reklamation.

Ärendet är också anmält till energimyndigheten som verkar intresserade, det blir kanske intressantare om fler anmäler avvikelser i prestanda.

Inga nyheter ?

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Just nu är läget att ARN har meddelat att Polarheat AB bör betala tillbaka hela köpesumman och stå för returfrakt.
Polarheat AB har svarat att han INTE tänker följa ARN,s uppmaning (. Kommer nu på svarta listan) " skicka hit pumpen så får jag titta på den" var svaret. Polarheat förstod inte/ville inte förstå de mätdata och de parametrar jag skickade i feb. mars 2020, Det verkar som att Polarheat inte förstår hur effektmätning av LVVP fungerar så VP,n skickas inte tillbaka innan hela köpeskillingen är återbetalas.
Ärendet är nu skickat till Kronofogdemyndigheten.

Utloggad artix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min pump är också underdimensionerad men jag orkar inte ta den striden. Har pratat tidigare med gubben, och han blånekar allt.
Fattar inte varför han kör den taktiken då pumpen fungerar hos mig fortfarande utan problem, och han skulle bara rekomenderat för mig 15kw inte 10.4

Har gjort lite förbättringar som att eliminera vibrationer i rör runt kompresssor  och passformen på fläktaxel. Den bankade vid starten.
Nu kommer skiten att hålla och jag kan inte bli av med den  :)

Utloggad Lassesson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Förlag på billig och bra monoblock 12kW Polarheat/ARN.
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2021, 08:54:35 »
Var det Polarheat som rekommenderade 10,4kW? Levererar den ungefär enl löfte är det ju svårare att få rätt motföretag med den attityd som Polarheat har. I mitt fall valde jag 12,7kW iom att min gamla 11kW klarade värmen utan elspets mer än 95% av dagarna. Tänkte att det borde bli bättre med en "modern" med EVI men det blev betydligt sämre! Drygt 7 kW vid +7 och 30/35 är riktigt kass från en 12,7kW VP.  Polarheat lovade 12kW COP 4,8 vid +7. Runt 0,an levererade VP,n ca 4kW. Polarheat kunde inte förstå att det var ett problem, det finns ju elpatroner.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!