Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Diverse funderingar efter nyinstallatiuon Daikin Monoblock 7kW  (läst 1276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
Diverse funderingar efter nyinstallatiuon Daikin Monoblock 7kW
« skrivet: 01 november 2020, 16:22:42 »
Har precis fått igång min Monoblock utan extra tillbehör utan bara användargränssnittet.
Den är kopplad mot acctanken pÃ¥ 750L och jag har knappat runt och kör med  ett börvärde pÃ¥ framledningen där börvärdet bestäms av en tempkurva som beror av utetemp.

 Den har tuffat igÃ¥ng flera gÃ¥nger under senaste timmarna och när den inte är pÃ¥ drar den 1Amp??!?? cirkpumpen borde väll inte dra sÃ¥ mkt...den verkar inte heller ha nÃ¥gon vidare hysteres vilket verkar konstigt  allt borde ju mÃ¥ bättre av att minska ner pÃ¥ start/stop (cykling)

Nåväl....

Det verkar vara väldigt begränsat vad man kan göra i övrigt. Jag skulle tex vilja styra lite olika under dygnet och det enda jag hittar är att man kan schemalägga "tyst mode"  nivÃ¥ 1 2 och 3. Förklaringen till dessa nivÃ¥er är ju obefintlig..

Vad innebär tex "reducerad prestanda" Syftet är inte att det ska vara tyst utan att ja inte vill att den ska ge så mkt värme under denna tid. Om "tyst" däremot innebär kass COP så vill ja ju inte gå i detta läge.

Helst skulle jag vilja ösa på med värme till tanken så värmepumpen kan vara avstängd 17:00-22:00 samt 06:00-10:00 när elpriset är 2-3ggr högre än övrig tid (har spotpris)

Arne123456667

  • Gäst
Arne123456667
SV: Diverse funderingar efter nyinstallatiuon Daikin Monoblock 7kW
« Svar #1 skrivet: 01 november 2020, 16:50:16 »
Iaktog senaste starten....

Börvärde 38grader

1.  Cirkpumpen startar och drar pÃ¥ 32l/min (enligt diplayen). Tempen mäts till 36
2. Kompressorn startar och framledningen tickar upp till 40
3. Cirkpumpen varvar ner till 15l/min (sammtidigt som 2. )
4.3-4 minuter senare (returen oförändrad såklart eftersom jag har 750 L i tanken ) så stänger den av

Vad är detta för skumm drift? Jag har ju inte nÃ¥tt nÃ¥got börvärde och pÃ¥ 3-4min  är ju en helt menlös dirftstid som bara sliter pÃ¥ grejjer...

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Diverse funderingar efter nyinstallatiuon Daikin Monoblock 7kW
« Svar #2 skrivet: 01 november 2020, 18:25:31 »
Iaktog senaste starten....

Börvärde 38grader

1.  Cirkpumpen startar och drar pÃ¥ 32l/min (enligt diplayen). Tempen mäts till 36
2. Kompressorn startar och framledningen tickar upp till 40
3. Cirkpumpen varvar ner till 15l/min (sammtidigt som 2. )
4.3-4 minuter senare (returen oförändrad såklart eftersom jag har 750 L i tanken ) så stänger den av

Vad är detta för skumm drift? Jag har ju inte nÃ¥tt nÃ¥got börvärde och pÃ¥ 3-4min  är ju en helt menlös dirftstid som bara sliter pÃ¥ grejjer...
Det finns ett antal inställningar som måste justeras på din maskin. Vet ej om den är kopplad direkt på tankens vattenvolym eller om du har en laddslinga. Men det verkar som du har en slinga som maskinen är kopplad på.
Går att optimera en bel del, går även att ställa in driften enligt dina önskemål vad gäller timmar den skall jobba. Skicka mig ett PM med din mailadress samt ditt mobilnummer så kan jag hjälpa dig att ställa in denna maskin. Det går att göra en hel del i styrningen på den.

Mvh
D

Arne120943

  • Gäst
Arne120943
SV: Diverse funderingar efter nyinstallatiuon Daikin Monoblock 7kW
« Svar #3 skrivet: 03 november 2020, 09:25:54 »
Pumpen är kopplad direkt mot acctanken så det är en stor volym (+750L) som pumpen jobbar mot.

Jag har klurat ut hur jag ska köra ett schema. Testar nu att

alla dagar i veckan köra

01:00 40grader
05:00 30 grader
10:00 40 grader
16:00 30 grader

Vad som är 40 grader är oklart. Det va då inga 40 grader i acctanken i morse efter nattens körning så jag gissar att den slutar köra när:
 Framledningstemp-deltaT>40, eller??

Detta skulle i så fall innebära att tanken landar på lite dryga 35 så för att få upp tanken till 40 grader bör väll börvärdet ändras till ca 43-45.

deltaT har jag förstÃ¥tt är  temphöjningen över värmeväxlaren och att denna styrs av cirkulationspumpen. Om 5 grader i mitt fall är optimalt vet jag icke? Gissar ju att kompressorn fÃ¥r bättre verkningsgrad ju lägre dT det är men att cirkpumpen fÃ¥r jobba hÃ¥rdare. SvÃ¥rt att utvärdera sÃ¥ om det finns nÃ¥gon tumregel här vore jag tacksam. Flödet (när jag kikat) ligger pÃ¥ 12-15l/min @dT = 4.5-5   medans maxflödet verkar vara 30l/min sÃ¥ det finns ju utrymme att sänka dT om det är bättre.

Hittar inget i manualen som påverkar hur ofta cirkpumpen ska kolla tempen. Default verkar vara var 5e minut vilket är helt onödigt

Hittar heller inget vad gäller eventuell hysteres på styrningen.



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!