Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med tryckfall  (läst 2171 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pelle43

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med tryckfall
« skrivet: 06 februari 2018, 13:05:59 »
Hej. Jag fick för två veckor sedan installerat en Mitshubishi Ecodan 50 med hydrobox på ett gammalt radiatorsystem.
 Mitt problem är att trycket sjunker varje dag ner till noll vilket innebär att jag behöver fylla hela tiden, den enda skillnaden mot den gamla pumpen är att dom kapade och pluggade mitt öppna expansionskärl sÃ¥ nu har jag ett slutet system. Hur stor risk är det att det blev en läcka pÃ¥ nÃ¥got rör vid installationen eller blir det sÃ¥här innan systemet är intrimmat?
Jag har försökt få hjälp av dom som installerade men orkar inte tjata längre på respons.

Mvh Per

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med tryckfall
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2018, 14:28:55 »
Ajdå, du har säkert nån läcka någonstans.
Om det är slottsventiler så kan dessa börja läcka, ta en bit hushållspapper och undersök radiatorerna med, man ser rätt snabbt om det blir fuktigt någonstans?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pelle43

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med tryckfall
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2018, 16:27:39 »
Jag har kollat alla anslutningar men ser inget läckage, jag hade inget läckage alls innan jag bytte pump, kan det vara luft ändå? Hoppas verkligen inte på läckage under golvet då jag har ej krypbar grund och är verkligen inte sugen på att bryta upp allt. Kan tillägga att jag inte har radiatorer på övervåningen, så frågan är om röret till det gamla expansionskärl borde pluggats längre ner.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem med tryckfall
« Svar #3 skrivet: 06 februari 2018, 17:25:33 »
expansionsrör brukar kapas och pluggas direkt efter pannan......och gärna användas till tryckkärlet....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: Problem med tryckfall
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2018, 18:22:40 »
Precis som ovannämnda sa så kapar man rören till exp ledningen nere, har dom satt en luftare där uppe nu? Annars är där en bra luftficka och jag antar du har svarta rör upp som kommer rosta med tiden om där alltid står luft.
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!