Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB tank - bra ide?  (läst 8244 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #30 skrivet: 16 november 2015, 14:29:48 »
12° i Stockholm. (även 12° på Nibens tempgivare)
Nibe 1215 6 kW med 100 meter borra och FLM30.

Trots korta körningar med vp sjunker din kb från 12 till typ 6 eller något(svårt att se). Med en tank skulle du kunna ha 12 grader hela körningen. När tanken är laddad, fortsätter den att ladda berget.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #31 skrivet: 16 november 2015, 15:06:37 »
Om vi tar den första körningen 02:30 så gick värmepumpen i ca: 40 minuter, med ett flöde på 0,35 l/s. Den suger typ 6 kW ur köldbäraren samt tillför runt 1 kW via FLM.

5 kW x 40 minuter = 3,3 kWh

I en 500 liters tank med etanolblandning rymmer det ca: 3,6 kWh mellan 6° till 12°.

Det är en omöjlighet att behålla 12° på inkommande köldbärare, oavsett hur flödet går till/från tank och borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #32 skrivet: 16 november 2015, 15:44:17 »
Trots korta körningar med vp sjunker din kb från 12 till typ 6 eller något(svårt att se). Med en tank skulle du kunna ha 12 grader hela körningen. När tanken är laddad, fortsätter den att ladda berget.
Hur är det tänkt att fungera sÃ¥ att vp nyttjar hela tanken med 12 gradigt brine först innan den tar kb frÃ¥n borran ska det sitta nÃ¥n shunt eller växelventil och sen gäller det att brine i tanken skiktar sig bra vilket jag tror blir problem med sÃ¥ höga flöden eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #33 skrivet: 16 november 2015, 15:55:27 »
En annan aspekt på detta är väl att om man på något sätt minskar nedkylningen av kollektorn, så minskar ju upptaget av energi från berget, mao, blir det verkligen någon bra effekt av att köra ner varmare kb under drift?

En minskning av värmeupptaget från berget är ju det man vill ha. I mitt borrhål sjunker köldbärartemperaturen med ca 2 grader per kW uttagen värmeeffekt från berget. Tillför jag då en kW till köldbäraren med en frånluftmodul eller på något annat sätt kommer jag att ta ut en kW mindre från berget vilket betyder ungefär 2 grader högre KBin till frånluftmodulen. Ungefär 2 grader då pumpen effekt ökar något vid högre KBin.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #34 skrivet: 16 november 2015, 18:53:27 »
För er som av någon anledning är orolig att projektet inte betalar sig själv. Jag har tank, 1st batteri a´80kw, 2 cirkpumpar, en hel del rör och annat liggandes. Jag hade ändå gjort en del av installationen även om det enbart kostade pengar, för att få frikyla.

Iden som nu lett till kb-tanken kom då jag har ett väldigt stort kylbehov stor del av året som är ganska oskönt. 27 grader inne trots öppna dörrar. Jag hade först tänkt gräva ner 400m kollektorslang och köra mot batteriet jag haft legat många år. Sedan kom jag av en slump över värmepumpen billigt och tänkte att jag kan lika gärna installera den. Sedan kom vi på iden att vi ville ha en pool. Sen när det var dax att gräva så visar det sig att det till skillnad från där huset står, var berg. Då bestämde jag att borra istället, trots att slang var inköpt. Tänkte då lägga slangen ytligt, bara några decimeter ner och enbart köra den sommartid för att värma poolen. Borrhålet skulle få sköta kylningen inne. Sedan var det ett jävla problem att få tillstånd för borrhålet då tomten ligger inom vattenskyddsområde för områdets vattentäkt. Grannar klagade och påstod att det var risk att vårat vatten skulle bli förorenat. Till slut när jag fick tillstånd så fanns det inte mycket tid kvar för att hinna lägga gräsmatta innan det blev för kallt. Det tillsammans med risk för ytterligare gnäll struntade jag i gräva ner slangen. Lite OT kanske men..

Tänkte först bara koppla batteriet före värmepumpen. Men så räknade jag på kyleffekten från batteriet, och det skulle bli betydligt bättre effekt om jag hade det efter värmepumpen. Men kändes dumt att mata vp från borrhålet då det är betydligt kallare än från batteriet. Då föddes iden med kb-tanken. När jag ändå skulle placera ett batteri på vinden bredvid ftx så kändes det naturligt att även utnyttja berget för att kyla inluften sommartid och värma den vintertid. Också nyttja avluften för att värma kb-tanken när det inte finns kylbehov inne.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #35 skrivet: 16 november 2015, 19:15:55 »
Se till att avlägga rapport på forumet efter hand projektet fortskrider och sen vill vi veta kb temp :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #36 skrivet: 16 november 2015, 19:54:29 »
Hur är det tänkt att fungera sÃ¥ att vp nyttjar hela tanken med 12 gradigt brine först innan den tar kb frÃ¥n borran ska det sitta nÃ¥n shunt eller växelventil och sen gäller det att brine i tanken skiktar sig bra vilket jag tror blir problem med sÃ¥ höga flöden eller  Sc:,h

VP matas från toppen på tanken. Tanken matas i botten från borrhålet. Dvs kallare vätska från hålet kommer i botten. 0.35l/s är inte så mycket i en 1500 liter tank. Om 100% skiktning skulle ske tar det 10(läs nedan)+71 minuter innan matningen från tanken börjar sjunka i temperatur. Nu är det inte rimligt med 100% men under ca 60 minuter bör det kunna hålla samma temperatur.

Även om skiktning inte skulle ske så sänks tankens temperatur ganska långsamt. Dessutom tar det i mitt fall, trots ett kort borrhål ca 10 minuter för kb i slangen att cirkulera ett varv. Dvs första 10 minuters gångtid kommer tanken att matas med lika varmt som tanken är, under de driftförhållanden jag har nu, ca 30% gångtid.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #37 skrivet: 16 november 2015, 20:50:57 »
Nu fattar jag. Genom att ha en stor kb-tank så undviker du att köra iväg frånluftsvärmen ner i berget, utan du lagrar den istället till större delen i tanken, vilket kommer vp till del nästa gång den startar.
Smart, märkligt att ingen gjort så innan!
Tanken behöver ju inte ens någon nämnvärd isolering, man skulle kunna använda en gammal oljetank.. Blir det kondens på utsidan så är det ju avfuktning av pannrummet/källaren, kanon om där även finns en tvättstuga t.ex.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #38 skrivet: 16 november 2015, 21:29:14 »
Isolering lär behövas annars kyler man huset med brinen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #39 skrivet: 16 november 2015, 22:30:27 »
Avkylningen kommer vara ganska liten. Den energin som tas från huset kommer återföras. Dock krävs ju en del drivenergi så det är ju onödigt.

Hela iden för systemet är såhär:

Inluften till FTX går via en luftsolfångare. Sedan via ett batteri, som är kopplat till kb-kretsen via en egen cirkpump. Givare känner av om luften efter luftsolfångaren är varmare än kb. Om så är fallet, stängs cirkpumpen så att luften inte kyls. Så om det är -20 och mulet lär luften efter luftsolfångaren vara -20, då går cirkpumpen och värmer inluften till kb temperaturen(-ev effektförlust). Detta gör att FTX alltid matas med varmare luft än ute när det är kallt. Således kommer även tilluftstemperaturen vara varmare = mindre gångtid för vp. Ventiler finns så att detta batteri går att koppla om så det går parallellt med avluftsbatteriet(se nedan). Detta görs när det inte längre finns värmebehov inne för säsongen. Då kommer tanken att laddas med båda batterierna.

Ett till batteri sitter efter avluften från FTX. Avluften är alltid varmare än inluften, dvs effektförlusten i FTX. 3 grader verkar vara en siffra för ett effektivt aggregat(har ej kopplat in mitt ännu så kan inte mäta). Detta batteri kopplas mot tanken, via en shunt. När kb från batteriet är varmare än botten i tanken, laddas tanken. Är det samma temperatur eller lägre, shuntar den om och laddar borrhålet.

Skillnaden med detta system mot ett FLM är att husets effektbehov blir mindre eftersom tilluften in i huset förvärms och växlas. Kb-in till vp kan sommartid vara över +25. Sommartid kommer dessutom laddningen till berget vara i princip dubbelt så stor då den tar energi både när luften sugs in i huset och blåser ut. På köpet får man lite gratiskyla inne.

Gjorde ett litet flödesschema. Det som inte syns är en stor fläkt mot avluftsbatteriet. Denna kommer kyla inneluften(ca 10kw) och samtidigt ge mycket hög kb till vp när den jobbar mot poolen. Jobbar dock på en variant med plattväxlare mellan kb och tank för att slippa köpa massa köldbärarsprit. Det är både för och nackdelar. Fördelen är att det inte behövs någon shunt för att växla mellan laddning av tank eller borrhål, det kommer ske automatiskt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #40 skrivet: 19 november 2015, 21:39:06 »
Om vi tar den första körningen 02:30 så gick värmepumpen i ca: 40 minuter, med ett flöde på 0,35 l/s. Den suger typ 6 kW ur köldbäraren samt tillför runt 1 kW via FLM.

5 kW x 40 minuter = 3,3 kWh

I en 500 liters tank med etanolblandning rymmer det ca: 3,6 kWh mellan 6° till 12°.

Det är en omöjlighet att behålla 12° på inkommande köldbärare, oavsett hur flödet går till/från tank och borra.

Nu har jag inte sagt att det går med vilken tank som helst. Men det jag tror du glömmer är att även om uttaget från tanken är 3.3kw/h så laddas tanken hela tiden med ny energi från borrhålet. I ditt fall skulle jag koppla FLM till tanken istället. Då skulle den vara 20+ när kompressorn startar. Sedan skulle återladdningen från FLM vara upp till 1kw.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!