Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DeltaT  (läst 10332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #30 skrivet: 07 april 2011, 09:58:38 »
jag kommer få tummen ur. Måste bara prokrastinera över detta med att konvetera entreplanen till källarplan med synliga rör först.

Svärfar trodde det va en pengafråga som fick mig att inte ta steget så han ville låna ut pengar. I stället för att jag går och köper luft luft eller något sådant galet.

:)



Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #31 skrivet: 07 april 2011, 10:28:13 »
Vada kallarplan, koppar ar snyggt.
Det kan man val ha var som helst, det finns de som samlar kopparpryttlar och hanger koket tex fullt med pannor och annat.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #32 skrivet: 07 april 2011, 10:39:10 »
hahah kopparpryttlar i köket. JA ja. okejdÃ¥.  ;D

Svärfar tyckte man skulle ha sådana där förkromade rör som man har i badrum. Ännu värre enligt mig.

"måla in", boxa in här o var, dra lite kreativt så ska det väl vara lugnt.

Förra huset hade golvvärme och alltså inga radiatorer. Nya huset har gammal takvärme och därför inga radiatorer. Jag gissar att jag har någon typ av motstånd mot radiatorer och rör helt enkelt.

Men jag kommer nog över detta. Och då kan jag köpa BV :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #33 skrivet: 07 april 2011, 10:55:39 »
En "osynlig" losning ar att bygga in roren i sockellisten.
I USA gor man det och det ser inte forskrackligt ut, sockeln blir lite storre men behover ju inte vara ful.
Vid passage av dorroppningar lagger de roren i golvet.

Ibland satter de in radiatorer i samma stil och nastan samma hojd som golvsockeln, inga stora radiatorer alls utan en enda lang radiator langs hela yttervaggen. Inte sa tokigt.

Komfort kraver de ocksa sa fungerar gor det nog.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: DeltaT
« Svar #34 skrivet: 07 april 2011, 11:02:07 »
Man undrar varför alla soffor och hyllor stÃ¥r en halvmeter frÃ¥n väggen. Men det är för att golvsocklarna är 30cm breda  :'(

Men jag har nivellgolv så det blir inge bra med en lösning med golvsockel. Men visst något sådant kan man ju laborera med.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: DeltaT
« Svar #35 skrivet: 07 april 2011, 12:25:38 »
Saga av bakre soffbenen en fot och stall dem pa radiatorerna alternativt fras in roren i vaggen och tack med en bred men tunn list.
Djupet pa amerikaradiatorerna ar inte 30 cm, de ar langa, inte tjocka, de jag sett ar max 3" men det finns sakert tjockare grejor. Biggest in the world ar ju deras grej liksom.

Du kan ocksa bygga in enbart roren i sockeln, det bygger ju inte mer an ett par tum och ha vanliga radatorer. Det finns plastsocklar som gor att bygget inte blir tjockt alls.

Gomma ror ar inte helt latt. Lattare att gilla ror.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: DeltaT
« Svar #36 skrivet: 07 april 2011, 18:13:19 »
HGW tar lite av kondensoreffekten ,ja. Du kan ställa in om det ska vara aktivt och när det ska sluta. I och med att VVB blir full så hamnar all effekt på kondensorn.

Vid vilken temperatur tillsats aktiveras beror på många faktorer och kommer att variera från gång till gång.

HGW tar kanske 1-1,5 kw som minskas allt eftersom VVB blir full.  Jag har mätt upp nÃ¥gra G2:or och även om HGW är aktiv sÃ¥ är processen tät, till och med att det gÃ¥r ut en högre temp än vad som tillverkas, detta innebär att den är synnerligen väl konstruerad.
Har mätt upp några andra märken och täta ut ligger typiskt på 2-3 grader högre kondensering än utg VB.
 *vinkar*


Hittade en thermia brochyr när jag städade i den stog det att med G2 så får man vv på köpet när huset värms men så är det alltså inte eller ? men bättre cop på vv får man väl eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: DeltaT
« Svar #37 skrivet: 07 april 2011, 18:16:16 »
Personligen väljer jag inte G2.  Om inte det är en snÃ¥lt dimensionerad VP.  Ingen HGW utan gÃ¥ngtider,tyvärr

Jag gillar fulleffekt och då blir HGW inte värt pengarna *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!