Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft-Luft värmepump och Braskamin en bra kombination?  (läst 3920 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad boisare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänkte elda en hel del med kaminen samt använda min värmepump. Kaminen finns i vardagsrummet och värmepumpen i hallen som är väldigt stor. Hur skall man köra pumpen för att bäst utnyttja den värme som kaminen avger?

Utloggad Optimalt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 138
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft-Luft värmepump och Braskamin en bra kombination?
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2005, 20:42:51 »
Jag tror inte du behöver köra pumpen annorlunda när du elda i kamin,pumpen slÃ¥r av eller gÃ¥r mindre/eller gÃ¥r pÃ¥ lägre effekt, när värmen kommer ut frÃ¥n vardagsrummet.( eventuellt kan du sänka en grad pÃ¥ pumpen,om du tycker det blir för varmt). Jag har själv köpt en pump i maj 2005, och tänkte börja elda i kakelugnen när det blir nerÃ¥t -5 grader,det är väl först dÃ¥ värkningsgraden sjunker och det börjar bli lönsamt att elda..mvh     Anders
Hej !
Vi är 4 per, som bor i en en-plansvilla på 117 m2 byggår -72 i Uppsala
Har en IVT 5kw luftvärmepump monterad maj -05
Samt en kakelugn som jag eldar ca 3m-4m³ ved i per Ã¥r,   Har även ett garage pÃ¥ 32 m² med en Chunlan 32GW monterad somarn -07
 Totalt förbrukar vi ca 12000kw/per Ã¥r..     Fördelat sÃ¥här  6600kw för vv och hushÃ¥llel,  3400kw värmepump, samt 2000kw för garage-värme.

Utloggad fegisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft-Luft värmepump och Braskamin en bra kombination?
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2005, 21:08:03 »
Den stora fördelen med att elda och köra pumpen samtidigt måste väl vara att pumpen cirkulerar luften i huset i stället för att den skulle självcirkulera av värmen från kaminen?
Bara en gissning, men den känns lite logisk när jag funderar på det.. :)

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Luft-Luft värmepump och Braskamin en bra kombination?
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2005, 22:14:10 »
Mycket bra kombination.
När du eldar sätter du fläkten på max bara, då får du mest cirkulation på den varma luften.
Om nu pumpen klarar av den inställningen  ???
VP ger dÃ¥ ingen värme utan cirkulerar bara runt kaminvärmen.  När kaminen svalnat gÃ¥r pumpen igÃ¥ng och ger dig den temperatur du har inställt. Störs du av fläkten sänk hastigheten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!