Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tänk efter Före köp av vp  (läst 4279 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad s2509

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tänk efter Före köp av vp
« skrivet: 15 mars 2005, 12:43:04 »
Hej.

Det var inte särskilt svårt att övertyga mig om jag ville ha en vp eller inte. "Jag är ju man".
Jag "och min familj Sc:,h" gjorde denna investering med tanke på att minska våra energikostnader, rent ekonomiskt såg JAG  det som en bra investering, även om besparingen inte blir så stor som man säger, men det blir bra avkastning på insatt kapital.
Vad jag glömde i min iver  var att ta reda på hur det är att leva med en luft/luft värmepump, för den påverkar livet i familjen mer än man tror.
Tänk på hur du vill leva i ditt hus bara 0,5 graders skillnad mellan olika rum kan kännas obehagligt.
Vill man trots allt elda i sin kamin för mysets skull så kan det ställa till med problem.
Sänka energikostnaden är inget problem, men är du beredd på att göra avkall på din komfort?
Detta är några reflektioner jag gjort, så mitt råd är tänk till före köp av vp, skaffa minst 5 referenser där olika planlösningar ingår, prata inte bara med mannen i familjen utan även med övriga medlemmar.

 huvuddunk Stefan




Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2005, 20:20:38 »
Hej.

Det var inte särskilt svårt att övertyga mig om jag ville ha en vp eller inte. "Jag är ju man".
Jag "och min familj Sc:,h" gjorde denna investering med tanke på att minska våra energikostnader, rent ekonomiskt såg JAG  det som en bra investering, även om besparingen inte blir så stor som man säger, men det blir bra avkastning på insatt kapital.
Vad jag glömde i min iver  var att ta reda på hur det är att leva med en luft/luft värmepump, för den påverkar livet i familjen mer än man tror.
Tänk på hur du vill leva i ditt hus bara 0,5 graders skillnad mellan olika rum kan kännas obehagligt.
Vill man trots allt elda i sin kamin för mysets skull så kan det ställa till med problem.
Sänka energikostnaden är inget problem, men är du beredd på att göra avkall på din komfort?
Detta är några reflektioner jag gjort, så mitt råd är tänk till före köp av vp, skaffa minst 5 referenser där olika planlösningar ingår, prata inte bara med mannen i familjen utan även med övriga medlemmar.

 huvuddunk Stefan



Har du faktist även utan värmepump en temperaturskillnad mellan rummen under en halv grad?
Gratulerar *hehe* *hehe*

 En sÃ¥dan skillnad har man ju alltid oberoende av värmekälla. Och om du tänder eld i kaminen sÃ¥ fÃ¥r du garanterat en ännu större skillnad i temperaturen. Hemma hos mig räcker inte nÃ¥gra grader till dÃ¥.

Med luftpumpen kan och nästan skall man använda elelemet till att jämna ut temperaturskillnader i rum längre från vp. Detta gör att besparingen inte blir riktigt lika stor men komforten bättre. Det tar ett tag att trimma in termostaterna så att värmepumpen jobbar för det mesta och komforten acceptabel. Elementen som komplement drar inte egentligen så mycket men det blir med tiden ett måste (för många, mig inkluderad) att man även skall få ner den förbrukningen till ett minimi och det är här som hela familjen garanterat inte har samma åsikter.

Men som sagt skall har alla olika krav och man skall överväga noggrant om man byter system. En luft/luft värmepump är aldrig den som ger bästa inbesparingen i kWh men investeringskostnaden är låg och tjänas snabbt in i mindre hus trots att elementen värmer en hel del också.


130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #2 skrivet: 15 mars 2005, 22:07:35 »
Det här kan man ju debattera i all oändlighet. Var och en har sin egen agenda. Min är att inte behöva stötta pumpen med extra värme från andra källor och hittills har det gått över förväntan. Jag har ett jämnt klimat i hela huset utom i sovrummet där temperaturen är en grad lägre. Jag fick det jag ville ha med min investering.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2005, 22:50:00 »
En väl sammanfattande trÃ¥d, här har vi alla tre "luft/luft-värmepumpstyperna" representerade.  ;D

1. Den som vill ha god komfort utan att pillra på radiatornas termostater dagarna i ända, lätt missnöjd med sin värmepump.
2. Den som "kan ta" en något lägre besparing, men har god komfort, justerar in radiatorns termostater så de stöttar värmepumpen i dess arbete.
3. Den som till en låg kostnad vill uppnå en stor besparing, och är beredd att offra lite av husets värmekomfort.

Som s2509 skriver, det kan vara värt att fundera över vilken grupp man (eller familjen i de fall det finns en sådan) tillhör.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad s2509

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #4 skrivet: 16 mars 2005, 10:43:26 »
Svar till JoA

För många år sedan kompletterade vi våra elradioatorer med elektronisk temperaturstyrning (IQterm).
Det där med 0,5 grader är väl att ta i lite, men faktum är att det går att ställa 0;5 grader på styrningen, en otroligt bra reglerutrustning som skämt bort vår familj
Sedan pumpinstallationen har det inte fungerat som det var tänkt.
Nu svajar temperaturen som förr i tiden med de gamla bimetallradioatorerna och det är värmepumpen trots inverter som svarar för obehaget. Pumpen svarar för 2 grader svaj och det kan kännas väldigt obehagligt.
Att elda i kaminen är ju mysigt tillskott samtidigt som värmen komme huset tillgodo.
Vattenburen värme ger helt klart en bästa komforten, men har man direktverkande el så har man inte så mycket att välja mellan utan det gäller att konvevtera till vatten och då blir det en stor ekonomisk fråga.

För egen del så blev det inte vad jag förväntade mig "och som man känner sig själv känner man andra", så tror jag många med mig upplevt det samma.

Mitt råd till dig som funderar på luft/luft värmepump är var kritisk och ta reda på så mycket du kan innan du köper.

 huvuddunk Stefan

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #5 skrivet: 16 mars 2005, 11:06:42 »
Du har rätt s2509 (intressant användarnamn) i att det är helt enligt hur man upplever det. Vi upplever det ungefär på samma sätt men vi har dock valt att godkänna att nu är det faktiskt så här som det är från och med nu. Efter en liten tid så blev man van med det.

Sedan har vi kanske en lite bättre planlösning som gör att skillnaderna mellan rummen inte hittils varit stora, så länge dörrarna inte är stängda i timmar. Att ha direktelen på till lika med värmepumpen har jag märkt att leder till märkliga temperaturen i rum som är i närheten av pumpen. Jag har alltså kommit på att tempen är mycket jämnare om man låter värmepumpen stå för allt värmande i dessa rum och har elradioter endast på i rum längre bort, dit värmen inte når fullständigt. Detta är möjligt hos mig då utetempen är varmare än cirka -15 till -20 grader.

Och absolut förrän någon köper luft/luft skall man gå hem till andra som valt lösningen och se hur det fungerar. Det är faktiskt en rätt så stor förändring i tillvaron med denna grej, trots allt.

Det slog mig en sak, om värmen kommer från kaminen där elden brinner så är det mys. Men kommer värmen från en elektrisk grej (som kanske surrar eller tickar) känns det inte lika behagligt (för dom flesta åtminstone). Hjälper knappast att klistra en bild med eldlågor framför värmepumpen. Mycker bra i sig att mänskor upplever så, för visst har elden mera med naturen och mänskligheten att göra en nån elektrisk apparat.
 
Alla upplever saker olika,
bäst så.
(Annars skulle alla köra med vita bilar som jag!)

Ha de gott!
130m2, Panasonic E9 & vedspis

Utloggad correctamundo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Bye, bye Bajen!
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #6 skrivet: 16 mars 2005, 22:08:32 »
Jag tänkte efter djävligt mycket före. Jag har suttit här och läst och fundilerat sedan har jag varit och kikat på de flesta fabrikaten hos diverse försäljare. En av dem (riktig härlig gamgubbe med klingande bondska) demonstrerade sin egna Pan E9 i sitt hem. Ändock impulsköpte jag i förrgår innan jag var klar med min förundersökning. ::) Idag fick jag min nya Panasonic E9 dkellervadfandetnuvarförbokstäver installerad. Det skall bli intressant att se vad som det blir av det häringa. Jag måste tillstå av jag och regeringen blev lite oroliga när det började brummmmmmma något alldeles förskräckligt utifrån gaveln när han höll på att pilla med utedelen. Tills dess jag insåg att han höll på och vakuumsög. :)
142 taxerade bo kvm i Västerbotten. 1.5 plansvilla med oinredd vind. Direktel, braskamin och numer (050316) en Panasonic CS E9 DKEW.

Utloggad Superteddan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Den som aldrig ställer dumma frÃ¥gor, förblir..ja..
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #7 skrivet: 16 mars 2005, 23:29:37 »
Till S2509: Har samma utrustning som du, dvs L/L VP + IQ-Therm system. Och jag har gjort som JoA, har bara på elementen i de rum som behöver lite stödvärme, men där ligger jag på någon halvgrad under på IQ-Thermen, och det funkar bra. Min högst personliga teori är att elementen då plockar upp svackorna när pumpen inte riktigt klarar att hålla uppe tempen, fast inte så mycket att det "stör" den "naturliga" luftströmningen som pumpen skapar. Högst ovetenskapligt....
Annars är det i grundläget helt perfekt med enbart pumpen, runt 19 i sovrummen och 20-21 i övriga huset. Bara det att man har en lite frusen fru som vill ha någon grad till i sovrummet (kan redan föreställa mig alla kommentarer om andra åtgärder som kan vidtas för att hon skall frysa mindre... 8)).
Den överlägset största komfortvinsten med pumpen är ju annars mina numera varma golv - stor skillnad, i alla fall subjektivt. I övrigt står jag lite frågande till hur bra IQ-Therm systemet faktiskt är, min genomsnittliga dygnsförbrukning (inkl hushållsel) har gått från 81kWh till 50 när jag startade pumpen. Det är möjligt att det (IQ) är mycket bättre än knäppande bimetallelement, så gamla sketelement från 70-talet kan då verkligen inte vara något vidare (med adress till er som tvekar inför bytet...)
Slutligen till correctamundo: Det var inget dåligt impulsval du gjorde, jag tror du blir nöjd. Min har inga problem att hålla tempen utan hjälp med -15 på utsidan...tyst och fin. Enda andra alternativet som kunde varit nåt är väl Sharpen från vpgr...

Pumpa på! studs

/Ted
1½ plan villa 190kvm plus källare 120kvm, byggt 1975. Radiatorer, ettrörssytem i 5 slingor. Tidigare värmt av kombipanna el/olja, men sedan juni-07 med en CE65L + KV500. Tidigare förbrukning 35-40MWh/år. Allt i Göteborg.

Utloggad SILVER

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 363
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #8 skrivet: 16 mars 2005, 23:36:59 »
ställ in raddisarna så att dom bara tar kallraset från fönster. Sen får L-L pumpen jobba med inne-tempen
Din vän i nöden.

Utloggad JoA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det gÃ¥r bättre och bättre...
SV: Tänk efter Före köp av vp
« Svar #9 skrivet: 17 mars 2005, 06:58:59 »
Bara det att man har en lite frusen fru som vill ha någon grad till i sovrummet (kan redan föreställa mig alla kommentarer om andra åtgärder som kan vidtas för att hon skall frysa mindre... 8)).

/Ted

Efter som du själv öppnar för en kommentar så måste jag bara få kommentera *hehe*. Men och andra sidan är väl knappast varken du eller din fru lika uthållig som ett kärnkraftverk så jag säger ändå ingenting och håller min värdighet kvar a:gl. Köp tjockare täcken istället!
130m2, Panasonic E9 & vedspis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!