Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stämmer offerten?  (läst 1445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stämmer offerten?
« skrivet: 15 augusti 2021, 15:23:51 »
Hej,

Jag har en IVT energy 8E-9  + 300L beredare installerat i ett 70-tals hus pÃ¥ 290m2 som jag ägt i 10 Ã¥r. Pumpen är installerad -97.
Vatten är draget i betongplattorna både på första o andra våning + element
Då den börjat krångla så tänkte jag byta ut den.

Normalt sett så brukar pumpens värmeeffekt klara sej till -8 -10grader
Förbrukningen ligger på 16-18000kwh/år

Pumpen går ca 3400h/år
Tillskotts el ca 450h/Ã¥r

Mätt och observerat i vintras:

Ute temp +1C
Köldbärare in +3C
Köldbärare ut -1C
Expansionsventil ena sidan +30C
Expansionsventil andra sidan -6C
Värmebärare ut +38C
Värmebärare in +32C
Hetgastemp kompressor +74C

160m borrhål

Som säljare vill man ju sälja den dyraste modellen man har så han offererar toppmodellen

-Fick en offert på IVT 508c men är inte den för liten då gamla pumpar mätte effekten vid en annan temp?
-Billigare modeller som IVT greenline HE avrådde han ifrån då det är "stor risk för förlåg köldbärar temp" och den skull lösa ut då
 GÃ¥r inte det att ställa in min köldbärar temp? om man tar ut lite mer värme ur hÃ¥let
-Vilken lägsta lönsamsamma köldbärar temp?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2021, 15:45:09 »
Fördelen med de varvtalsstyrda värmepumparna är att de kan anpassa effekten efter borrhålets temperatur så den inte tar för mycket värme. En on/off-modell stannar helt om det blir för kallt. 160 m borrdjup låter lite till 290 kvm 70-talshus men det har ju inte varit så mycket el-tillskott ändå vilket är bra. Var i landet står huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2021, 16:08:28 »
Fördelen med de varvtalsstyrda värmepumparna är att de kan anpassa effekten efter borrhålets temperatur så den inte tar för mycket värme. En on/off-modell stannar helt om det blir för kallt. 160 m borrdjup låter lite till 290 kvm 70-talshus men det har ju inte varit så mycket el-tillskott ändå vilket är bra. Var i landet står huset?

En on/off pump skulle kunna ta längre pauser vilket borde bli samma som en varvtalsstyrd pump som sänker varvtalet men jag är inte i branchen så jag vet inte hur det görs men att den stannar med en felkod låter primitivt

Bor i Trollhättan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2021, 16:29:16 »
Det tar nog väldigt lång tid för temperaturen i borrhålet att återhämta sig och stiga igen. Trollhättan har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -14,9 °C. Om ni skaffat ny bergvärme nu hade man nog rekommenderat IVT 512C med 200 m borrhål. Nu blir det ett par tusen kWh el-patron istället med 508C men man kan behålla befintligt borrhål.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stämmer offerten?
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2021, 17:45:41 »
Varför tror du att tillskottet skulle bli större med en ny pump??
Är köldbäraren in i dag på någon plusgrad så finns det en betydande värme att hämta ut ur berget som inte utnyttjas i dag. Temperaturen på brine in kan mycket väl ligga under noll utan att hålet fryser.
Gör ditt val utifrån den tidigare energiförbrukningen och inte efter hur stort hus du har. Energiförbrukningen för dina 10 år är facit.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stämmer offerten?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2021, 10:29:13 »
Jag skulle inte välja 508c den är ju mindre än den du har nu.
Jag skulle välja en 9kW utan inverter.
Har du mekanisk frånluftsvent? I så fall kanske en VBX är ett alternativ om hålet blir för klent.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2021, 13:18:27 »
Nej, tyvärr ingen frånluftsvent. Är 8kw samma som 8kw bergvärmepump för 25 år sen? är inte mätmetoden ändrad? läste jag nånstans
Jag är säker på att jag inte vill ha en mindre pump. Man vill ju ha en värmepump som optimerar sej för befintligt borrhål. Om man monterar en 8kw så vet man att det inte blir mer effekt än så, medans om man monterar man en större pump så KAN det löna sej. Investeringen som är något högre. +5000kr från 2-8kw till 2-12kw. 9kw konstantvarvare -10000kr

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2021, 13:39:18 »
Åtminstone NIBE har ändrat arbetstemperaturerna för när effekten anges (från 50° till 35°) men vet faktiskt inte hur det är med IVT?

Ett annat alternativ om ni vill ha Geo 512C är om det kanske går att lägga runt 150 m jordvärmeslinga i trädgården som komplement till befintlig borra?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stämmer offerten?
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2021, 14:22:37 »
Förr angavs effekten vid 45 celcius framledning, numera är det 35 celcius.
Det gäller även IVT.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Stämmer offerten?
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2021, 15:54:15 »
-Fick en offert på IVT 508c men är inte den för liten då gamla pumpar mätte effekten vid en annan temp?
Den ger säkert mindre effekt än den befintliga. Utifrån antalet gångtimmar per år och den utetemperatur pumpen klara utan tillsats är den nuvarande bra dimensionerad i förhållande till värmebehovet. Den motsvarar en pump på 9-10 kW med dagens sätt att räkna effekt.
 
Citera
-Billigare modeller som IVT greenline HE avrådde han ifrån då det är "stor risk för för låg köldbärar temp" och den skull lösa ut då
Trams, ger en känsla av oseriös/okunnig säljare. Medeltemperaturen på köldbäraren är +1 grad. Ostört berg i området har en temperatur på ca 8 grader. Det betyder att det är en differens på 7 grader som driver värmetransporten till köldbäraren. Det är först när utgående köldbärare blir neråt -6 grader som pumparnas lågtryckspressostat stoppar pumpen. Det skulle gå att öka värmeuttaget från borrhålet avsevärt utan problem, en pump på 10 kW skulle fungera bra med det borrhålet. Huset drar ju inte mer värme bara för att man byter värmepump.

Citera
Går inte det att ställa in min köldbärar temp? om man tar ut lite mer värme ur hålet
PÃ¥ varvtalsreglerade värmepumpar gÃ¥r det att ställa in en lägsta köldbärartemperatur som inte underskrids men det kommer inte att bli aktuellt i det här fallet. För 100% effekttäckning ska det inte behövas att pumpen ger mer än högst 3 kW mer värme än den nuvarande. Det skulle betyda att utgÃ¥nde köldbärartemperatur skulle sjunka till kanske -3 grader. Det klarar alla värmepumpar utan problem. För bergvärmepumpar en bit upp Norrland är det vanliga arbetsförhÃ¥llanden. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2021, 19:40:03 »
Jag tänker väldigt enkelt.
Med en ny mellanstor inverterpump kan den gå på låg effekt stora delar av året. Blir det sedan kallt i januari/februari varvar kompressorn bara upp lite utan att behöva stöttning av elpatron. Skulle borrhålet bli väldigt kallt i slutet av de kalla perioden begränsas bara effektuttaget. Då kan man tillåta att elpatronen stöttar.

Ca 450h med elpatronen kan ändå bli några kronor på ett år. På 10 år....
Samtidigt blir hemmaladdning av elbilen vanligt. Då är det bra om allt kan samsas på 16/20A huvudsäkringar. Värmepumpen går då att begränsa under den tiden på dygnet där bilen laddar på för fullt. Om man vill såklart.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2022, 12:18:43 »
Hej, är det någon som sitter med ett beräkningsprogram?

Hade vart intressant vad en kalkyl säger om storlek pÃ¥ pump ,on/off alt frekvensstyrd,  samt vad förbrukningen skulle bli och skillnader mellan dessa

Förutsättningar

När huset värmdes med elpanna hade det en tot förbukning på 28000kwh/år
2plan 290m2 + 48m2 garage med +8 i Trollhättan
Element + grova järnrör ingjuten i betonggolven uppe och nere på vissa ställen vilket ger en radiatortemp på ca 40C vid 0 grader utetemp

Är det något mer som behövs?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #12 skrivet: 16 oktober 2022, 13:25:40 »
Vänd dig till t.ex. en auktoriserad NIBE återförsäljare som har senaste versionen av deras dimensioneringsprogram så kan de göra en utförlig kalkyl med ett par olika värmepumpsmodeller. Det är en rejält stor bostad med garage som ska värmas så jag tror tyvärr att befintligt borrhål är för litet men det skulle vara intressant att se vad kalkylerna kommer fram till. Tyvärr är det lång leveranstid på de flesta nya värmepumpar idag så vi får hoppas att din befintliga håller än minst något år.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #13 skrivet: 16 oktober 2022, 17:38:23 »
2 installatörer har varit här, en från Nibe och den andre från Ivt
Nibe ville sätta dit en 10kw o Ivt förordade en 8kw eller om det var tvärtom

Än har jag inte sett nån beräkning trots att jag bett om det

Ålskar att grotta ned mej i siffror och föröka förstå..
« Senast ändrad: 16 oktober 2022, 18:04:25 av skeptisk »

Utloggad skeptisk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stämmer offerten?
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2022, 11:26:59 »
Ingen som vÃ¥gar?  help

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!