Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VP i 1700-talshus  (läst 14150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
VP i 1700-talshus
« skrivet: 24 maj 2012, 14:30:34 »
 Jag har börjat fundera pÃ¥ en VP-lösning till vÃ¥rt hus frÃ¥n slutet av 1700-talet. Huset är i tvÃ¥ plan och ca 300m2 stort. Englasfönster som det blÃ¥ser rakt igenom. Nuvarande uppvärmning med vedpanna och enrörssystem samt en och annan elradiator. Kakelugn och vedspis finns ocksÃ¥. P.g.a tonÃ¥rsbarn fÃ¥r man räkna med ganska högt behov av VV. Berg i dagen i närheten av huset.
 Bergvärme verkar ju attraktivt, men jag förmodar att det kanske kan bli svÃ¥rt att fÃ¥ värmen att räcka fram till sista radiatorn pÃ¥ slingan, eller... Vi vill gärna ha möjlighet att dra ner energibehovet under dagtid dÃ¥ huset stÃ¥r tomt och alla är i jobb eller skola!
 Alla tips pÃ¥ möjliga lösningar uppskattas!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2012, 14:40:27 »
Rent ekonomiskt så är det nog bättre att satsa på bättre fönster och isolering till att börja med...

Vad har du för energibehov i dag (el + ved). Vad behöver radiatorerna för framledningstemperatur när det är som kallast ute? Vart i Sverige står huset?

Att sänka temperaturen under en del av dygnet är oftast inte lönsamt. Den lilla energin man sparar in måste man tillföra igen när man vill att det skall vara varmt igen och risken då är att VP'n måste 'gasa på' så mycket att elpatronen kopplas in...
« Senast ändrad: 24 maj 2012, 14:42:11 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2012, 14:49:39 »
Tack för svar!

 Problemet är att vi inte har nÃ¥gon bra energihistorik eftersom vi just flyttat in! Vedpannan är kass och mÃ¥ste bytas (innan nästa vinter) och stora delar av huset har stÃ¥tt avstängt pÃ¥ vintern. Jag skulle tro att man eldat ca 40 m3 blandved för att hÃ¥lla tempen uppe.

 Fönster och sÃ¥nt kommer sÃ¥ smÃ¥ningom att bytas, men vi hinner nog inte med allt sÃ¥nt denna säsong, sÃ¥ vi behöver fÃ¥ in ett system som pallar att värma upp. Vi kan ju som sagt, spetsa med kakelugnar och sÃ¥nt när det behövs! Efterhand som vi renoverar blir kanske det nya systemet onödigt kraftfullt, men det fÃ¥r vi ta...

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2012, 16:21:18 »
Är huset från 1700-talet har ni mycket att ta hänsyn till - om det inte redan är sönderrenoverat förstås. Annars får ni gå försiktigt fram och tänka på att ni sitter på en kulturskatt!

Vårt hus är "bara" 100 år men i orginalskick så tilläggsisolering och moderna förnster låter sig inte göras. Det blir lite kallras från de dubbla tegelväggarna men det får man ta.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2012, 17:28:56 »
Det ska inte vara några problem att anpassa en lösning till ditt hus.
Att det är ett enrörs system har ingen betydelse.
Det blir samma avkylning och flöden som i ett 2 rörs system

Beroende pÃ¥ lösning och önskad besparing /comfort dimensionerar man effekten mellan 50-100% , 
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2012, 19:44:25 »
-> aromata
 Ja, det gäller att bevara det gamla, men ändÃ¥ fÃ¥ till modern komfort. Om man fryser är det en klen tröst att huset är gammalt och fint!

-> Cocacola
 Hög eller lÃ¥gtemperatursystem spelar ingen större roll dÃ¥? Bör man ha ackumulatortank, eller kan det funka ändÃ¥?

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2012, 19:55:01 »
Allt går att lösa med bergvärme :) Mycket hänger på vad du har för framledningstemperatur när det är kallt ute, men det känns som att du kommer att få skaffa en skaplig vp som klarar av höga framledningstemperaturer.

På jobbet i nya verkstan så står det en Thermia tror det är 16kw som lyckas värma hela lokalen, dock är det 4 borrhål tror jag... Men som sagt allt går med bergvärme ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2012, 20:13:42 »
Inga problem att fixa till det där Leroy    tummenupp

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2012, 20:26:00 »
Hög eller lågtemperatursystem spelar ingen större roll då?

Det spelar stor roll. Men enrörs kan vara lågtemp. Om det inte är det kan man byta vissa radiatorer mot större och få ner temperaturen på värmebäraren.
Jag har enrörs och förra ägaren satte en fläktkonvektor i köket och jag har bytt 3 radiatorer på strategiska ställen mot större. Framledningstempen vid -15 °C är obetydligt högre än en unge med feber...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #9 skrivet: 24 maj 2012, 20:53:42 »
Det spelar stor roll. Men enrörs kan vara lågtemp. Om det inte är det kan man byta vissa radiatorer mot större och få ner temperaturen på värmebäraren.
Jag har enrörs och förra ägaren satte en fläktkonvektor i köket och jag har bytt 3 radiatorer på strategiska ställen mot större. Framledningstempen vid -15 °C är obetydligt högre än en unge med feber...

Väldigt mycket hänger pÃ¥ hur mÃ¥nga radiatorer man har ocksÃ¥... Själv har jag en framledningstemperatur vid -15  °C pÃ¥ 64 °C ...... Det är INTE bra för en vanlig simpel CTC 8,5....  :'(

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2012, 21:05:57 »
Olle 61
nej årscop skiljer sig inte så mycket på årsbasis.
Jag har tagit upp det i tidigare inlägg .. (tyvär är jag dålig på att länka och så men det finns att läsa i andra trådar)
Gör vvsaren rätt, ställer in flöden i kretsar och över radiatorer blir det tummenupp.

Gibbs
Tank är  tummenupp  . Installerad effekt pÃ¥ VP avgör om du behöver tank eller inte .
Jag räknar på plats hur mycket effekt man kan få in utan och när Tanken blir nödvändig, Det är matematik/fysik :)
så jobbar jag .. men vi är alla olika.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2012, 21:47:45 »
Tack, alla!  tummenupp

 Matten och fysiken har jag inga problem med, att verkningsgraden främst beror av energitätheten och delta T  :dt: är en självklarhet för mig. Problemet är snarast att det finns en sÃ¥dan uppsjö av olika lösningar och olika sätt att lösa samma problem pÃ¥. Jag är civilingenjör och kommer förmodligen att gräva ner mig i olika sätt att trimma anläggningen när den väl är pÃ¥ plats. För tillfället behöver jag hjälp help med att jämföra olika lösningar!

 Efter att ha läst en hel del inlägg innan jag registrerade mig inser jag att det finns nÃ¥gra olika "skolor"! Jag hoppas pÃ¥ att fÃ¥ prata för och nackdelar med de olika lösningarna, och samtidigt starta mitt lärande inom omrÃ¥det...

Utloggad Gibbs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Fri energi!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #12 skrivet: 24 maj 2012, 21:55:12 »
 En annan sak att tänka pÃ¥;

 I framtiden kanske man skulle vilja koppla in en solfÃ¥ngare, eller kökspanna, eller mantlad kamin, eller kanske t.o.m en "energy catalyzer"  :o sÃ¥ utbyggnadsmöjligheterna är, för mig, ganska viktiga!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2012, 22:02:58 »
Då ska du nog ha en rejäl acktank som bas i ditt system sen kan du bygga på vad du vill men det kostar lite extra men det förstår du säkert.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: VP i 1700-talshus
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2012, 22:05:26 »
Det finns väl inte sÃ¥ mÃ¥nga olika lösningar om du redan bestämt dig för bergvärme?  Sc:,h
Det ända det gäller nu är ju att få tag på en bra installatör och en vp som klara av dina behov. Solfångare och sådant där annat kan man koppla in i efterrhand om du har en actank.
Sen har jag för mig att CTC EcoHeat har möjligheter att koppla in t.ex solfångare.

Men fortfarande så gäller det att räkna ut vad ditt hus behöver för effekt i vinter och anpassa systemet därefter. Sen kan du ju välja om du vill ha 100% energitäckning eller om du kanske bara vill ha t.ex 80% energitäckning och har räknat att du kommer att sänka din förbrukning med 20% om du tillägsisolerar, byter fönster el dylikt.. :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!