Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus  (läst 7679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swoof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« skrivet: 02 januari 2014, 21:09:41 »
Skulle behöva hjälp med placering av innedel(ar) till mitt nyköpta 1 1/2 planshus. 134m2 + 24m2 biarea.
Tycker själv att huset har en lurig planlösning. Förrådet nedre plan behövs ej värmas. Ev ska planlösningen öppnas upp mellan kök och vardagsrum.

Huset värms av direktel element.

Lurar på om jag inte behöver investera 2st (en på varje plan) för att få till det på ett bra sätt.


Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2014, 21:44:28 »
GÃ¥ hem till nÃ¥gon och lyssna pÃ¥ en, pÃ¥ full fart, fundera sedan om du vill ha den bredvid soffan i vardagsrummet när du tittar pÃ¥ tv etc... Jag hade satt den i köket pÃ¥ väggen ovan matplatsen, och lÃ¥tit den skjuta mot vardagsrummet. DÃ¥ slipper ni ljudet i v-rum, och när man stÃ¥r och slamrar i köket sÃ¥ märker man inte ljudet sÃ¥ mycket=) 

Men om ni alltid "bor" vid matbordet i köket och inte i vardagsrummet, så sätt den i v-rum. Rikta mot dörrhål kök. Räkna med 2c minskad rumstemp för varje dörrhål värmen skall gå igenom. I badrum etc på bv, kommer du inte ha mer än 18-19c om du inte stödvärmer. Ovanvåningen skulle jag sätta på elraddarna, knappt lönt skaffa separat pump även om det skulle vara det optimalaste.
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2014, 21:58:45 »
Jag skulle nog föreslå placering ovanför ytterdörren.
Där går det använda relativt hög fläkthastighet utan att störa för mycket.
Troligen frånluft både i kök och tvättstuga så spridningen kommer ha lite hjälp av detta till köket.

Avvakta en placering på övervåningen tills du vet hur mycket värme som stiger upp.
Är ni redan inne på en mindre för övervåningen och då även som AC sommartid så blir det troligen
något bättre pris om man köper 2 på en gång.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad swoof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2014, 22:17:24 »
Tack för svaren. Båda era förslag klart intressanta. Min första tanke var på väggen mellan Vardagsrum och förråd som HansMarten nämnde. Men ljudet är såklart ett störmoment.

Glömde nämna att vi har en liten FrånluftsVP Nibe 200 som tar varmvattnet plus en radiator placerad under trappan. Så vi har mekanisk frånluft i grovköket och dasset samt ett dass på övre plan.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2014, 00:30:43 »
Ljud kan störa ordentligt i längden så det är viktigt att den inte stör för mycket.
I framtiden så kanske det blir någon ommöblering i vardagsrummet så innerdelen hamnar ännu mera "fel" i ljud och fläktsynpunkt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2014, 10:48:52 »
Jag håller med, varken kök eller v-rum är egentligen en bra placering. Även om du får sämre spridning från hallen så kommer du vara glad för att slippa ljudet efter ett par år.. :)
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Utloggad swoof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2014, 22:41:23 »
...det lutar mer och mer åt hallen som placering. Har en öppen trappa. Kan man placera innedelen ovanför fönstret som sitter i själva trappan? Tänker mig en Mitsubishi FH35:a med en vinge riktad uppåt till övervåningen och en riktad "igenom" trappan till undervåningen. Eller är det bättre att sätta den över ytterdörren?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2014, 22:48:57 »
Sätt den i övervåningens allrum........där du garanterat dessutom vill kunna kyla på sommaren...för att kunna sova.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #8 skrivet: 04 januari 2014, 01:20:42 »
Sätt den i övervåningens allrum........där du garanterat dessutom vill kunna kyla på sommaren...för att kunna sova.

 tOOmten tOOmten

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #9 skrivet: 04 januari 2014, 11:24:59 »
...det lutar mer och mer åt hallen som placering. Har en öppen trappa. Kan man placera innedelen ovanför fönstret som sitter i själva trappan? Tänker mig en Mitsubishi FH35:a med en vinge riktad uppåt till övervåningen och en riktad "igenom" trappan till undervåningen. Eller är det bättre att sätta den över ytterdörren?
[/quote

Det går inte att vinkla spjällen så luften blåser uppåt, visst stiger värmen men du riskerar att majoriteten av värmen kommer hamna på övervåningen och jag gissar att du prioriterar värmen för undervåningen och att överskottet ska stiga upp.
Sitter innerdelen i trapphuset straxt ovanför bjälklaget så kan du köra kylfunktionen för övervåningen men det blir som sagt svårt att trycka ner tillräckligt med värme samt att du gissningsvis får lite problem att göra rent filtren om den sitter högt i en trapp.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad swoof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2014, 19:23:36 »
...det lutar mer och mer åt hallen som placering. Har en öppen trappa. Kan man placera innedelen ovanför fönstret som sitter i själva trappan? Tänker mig en Mitsubishi FH35:a med en vinge riktad uppåt till övervåningen och en riktad "igenom" trappan till undervåningen. Eller är det bättre att sätta den över ytterdörren?
[/quote

Det går inte att vinkla spjällen så luften blåser uppåt, visst stiger värmen men du riskerar att majoriteten av värmen kommer hamna på övervåningen och jag gissar att du prioriterar värmen för undervåningen och att överskottet ska stiga upp.
Sitter innerdelen i trapphuset straxt ovanför bjälklaget så kan du köra kylfunktionen för övervåningen men det blir som sagt svårt att trycka ner tillräckligt med värme samt att du gissningsvis får lite problem att göra rent filtren om den sitter högt i en trapp.

Frågan är om luften tar sig igenom mellan trappstegen. Kanske är bättre att placera den ovanför dörren för att lättare kommer förbi trappen och därmed få ut luften i vardagsrum på ett bättre sätt?
Kylfunktionen är såklart ett plus men inget vi prioriterar då vi är ganska frusna av oss.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2014, 19:32:56 »
Ni har nyligen köpt huset.

Har ni sovit på övervåningen en sommar?

En luftluftmaskin sprider ej värmen i ett flerplanshus....så ni måste välja vilken våning som ska värmas.

Om du startar med att installera en maskin på övervåningen......så hör du hur mycket/lite den väsnas och kan då fatta ett bättre beslut avseende placering på samvarovåningen, dvs bottenplan.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2014, 23:44:42 »
En luftluftmaskin sprider ej värmen i ett flerplanshus....så ni måste välja vilken våning som ska värmas.

Om du menar att värmen inte kan gå upp på övervåningen rocas far du med direkt osanning alt. är helt oerfaren/har inte läst på. Det fungerar ofta bra om placeringen av innedelen kan göras på ett sådant sätt att luften kan riktas mot trapphuset. Den behöver inte sitta i närheten av trapphuset eller i det, huvudsaken är att luften går att rikta åt det hållet. Viss värme kommer alltid upp oavsett placering.
Det finns hus där man har problem med att få upp värmen trots bra placeringsmöjlighet men de hör mer till undantag än regel. Det är alltid svårt att veta innan hur det fungerar att få upp värmen men ett bra tips är att sätta innedelen som jag beskrev så förutsättningarna blir så bra som möjligt (om det nu är viktigt att värmen kommer upp).
Värmen kommer naturligtvis inte vara densamma pÃ¥ OV jmf. med BV, man fÃ¥r räkna med kanske 3-4 grader skillnad även i  ett gynnsamt fall för rum som ligger längst bort (i ett "normalstort" hus) vilket gör att man behöver stötta med annan värmekälla för at fÃ¥ en OK temp.

Utloggad swoof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2014, 06:17:28 »
Placera den "första" pumpen på ÖV känns lite bakvänt då som ni säger vi absolut prioriterar nedervåningen. Har bestämt mig för att sätta den ovan dörr i hallen. Ganska säker på att jag med riktad vinge kommer få upp en hel del till ÖV ändå. Frågan är dock, är det värt att lägga den extra tusenlappen för att få en ME FH35:a istället för en FH25:a? Kommer jag tjäna in de pengarna?

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Hjälp med placering innedelar i mitt 1 1/2 planshus
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2014, 07:03:19 »
Frågan är dock, är det värt att lägga den extra tusenlappen för att få en ME FH35:a istället för en FH25:a? Kommer jag tjäna in de pengarna?

Det tycker jag absolut. Du har ca. 1 kW mer vid -15 med ME FH35 och den kW:n kan vara bra de dagarna den behövs. Prisskillnaden är snart intjänad också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!