Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.  (läst 11518 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« skrivet: 31 oktober 2005, 16:43:33 »
Lite konstig rubrik, men kom inte på nått bättre.

jag har en annan trås där jag diskuterar mitt blivande kolvvärmesystem
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4478.0.html
denna fråga är en kompliment till denna tråd, men jag starta en ny tråd för att få napp på nya läsare som ej bryttsig om denna tråd.



FRÃ…GAN !

Hur varmt behöver ett klinkersgolv vara för att ej kännas kalt?
jag vill inte att golvet ska känna varmt, men man ska ej frysa om fötterna när man går barfota.

nån som kan svara på detta?
ni som har golv värme & klinkers kanska kan mäta lite?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Jakoby

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Töreboda
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jakobys logdata
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #1 skrivet: 31 oktober 2005, 17:03:48 »
Rickard skrev följande i en tråd:

"Kroppens yttemperatur brukar man säga håller ca +28 grader"

Allt ovan detta borde kännas som "Varmt" eller?  Sc:,h
Ägare till en Autoterm 409C Max. ca 50m borra (gammal brunn) + 420 meter slang på tomten. Värmer en 2 plans kåk på 220m2 från 1973 i Töreboda (Skaraborg)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #2 skrivet: 31 oktober 2005, 17:13:45 »
Rickard skrev följande i en tråd:

"Kroppens yttemperatur brukar man säga håller ca +28 grader"

Allt ovan detta borde kännas som "Varmt" eller?  Sc:,h

grejen är väll det att olika matrial uppfattas som kalla/varma vid olika tempratyrer.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #3 skrivet: 31 oktober 2005, 18:11:51 »
Hejsan, gör inte om min tavla med golvvärme.
Jag frågade folk om man skulle ha termostatens kännare i golvet eller på väggen, själv tyckte jag det var egalt så varför stoppa den i golvet, alla svar som jag fick var inne på min ide.
Nu gjorde jag så och upptäckte senare till min fasa varför man skall ha proben i golvet.
Om rummet blir tillräckligt varm så stängs golvvärmen av och golvet blir kallt.
I mitt fall så slår termostaten till och från med c:a 6 timmars mellan rum, höjer jag tempen på termostaten så är golvet på konstant.
Nu tänker jag försöka åtgärda detta problem med att driva golvet med tyristorstyrning så att golvet får en grundvärme och går på för fullt via termostaten.
Så sätt "PROBEN I GOLVET"

Messer

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #4 skrivet: 31 oktober 2005, 18:30:59 »
Ur ett VVS tidnings reportage hittade jag följande tabell:

Temperaturintervall då det är behagligt att gå barfota på olika material:

Textilmatta: 21-28gr
Furugolv: 22,5-28gr
Ekparkett: 24,5-28gr
Linoleummatta: 24-28gr
Betong: 26-28gr

Klinker borde likna betong
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad Fred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #5 skrivet: 31 oktober 2005, 19:10:32 »
Jomenvisst stämmer det säkert - en riktigt murrig heltäckningsmatta torde ju bli lilte av "golvvärme light",,,;-) samt att de börjar bli "inne igen. Och till sist så är det vissa som menar att de förebygger allergi pga. att det ej dammar så mycket när man trampar på den.

/f
Nibe 1215-7, 150m, 184+52m2,

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #6 skrivet: 31 oktober 2005, 19:53:25 »
Hejsan, gör inte om min tavla med golvvärme.
Jag frågade folk om man skulle ha termostatens kännare i golvet eller på väggen, själv tyckte jag det var egalt så varför stoppa den i golvet, alla svar som jag fick var inne på min ide.
Nu gjorde jag så och upptäckte senare till min fasa varför man skall ha proben i golvet.
Om rummet blir tillräckligt varm så stängs golvvärmen av och golvet blir kallt.
I mitt fall så slår termostaten till och från med c:a 6 timmars mellan rum, höjer jag tempen på termostaten så är golvet på konstant.
Nu tänker jag försöka åtgärda detta problem med att driva golvet med tyristorstyrning så att golvet får en grundvärme och går på för fullt via termostaten.
Så sätt "PROBEN I GOLVET"

Messer

nä det är ingen fara, jag ska värma rumet med radiatorer & hålla golvet på en konstant temp, presis så at man inte upplever golvet kalt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #7 skrivet: 31 oktober 2005, 19:55:18 »
Ur ett VVS tidnings reportage hittade jag följande tabell:

Temperaturintervall då det är behagligt att gå barfota på olika material:

Textilmatta: 21-28gr
Furugolv: 22,5-28gr
Ekparkett: 24,5-28gr
Linoleummatta: 24-28gr
Betong: 26-28gr

Klinker borde likna betong
Den tackar vi för !
Du sitter inne på mycket värdefull information.

detta inebär att jag borde kunna ställa maxbegränsnings termostaten på 30 grader
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #8 skrivet: 31 oktober 2005, 22:06:39 »
Jag har min programmerbara termostat ställd på 24.5° under de tider vi inte vill frysa om fossingarna i duschen. Övrig tid står den på 15°.

Vi har inte haft denna termostat vintertid så vi får se hur det blir under vintern. Jag har en stor handdukstork som går på el sommartid och VP övrig tid, och jag tror den skall klara den mesta värmen som behövs.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #9 skrivet: 31 oktober 2005, 22:15:55 »
Jag har min programmerbara termostat ställd på 24.5° under de tider vi inte vill frysa om fossingarna i duschen. Övrig tid står den på 15°.

Vi har inte haft denna termostat vintertid så vi får se hur det blir under vintern. Jag har en stor handdukstork som går på el sommartid och VP övrig tid, och jag tror den skall klara den mesta värmen som behövs.

24,5 grader är det vatten tempen eller tempraturen på ytskicktet? (du kanske har ytliga slinger så det är samma?)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #10 skrivet: 01 november 2005, 14:49:34 »
25 grader känns inte kallt, men inte heller varmt. 27-28 grader ger mysfaktor, men då är det så pass varmt att det även står för huvuddelen av värmebehovet. Gäller i mitt fall probetemp som ligger i avjämningsmassan under plattorna, borde vara detsamma som yt-tempen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #11 skrivet: 01 november 2005, 14:59:10 »
Kollade med IR-pickan i morse (tur att frugan inte såg mig), och tempen låg på ca 26°. Termostaten rapporterade att aktuell temp var 25.3°, så den svänger över lite.

Tycker de flesta termostater har lite kass reglering. Fullt ös tills inställd temp uppnås, och sedan svänger det över. Skulle vilja ha samma typ som IQ-Therm, vilka pulsar och styr ut högre effekt ju större skillnaden är mellan är och börvärden.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #12 skrivet: 02 november 2005, 02:03:17 »
Upplevd temperaur beror på densiteten.
En bit styrofoam känns varm även om den är svinkall.
Men ställ er på en massiv plåt...
Av den anledningen sticker jag ut hakan lite  ;)

Jag tycker att klinker är ett olämpligt golvmaterial här uppe i kalla Norden.
Dessutom har det orsakat otaliga fuktskador, det är inte särkilt hygieniskt heller.

Snyggt och mycket poppis är det dock!!
Men hos mig kommer det inte nån klinker, jag avråder dessutom om jag tillfrågas!

Särskilt trist är det om man väljer att värma det med el, om man sen ska köra värmepump!! Jag har en kompis som har minst 25 kvm elslingor i sitt hus. Termostaten står mest på max annars blir ju golvet kallt stundtals, det är idioti om man nu vill ha en låg elräkning!!!
Långa tider värmer ju klinkergolvet HELA hans hus!!!
Skulle va kul om nån mäter energiförbrukningen på sitt (el)klinkergolv.
Kanske Rickard redan gjort det???
Han ligger lite pyrt till med sin skyhöga hushållselförbrukning (Svenskt rekord?)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #13 skrivet: 02 november 2005, 07:09:26 »
Citera
Kanske Rickard redan gjort det???
Han ligger lite pyrt till med sin skyhöga hushållselförbrukning (Svenskt rekord?)

Har haft golvet i toan avstängt i sommar för första gÃ¥ngen, ändÃ¥ har min elförbrukning ökat i Ã¥r. Ligger 1000 kWh över "budgeten" frÃ¥n fjolÃ¥ret!  fiR:

Vågar inte mäta förbrukningen på elgolvet, men visst kostar det.

Jag håller med dig Bertil till fullo när det gäller klinker. Vill även sticka ut hakan och påstå att det inte ens är snyggt, bara oekonomiskt, ohygieniskt och dyrt på alla sätt och vis.

Vi la in vårt golv i toan för ca 10 år sedan, då var det snyggt, nu ser det bara "gammalt" och "ute" ut. Skulle gärna byta till plastmatta, men så mycket som vi djxxlats med golvet skall det inte röras så länge det fungerar!

Har man träreglar i kåken avråder jag bestämt från klinker, med klinker på platta direkt kan det väl vara OK, men dyrt att värma det är det ändå, hur än välisolerad sulan är så kostar det mer än motsvarande plast/laminat eller trägolv. Värmer man det inte sommartid så får man finna sig i att gå med tofflorna på sommartid.

Ungdomar, lyd ett gott råd från en som "vet", satsa på nåt annat än klinker om ni vill ha golv som är snygga (mer än några år), tidlösa, lätt att hålla rena och som inte kostar skjortan att byta ut den dag (som regel inom 10 år) det börjar se gammalt och omodernt ut.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
SV: hur varmt är klinkersgolv när man ej fryser.
« Svar #14 skrivet: 02 november 2005, 07:32:13 »
Jag har ställt ner min termostat på elslingorna i badrummet så svalt som det bara är möjligt utan att kännas kallt. Nu ligger jag på gränsen för vad som börjar kännas kallt, och då har jag en yttemperatur på 23,8 grader.

Men det är säkert individuellt hur svalt man tål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!