Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sverigepumpen PrimaScroll 12  (läst 8211 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #15 skrivet: 04 december 2010, 22:53:14 »
Tack snälla för era svar!
Vet inte hur mycket det är i nya uttaget. Men får väl helt enkelt se vad som händer. Nu har vi 20 minus ute och än så länge går pumpen.
Får väl ringa till något elföretag på måndag.
Utgifter utgifter :-) December är alltid en härlig månad.... tomte::

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #16 skrivet: 05 december 2010, 14:01:14 »
Det var ju en röd platta så nu har jag bytt till en 10A.
Hoppas nu att den inte jävlas :-)

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #17 skrivet: 05 december 2010, 16:25:17 »
Om det inte funkar med 10A sÃ¥ kan man ju alltid skjuta i en 13A trög säkring och sen be till gudarna att allt är ok med ledningsdragningen. Kanske säkrast att kolla upp brandförsäkringen innan  :-\
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #18 skrivet: 07 december 2010, 15:30:37 »
Gummianka,
Citera
Om det inte funkar med 10A sÃ¥ kan man ju alltid skjuta i en 13A trög säkring och sen be till gudarna att allt är ok med ledningsdragningen. Kanske säkrast att kolla upp brandförsäkringen innan 

Man varken kan eller får montera större säkring, en den bottenplattan är märkt för.
Skulle man göra det upphör villa/hemförsäkringen att gälla och garantin på pumpen upphör att gälla.
Sådana trix är direkt förenade med livsfara!

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #19 skrivet: 07 december 2010, 15:38:00 »
Gummianka,
Citera
Om det inte funkar med 10A sÃ¥ kan man ju alltid skjuta i en 13A trög säkring och sen be till gudarna att allt är ok med ledningsdragningen. Kanske säkrast att kolla upp brandförsäkringen innan 

Man varken kan eller får montera större säkring, en den bottenplattan är märkt för.
Skulle man göra det upphör villa/hemförsäkringen att gälla och garantin på pumpen upphör att gälla.
Sådana trix är direkt förenade med livsfara!

MVH/Fidusen

13A säkring sätter man i passkontakt för 10A sÃ¥ det är inget trixande med det. Jag tycker  bara att man ska vara säker pÃ¥ att man har bra status pÃ¥ sin elanläggning innan man gör det. Inga gamla kuloinstallationer frÃ¥n 30-talet.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #20 skrivet: 07 december 2010, 15:46:51 »
Gummianka,

Passkontakt är bara ett annat namn för bottenplugg, byter du den från röd till grå måste arean på tråden ökas från 1,5 till 2,5 kv.

Endast mina egna reflektioner.

Ha det gött  *vinkar*

MVH/Fidusen
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #21 skrivet: 07 december 2010, 15:56:03 »
Rättning, skall vara svart, inte grÃ¥ som jag skrev, sorry  :P
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad gummianka

  • Varför finns vintern?
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #22 skrivet: 07 december 2010, 17:54:53 »
Fidusen.

Helt korrekt att 16A säkring skall ha 2,5 mm²  Det jag skriver om är 13A säkring och den passar i 10A bottenkontakt.
Värmer huset med en Mitsubishi FD35, en Panasonic CS-E12D KEW och en Nocria 18. Två vedkaminer får också hjälpa till med uppgiften.

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #23 skrivet: 07 december 2010, 18:02:29 »
Rättning, skall vara svart, inte grÃ¥ som jag skrev, sorry  :P

har kollat upp med elektiker vad som gäller för 13Amp säkring då jag hade en kund som hade full central och 10Amp löste.

13Amp = Samma storlek som 10Amp bottenplatta men svart, precis som du sa, i detta fall målade kunde plattan svart med en vattenfast penna.
3x1.5 mm2 är godkänd för 80m kabeldragning på 10Amp säkring
3x1.5 mm2 är godkänd för 40m kabeldragning på 13Amp säkring

var så jag fick det förklarat för mig alla fall

Utloggad Fidusen

  • Värmepump??? Självklart!!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 391
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #24 skrivet: 07 december 2010, 18:02:41 »
I rest my case  tomte::
Irriterad över att många certifierade installatörer oftast skiter i att blåsa rören med torr kvävgas/skyddsgas innan dom vacumsuger, speciellt viktigt vid fuktig väderlek, dessutom vacumsuger en del för kort tid = ibland bara 2 minuter, skall vara minst 15 minuter, sen kontrolleras om det finns vacumfall efter en timme. Fukt är det vanligaste felet för krånglande ventiler, detta är bara mina egna åsikter och behöver inte stämma med verkligheten, Värmepumpsteknologi är en hel vetenskap i sig själv, I dag har alla så brottom :(

Utloggad Lyckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #25 skrivet: 07 december 2010, 18:24:29 »
Det stämmer bra ghandi.

Det ligger även lite i vilken typ av kablar man har, dessa anvisningar gäller vid dragning av eklk utanpåliggande kabel.
Om man har "gamla" kablar så kan man inte tillämpa dessa rekomendationer rakt av.
Den behörige el-installatören bär ansvaret.

Vilket givetvis leder mig in på, gör inte detta själv.

Man bör i vilket fall som helst inte dra i en större säkring än 10A om det står att den ska avsäkras med 10A.
Om 10A går, så är det med största sannorlikhet något fel på pumpen.

/ Lyckan

Utloggad Sussi.D

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Härliga Norrland. Närmare bestämt Sundsvall.
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Sverigepumpen PrimaScroll 12
« Svar #26 skrivet: 08 december 2010, 20:52:05 »
Tack snälla för era svar. ingen säkring som gått...... Än så länge.
10A sitter nu i, med röd bottenplatta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!