Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av jordvärmepump  (läst 9826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Placering av jordvärmepump
« skrivet: 20 mars 2013, 13:07:16 »
Hej
Bor i Piteå och planerar att installera jordvärmepump och behöver input angående placering av VP.

NULÄGE: Bor i 100 år gammalt timmerhus, torpargrund, matkällare under del av köket. Pannrum 1,6x1,5 m byggt ca 1960 på betongplatta mitt i huset. Panna Nora400-1961 el/ved. Ca 18000 kWh för värme+VV vid ren eldrift. Pannrummet behövs för andra ändamål, förråd/garderob.

URSPRUNGLIG PLAN: Bygga ny garage/maskinhall 160 m2 varav pÃ¥ sikt 90 m2 uppvärmt till 10-12 grader. Jordvärmepump i garage/maskinhall med twin-kulvert till bostadshus. KV-slang frÃ¥n bostadshus till garage/maskinhall. Ingen VV-beredning alls med VP, utan elberedare för VV i bostadshuset och liten 30-liters VV-beredare i garage/maskinhall. (Vill ej stöka med VV genom kulvert). FrÃ¥n garage/maskinhall är det ca 50 meter till Ã¥ker där kollektor läggs (prel 2x350 inräknat avstÃ¥ndet till Ã¥kern).  Funderar pÃ¥ 8 kW VP, men det är nog i överkant även inräknat värmebehov i kommande maskinhall/garage.
ALTERNATIV PLAN: Bygga garage/maskinhall men ställa värmepumpen i bostadshuset, i matkällaren under köket ?? Matkällaren används inte som matkällare och den är ca 3x3 m med takhöjd drygt 2 m. Betonggolv med golvbrunn. Luckan i köksgolvet är 75x75 cm.

Fördelar jag kan se med placering av VP i matkällare:
Det är +30 grader varmt i dagens pannrum och jag eldar en hel del ved. Denna spillvärme bidrar till att hålla krypgrunden varm/torr. Med VP i matkällare får jag behålla viss spillvärme till krypgrund.
Kortare avstånd till åker, ca 15 meter.
Kollektorn behöver inte korsa ca 10-15 meter plogad yta.
Något lättare att komma in med kulvert & KV-slang till matkällare än till nuvarande pannrum.
Bereda även varmvatten till bostadshuset med VP


Nackdelar:
Ljudproblem från VP?
Kollektorn måste korsa avloppet från bostadshuset, och inkommande KV-servis, samt passera avloppsbrunn på ca 3 meters avstånd (hantera genom att isolera kollektor?)
Måste dra rör (fram, retur, VV) från matkällare till nuvarande pannrum från vilket allt grenar sig vidare ut i huset. Dock gränsar matkällare och pannrum mot varandra, fast i olika plan.
Matkällaren går inte att använda som matkällare, om jag skulle få för mig det.

Tacksam för synpunkter i min beslutsvånda!





Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2013, 19:08:54 »
Nu vet ju inte jag hur mycket folk störs av sina värmepumpar dom har i huset...
Men det känns som att det mest ekonomiska är att sätta vp i matkällaren eftersom du då även kommer att använda den till VV..

Jag har min VP står i källaren / garaget i huset brevid, är ca 25 meter kulvert nergrävt. Jag har visserligen VVC, det fungerar klockrent men det blir ju självklart onödiga förluster...
Ändå fördelen med att ha VP i källaren / garaget är att man inte märker att den finns :)

Det kommer inte bli specielt varmt i matkällaren av endast VPn, jag har bara några plusgrader i källaren som spillvärme från VP, rör & vattenpump. Perfekt ställe att ha ölen på ;)

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2013, 23:07:29 »
Det är alltså möjligt att ha en vp i en matkällare?

Hur löser man det med avluftning då pumpen är lägre belägen än kollektorn?

Finns det några egentliga nackdelar med att placera en vp i en matkällare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2013, 07:19:03 »
Hur löser man det med avluftning då pumpen är lägre belägen än kollektorn?

Om det är görligt så försöker man sätta nivåkärlet på högpunkt på inkommande brine och en luftningsnippel på högpunkten på utgående.
Finns inte takutrymme för att få in nivåkälet där så kan man ha nivåkärlet lite lägre och luftningsnippel på inkommande också.
Man får då trycksätta nivåkärlet lite då man luftar, men det är inte så svårt att fixa till om man är lite händig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2013, 07:33:25 »
Tack för synpunkterna!
Detta med avluftning av KB hade jag inte tänkt på. Men jag tror det löser sig? Se skissen.

Dock hade jag fel minnesbild av takhöjden när jag skrev första inlägget. Efter mätning visade det sig att takhöjd bara är 180 cm..

Det måste väl då bli en VP med separat VVB?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2013, 07:50:06 »
Om du ställer in värmepumpen i matkällaren så rekommenderar jag att du avfuktar utrymmet kontinuerligt, jag misstänker att du anars kan få problem med rost/ärgning av elektronikkomponenter i värmepumpen.
Avluftningen blir säkert inga problem.
En delad lösning lär bli nödvändig.
Det är många fördelar för effektiviteten att ha värmepumpen nära värmebehoven, och att du kan tillverka tappvarmvatten med den.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2013, 08:07:37 »
Nu vet ju inte jag hur mycket folk störs av sina värmepumpar dom har i huset...
Men det känns som att det mest ekonomiska är att sätta vp i matkällaren eftersom du då även kommer att använda den till VV..

Jag har min VP står i källaren / garaget i huset brevid, är ca 25 meter kulvert nergrävt. Jag har visserligen VVC, det fungerar klockrent men det blir ju självklart onödiga förluster...
Ändå fördelen med att ha VP i källaren / garaget är att man inte märker att den finns :)

Det kommer inte bli specielt varmt i matkällaren av endast VPn, jag har bara några plusgrader i källaren som spillvärme från VP, rör & vattenpump. Perfekt ställe att ha ölen på ;)

Ja, det stämmer nog bra att spillvärmen inte blir så hög - kanske 200W eller så?
Riggade föresten en tempmätare i gÃ¥r kväll. Tempen är ca +4 grader i matkällaren (öltemp  :)) men bara 0,5 grader i krypgrunden. Jag trodde nog att tempen i krypgrunden skulle vara högre än sÃ¥, med värmeläckaget frÃ¥n nuvarande pannrum och frÃ¥n huset i övrigt med dÃ¥ligt isolerat golvbjälklag. Det läcker nog igenom en hel del luft utifrÃ¥n, trots att jag pluggar igen kattgluggarna i grunden varje höst.

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2013, 08:13:49 »
Om du ställer in värmepumpen i matkällaren så rekommenderar jag att du avfuktar utrymmet kontinuerligt, jag misstänker att du anars kan få problem med rost/ärgning av elektronikkomponenter i värmepumpen.
Avluftningen blir säkert inga problem.
En delad lösning lär bli nödvändig.
Det är många fördelar för effektiviteten att ha värmepumpen nära värmebehoven, och att du kan tillverka tappvarmvatten med den.

Tack Rikard,
Jo jag hade tänkt ta upp den frågeställningen (viktig sådan) också, men du förekom mig...
Alternativen är väl att avfukta eller se till att temperaturen blir tillräckligt hög för att hålla ned RH% under ett visst värde. Frågan är vad max RH% bör vara. Inomhus i rumstemp brukar det hos mig variera mellan <25-30% (vinter) och 60% (rötmånad).

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2013, 08:27:47 »
Jag skulle nog försöka hålla det under 55%.
En Logger 2020 kanske står på önskelistan?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2013, 09:01:40 »
Har sneglat på en sån här:

http://www.clasohlson.com/se/Temperatur--och-fuktlogger-med-USB-anslutning/Pr364208001

Var hittar jag Logger 2020?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2013, 09:04:24 »
www.energibutiken.se
Du kanske även vill logga värmepumpen för att kunna optimera den maximalt.
Du kan även kolla på länkarna i min signatur.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2013, 09:38:10 »
Jo det kan nog bli aktuellt! :)
Detta med bygga garage/maskinhall har jag haft i planerna i flera år, då med tanken att ha vedeldning. Funderade då på att övervaka panna och tankar med en massa givare till en SCADA-programvara (Citect) som jag råkar ha en gammal 75 I/O licensnyckel för..

Men nu har jag alltså börjat luta mot att köra jordvärme och istället sälja veden man hugger..

Utloggad El-Uven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2013, 16:52:11 »
Lägger in lite foton av matkällaren där VP ev kan placeras, bilder säger ju mer än ord...

Utloggad Jisse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 427
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2013, 19:17:13 »
Ser ut som en torr och fin matkällare!

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Placering av jordvärmepump
« Svar #14 skrivet: 21 mars 2013, 19:36:46 »
Hej
Förslagsvis, välj en ctc ecoheat 8 kw sÃ¥ har du till garaget ocksÃ¥.  DÃ¥ gör det inget om den blir lite i största laget.  blir den för hög välj
Nya ecopart/ecoel   kommer nu snart och ecoparten är mycket tystare nu när den är uppdaterad.
Du kan ju alltid ljudisolera taket i källaren.
Märker du att det blir fuktigt får du trycka dit en avfuktare.
Nackdelen med lÃ¥nga kulvertar är att det blir temperaturfördröjninig i ledningarna och vid höga framledningar  kan det blir problem.
Jag hade placerat den i bostadshuset.  Men även 1245 är mycket tyst, och kompressormodulerna är väl isolerade.  Slangar i en mjuk fin böj dödar ev vibrationer.  Väljer du en större 1245:a komplettera med en volymtank.
Mvh
Eva

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!