Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: Göran Holmström skrivet 18 september 2013, 19:53:29
-
Det verkar som om jag har hamnat i en djungel av värmepumpar.?
Har byggt ut vårt hus från 49,5m2 x 2 till 100m2 x 3 = 300m2 städyta inkl källare och inredd vind.
Uppvärmning kommer att bli vattenburen golvvärme. Nu använder vi direktvärmande el och kan inte jämföra energi förbrukningen mellan dessa olika stora hus.
Vi har varit inne på Nibe split från första början. Men blev av vår rörmokare rekommenderad Mitsubishi PUHZ-W85YHA2.
Vi blev av en vän som säljer värmepumpar att välja Nibe F2030-VVM310 paket med likvärdig effekt som en Mitsubishi med ZUBADAN teknik.
Förvirringen är total.
Nibe Split 7/35grader golv, värme effekt 2,8/11,2 max. Kyla effekt 3,16-9,87 max. Tillverkad av Mitsubishi. Inverterteknologi. Max -20 grader, Ljud 50db
Nibe F2030-VVM310 9 kw, effekt max. Endast värme. Max -25 grader, Ljud 50db.
Mitsubishi PUHZ-W85 VHA2 7/35 grader golv, 2,8-11,2 endast värme. Max -20 grader. Ljud 48db Inverterteknologi.
Mitsubishi PUHZ-HW112 YHA2 7/35 grader golv, 3,4-16 endast värme. Max -25 grader. Ljud 53db Zubadan Inverterteknologi.
Dessa 4 värmepumpar är alla aktuella, endast en av dem kan producera kyla på sommaren. Valet är svårt.
-
Det låter som du bara är i utkanten av djungeln ännu. ;)
Men i valet mellan dessa skulle jag rekommendera den lite kraftfullare Mitsubishi-pumpen (sista i listan), ditt hus är så stort att jag tror du behöver den storleken.
-
Tänk på att den nominella effekten är angiven vid +7 grader ute. När det är 10-15 minusgrader så får man räkna med en halvering av den effekten.
Nibe Split och Mitsubishi PUHZ-W85 VHA2 har 1-fas kompressorer, vilket gör dom mindre intressanta.
Jag röstar också på Zubadanen eller en lite kraftigare on/off-VP tillsammans med en tank.
Lite mer info om husets konstruktion och vart det ligger i Sverige skulle underlätta...
-
Hej och tack för ditt svar.
Huset är byggt i trä. Tillbyggnaden är snart klar. Alla fönster är bytta till 3 glasfönster.
Alla väggar i den gamla delen är tilläggsisolerade. från 45mm isolering till 220mm stenull.
Källaren är isolerad med 20 cm Isodrän både nya och den gamla delen.
Vedeldning kan ske i källaren och på entreplan. Vedkamin kommer även att monteras på vindsplanet.
Huset finns i Mälardalen. Just mu använder vi endast ett oljefyllt el element (1000W) placerat på entreplan.
Huset kommer även att utrustas med ett FTX aggregat för värme/återvining och ventilation.
Temperaturen nu i skrivande stund 9 grader ute och 22 grader inne.
-
Att påstå att man får ut en COP på 4,9 på en luft/vatten är inget annat än löjeväckande...
-
3,7 är COP vid +7/45, vilket är jämförbart med konkurrenterna. Nibe F2030-9 har COP 3,76 vid samma temperaturer, men mätt enligt en annan standard (kanske utan cirkpumpar och/eller avfrostningar).
Min VP har COP på över 6 när jag värmer poolen på sommaren, men det hjälper föga när huset skall värmas på vintern...
-
Enligt hemsidans specifikationer ger de bara 3.7 i COp vid +7.
Dessutom verkar de ha 3.4 kg köldmedium, det gör dem väl besiktningspliktiga?
-
Ja, köldmediemängden gör att dom kräver årlig beiktning. Dessutom är dom nog lite för stora för trådskaparens förutsättningar med sina 15 resp 18kW. Runt 12kW skulle jag tro blir lagom om man kombinerar det med en arbetstank.
-
Stopp! Hallå! Jag tycker att vi har tappat tråden!
Jag har hittat 4 alternativ. Två stycken har jag tagit bort.
Valet står mellan Nibe split som även kan producera kyla och Mitsubishi Ecodan med Zubadanteknik.
Kan även tänka mig Nibe bergvärme!
-
Som sagt är det en djungel, men bergvärme är ett bra alternativ, ta in offerter på detta också och jämför.
Skulle tro att en 12 kW bergvärmepump + 240 m borra kommer funka.
-
Med så pass mycket energisparåtgärder gjorda så kommer en split att klara behovet utan mycket elspets. Har du grannar i utedelens riktning så är nog on/off att föredra. I mitt fall så värmer jag 194m2 (97+97 källare) med standardisolering från -68 med samma strömförbrukning som vår panasonic dke gör på 97m2 under större delen av eldningssesongen ca 4-5 A. Enda gången du får problem med hög belastning på säkringen är när jag går under -5 då är det bara 6-7 A kvar. Elektrikern flyttar förbrukarna för att minimera problem. 16A räcker men 3-fas är nog att föredra men då blir det en på tok för stor pump eller on/off.