Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inköp av Luft/vatten  (läst 1448 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
Inköp av Luft/vatten
« skrivet: 14 januari 2024, 19:26:33 »
Halloj!,

Vi står inför att köpa en luft/vattenpump för att dels har veden blivit så dyr så det är galet, samt att vi har börjat krokna när det gäller att bära ved.

Idag så har vi en Vedolux 37 med 2 500L acctankar med ett schysst styrsystem med innegivare som fungerar jättebra.
Sen har vi 2 LLVP, en på varje våning ( egentligen för kyla under sommarmånaderna), men de har visat sig fungera utomordentligt när jag testat dom när det varit -20.

Min tanke ( fel eller ej) är att installera en luft/vatten för att klara av det mesta av värmen i huset.
Huset är från 1780, väl isolerat och ca 100kvm, vi har även en flång ny varmvattenberedare från Nibe som funkar bra.

De pumparna jag kikat på är:

CTC 614M med en ecologic ( i och med att vi har en vvberedare)
IVT Air X, 409 med Airbox
Bosch compress 7000i med en AWB, tänkte först en 9kw men den finns bara i en-fas, men 13kw kanske blir för stor.

Tänker jag helt fel?

/Micke

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #1 skrivet: 14 januari 2024, 22:37:01 »
Hej! NIBE har en färdig dockningslösning med t.ex. luftvattenvärmepump och vedpanna med acktankar. Bara att elda när man känner för det så tas värmen automatiskt från acktankarna när de är tillräckligt varma och sedan kopplas värmepumpen på igen när tankarna har svalnat. Varmvattnet förvärms alltid i acktanken och slutvärms i värmepumpens innerdels beredare.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #2 skrivet: 26 januari 2024, 17:19:58 »
Snart dags att bestämma sig.

Idag fick jag en ny återförsäljare hem som pratade om Thermia Itec XT, ( hade inte ens en tanke på att kika på Thermia )
PÃ¥ papperet verkar den vara en rekorderlig maskin av vad jag kan läsa ut....men....inte ett uns av information kan jag hitta pÃ¥ nätet  förutom thermias egen dokumentation.
Den släpptes tydligen oktober 2023 nämnde han, så det kanske är därför jag inte hittar nåt.

Så jag tänkte att jag frågar här om nån har nån info/erfarenhet bla bla om den?

trevlig helg förresten!

Utloggad Mats fredriksson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #3 skrivet: 11 februari 2024, 10:06:35 »
Hej! NIBE har en färdig dockningslösning med t.ex. luftvattenvärmepump och vedpanna med acktankar. Bara att elda när man känner för det så tas värmen automatiskt från acktankarna när de är tillräckligt varma och sedan kopplas värmepumpen på igen när tankarna har svalnat. Varmvattnet förvärms alltid i acktanken och slutvärms i värmepumpens innerdels beredare.
   


Var hittar du du den mvh mats

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #4 skrivet: 11 februari 2024, 10:08:53 »
Här är den:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2024, 16:55:51 »
Det blev en thermia Itec XT till slut.
Installationen blir på tisdag och det skall bli intressant och se hur installatören fixar dockningen med vedpannan.

En liten fråga dock, tillsammans med vedpannan så har vi 2 st 750L acktankar, men installatören tyckte inte att man skulle ladda acktankarna med L/V pumpen, utan ha en shunt imellan så att L/V pumpen bara värmer vattnet i radiatorkretsen, bra eller dåligt?

Och om jag fattade rätt så skulle shunten känna av vattentempen när vi stödeldar i pannan och på såvis förbikoppla pumpen.

/Micke

Rickard Eriksson

  • Gäst
Rickard Eriksson
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2024, 07:24:33 »
Hej,
Jag avråder å det grövsta från att koppla in den med s.k. fast kondensering mot acktanken. Jag hade en firma hos mi föraa våren som kopplade in en 20 kW Baxi LVVP mot min tank på 2500 liter. Den orkade inte ens få upp tempen till 55 grader när det var kring nollan ute. Elpatronen i acken gick in hela tiden och det kändes inte ekonomiskt. De fick plocka bort skiten och backa hela dealen och det var inga problem. De insåg att de missat flera parametrar i sina beräkningar. Mitt hus är ett timmerhus från 1904 (typ) och jag eldar med ved (50 kW-panna) som enda värme-/varmvattenkälla. Huset kräver rätt mycket energi (och ganska hög framledningstemperatur, upp till 65 grader vid riktigt kall väderlek -20 till -25ºC) då det läcker som ett såll, vilket skall åtgärdas med nya fönster i sommar. Jag har nu, efter att loggat temperaturer under vintern, landat i att jag ska installera en LVVP direkt på radiatorslingan. Jag har spanat på Nibe F2120-16 som verkar beprövad och bra för oss här uppe i kylan.

Berätta gärna hur du upplever Thermiapumpen...

Utloggad mikrei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • If broken it is, fix it you should..
SV: Inköp av Luft/vatten
« Svar #7 skrivet: 07 mars 2024, 08:04:52 »
Jepp,

Det blev som så att LLVP´n laddar bara radiatorkretsen, så det sitter nån esbe shunt imellan.
Så när jag eldar i pannan så känner shunten av det och förbikopplar pumpen så acktankarna trycker ut värmen i radiatorslingan.

Vi har ju inte haft pumpen så länge, men det har varit -8 som lägst och hittills är vi jättenöjda, ljudnivån på den vad jag tycker väldigt låg.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!