Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT633 - lÃ¥gt luftflöde  (läst 1135 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT633 - lågt luftflöde
« skrivet: 20 januari 2023, 10:47:45 »
Jag har en IVT633 i ett hus radhus på 155kvm, så vi ska ha ett luftflöde på minst 54 l /s. Tyvärr har vi inte alls det flödet.
Vi har 5 frånluftsdon:

RumFlöde 2009
(besiktning)
Flöde 2023
Kök10,48
Badrum bv15,311
Badrum 2 vån15,511
Klädkammare5,13
Tvätt15,58
Totalt61,842

Som ni ser har flödet minskat kraftigt sedan huset byggdes. Fläkten körs på 180V och det gjordes även när det ursprungliga protokollet skrevs. Mätetalen 2023 är efter en komplett rensning och injustering av ventilationen.
När fläkten sattes upp på 230V så ökade flödet ca 1 l / don, alltså fortfarande inte tillräckligt och inte rekomenderat av teknikern.
Vad kan jag göra för att förbättra ventilationen?
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 11:00:47 av d01mjo »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2023, 10:58:24 »
Mystiskt, det är ju jättestor skillnad. Är alla friskluftsventiler fullt öppna och har nya eller rengjorda filter?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2023, 11:01:54 »
Alla ventiler är fullt öppna. Teknikern öppnade också en ytterdörr och mätte för att se att det inte var problemet och det gjorde ingen skillnad.
Vad jag vet finns det bara ett filter och det är regelbundet rengjort.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2023, 11:07:44 »
Brukar sitta någon form av filter i friskluftsventilerna men bra att teknikern jämförde med öppen dörr. Hur känns fläktmotorn? Går den trögt eller låter illa när man roterar fläkhjulet för hand? Lagren kan vara slut efter 14 år.
« Senast ändrad: 20 januari 2023, 11:44:47 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2023, 11:33:23 »
Tycker att fläkten snurrar på ganska bra. Inga direkta oljud och om man sätter fart på den så fortsätter den snurra länge. Kan det var transformatorn, som skulle ge för låg spänning? Verkar ju helt otroligt det är ju bara en Passaic komponent.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2023, 11:46:40 »
Fläkttransformatorn borde vara ok men visst är det bra att också mäta spänningen om man kan det. Annars skulle jag vilja testa med en ny fläktkondensator. Dessa kan bli dåliga med tiden och göra att fläkten tappar kraften.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2023, 23:10:40 »
Vet du vad det är för fläktkondensator som gäller?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2023, 09:37:20 »
Den sitter på fläktkortet: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-633-9kw-fv/flaktkort-utan-tryckvakt.html Tyvärr har jag inte exakta måtten om man skulle vilja hitta en ny och löda dit.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2023, 17:10:22 »
Finns det något sätt att testa om det är kondensatorn eller inte utan att byta ut den? Har själv inte utrustning för att mäta luftflöde så annars behöver jag ändå ha någon som kommer och gör det.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #9 skrivet: 22 januari 2023, 10:18:57 »
Har mätt på transformatorn nu och den ger 177V på 180V pinnen så det är ju som det ska. Tycker att fläkten snurrar på väldigt bra (bifogar video).
Är det någon som vet om man kan låna luftflödesmätare någonstans i Skåne för att mäta och testa själv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #10 skrivet: 22 januari 2023, 10:23:47 »
Ja 177 V är helt ok. Man kan hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct.se ett par dagar för någonting på 800 kr.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad andkr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2023, 08:31:18 »
Har du undersökt hur fläkten och hur förångarens täta lameller ser ut? Det kan ju vara täppt av damm på vägen ut från värmepumpen.
/ Anders

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2023, 09:05:49 »
Länk på hur man kan rengöra fläktens turbinhjul. När det fastnar partiklar på fläkthjulet minskar dess kapacitet.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=29290.15
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad d01mjo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2023, 21:09:58 »
Har du undersökt hur fläkten och hur förångarens täta lameller ser ut? Det kan ju vara täppt av damm på vägen ut från värmepumpen.
/ Anders

Nej det vet jag inte hur man gör, har du något bra tips?

Utloggad andkr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT633 - lågt luftflöde
« Svar #14 skrivet: 23 januari 2023, 22:11:24 »
Nej det vet jag inte hur man gör, har du något bra tips?

Hej. Nu är jag ju ingen tekniker, men en nyfiken hemmafixare. Jag tittar på manualen till din maskin och fläkten med förångare sitter upptill. Man behöver komma in där förstås. Stäng av anläggningen och om du känner dig bekväm med att skruva, så ge dig på det annars är väl tekniker att föredra. Men väl där så ska det gå att lossa på hela fläkten och rengöra fläktskovlarna försiktigt. Dammsug efterhand. Vad gäller förångaren så sitter det ett täcklock framför den som måste skruvas bort. Väl där så är det en massa ömtåliga lameller som kan ha blivit förorenade med damm genom åren. Jag tog en dammsugarslang, bara slangen och försiktigt använde där inne.
Jag har läst om de som spolat vatten bakvägen i utblåset på taket genom förångaren och låtit det rinna ut i spillkoppen. Kan bli ett sommarprojekt för mig.
/ Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!