Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Strömförbrukning Daikin XRH 25  (läst 8126 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

teg

  • Gäst
teg
Strömförbrukning Daikin XRH 25
« skrivet: 06 februari 2020, 16:06:19 »
Vi har nyligen köpt en luft-luft vp. När jag strtar den drar den ca 3,5 A sedan ökar strömmen så efter 12 min är förbrukningen uppe i 12 A och då bryter mina säkringar. Vad är det för fel?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #1 skrivet: 06 februari 2020, 16:55:04 »
Något rackartyg med fläktmotor eller kompressor  som när den blir varm så kan det börja glöd över i lindningen. Är det 3-fas eller 1-fas maskin, kanske 1 fas då du säger säkringen går

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #2 skrivet: 06 februari 2020, 17:41:21 »
vad har ni för storlek på säkring ?
Är det andra förbrukare på samma säkring  ?

För det är väl en luft/luft värmepump ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

teg

  • Gäst
teg
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2020, 08:56:01 »
vad har ni för storlek på säkring ?
Är det andra förbrukare på samma säkring  ?

För det är väl en luft/luft värmepump ?
Det är en Luft/Luft vp. Säkringen är 10 A en-fas och vp är enda belastningen på den säkringen. Jag har mätt strömmen med en amp meter så jag har bra koll på vad den drar.
ca 8-9 min efter start är den uppe i ca 12 A.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #4 skrivet: 10 februari 2020, 09:23:08 »
Du kanske inte skall ha 30 graders börvärde?
Annars kan du sätta in en 13A säkring, det är OK på 1.5 mm2 kabel, och den passar i samma bottenplatta som en 10A (om du har porslinssäkringar).
Solo XRH25 kan dra upp till ca 12A som mest, lite beroende på utetemp.
Vid normal drift är det tveksamt om de någonsin går över 10A, men just när du startar den och den vill värma upp rummet så kan de dra på rejält.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #5 skrivet: 10 februari 2020, 09:27:17 »
Vi har nyligen köpt en luft-luft vp. När jag strtar den drar den ca 3,5 A sedan ökar strömmen så efter 12 min är förbrukningen uppe i 12 A och då bryter mina säkringar. Vad är det för fel?

Vad för inställning har du på den ?
Fläkthastighet ?
Temperatur på fjärrkontrollen ?
Temperatur inomhus ?

Mvh
D

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #6 skrivet: 10 februari 2020, 17:45:17 »
12A låter helt galet för en luftvärmepump speciellt för en 25a.
Byt till en 13A trög säkring men håll koll på vad den drar.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #7 skrivet: 11 februari 2020, 07:35:23 »
Förutsatt att värmepumpen är hel så är det väl ingen nackdel om det finns bra med effekt = hög strömförbrukning när det behövs?
Jag skulle vilja vända på det och säga att det är fantastiskt att en maskin i "25-klassen" kan dra 12A = 2760 W
Om maskinen har COP 3 vid den effekten så ger den 8,2 kW uteffekt!
Men som sagt, under normal drift när den bara skall hålla temperaturen så kommer den troligen aldrig ens upp i 10A.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #8 skrivet: 11 februari 2020, 08:42:40 »
Kan väl inte vara så fantastiskt om den är uppe på 12A om tillverkaren rekommenderar 10A säkring i produktbladet, nu kanske det bara är väldigt kortvarigt.

Lite mer svar på frågorna som är ställda angående temperaturer inne och ute samt inställningar på fjärren kanske kan bringa klarhet.

Startar man med tex 22-23 grader och autofläkt med innetemperatur på ca 20 och ca o gradigt ute som nu så drar den modellen väl inte över 12A ni som har koll på modellen?

Vill han/hon få en ungefärlig uteffekt vid dem belastningen så kan man mäta vid max fläkthastighet insugstemperaturen ovanför innerdelen och precis framför utblåset med tex en ugnstermometer.
Dock tveksamt om det hinner få upp full utblåstemp om säkringen går tidigt.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #9 skrivet: 11 februari 2020, 09:59:42 »
Visst hade man kunnat tänka sig en mjukvarubegränsning på max 10A, men personligen ser jag hellre att man sätter in en större säkring och tackar för den gratis uteffekt man får på en så "liten maskin".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #10 skrivet: 11 februari 2020, 10:06:22 »
Nä, det där vad som står i Daikins "produktblad" får man ta med en nypa salt.

För min Caldo XRH40 står det i deras säljmaterial att den bara kräver 10A säkring (13A på XRH30), men på ute-delen står det att den kräver 16A säkring. Så elektrikern drog 2.5 kvadrat kabel och säkrade med 16A. Vid provkörning efter installation så mätte vi efter en stund på full effekt upp 15.8A med tångampermetern. Elekrikern och återförsäljaren dividerade det där en stund, för det var inte första gången som han ifrågasatt varför Daikin till köpare påstår 10/13 när de kräver 16A.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #11 skrivet: 11 februari 2020, 10:16:29 »
Det är väl bara ändra i produktbladet att man rekommenderar en 13A säkring  med solo modellen.
Ser väl kanske lite sämre ut på pappret att man behöver kraftigare säkring

Du vet ju inte vilken uteffekt det är och med vilken verkningsgrad och hur länge denna topp pågår ?
Kollade på 25 och 35:an i produktbladet, båda har exakt samma uppgifter på vikt, mått, ljudnivåer på inne och utedel , luftflöden på inne och utedel .
35:an är specad med lite högre uteffekt när det är kallt ute.
Nu har jag inte kollat i reservdelslistorna men känns som att det bara är mjukvaran som skiljer och man bara krämar på lite extra på kompressorn för att få lite högre utblåstemp.
Ger lite sämre effektivitet med högre temp men man får även ut lite mer effekt, högre uttag kan dock ge tätare avfrostning .
Inget konstigt i sig men varför i tusan finns då 25 modellen  :)

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #12 skrivet: 11 februari 2020, 10:51:39 »
Nä, det där vad som står i Daikins "produktblad" får man ta med en nypa salt.

För min Caldo XRH40 står det i deras säljmaterial att den bara kräver 10A säkring (13A på XRH30), men på ute-delen står det att den kräver 16A säkring. Så elektrikern drog 2.5 kvadrat kabel och säkrade med 16A. Vid provkörning efter installation så mätte vi efter en stund på full effekt upp 15.8A med tångampermetern. Elekrikern och återförsäljaren dividerade det där en stund, för det var inte första gången som han ifrågasatt varför Daikin till köpare påstår 10/13 när de kräver 16A.

Rekommenderat 10A och är uppe och nosar på 16A låter som lite väl stor skillnad.
Såg att Daikin på hemsidan uppger 10A men en del produktblad hos ÅF visar 13A för 40 modellen.
Känns som skrivbordsnisse skrivit fel och kan den ligga på över 13A längre stunder i ”normal” drift så borde det stå 16A.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #13 skrivet: 11 februari 2020, 15:21:27 »
Inget konstigt i sig men varför i tusan finns då 25 modellen  :)

För att man ska kunna ta mer betalt för 35'an.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Strömförbrukning Daikin XRH 25
« Svar #14 skrivet: 11 februari 2020, 15:28:59 »
Ha ha jo det är en orsak kanske  ::)



Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!