Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?  (läst 6551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« skrivet: 01 november 2016, 11:25:45 »
Jag ska ha en gammal elkassett eller liknande till att värma en badtunna utomhus.
Behöver något som kan hålla en inställd temperatur 39grader, samt ha en cirkulationspump i sig eller utanför.
Tömmer ut vattnet efter varje bad så det ska vara något smidigt att hantera.

Är det elkassett eller en elpanna jag letar efter och vad är för och nackdelar?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #1 skrivet: 01 november 2016, 11:41:22 »
En elpanna brukar ha mer regleringsmöjligheter än en elkassett, och en elpanna brukar därför vara dyrare. För att värma en badtunna kan du välja det som är billigast och enklast att "hantera. Energiförbrukningen är den samma för producerad kW varmvatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #2 skrivet: 01 november 2016, 12:31:11 »
En elpanna brukar ha mer regleringsmöjligheter än en elkassett, och en elpanna brukar därför vara dyrare. För att värma en badtunna kan du välja det som är billigast och enklast att "hantera. Energiförbrukningen är den samma för producerad kW varmvatten.

Så då spelar det ingen roll vad jag letar efter. Håller koll på Blocket efter något billigt. Elpannan får man ju en varmvattenberedare också som jag inte behöver men utrymmet är inget problem då den ska stå utomhus. Det är väl ett problem att skydda den emot fukt då den ska vara utomhus. Bara bygga en tak över hjälper ju inte emot fukt och så lägger kretskort och annat av till slut.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #3 skrivet: 01 november 2016, 13:11:05 »
Det finns speciella oömma pannor som värmer golvvärmesystem medan huset byggs. De innehåller cp, elkassett och expansionskärl. Kärlet behövs ju inte
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #4 skrivet: 01 november 2016, 15:56:34 »
Det finns speciella oömma pannor som värmer golvvärmesystem medan huset byggs. De innehåller cp, elkassett och expansionskärl. Kärlet behövs ju inte

Verkar vara svårare att hitta till vettiga priser. Men det kanske är ett bättre val just för att slippa elektronik som kan ge upp.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #5 skrivet: 01 november 2016, 16:18:59 »
nå´n gång kan man se dem på blocket...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
« Senast ändrad: 01 november 2016, 16:29:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #7 skrivet: 02 november 2016, 07:53:18 »
Håller koll på Blocket. Tänkte sikta in mig på 9kW så det inte tar så lång tid. Har ganska stor 6 personers badtunna. Gissar ca 2kubik vatten vid vanligt bad.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #8 skrivet: 02 november 2016, 09:04:27 »
använder du en vanlig elpanna så behöver du en växlare också eftersom badtunnan har syresatt vatten och förmodligen klorat också.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #9 skrivet: 02 november 2016, 09:27:56 »
använder du en vanlig elpanna så behöver du en växlare också eftersom badtunnan har syresatt vatten och förmodligen klorat också.

Bra att du tänker till åt mig. Men jag kör i nytt vatten, badar, sen låter jag cirkpump gå till dagen efter då jag värmer och badar en gång till. Sen tappar jag ur.
Inga kemikalier eller filter.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #10 skrivet: 02 november 2016, 09:30:46 »
Kan en vanlig elpatron och en cirkpump göra jobbet lika bra också? Dvs hålla 39grader i tunnan jämn och fin temp.
Typ en sådan här. Skulle föredra 9kW men 6kW duger väl.

Fördel för mig är så enkel och driftsäker produkt som möjligt. Den ska ju även vara ute under tak så fukt är ju ett problem.

Elpatron 9003 F monterad i K-060.
http://www.varmebaronen.se/elpatroner/

« Senast ändrad: 02 november 2016, 09:53:25 av suhagg »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #11 skrivet: 02 november 2016, 09:34:57 »
Du lär nog få rätt grava rostproblem hur som helst, om du inte tömmer och torkar ur patronen med hårtork efter varje bad.
Du behöver nog egentligen en poolvärmare i rostfritt, eller kanske 2 av de dår 3 kW badtunnevärmarna jag länkade till.
Eller en mellanväxlare i rostfritt.
Finns en anledning att de är i plast, rosfritt eller titan.
Men visst, kan du hitta en elpatron som i din bild för en spottstyver så kanske det funkar något år innan det blir knas på grejerna.
Se till att sätta in jordfelbrytare, du vill inte ha kortis från en elstav i elpatron till vattnet när ni badar!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #12 skrivet: 02 november 2016, 09:48:12 »
Skall  du värma 2 m3 vatten frÃ¥n  tex 10 grader till 40 sÃ¥ gÃ¥r det Ã¥t 70 kw. + lite energiförluster säg 10 kw. 4,18 kj per liter vatten per grad dividerat med 3600, sÃ¥ fÃ¥r du fram effektbehovet totalt för att fÃ¥ effekt pÃ¥ tid delar du med den tid du vill att det skall värma pÃ¥.
80 kw, detta vill du värma upp på hur lång tid? Du tar de 80 kw och delar med effekten på elpatronen.
eller räknar du 1,16 w per liter och per grad + effektförlusterna, vilket du plussar pÃ¥ 15-20% Sätt en gammal oljepanna  med dunk, eller vedelda . De spa som säljs idag sitter det en elpatron i som varmhÃ¥ller.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #13 skrivet: 02 november 2016, 09:59:07 »
Du lär nog få rätt grava rostproblem hur som helst, om du inte tömmer och torkar ur patronen med hårtork efter varje bad.
Du behöver nog egentligen en poolvärmare i rostfritt, eller kanske 2 av de dår 3 kW badtunnevärmarna jag länkade till.
Eller en mellanväxlare i rostfritt.
Finns en anledning att de är i plast, rosfritt eller titan.
Men visst, kan du hitta en elpatron som i din bild för en spottstyver så kanske det funkar något år innan det blir knas på grejerna.
Se till att sätta in jordfelbrytare, du vill inte ha kortis från en elstav i elpatron till vattnet när ni badar!

Bra att veta. Spottsyver verkar svårt. Snarare 2-3000kr får jag räkna med när jag kikat på Blocket.
Och ja visst jag tömmer på vatten men att torka ur den blir ju knappast gjort. Badar väl 4-5gånger per månad under höst/vinter.
Så den kommer väl bara stå och rosta. :(
Tror du lösningen är hopplös? Att värmaren rostar sönder på något/några år?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elkassett, Elpanna vad är skillnaderna?
« Svar #14 skrivet: 02 november 2016, 10:15:23 »
Ja det kan gå fort, så en mellanväxlare är billig i längden
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!