Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥r vinter/vÃ¥r för ligusterhäcken - nÃ¥n med gröna fingrar här?  (läst 6331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vad gör man?
Vår gamla fina Ligusterhäck har förtvinat delvis i vinter.
Normalt är den vintergrön, men denna och delvis förra vintern tappade den alla löv
och stora partier har inte fått några löv i sommar.
Skrapar man på barken så är den ändå grön under på många ställen en bit från topparna.

Finns det hopp?

Någon med gröna fingrar som vet vad man kan göra för att den ska repa sig?
« Senast ändrad: 05 juli 2013, 09:39:38 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Samma med vår här, fläckvis död verkar det som.... :'(
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad jojje

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 476
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
Inte liguster men en 10-tal vilda enbuskar har dött ute vid fritidshuset (roslagen)i vintras/våras, ser för jävliga ut nu.

Tycker inte denna vinter var värre på något sett än tidigare år dontknow

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Varjatröst att läsa. Men vad gör man nu?   Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Vintern var inget speciellt, det var våren som var ovanligt torr på sina håll. Det är då dom stryker med, häckar, barrträd, rhododendron torkar ut och dör.
Nödvändigt att vattna om det inte kommer bra med nederbörd i april-maj.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Kanske borde den klippas ned? Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Vad jag vet så ska man inte klippa liguster förrän vinter/vår.
Jag tror du får vänta och se vad som klarat sig och sen ta bort de döda delarna.
Prova även att gödsla och vattna om det blir torrt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Vänta till nästa år, den kan komma tillbaka. Min gjorde det för ett par år sedan efter att ha sett heldöd ut.

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Har haft framgång med ligusterhäck på rätt eländig mark, det ska mycket till innan de stryker med.
Tydligen har tjälen varit svår på sina håll vilket tagit kål på mången thuja på kyrkogårdarna i trakten.

När jag krattar löv på hösten låter jag de ligga kvar under häcken, ny näring och så fungerar det som täckbark. Lite ogräs som konkurrerar med häcken. Risken för möss lär dock öka men har inte haft det bekymret...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Fint med alla rÃ¥d!  tummenupp
Har än så länge inte gjort nåt drastiskt. Gödslat med NPK före regn. Köpt mera NPK och tänker köra några varv till. Vissa delar visar lite liv nu men ytterst svagt i förhållande till de friska delarna. Om man skrapar med nageln på barken så syns det var gränsen mellan brun (torr) bark och grön underbark går. Så länge man hittar grön underbark så är det ju liv i busken. Men ta bort de torra delarna, när, rådet är till vinter/vår här.
Men vad är det för årstid nu egentligen? Koltrasten sjunger fortfarande fast det var midsommar för flera veckor sedan och herdinnorna har inte börjat bärja höet till fåren förrän nu heller...
Sommaren är lite försenad med andra ord. Jag håller ut och ser vad som händer och tar gärna emot flera råd.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2497
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
Mitt döda plommonträd, eller inte, fick några blad för tre dagar sedan och igår en enda blomma....

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
Tror plommonträdet också mår kasst för mig. Svampsjukdom? Massa gröna knottror på bladen men jag beskar det rätt hårt förra året...
Har satt upp limring runt trädstammen så att svartmyrorna inte ska komma åt att gulla med bladlössen.
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
Min häck är på väg tillbaks, halleluja!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jo, min med  tummenupp, men bara lite, flera partier verkar fortsatt döda.

Har provat att bryta en gren från en vildbuske och sticka ner den i potatislandet. Den lever än efter 4 veckor så jag planerar att korta av långa rotskott i häcken och köra ner de avklippta i häckjorden mellan de "döda" buskarna och vattna rikligt.

Ska jag gödsla samtidigt eller senare?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Vintern som gick försvann alla löv på min och grannars städsegröna häckar och vilda ligustrar likaså. Sannolikt beror det på tjäle utan snötäcke i kombination med värme och torka i våras.
Nu spirar och grönskar häckarna, men min har ett flertal ställen med helt döda buskar, fjolårets skador tog ut sin rätt.
Därför har jag rensat bort de döda buskarna och grenar (ska ju göras vinter/vår skrev flera av er i fjol). Det ser för j-gt ut, men jag har sett små skott komma i backen, tar väl flera år innan de fyller tomrummen, så jag grävde upp några gamla låga buskar bakom komposten där de inte gör någon nytta och planterade om dem till hålen i häcken.
Gjorde även om experimentet med avklippa grenar som jag tryckte ner långt i jorden.

Lägger in en bild på eländet senare och återkommer med lägesrapport om någon månad.
« Senast ändrad: 12 maj 2014, 08:47:17 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!