Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.  (läst 38661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« skrivet: 04 februari 2011, 21:31:01 »
Jag tror det kommer gå åt helvete med 750 i Älvsbyhus. Idag sågade vi i golvet i kompisens hus, just där avluften går och konstaterade att isoleringen är blött! Ett nytt hus!

Vi väntar pÃ¥ en riktig fukt mätare.  Han börjar bli orolig...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2011, 21:53:52 »
Behövs fuktmätare när det är blött?
Fram med videokameran och ring sedan fuskbyggarna ;)

Jag tror inte det är pumpens fel att det blir blött. Det är snarare installatören som inte byggt rätt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2011, 22:09:52 »
Varför sågade ni i golvet?
Vad menar du med "avluft", går frånluften från huset via golvet och ut?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2011, 22:36:41 »
Varför sågade ni i golvet?
Vad menar du med "avluft", går frånluften från huset via golvet och ut?

Ja. Det gör det. Det är inte jag som äger huset. Och kan för lite om fukten. Vill kunna mäta det först. Med proffs grejor.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2011, 22:44:08 »
Finns det ett läckage i avluften, i golvet, kommer det att att bli fuktutfällning, med stor risk för mögel, på lite sikt.
Detta har inget alls att göra med Nibe 750, utan är helt och hållet ett fel som begåtts vid montaget.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #5 skrivet: 05 februari 2011, 17:42:33 »
Se till att det är Armaflex isolerat hela vägen från pumpen till avluftsventil, utan skarvar.

Problemet är att luft kommer åt avluftsröret.

GDS sättet är gladpack runt hela vägen på röret och mineralull isolering samt gladpack igen utanpå isolering.

Det får alltså inte komma in luft till röret. Då kondenserar det direkt.

Men nu är det ju någon annans ansvar så se till att dom åtgärdar det och då med Armaflex.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #6 skrivet: 05 februari 2011, 18:20:09 »
Har de vänt värmepumpen upp och ned?? Avluften kommer ut på ovansidan och som oftast rakt genom yttervägg..

Men säger..PLATTA.!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #7 skrivet: 05 februari 2011, 18:39:41 »
På 60 0ch 70 talet byggdes massor med hus på platta, det har fått som resultat att massor av hus har eller har haft problem med mögel under sina golvmattor. Det spelar inte så stor roll vilken typ av grundläggning man har om man fuskar/gör fel. Det omvända gäller naturligtvis i samma omfattning oavsett grundläggning fungerar det mycket bra BARA man gör rätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2011, 20:24:36 »
Givetvis nytt hus skall ha platta, och inget annat.!! Smålandsvillans plintgrund är dyrare än platta med golvärme..!! Sjukt..

Plastmatta, nej, klinkers och ekgolv
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2011, 20:33:46 »
Är inte så konstigt att en gjuten platta är billigare går ruskigt fort att gjuta en platta till en villa om man använder färdiga formar som man gjuter fast slangen fäster man i isoleringen och på med några arm mattor är nog bra mycket mera jobb med plintgrund i alla fall om man ska ha golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #10 skrivet: 05 februari 2011, 21:09:07 »
En platta till en villa kostar ca 300 000:- att sedan vissa husbyggare påstår nått annat är ren lurendrejeri. Jag vet husfirmor som påstår att gräva, och grusa upp och padda för en platta behövs 8 maskintimmar, jag kan garantera att det inte stämmer om man inte bygger på en grusås där man bara behöver dra bort ett humuslager och sedan formsätta.
Och plintgrunden kostar ca 100 000. Så stor är skillnaden vid samma förutsättningar.
Och undrar fortfarande om nån som påstår saker om grundläggning kar nån adekvat kunskap eller om det är nått som ni har hört av någon.
Jag arbetar i dag på ett företag som bla. sysslar med grundläggning av byggnader.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #11 skrivet: 05 februari 2011, 21:25:38 »
En platta till en villa kostar ca 300 000:- att sedan vissa husbyggare påstår nått annat är ren lurendrejeri. Jag vet husfirmor som påstår att gräva, och grusa upp och padda för en platta behövs 8 maskintimmar, jag kan garantera att det inte stämmer om man inte bygger på en grusås där man bara behöver dra bort ett humuslager och sedan formsätta.
Och plintgrunden kostar ca 100 000. Så stor är skillnaden vid samma förutsättningar.
Och undrar fortfarande om nån som påstår saker om grundläggning kar nån adekvat kunskap eller om det är nått som ni har hört av någon.
Jag arbetar i dag på ett företag som bla. sysslar med grundläggning av byggnader.

Plint grunden för 100000kr är det komplett med golvvärme och klart att finspackla och lägga matta efter som du jämför med en färdig  platta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #12 skrivet: 05 februari 2011, 21:35:25 »
Jag tror det kommer gå åt helvete med 750 i Älvsbyhus. Idag sågade vi i golvet i kompisens hus, just där avluften går och konstaterade att isoleringen är blött! Ett nytt hus!

Vi väntar pÃ¥ en riktig fukt mätare.  Han börjar bli orolig...

  Ja , det gÃ¥r säkert Ã¥t h-ete om det verkligen är sÃ¥ här ?  Men i golvet ??  Kanske du menar mellanbjälklaget ??   Kanske vi fÃ¥r se nÃ¥gra foton pÃ¥ det hela ?
   Och varför sÃ¥gade ni i golvet om man fÃ¥r frÃ¥ga ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #13 skrivet: 05 februari 2011, 22:14:55 »
Jag jämför naturligtvis utan uppvärmningssystem, jag tror inte det är någon stor skillnad i kostnad på att lägga golvvärme i platta eller träbjälklag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #14 skrivet: 05 februari 2011, 22:17:41 »
Kocken, har du inblick i vad motsvarande storlek på källare kostar? Undra jag, färgad som jag är.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #15 skrivet: 05 februari 2011, 22:29:25 »
Golvet på ovanvåningen sågades för att kunna dra lite elrör. Och då har vi plockat upp lite isolering. Då märkte vi att isoleringen närmast röret (som är isolerat med nåt med blå plast på)
var lite fuktig. Och den plasten var iskall. Jag bara tror att det är för lite isolerat under plasten.
Eller så orsakade vi fukten genom att plocka bort den vanliga isoleringen i 20 minuter. Men den plastskyddade isoleringen rörde vi ej.
Idag kan man inte göra mer.
Ägaren lagt redan golv där. Därför väntar jag på den icke förstörande fuktmätare.
Vill kolla vad som händer där.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #16 skrivet: 05 februari 2011, 22:46:16 »
leifa.k jag har inte sett ett källarbygge på mååånga år så jag vet inte så noga vad det kostar, men jag vet att det är dyr och lite besvärligt. Kanske lite för dyrt, Jag byggde själv en källare en gång för länge sedan, men tror att jag inte skulle göra det med dom "kunskaper" jag har i dag.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #17 skrivet: 06 februari 2011, 00:46:26 »
Golvet på ovanvåningen sågades för att kunna dra lite elrör. Och då har vi plockat upp lite isolering. Då märkte vi att isoleringen närmast röret (som är isolerat med nåt med blå plast på)
var lite fuktig. Och den plasten var iskall. Jag bara tror att det är för lite isolerat under plasten.
Eller så orsakade vi fukten genom att plocka bort den vanliga isoleringen i 20 minuter. Men den plastskyddade isoleringen rörde vi ej.
Idag kan man inte göra mer.
Ägaren lagt redan golv där. Därför väntar jag på den icke förstörande fuktmätare.
Vill kolla vad som händer där.


Menar du att han konstaterat att det var dyngsurt men byggde ändå igen golvet?! Och nu ska ni mäta om det är fukt i ytskiktet på det nya golvet?

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #18 skrivet: 06 februari 2011, 01:27:39 »
Golvet på ovanvåningen sågades för att kunna dra lite elrör. Och då har vi plockat upp lite isolering. Då märkte vi att isoleringen närmast röret (som är isolerat med nåt med blå plast på)
var lite fuktig. Och den plasten var iskall. Jag bara tror att det är för lite isolerat under plasten.
Eller så orsakade vi fukten genom att plocka bort den vanliga isoleringen i 20 minuter. Men den plastskyddade isoleringen rörde vi ej.
Idag kan man inte göra mer.
Ägaren lagt redan golv där. Därför väntar jag på den icke förstörande fuktmätare.
Vill kolla vad som händer där.


Menar du att han konstaterat att det var dyngsurt men byggde ändå igen golvet?! Och nu ska ni mäta om det är fukt i ytskiktet på det nya golvet?



Jag kan för lite om det. Det är kanske så ska det se ut?

Döm själva. Vad tycker ni?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #19 skrivet: 06 februari 2011, 01:28:56 »
Jag kan tilläga att det var +14 grader uppe i huset och avluften hade nog minus 12 ute kanske minus 10? Kommer inte ihåg.

Men tror själv att det röd märkta måste ha tillkommit innan isoleringen öppnades!
« Senast ändrad: 06 februari 2011, 01:33:33 av kamilenski »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #20 skrivet: 06 februari 2011, 07:59:38 »
Älvsbyhusgrunden kostar 100', Smålandsvilan grund kallas för isolergrund, och kostar ca 270-300'..!!! Och givetvis givetvis givetvis UTAN golvvärme.!!

Vår grund idag är på byggarea 95kvm om jag minns rätt, vi betalade extra för 100mm extra isolering, totalt 400mm, samt ingrävning av vatten och avlopp inkl dagvatten, till tomtgränsen, vart 2 lastbilar sand extra, samt att de planerade nästan hela tomten och grävde ned sten och fick fram sand och grundkillarna gjorde bra jobb, Rickard de kommer från dina trakter.

Totalt inkl tilläggsarbeten så hamnade priset på under 300', Isolergrunden ovan är utan golvvärme samt tilläggsarbeten och sand tillkom på grundpriset.

Smålandsvillan har stora problem i Umeå med sina gunder, de lutar och sätter sig, och verkar ej göra markundersökning före jobb..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #21 skrivet: 06 februari 2011, 08:50:33 »
Jag jämför naturligtvis utan uppvärmningssystem, jag tror inte det är någon stor skillnad i kostnad på att lägga golvvärme i platta eller träbjälklag.

Tycker det låter som stor prisskillnad. Det är inte så många timmar skillnad i grävning kostar en hel del att regla upp bjälklaget på plintar lägga undergolv isolera ev regla kors isolera lägga golvplåtar och slang och på med golvspån men säger du att det skiljer 200000 kr så gör det väl det *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Danred

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #22 skrivet: 06 februari 2011, 12:32:25 »
Jag kan tilläga att det var +14 grader uppe i huset och avluften hade nog minus 12 ute kanske minus 10? Kommer inte ihåg.

Men tror själv att det röd märkta måste ha tillkommit innan isoleringen öppnades!

Jag är såklart inte 100% säker men jag tycker det ser ut som att isoleringen i bjälklaget varit fuktig och har sedan blött ner plasten på isoleringen till avluftskanalen.

Om man jämför med ett vanligt fläktrum så tar man ofta in luft som är -20 och man har kanske +20 i fläktrummet. Jag har aldrig sett en plaskvåt uteluftskanal som är isolerad 30mm diffätt.
Därför tycker jag det är konstigt att det skulle bli blött pga den kalla avluftskanalen i din kompis hus.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #23 skrivet: 09 februari 2011, 14:38:34 »
Älvsbyhusgrunden kostar 100', Smålandsvilan grund kallas för isolergrund, och kostar ca 270-300'..!!! Och givetvis givetvis givetvis UTAN golvvärme.!!

Vår grund idag är på byggarea 95kvm om jag minns rätt, vi betalade extra för 100mm extra isolering, totalt 400mm, samt ingrävning av vatten och avlopp inkl dagvatten, till tomtgränsen, vart 2 lastbilar sand extra, samt att de planerade nästan hela tomten och grävde ned sten och fick fram sand och grundkillarna gjorde bra jobb, Rickard de kommer från dina trakter.

Totalt inkl tilläggsarbeten så hamnade priset på under 300', Isolergrunden ovan är utan golvvärme samt tilläggsarbeten och sand tillkom på grundpriset.

Smålandsvillan har stora problem i Umeå med sina gunder, de lutar och sätter sig, och verkar ej göra markundersökning före jobb..

Hur vet du att Ä-hus grunden kostar 100000kr? Den ingår ju i huset ju. Dom ger inget separat pris på den...

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #24 skrivet: 09 februari 2011, 15:57:51 »
Har pratat med Älvsbyhus när vi kollade hus, han sa att deras grund kostar 100'..och enklare grund än tex Smålandsvillan, men vet ej skillnaden, behöver ingen avfuktare på SMV,,
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #25 skrivet: 09 februari 2011, 20:31:31 »
Har pratat med Älvsbyhus när vi kollade hus, han sa att deras grund kostar 100'..och enklare grund än tex Smålandsvillan, men vet ej skillnaden, behöver ingen avfuktare på SMV,,

Så är det inte. Ä-hus säljer inte grunden separat. Det är likadana grundbalkar och plintar som till SMV. T o m samma tillverkare. Skillnaden är att SMV lägger cellplast i sin och dom har också avfuktare i sin (om dom inte ändrat sista året, har en kompis som byggt SMV 2009). Om Ä-hus grund kostar 100000 så måste jag gjort en bra affär med dom eftersom jag var tvungen och mura (4 skift leca) egen grund pga markförhållanden och har dessutom hel platta på 100mm betong och 100mm cellplast under. Jag betalade 112000 för den och fick 36500kr tillbaka från Ä-hus för deras grund eftersom jag valde bort den. Att en egenmurad grund skulle vara så mycket billigare som i mitt fall (77000) än deras grund som görs i fabrik det tror jag inte ett dugg på. Deras grund är ju en "massproduktion" så att den skulle kosta så mycket låter inte troligt men som sagt Ä-hus säljer inte sin grund separat så vad den verkligen kostar till konsument kommer vi inte få reda på.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #26 skrivet: 09 februari 2011, 20:42:56 »
Mina grannar byggde för knappt ett år sedan var sitt Älvsbyhus dom säger sig ha betalat ca 100 000:- för sina grunder, det inkluderar grävningar, grusfyll och betongelement och montering av balkar. Det var ett tillägg till huset.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #27 skrivet: 09 februari 2011, 20:44:27 »
Mina grannar byggde för knappt ett år sedan var sitt Älvsbyhus dom säger sig ha betalat ca 100 000:- för sina grunder, det inkluderar grävningar, grusfyll och betongelement och montering av balkar. Det var ett tillägg till huset.

Grävning och fylle osv ingår inte men själva grunden gör det! Det är alltså markjobbet han betalat för.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #28 skrivet: 09 februari 2011, 21:08:31 »
Grunden ingår i Älvsbyhus och kostar enligt dem ca 100', har pratat om grunden med Älvsbyhus och SMV, grunden får ej göras själv för SMV, och jag skriver avtal med grundsättaren själv.! Och undrar när huset böejar sätta sig, då är det jag som har kontrakt med grundsättaren, och SMV går fria, SMV har stora problem i Umeå med sättande hus.

Vi skrev kontrakt med SMV, och grunden kostade mellan 250-290' beroende på hus, de har en isolergrund, och skall tydligen vara Jättebra..! Och överlägset mot plintgrund, jag mycket skeptiskt..

Men ingen avfuktare på SMV, bara fläkt och nån koppling till ventilationen..

Tomten mittimot vår så har nyss byggt en SMV, grundsättningen tog längre tid än vår platta, och vi har ändå härlig golvvärme.

Dessa typ av grunder tillhör sommarstugor, inget annat, SMV har byggt några villor på Tomtebo i Umeå, sätter sig enormt, de lyfter upp husen och gjuter platta under dem..!!
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 21:17:15 av Apan »
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #29 skrivet: 09 februari 2011, 21:31:23 »
Grunden ingår i Älvsbyhus och kostar enligt dem ca 100', har pratat om grunden med Älvsbyhus och SMV, grunden får ej göras själv för SMV, och jag skriver avtal med grundsättaren själv.! Och undrar när huset böejar sätta sig, då är det jag som har kontrakt med grundsättaren, och SMV går fria, SMV har stora problem i Umeå med sättande hus.

Vi skrev kontrakt med SMV, och grunden kostade mellan 250-290' beroende på hus, de har en isolergrund, och skall tydligen vara Jättebra..! Och överlägset mot plintgrund, jag mycket skeptiskt..

Men ingen avfuktare på SMV, bara fläkt och nån koppling till ventilationen..

Nu skriver du att den ingår... Då finns det ju inget separat pris. Varför har du pratat pris överhuvudtaget när den ingår?? 100000kr lär vara ett pris som säljaren har dragit till med fast han inte ens behöver göra det eftersom den ingår. Tro mig det är samma grundprincip som Ä-hus har. Dvs balkar och plintar. Jag vet vad jag snackar om när det gäller Ä-hus. Jag bor ju i ett själv och eftersom vår grund är egen via egen entreprenad som jag själv anlitat så har jag givetvis kollat och satt mig in i rätt mycket kring Ä-hus egen grund också. Tycker dessutom det låter konstigt att du inte skulle få göra annan grund till SMV. Hur har dom tänkt när det gäller markförhållanden om inte derast grundplattor till ev. plintar inte klarar av att hålla trycket? Skall du inte få påla och gjuta pålskalle för att sätta balken på då t ex?
Att dom tillhör sommarstugor har vi nog delade meningar om och kommer att diskuteras i all evighet. En väl utförd krypgrund kan i många fall vara bättre en än dåligt platta och tvärtom. Personligen så tycker jag det är bra att kunna inspektera och kunna åtgärada problem om dom skulle uppstå. Skönt att slippa bila...
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 21:46:09 av Fredrik Olofsson »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #30 skrivet: 09 februari 2011, 21:41:01 »
Grunden ingår i Älvsbyhus och kostar enligt dem ca 100', har pratat om grunden med Älvsbyhus och SMV, grunden får ej göras själv för SMV, och jag skriver avtal med grundsättaren själv.! Och undrar när huset böejar sätta sig, då är det jag som har kontrakt med grundsättaren, och SMV går fria, SMV har stora problem i Umeå med sättande hus.

Vi skrev kontrakt med SMV, och grunden kostade mellan 250-290' beroende på hus, de har en isolergrund, och skall tydligen vara Jättebra..! Och överlägset mot plintgrund, jag mycket skeptiskt..

Men ingen avfuktare på SMV, bara fläkt och nån koppling till ventilationen..

Tomten mittimot vår så har nyss byggt en SMV, grundsättningen tog längre tid än vår platta, och vi har ändå härlig golvvärme.

Dessa typ av grunder tillhör sommarstugor, inget annat, SMV har byggt några villor på Tomtebo i Umeå, sätter sig enormt, de lyfter upp husen och gjuter platta under dem..!!

En gjuten plata är ingen garanti för att det inte sätter sig hur tjock är din platta 8-10 cm + 20 i voten den är inte fribärande. Det är under plattan det ska vara fast mark fuskar man där kommer det märkas lika som om man fuskar med plintar. Hur har du gjort i badrummen en separat krets för golvvärmen så du slipper kalla golv när man har lite eller ingen värme på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #31 skrivet: 09 februari 2011, 21:53:39 »
Vad fattar du inte??! Älvsbyhus grunden ingår, han sa att grunden kostar 100', men ingår..!!!! SMV grunden ingår ej, kostar 250-290', samma grundfirma i Umeå gör bägge grunderna.!!

Bättre med en grund, givetvis.! SMV grunder sätter sig, ett hörn eller vägg sätter sig, många ggr bättre med en grund som ligger an mot hela marken än bara en kantbalk.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #32 skrivet: 09 februari 2011, 22:04:23 »
Vad fattar du inte??! Älvsbyhus grunden ingår, han sa att grunden kostar 100', men ingår..!!!! SMV grunden ingår ej, kostar 250-290', samma grundfirma i Umeå gör bägge grunderna.!!

Bättre med en grund, givetvis.! SMV grunder sätter sig, ett hörn eller vägg sätter sig, många ggr bättre med en grund som ligger an mot hela marken än bara en kantbalk.

Tycker du ska ta ett studiebesök på nått större fabriksbygge jag har inte sett nån fabrik som vilar på plattan ;D då gjuter man en grundsula alt plintar som bär upp huset sen gjuter man en platta så man får nått plant att gå på inget som håller upp huset. Om plinten sjunker har dom fuskat med markjobbet fuskar man under en platta kommer det märkas det med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #33 skrivet: 09 februari 2011, 22:06:13 »
Vad fattar du inte??! Älvsbyhus grunden ingår, han sa att grunden kostar 100', men ingår..!!!! SMV grunden ingår ej, kostar 250-290', samma grundfirma i Umeå gör bägge grunderna.!!

Bättre med en grund, givetvis.! SMV grunder sätter sig, ett hörn eller vägg sätter sig, många ggr bättre med en grund som ligger an mot hela marken än bara en kantbalk.

Sorry men du verkar snurra till det en del i hur du skriver... och irriterad verkar du bli ocksÃ¥...  ;) Du verkar inte ha sÃ¥ bra koll när du skriver att det endast är en kantbalk som ligger an mot marken. Alla grunder sätter sig, mer eller mindre, oavsett platta eller plintgrund (med tillägget att en plintgrund gör det lättare om markarbetet är dÃ¥ligt utfört). Du verkar dra dina slutsatser pÃ¥ att krypgrunder som är uppbyggda pÃ¥ plattor, plintar och kantbalkar alltid sätter sig för att du HÖRT det. Inte av egen erfarenhet... Som jag skrev sÃ¥ kan en bra anlagd krypgrund vara bättre än en dÃ¥lig platta och tvärtom OCH det kommer diskuteras i all oändlighet i vilket grundläggningssätt som är det bästa.
« Senast ändrad: 09 februari 2011, 22:07:53 av Fredrik Olofsson »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #34 skrivet: 09 februari 2011, 23:47:19 »
Är inte detta en diskussion för byggahus.se ???
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #35 skrivet: 10 februari 2011, 07:57:24 »
det kommer diskuteras i all oändlighet i vilket grundläggningssätt som är det bästa.

Nja, under några decennier byggde man med källare även på gammal sjöbotten. Sen slutade man med det, varför?
När avfuktarna börjar fallera en masse och husen stinka kommer krypgrund på gammal sjöbotten också att försvinna.
Dåliga lösningar ersätts av bättre.
Utveckling.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #36 skrivet: 10 februari 2011, 09:51:27 »
det kommer diskuteras i all oändlighet i vilket grundläggningssätt som är det bästa.

Nja, under några decennier byggde man med källare även på gammal sjöbotten. Sen slutade man med det, varför?
När avfuktarna börjar fallera en masse och husen stinka kommer krypgrund på gammal sjöbotten också att försvinna.
Dåliga lösningar ersätts av bättre.
Utveckling.

ööhhh vad snackar du om.... varför slutade man med det tror du egentligen (eller rättare sagt slutade inte utan förbättrade förutsättningarna var det man gjorde)? jo för att källare, alltså riktig källare, inte krypgrund, jo för att man fuktsäkrat för dåligt runt grunden. Många hus med källare som t ex byggdes på 60-talet med källare har t ex inte någon dränering som är värt att tala om. Det är därför det luktar sunkit i många gamla hus med källare. Du kanske inte är medveten om att man har hygrometers till sina avfuktare som varnar om fuktigheten går över eller under en viss procent och krypgrunder har byggts under flera decennier också. Det senaste är att den skall vara helt tät och ha avfuktare, UTVECKLING. MEN en krypgrund med bra självdrag där folk inte byggt altaner osv över tilluftsventilerna KAN fungera minst lika bra. Så att den skulle försvinna tror jag inte på. Därför kommer det att vara en oavslutad diskussion kring vilket grundläggningssätt är det bästa.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #37 skrivet: 10 februari 2011, 10:37:00 »
En krypgrund med "bra självdrag" kommer alltid att vara en riskkonstruktion så länge inte trossbotten OCH mark är helt fria från organiskt material.
Även avfuktade krypgrunder där markavtäckningen inte gjorts seriöst, och ny ren/tvättad sand eller singel har lagt på ytan (under plasten) kan vara riskkonstruktioner.

Även olika former av platta på mark kan vara riskkonstrutioner, och då främst de äldre med ingjutna reglar, dåligt kappilärbrytande skikt - men framför allt de stora skadorna som uppstår vid vattenskada.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #38 skrivet: 10 februari 2011, 16:58:38 »
Nej tack och lov har jag ingen erfarenhet av plintgrundar som sätter sig.! Men SMV har stora problem i Umeå med sina grunder, lutar och sätter sig, så de till slut lyfter husen och gjuter platta under.! Lyckat konstruktion..

Platta är den bästa lösningen, enda anledningen till att plintgrund finns är för att ha ett utrymme att bulta ihop modulerna med, annars skulle nog alla används platta.

Och nej inget att diskutera vilken grund som är den bästa.! Ganska givet..! Helst när en platta kostar lika mycket, och får golvvärme.

Vad håller mer upp en plinggrund är kantbalken? Några små stöd i mitten samt lite mer stöd mellan modulerna..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #39 skrivet: 10 februari 2011, 17:33:00 »
Nej tack och lov har jag ingen erfarenhet av plintgrundar som sätter sig.! Men SMV har stora problem i Umeå med sina grunder, lutar och sätter sig, så de till slut lyfter husen och gjuter platta under.! Lyckat konstruktion..

Platta är den bästa lösningen, enda anledningen till att plintgrund finns är för att ha ett utrymme att bulta ihop modulerna med, annars skulle nog alla används platta.

Och nej inget att diskutera vilken grund som är den bästa.! Ganska givet..! Helst när en platta kostar lika mycket, och får golvvärme.

Vad håller mer upp en plinggrund är kantbalken? Några små stöd i mitten samt lite mer stöd mellan modulerna..

Tror du att din platta är självbärande var du med och kollade hur mycket armering det är i en villa platta *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #40 skrivet: 10 februari 2011, 18:18:13 »
Ingen platta är självbärande, det gäller samma för den som för vilken grundläggning som helst. Är underarbetet inte bra blir inte grunden bra, OAVSETT viken typ av grund man föredrar gäller den sanningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #41 skrivet: 10 februari 2011, 20:20:36 »
Nej tack och lov har jag ingen erfarenhet av plintgrundar som sätter sig.! Men SMV har stora problem i Umeå med sina grunder, lutar och sätter sig, så de till slut lyfter husen och gjuter platta under.! Lyckat konstruktion..

Platta är den bästa lösningen, enda anledningen till att plintgrund finns är för att ha ett utrymme att bulta ihop modulerna med, annars skulle nog alla används platta.

Och nej inget att diskutera vilken grund som är den bästa.! Ganska givet..! Helst när en platta kostar lika mycket, och får golvvärme.

Vad håller mer upp en plinggrund är kantbalken? Några små stöd i mitten samt lite mer stöd mellan modulerna..

om du inte visste det så dimensionerar man golvbjälkarna utefter balkkonstruktionen. Sedan så har iaf Ä-hus bärande två bärande balkar i mitten också i linje med ytterbalkarna. Om du har en platta som kostar 100000kr då har du inget stort hus. Med tanke på att den kostar lika mycket som du säger. Men du kanske menar i prisklass med SMV:s?

Jag kollade på SMV:s senaste typ av grund igår. jag kan förstå varför den skulle kunna tänka sätta sig. Dom har ju inte plattorna speciellt djupt med tanke på frosten. Ur den aspekten så borde Ä-hus konstruktion vara bättre eftersom dom lägger plattorna djupare i och med att dom har plintar som gör att dom kommer ner en bit i backen. SMV ställer sina kantbalkar rakt på plattorna. Iaf den jag tittade på.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #42 skrivet: 10 februari 2011, 20:21:29 »
Ingen platta är självbärande, det gäller samma för den som för vilken grundläggning som helst. Är underarbetet inte bra blir inte grunden bra, OAVSETT viken typ av grund man föredrar gäller den sanningen.

Precis!

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #43 skrivet: 10 februari 2011, 21:01:32 »
Vår platta kostade strax över 200', jämförde med SMV's grund, vår grund är på byggyta 95kvm.

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #44 skrivet: 10 februari 2011, 21:02:40 »
Vår platta kostade strax över 200', jämförde med SMV's grund, vår grund är på byggyta 95kvm.

/A.

Då gissar jag att det är med markarbetet...

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #45 skrivet: 10 februari 2011, 23:20:51 »


  TrÃ¥den heter :  "Nibe Pumpar och värme  i Älvsbyhus" .  SÃ¥ dÃ¥ undrar jag om nÃ¥n har eller vet om nÃ¥n som har installerat bergvärme  i Älvsbyhus och deras erfarenhet av det .
   Jag menar dÃ¥ allt frÃ¥n installationen till driften.  Hur bra funkkar bergvärmen tillsammans med befintliga radiatorer . (lämpligt dimensionerade )
   Hur gjorde ni med ventilationen ?
     Och sÃ¥ hur mycket besparingen blev ??   Tidigare förbrukning ?  Nuvarande förbrukning ?  ............
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #46 skrivet: 11 februari 2011, 14:02:54 »
Angående radiatorerna kan jag svara att dom fungerar utmärkt tillsammans med VP oavsett typ av VP. Och i det enda som jag sett med bergvärme satte dom in en frånluftsmodul på VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #47 skrivet: 11 februari 2011, 14:09:20 »
En på jobbet har ett Älvsbyhus med en nibe 750 i och han säger att det går lite el. Nu har han dålig koll men verkar funka ok i alla fall huset är rätt litet tror runt 100 m2 i ett plan med radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #48 skrivet: 11 februari 2011, 15:40:44 »
200´inkl ingräv vatten, avlopp, dagvatten, fiber, samt 400mm isolering i plattan...och 2 extra lass sand..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #49 skrivet: 11 februari 2011, 16:31:18 »
Jobbarkompisen som byggde Älvsbyhus gav 100000 för markjobbet till en lokal firma Älsvbyhus skulle ha bra mycket mer för samma jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #50 skrivet: 11 februari 2011, 16:37:45 »
Säger lite att han tycker att det går lite el och vet ej vet kvm..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #51 skrivet: 11 februari 2011, 16:41:27 »
Säger lite att han tycker att det går lite el och vet ej vet kvm..

Säger nog ungefär att han tycker det går lite el ;D
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #52 skrivet: 11 februari 2011, 19:35:30 »
Säger lite att han tycker att det går lite el och vet ej vet kvm..

Säger nog ungefär att han tycker det går lite el ;D

Jag hörde mig för med en av Ä-hus konstruktör angående vårt hus som är byggt enligt gamla schablonen (2009). Nu kommer jag inte ihåg exakta siffrorna men på vårt hus som är 121,4kvm i bottenvåningen (övervåningen ej inredd ännu) så skulle siffran vara ca 13800kwh och motsvarande med dagens schablon ca 5800kwh så förhoppningsvis så gör 750 sitt jobb bra.

Utloggad Krister F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #53 skrivet: 11 februari 2011, 22:00:06 »
Ska vi återgå till ämnet nu kanske...

Hur gick det med fukten?
Som tidigare talare sa så borde den kommit utifrån, kanske vid monteringen...

Har en kompis som fick frost och is innanför plasten på avluften, ä-hus skyllde bara på att hans vind ej var uppvärmd ännu.
De var så generösa att de skulle måla över fuktskadan som blev i tvättstugetaket!

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #54 skrivet: 11 februari 2011, 22:55:27 »
Torgrim i Sjöbo.121kvm. Isolerat öv. Nibe 750.
20 gr nere 16 uppe.
1200 kWh i januari.
Är det mycket eller lite?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #55 skrivet: 12 februari 2011, 09:04:40 »
Tycker att det skall bli mindre fukt om avluften går i kall vind, än uppvärmt med fuktigare " boende" luft..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #56 skrivet: 12 februari 2011, 10:24:22 »
Torgrim i Sjöbo.121kvm. Isolerat öv. Nibe 750.
20 gr nere 16 uppe.
1200 kWh i januari.
Är det mycket eller lite?


  Har du eldat eller ej i braskamin/spis ?  Vad är totala kvm ?  Medeltemp ute i Jan ?  Vattenburen värme även i övervÃ¥ning ?   1200kwh totalt eller är det enbart Nibe 750 ?
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #57 skrivet: 12 februari 2011, 21:22:50 »
Torgrim i Sjöbo.121kvm. Isolerat öv. Nibe 750.
20 gr nere 16 uppe.
1200 kWh i januari.
Är det mycket eller lite?


  Har du eldat eller ej i braskamin/spis ?  Vad är totala kvm ?  Medeltemp ute i Jan ?  Vattenburen värme även i övervÃ¥ning ?   1200kwh totalt eller är det enbart Nibe 750 ?

Inga radiatorer uppe än. Ingen eldning i kaminen. Bara en person 2 dagar i veckan.
1200kWh för bara pumpen.
Innan vi matade 1237 i den, käkade den ström.
Tot golvyta 122kvm nere + 80? uppe.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #58 skrivet: 12 februari 2011, 21:32:49 »

  Jag tycker den förbruknnigen är OK med tanke pÃ¥ att pumpen gör all värme .
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Fredrik Olofsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe pumpar och värme i Älvsbyhus.
« Svar #59 skrivet: 13 februari 2011, 20:56:37 »
Torgrim i Sjöbo.121kvm. Isolerat öv. Nibe 750.
20 gr nere 16 uppe.
1200 kWh i januari.
Är det mycket eller lite?


  Har du eldat eller ej i braskamin/spis ?  Vad är totala kvm ?  Medeltemp ute i Jan ?  Vattenburen värme även i övervÃ¥ning ?   1200kwh totalt eller är det enbart Nibe 750 ?

Inga radiatorer uppe än. Ingen eldning i kaminen. Bara en person 2 dagar i veckan.


1200kWh för bara pumpen.
Innan vi matade 1237 i den, käkade den ström.
Tot golvyta 122kvm nere + 80? uppe.


Den förbrukningen får nog anses vara helt ok. Övervåningen är på 63,8kvm utan takkupa. Kanske runt 70kvm med. Vi har inte inrett uppe i vårt ännu men vi gjorde av med 1612kwh inkl. hushållsel, vattenpump och ström till minireningsverk för bara nedervåningen på ca 122kvm i vårt Ä-hus med 360P. Vi bor ca 3mil norr om GBG.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!