Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes  (läst 33976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #120 skrivet: 24 januari 2023, 08:43:45 »
Det är länge sedan det förekom någon nämnvärd etanolimport från Sydamerika till Europa. En snabb googling visar att det mesta av etanolen i E85 numera har europeiskt ursprung. På https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/hallbara-drivmedel/ (scrolla ner en bra bit på sidan) påstås exempelvis att etanolen i den E85 som OKQ8 säljer härstammar från Sverige, Frankrike, Ukraina och Ungern.

Det finns ju tvÃ¥ stora etanolfabriker i Sverige, i Domsjö utanför Övik samt i Norrköping. I Domsjö jäser man avfallslut frÃ¥n sulfitmassafabriken som finns intill, i Norrköping använder man framför allt vete.  Norrköpingsfabriken har dock stÃ¥tt stilla periodvis pga rÃ¥varubrist. När den byggdes, gjorde EU-reglerna om träda att vete som var odlat inom det regelverket och inte fick användas som livsmedel eller djurfoder, kunde gÃ¥ som billig rÃ¥vara till etanolfabriken. Numera när de reglerna är borta och förstklassigt vete är alldeles för dyrt för att vara lönsamt som rÃ¥vara, är det bara när det dyker upp stora partier av t ex fuktskadat vete som inte gÃ¥r att använda till nÃ¥got annat, som det är värt att köra igÃ¥ng produktionen.

En uppgift jag hörde för ca 10 år sedan sade, att Norrköpingsetanolen mest gick till låginblandning i bensin, Domsjöetanolen används mest till bussbränslet ED95 som också blandas till i Domsjö, och det mesta av etanol till E85 importerades.

Sen är det ju frågan om vi får veta hela sanningen - men det är en annan fråga.
Jag väljer att vara mycket skeptisk till allt som har med klimatomställningen att göra, ytterst få åtgärder har lett till något som är bättre för klimatet, eller miljön, eller mänskligheten.
Snarare tvärt om, och det syns inte minst på det läge vi befinner oss i nu, med krig, svält, energibrist, skenande inflation och ett allt instabilare energisystem som på sikt kan bli helt ohållbart om vi vill bedriva storskalig industriell produktion i Europa.
Skurkstaterna som skiter i både klimat och miljö kommer att ta över allt mer, och på det stora hela kommer det att bli värre för klimat och miljö.
Laddar du en elbil i Sverige så varvar kol, eller oljeeldningen, i Karlshamn, Danmark, Tyskland eller Polen upp.
Så inte ens det löser några problem, utan bidrar troligen till att än mer ändliga resurser överutnyttjas.
Den lilla andel förnybar kraft som finns sätter dessutom käppar i hjulen på energistabiliteten, och ligger till grund för den energikris, och det krig som nu förs i Europa.
« Senast ändrad: 24 januari 2023, 08:51:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #121 skrivet: 25 januari 2023, 08:59:55 »
Laddar du en elbil i Sverige så varvar kol, eller oljeeldningen, i Karlshamn, Danmark, Tyskland eller Polen upp.

Det är ytterst sällan och kortvarigt som Karlshamnsverket har körts på senare tid. Någon nämnvärd elimport till Sverige från de länder du räknar upp förekommer ej i praktiken, praktiskt taget all el som vi importerar härstammar från Norge.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #122 skrivet: 25 januari 2023, 09:07:58 »
Någonstans i Europa varvar kolkraften upp när vi exporterar mindre, det är bara så det är.
Bara om man laddar från egna solceller så är en elbil grön på riktigt.
Eller, om vi fyller våra exportledningar och tvingas släppa vatten förbi våra vattenkraftverk för att det inte finns avsättning av vår fossilfria energi. (händer det alls?)
Och då gäller det i princip uteslutande vi i elområde 1 och 2 och vi är så få att vi inte påverkar någonting alls.

Det som däremot kommer att påverka är alla Kommuner som bestämt sig för att gå över till elbilar som är mycket dyrare än de nuvarande.
Det kommer att kräva besparingar i vård skola och omsorg, utan någon som helst nytta för klimat eller miljö, snarare tvärt om.

Sen vet jag att det räknats hit och dit på detta, och att det finns beräkningar som visar på en marginell klimatnytta, grejen är bara att jag inte litar på dessa beräkningar, för faktumet är att man kan bevisa allt man vill med statistik och kalkyler av olika slag.
Så länge 70% av vår energimix i Europa består av fossil energi så är det ett slag i luften att lägga ut miljarder av statliga och kommunala medel på dyra elbilar.
Vi skattebetalare borde verkligen vakna och kräva av våra ledare att de köper in och använder de bilar som är:
Tillräckligt säkra
Klarar de uppgifter som de anställda är satta att utföra
Har en så låg milkostnad som möjligt.

Det är att ta ansvar för våra skattepengar.

Ett annat sätt är förstås att bygga enorma solanläggningar eller vindkraftverk som är fristående från elnätet, och som laddar fordonsflottor hos stora aktörer, men det vore ju ett direkt ekonomiskt vansinne förstås.

Någon som funderat på varför VESTAS inte bygger enorma vindkraftsparker i havet som försörjer Danskarna med energi?
« Senast ändrad: 25 januari 2023, 09:12:29 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #123 skrivet: 26 januari 2023, 19:02:01 »
Någonstans i Europa varvar kolkraften upp när vi exporterar mindre, det är bara så det är.
Bara om man laddar från egna solceller så är en elbil grön på riktigt.
Eller, om vi fyller våra exportledningar och tvingas släppa vatten förbi våra vattenkraftverk för att det inte finns avsättning av vår fossilfria energi. (händer det alls?)
Och då gäller det i princip uteslutande vi i elområde 1 och 2 och vi är så få att vi inte påverkar någonting alls.

Det som däremot kommer att påverka är alla Kommuner som bestämt sig för att gå över till elbilar som är mycket dyrare än de nuvarande.
Det kommer att kräva besparingar i vård skola och omsorg, utan någon som helst nytta för klimat eller miljö, snarare tvärt om.

Sen vet jag att det räknats hit och dit på detta, och att det finns beräkningar som visar på en marginell klimatnytta, grejen är bara att jag inte litar på dessa beräkningar, för faktumet är att man kan bevisa allt man vill med statistik och kalkyler av olika slag.
Så länge 70% av vår energimix i Europa består av fossil energi så är det ett slag i luften att lägga ut miljarder av statliga och kommunala medel på dyra elbilar.
Vi skattebetalare borde verkligen vakna och kräva av våra ledare att de köper in och använder de bilar som är:
Tillräckligt säkra
Klarar de uppgifter som de anställda är satta att utföra
Har en så låg milkostnad som möjligt.

Det är att ta ansvar för våra skattepengar.

Ett annat sätt är förstås att bygga enorma solanläggningar eller vindkraftverk som är fristående från elnätet, och som laddar fordonsflottor hos stora aktörer, men det vore ju ett direkt ekonomiskt vansinne förstås.

Någon som funderat på varför VESTAS inte bygger enorma vindkraftsparker i havet som försörjer Danskarna med energi?

Danmark har väl mest vindkraft per kapita av alla länder?
Lustigt när du blandar o ger och blandar in elbilar i tråden av ngn anledning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #124 skrivet: 27 januari 2023, 07:38:17 »
Nja, det var ju en kommentar på Torbjörns påstående.
Många tror att vi kör fossilfritt i Sverige så länge vi inte importerar kolkraft från Tyskland, men så är ju inte fallet, Sverige exporterar el till länder beroende av kol, gas och olja 99.4% av tiden.
I praktiken innebär det att alla som laddar en elbil i Sverige, under 99.4% av tiden - ser till att det varvar upp ett kol, gas eller oljekraftverk i något annat Europeiskt land när vi ökar vår förbrukning - t.ex. genom att ladda en elbil.
Det här är fakta som jag har svårt att se att någon skall kunna övertyga mig om motsatsen, men bland klimatalarmister används gärna den helt ologiska förklaringen som Torbjörn just gjorde. (inget ont om dig Torbjörn)
Jag kan förstå att det är lätt att tänka så, att vi i Sverige alltid laddar med vår egen energimix, men så är ju de facto inte fallet, varje ny elbil som tillkommer i Sverige minskar vår export, och ökar koleldningen (eller vad som sist tillrörs i nätet någonstans i Europa).
Över 70% av energin i Eu kommer från fossil energi, enda chansen att minska detta är att minska elanvändningen, för då ökar andelen fossilfri energi.
Ökar antalet elbilar elförbrukningen inom EU så ökar eldandet av kol och olja.
Elektrifierar vi alla bussar så ökar kol och olja i energimixen.

Däremot får vi ju bättre miljö i städerna, och det är ju inte helt fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #125 skrivet: 27 januari 2023, 09:11:22 »
Nja, det var ju en kommentar på Torbjörns påstående.
Många tror att vi kör fossilfritt i Sverige så länge vi inte importerar kolkraft från Tyskland, men så är ju inte fallet, Sverige exporterar el till länder beroende av kol, gas och olja 99.4% av tiden.
I praktiken innebär det att alla som laddar en elbil i Sverige, under 99.4% av tiden - ser till att det varvar upp ett kol, gas eller oljekraftverk i något annat Europeiskt land när vi ökar vår förbrukning - t.ex. genom att ladda en elbil.
Det här är fakta som jag har svårt att se att någon skall kunna övertyga mig om motsatsen, men bland klimatalarmister används gärna den helt ologiska förklaringen som Torbjörn just gjorde. (inget ont om dig Torbjörn)
Jag kan förstå att det är lätt att tänka så, att vi i Sverige alltid laddar med vår egen energimix, men så är ju de facto inte fallet, varje ny elbil som tillkommer i Sverige minskar vår export, och ökar koleldningen (eller vad som sist tillrörs i nätet någonstans i Europa).
Över 70% av energin i Eu kommer från fossil energi, enda chansen att minska detta är att minska elanvändningen, för då ökar andelen fossilfri energi.
Ökar antalet elbilar elförbrukningen inom EU så ökar eldandet av kol och olja.
Elektrifierar vi alla bussar så ökar kol och olja i energimixen.

Däremot får vi ju bättre miljö i städerna, och det är ju inte helt fel.

Nu är vi rätt OT men det är ju inte rimligt att Sverige ska försörja hela kontinenten med el innan vi får börja använda den själv. Var går gränsen?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #126 skrivet: 27 januari 2023, 09:51:39 »
Håller med dig, men det förändrar ju inte fakta.
Om jag istället för att tanka bensin skulle tanka med el, samtidigt som vi exporterar till Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland eller Danmark så tankar jag med kol eller olja, som släpper ut mer CO2 än bensin, i vart fall gör kol det.
Vi exporterar till dessa länder 99.4% av tiden.

Så i praktiken gäller alltså att vi på marginalen bara tankar fossilfritt när vi inte exporterar.
Sen kan man förstås mena att "marginalen" inte handlar just om elbilar, men som jag ser det är det en ny förbrukare som tillkommit just på marginalen, som gör att vi kan exportera mindre - så jag håller i vart fall fast vid min logik.
Andra får tycka vad de vill, att vi tankar med Svensk Energimix, Europeisk, eller Global.
Var och en blir väl lycklig av sitt sätt att se på saken.

OM jag ska vara ödmjuk kan jag acceptera EU:s energimix på ca 70% fossilt, om man "antar" att de nya elbilarna är som vilken annan förbrukare som helst, och inte tillkommit på marginalen som ny el-energiförbrukare.

I min värld är det viktigare att vi hjälper EU att minska kol-eldandet, än att vi i Sverige byter från bensin eller diesel till elbilar, det är klimatsmartare helt enkelt.
Sen är det ju kul och skönt att köra elbil, men det är liksom en annan fråga.

Mitt problem med att vi ger/gett stöd till detta klimatvansinne är att pengarna hade kunnat gå till Pensioner, Försvar, skola, vård och omsorg annars, där de behövs.
Och nu ska alla kommuner ställa om sina flottor senast till 2030, för miljarder, pengar i sjön helt enkelt, och det kommer att finansieras med pengar från kommunernas kärnuppgifter, skola, vård, omsorg.

Piteå kommun sparar 10 miljoner på skolan i år.
Enligt mina beräkningar kommer kommunens 230 fordon att bli minst 12.5 miljoner dyrare/år när de uppgraderas till elbilar - jämfört med vanliga bensin eller dieseldrivna bilar.
Då behövs ytterligare besparingar.
PÃ¥ kort sikt blir resultatet fler kolgruvor i Tyskland.
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 10:24:52 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #127 skrivet: 27 januari 2023, 10:14:12 »
För att bli mer on-topic kan man också "Klaga" på etanolen, de krav som ställdes på alla bensinmackar, och som gjorde att hundratals, om inte tusentals mackar fick stänga, för att de inte hade råd med investeringarna som krävdes.
Det har gett väldigt många människor i detta land mycket längre till pumpställen.
Vet t.ex. där mina föräldrar hade stugan, i Moskosel, där fick man plötsligt åka 5 mil till Arvidsjaur för att tanka, vet inte om de fått dit någon pump nu, men så blev det i alla fall när etanolkravet kom.
Finns många såna orter i Sverige, därför är jag långt ifrån säkert på att införandet av etanol på något sätt har gynnat klimatet, kanske är det 1 miljon bilägare som fått längre till macken, och vilken effekt har det på utsläppen över tid?

Samma sak med alla pengar som satsats på att subventionera hybrider och plugin-hybrider.
Hybrider drar ju i princip lika mycket bensin som en vanlig snål bensin eller dieselbil, men kräver mer av naturresurserna för att byggas.
Plugin-hybrider är en parantes i historien, vem kommer att vilja äga en sådan, med två drivlinor, som skall servas lika ofta som en vanlig bil, men som är dyrare, och bär med sig större ekonomiska risker i form av batterier som åldras.
Många har dessutom ingen möjlighet att ladda, så subventionerna har gjort att man köpt plugin-hybrider, som man aldrig laddar, och då förbrukar dom mer bränsle än en vanlig bensinbil gör p.g.a. den högre vikten, och den mer komplicerade drivlinan.
Konsekvenstänket har bevisligen varit mer eller mindre 0 som jag ser det.

Om något hade de kunnat subventionera utspädningen av bensin och diesel så att det hade varit kostnadsneutralt att tanka mer miljövänligt, men det var väl för enkelt.
Nu kommer vi istället att slopa inblandningen av biobränsle i Diesel nästa år, som ett resultat av en klimatpolitik som varit direkt kontraproduktiv.

Nu ska jag ta nÃ¥gra djupa andetag och försöka skapa en positiv känsla inför helgen, denna typ av diskussioner tar fram det sämsta hos mig.  dontknow
Ber om ursäkt för det.
« Senast ändrad: 27 januari 2023, 10:16:36 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #128 skrivet: 27 januari 2023, 12:28:51 »
Håller med då om kol-elen, men, även om man räknar den elmixen så är det vinst för CO2-kontot att köra elbil, så den diskussionen kan vi lägga ner. Dessutom skulle man aldrig kunna göra något alls med el med samma resnomenang. Stoppa alla värmepumpar, elen behövs i Italien och deras AC-anläggningar. Vi kan elda ved o pellets här uppe...

När det gäller mackdöden så har etanolsatsningen orättvist skuldbelagts med det. Men mackarna dog ändå, eftersom mindre mackar som de du beskriver kunde få undantag och slippa ordna ett förnybart bränsle.
Däremot var det för få som använde macken så att den blev olönsam ändå.

Hybrider, ja, de drar samma som en snäldiesel kanske, men ifall de hade haft lite större batterier så hade säkerligen de flesta inte kört på bensin eller diesel idag, utan försökt ladda överallt de kom åt och kört på el. Hybrider är egentligen väldigt smart eftersom man alltid kommer hem så att säga. Bara det att de har för små batterier. Något jag tänkt mkt på...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Intresserade av ethanoldrift för bilar sökes
« Svar #129 skrivet: 27 januari 2023, 17:38:24 »
Vi var ju nära att köpa en Sportage Plugin, men efter att ha gjort en kalkyl var det uppenbart att en ren elbil skulle bli mycket bättre affär.
Jag tror de kommer att bli iskalla på marknaden inom 5 år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!