Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Semestersäkning Comfortzone EX50  (läst 717 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
Semestersäkning Comfortzone EX50
« skrivet: 12 januari 2023, 15:07:09 »
Har precis åkt på semester och provade för första gången funktionen semestersänkning. Tydligen är standardsänkningen 10 grader samt antal önskade dagar. Jag valde att endast sänka 5 grader. Nu efter 3 dagar så är innetempen 16,5 grader men inställd innetemp är 15 grader. Kan någon förklara hur allt hänger ihop? Mina övriga inställningar är
*värmekurva 3
* In/ Ut reglering
* Innetemp 15 grader ( normalt har jag 21 grader men sänkte här med
 grader innan jag valde semestersänkning)!

Tack på förhand,

Tom






CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Semestersäkning Comfortzone EX50
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2023, 16:41:25 »
Jag är inte riktigt uppsjungen på alla inställningar o möjligheter du har i din EX50 som är modernare än min men vissa likheter tycker jag nog det finns

Generellt ser det ju inte alls dåligt ut tycker jag. Din pump jobbar bara med kompressor, inget extra tillskott. Dessutom verkar den inte behöva jobba ihjäl sig för att hålla värmen i huset. 25 Hz och 2000 W avgiven effekt och du håller ändå 16,5 grader i kåken. Antar att du själv valt att ha vv på endast 41,5 grader?

Ser att delta bara är runt en grad vilket betyder att ditt hus inte har nått extra värmebehov för stunden. Det är till och med negativt ibland vilket jag tolkar som att returen värms av huset självt!?

Att gå ner lägre än vad du har känns inte som meningsfullt eftersom pumpen också måste få lite att återvinna från. Men har du satt nått värde på minimum retur som kanske gör att du inte kommer ner lägre? Om egenvärmen gör att det ligger där det gör är det inte mycket att göra, annat än att vara glad. Som du redan vet kan en EX50 aldrig kyla huset ;)
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
SV: Semestersäkning Comfortzone EX50
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2023, 17:43:54 »
Tack för feedback! Min returtemp var satt på 18 grader!


Tom
CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

Utloggad tompajan44

  • Nyfiken
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • CZ EX50L
SV: Semestersäkning Comfortzone EX50
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2023, 14:59:05 »
Semestersänkning EX50
Jag har nu provat funktionen semestersänkning för första gÃ¥ngen och vill lämna följande observationer. Innan avresa den  09 Jan. sattes följande parametrar i pumpen.
1. Inomhustemperatursänkning med 5 grader i stället för defaultvärde 10 grader.
2. Antal dagar satt till 21 då vi skulle vara borta 3 veckor.
Övriga inställningar lämnade jag orörda eftersom manualen inte påkallade några särskilda ändringar!
Jag kunde kontinuerligt avläsa pumpens värden och konstaterade efter ett par dagar att innetempen inte gradvis sänktes med 5 grader utan att det var framledningstempen som sänktes med 5 grader. Periodvis var det flera minusgrader ute. Detta resulterade i att kompressorn inte orkade hålla innetempen ( satt till 20 grader ) uppe , vilket medförde följande:
1. Innetempen (avluften) sjönk succesivt ner till ca 14 grader vilket i sin tur föranledde timslÃ¥nga avfrostningar vilket pÃ¥tvingade elpatron 6kW  för att slutföra avfrostningen.
Jag provade även att sätta innetempen till 15 grader för att se vad som hände. Endast tillfällig förbättring.
Det står utan all tvivel att pumpen kräver en avluftstemp på minst +20 grader för att avfrostas inom angiven tid 60 min.
Summa sumarum,  sÃ¥ blev den tilltänkta besparingen med semestersänkning en faktisk  kostnadsökning pga elpatronanvändning.

Vad gjorde jag för fel? 
Är denna funktion ens tänkt att användas vintertid??

Tom


CZ EX50L installerad i Småland 2013-03-01. 1-plans villa från 2013 115m2 med golvvärmeslingor, styrning med Uponor c-56 central. VP styrs med utereglering värme kurva 3 och samtliga innetermostater fullt öppna. Fläkt injusterat till 42 l/s samt CP på 70%. Årsprognos på förbrukning ser ut att bli ca. 8000kwh inkl hh-el.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Semestersäkning Comfortzone EX50
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2023, 10:41:10 »
Det är väl egentligen helt enkelt så att pumpen inte har så mycket att återvinna ifrån när temperaturen väl sjunkit så lågt som ner till 14 grader varför man kan misstänka att eltillskotten gick in för att "stötta". Utöver det så hjälper naturligtvis 14 gradig luft inte till lika bra vid avfrostningen heller varför den rimligen bör ta längre tid. Jag antar att din inställning är sådan att avfrostningen pågår tills förångartemperatur typ 12 grader är uppnådd (temperaturstyrd avfrostning)

Jag själv använder aldrig semestersänkning. Tror det är bättre att hålla upp innetemperaturen så kompåressorn får nått att återvinna från. Möjligen att man istället helt enkelt skulle sänka innetemperaturen något, typ till 18-19 grader men inte lägre, samt minska fläkthastigheten till ett steg lägre

Jag är ändå glad att den är så effektiv på att återvinna med kompressor om jag nu jämför med alla andra som har annat fabrikat och sådana problem och är besvikna på effektiviteten när temperaturen kryper ner mot och under nollan
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!