Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur mycket ackumulatortank?  (läst 7238 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur mycket ackumulatortank?
« skrivet: 07 januari 2021, 20:03:15 »
Hej.

Hur mycket ackumulatortank kan jag ha utan att det blir "för mycket"?

Tittar på begagnat från en vedeldare.

2 Borö TIV 500 L/A
Han har även 2 kombitankar med 2 slingor. Osäker om det är beredare.
Lika bra att ta alla?

Det är ju ganska billigt med begagnat. Behöver dock bära upp dom. Räcker det med en trappirra? En sån med 3 hjul. Och 2 pers?

Tittar runt på värmesystem än så länge. Lutar åt en nibe 1145-10 som ska köras med smartprice och 310m totalt borrdjup ca 285m aktivt.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2021, 16:04:38 »
Jag plockar ut ett citat från andra tråden där ämnet började och svarar här.

Kombitankarna är lite dyrare. Fast slingorna kanske är bra förvärme till varmvatten?
Slingorna generellt räcker som all varmvattenberedare du behöver. Mindre slingtankar kan ha problem vid större avtappningsvolymer att hålla uppe temperaturen. Men jag kan inte tänka mig att denna tanken inte skulle klara det.

Om du använder bara en tank, och använder nedre delen av tanken som en arbetstank för värmesystemet så innebär det att pumpen kommer göra tappvattenförvärmning samtidigt som uppvärmning görs. Den övre skiktningen värms vid varmvattenbehov och ligger stilla där uppe i tanken där andra slingan är och toppar upp det sista i temperatur.

Används en separat arbetstank så används hela slingtanken som varmvattenberedningens arbetsvolym. Lite kallare retur borde det bli emellanåt. Det kan dock skapa problem/fenomen.
Säg om man har 25 grader i botten av tanken och 42 grader i toppen. Returtemperatur + DeltaT skulle börja med att "kyla" tanken när cykeln börjar om värmen leds in i toppen. Ett problem som egentligen kräver bivalent laddning.
Men det finns ett enklare sätt. Leda in framledningen närmare mitten så kommer värmen stiga eller sjunka beroende på vilken temperatur som faktiskt kommer fram.
Alternativt, starta varmvattenproduktionen med lägre hysteres. Tänk på givarplaceringarna.


Du kan använda den undre delen av slingtanken som den övre skiktningen i en serie med arbetstanken bredvid.
Finns massa kul att hitta på. Sällan är överarbete något större värt i verkligheten.

Citera
Dom ska upp ur hans källare och ner i min. (Ska inte upp på vinden eller något annat tokigt)
Inget av det som ska flyttas väger väl mer än 200kg? (Bergvärme och 500l tankar)
Eventuellt om mina gamla pannor väger mer. Fast det går väl att dela på dom? (Eller så behåller jag vedpannan om jag får fart på den. Måste renovera murstocken då.)

En elektrisk trappklätrare/rörmockarkärra hade varit fin. Fast för ungefär samma pengar kan jag köpa en 3 hjulig "manuell". Blir det någon fysisk fördel av en sån eller är det mer att jag kan "vila" på varje steg och behöver inte lyfta lika mycket.
Just det, föreställde mig en helt annan typ av hus. Men inte på vinden hehe. Med gjutet golv är det bara att ställa in det du vill ha!

Fördelen med den elektriska klättraren är att den klättrar ett steg i taget och är bromsad i sitt steg. Det går köra med bara en person utan problem, även med större tankar.

Den med tre hjul är alltid obromsad, halkar någon så kan det bli en otäck kedjereaktion. Kanske jag som börjar bli gubbe och tänker för mycket på risker? Fler personer så borde det gå bra, men jag har ingen erfarenhet av den typen av kärra så ska inte säga för mycket.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2021, 16:16:06 »
Att ha arbetstank sam vv tank i samma kräver för en hyffsad funktion dubbla växelventiler jag skulle kört med separata enheter om det finns plats. En 500 liters arbetstank gärna med slinga som förvärmer vv och sen en tank enbart till vv gärna med dubbla slingor i så den ger ok med vv utan att tanken behöver hålla så hög temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2021, 17:05:32 »
Jag plockar ut ett citat från andra tråden där ämnet började och svarar här.
Slingorna generellt räcker som all varmvattenberedare du behöver. Mindre slingtankar kan ha problem vid större avtappningsvolymer att hålla uppe temperaturen. Men jag kan inte tänka mig att denna tanken inte skulle klara det.

Om du använder bara en tank, och använder nedre delen av tanken som en arbetstank för värmesystemet så innebär det att pumpen kommer göra tappvattenförvärmning samtidigt som uppvärmning görs. Den övre skiktningen värms vid varmvattenbehov och ligger stilla där uppe i tanken där andra slingan är och toppar upp det sista i temperatur.

Skulle ungefär halva tanken räcka som slutuppvärmning?
Det borde ligga på/väldigt nära vb-fram temperaturen efter 1 och 1/2 slinga.
Räcker det även på sommaren? Då ligger väl vb-fram runt 20? Eller stänger den av?

Tänker jag rätt om jag sätter allt i serie? Radiator retur kanske kommer in mitt på sista tanken eller mitt i systemet?

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2021, 17:13:54 »

Fördelen med den elektriska klättraren är att den klättrar ett steg i taget och är bromsad i sitt steg. Det går köra med bara en person utan problem, även med större tankar.

Den med tre hjul är alltid obromsad, halkar någon så kan det bli en otäck kedjereaktion. Kanske jag som börjar bli gubbe och tänker för mycket på risker? Fler personer så borde det gå bra, men jag har ingen erfarenhet av den typen av kärra så ska inte säga för mycket.

Ja. Den elektriska är ju bättre. Fast det är nog lika jävligt om man halkar.

Får man någon fysisk fördel av 3 hjul? Misstänker att det blir en sån. Det borde ju vara lättare än att bära åtminstone.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2021, 17:16:05 »
Skulle ungefär halva tanken räcka som slutuppvärmning?
Det borde ligga på/väldigt nära vb-fram temperaturen efter 1 och 1/2 slinga.
Räcker det även på sommaren? Då ligger väl vb-fram runt 20? Eller stänger den av?

Tänker jag rätt om jag sätter allt i serie? Radiator retur kanske kommer in mitt på sista tanken eller mitt i systemet?
Volymen räcker nog men jag skulle valt 2 separata tankar för enkelhet och bra funktion.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2021, 17:22:09 »
Att ha arbetstank sam vv tank i samma kräver för en hyffsad funktion dubbla växelventiler jag skulle kört med separata enheter om det finns plats. En 500 liters arbetstank gärna med slinga som förvärmer vv och sen en tank enbart till vv gärna med dubbla slingor i så den ger ok med vv utan att tanken behöver hålla så hög temp.

Hyffsat med plats har jag.

En av kombitankarna som vvb? Eller blir det för stora förluster från den?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2021, 17:52:22 »
Skulle ungefär halva tanken räcka som slutuppvärmning?
Det borde ligga på/väldigt nära vb-fram temperaturen efter 1 och 1/2 slinga.
Räcker det även på sommaren? Då ligger väl vb-fram runt 20? Eller stänger den av?

Tänker jag rätt om jag sätter allt i serie? Radiator retur kanske kommer in mitt på sista tanken eller mitt i systemet?
Jag tror inte problem uppstår under sommardrift. Retur borde sitta i botten av varmvattenberedaren. Sen beror det på var du sätter laddgivaren för varmvatten - hur mycket kallt vatten den kommer suga ner till monterad givarhöjd. Mer värmeförluster om den sitter för långt ner, men bra kapacitet. Arbetstankfunktionen minskar också med sänkt givarplacering om du kör två funktioner i samma tank.

Men separata tankar, en av varje är alltid fint.

Radiator retur hade jag satt i botten arbetstanken. Botten i varmvattentanken ihop med värmepump och arbetstankens undre del.
Sen styr växelventilen var den lämnar (eller hämtar om den sitter på retur) värmepumpens vatten och då får tillbaka vattnet där vattnet fylls på.
Separat cirkulationspump för uppvärmning tycker jag du ska ha, så du får uppvärmning även när den gör varmvatten. Även möjlighet att stänga av den vid plötslig sommardrift.
Med separat pump borde du kunna sänka framledning ett steg i förhållande normal drift - (där framledning upphör när varmvatten bereds, och därför får arbeta ikapp med högre framledning).

Sen finns det många åsikter om vad som funkar och inte. Jag behöver inte ha rätt, viktigt att säga.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #8 skrivet: 08 januari 2021, 18:17:41 »
Det låter enklast med en separat varmvatten tank.
Vad är det för skillnad på en sån här kombitank mot tex nibe vpb300?

Hur länge borde varmvattnet räcka? 2 vuxna och 2 barn.

Då delar värmepump och radiator system samma in/utgångar? Bara sätta en T koppling?
Blir jag inte utan knäppfunktion då?

Separat cirkulationspump är planerat.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2021, 23:29:24 »
Hyffsat med plats har jag.

En av kombitankarna som vvb? Eller blir det för stora förluster från den?

FÃ¥r nog sprida ut mig lite...

Bergvärmepump och en tank på en plats.
3 tankar på nästa plats. Ca 2.3m bort.
Expansionskärl ryms vid valfri sida.

Alternativt bergvärmepump och "bara" 2 tankar.

Får fundera på hur allt ryms.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2021, 23:46:58 »
FÃ¥r nog sprida ut mig lite...

Bergvärmepump och en tank på en plats.
3 tankar på nästa plats. Ca 2.3m bort.
Expansionskärl ryms vid valfri sida.

Alternativt bergvärmepump och "bara" 2 tankar.

Får fundera på hur allt ryms.

Tror jag hittade rätt plats  tummenupp

Hur mycket utrymme behövs framför tankarna?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2021, 02:45:46 »
Det låter enklast med en separat varmvatten tank.
Vad är det för skillnad på en sån här kombitank mot tex nibe vpb300?

Hur länge borde varmvattnet räcka? 2 vuxna och 2 barn.
Nibetanken har tappvattnet i tanken och värmer med slingan, så spegelvänd funktion med andra ord. Den klarar all slags störtavtappning.
Men du kan inte använda den till några parallella funktioner pga rent vatten i tanken.
Expansionsvolymen för värmesystemet blir lägre också.

356 liter 40-gradigt varmvatten får du ut vid 50 grader i tanken. Borde räcka till badkar och dusch samtidigt eller hela familjen normalduschar i rad.
Prydligare tank också med 60x60-mått som passar in i tvättstugor eller det finare pannrummet.
Citera
Då delar värmepump och radiator system samma in/utgångar? Bara sätta en T koppling?
Blir jag inte utan knäppfunktion då?
Nejdå, det är varma ledningen som gills. Hur in och ut av de varma ledningarna placeras i höj i förhållande till varandra, det är där magin skapas.
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 02:47:32 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #12 skrivet: 09 januari 2021, 10:47:06 »
Så slingtanken kan få svårt att hänga med vid större tappflöden?

Hur ser det ut med förvärmning i ackumulatortank. Risk för legionella?

356 liter räcker nog ganska långt för oss. Nyttjar bara en dusch och oftast inget mer samtidigt.

Hur långt är normalt mellan vv körningar?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #13 skrivet: 09 januari 2021, 15:47:10 »
Så slingtanken kan få svårt att hänga med vid större tappflöden?
Ja, i teorin, men kallt blir det inte, bara svalare. Ackumulerad energi är alltid kvar.
CTC har någon helt slingbaserad variant allt-i-ett-maskin som en på forumet inte helt nöjd med. Det gick att leva med och blev en vanesak.
Men en sån tank är nog på strax under 200 liter, kanske var det sparsamt styrt och kanske sparsamt med slinga jämfört med stor tank. Det var något strul i samband med badkar om jag minns rätt.

Citera
Hur ser det ut med förvärmning i ackumulatortank. Risk för legionella?
Via förvärmning i slinga är det ingen risk pga hög omsättning. Så "säger man" i alla fall. Nedre slingan blir i kanske aldrig över 50 grader någon gång över produktens livslängd. Produkterna har funnits länge på marknaden så därför borde inte problemet finnas i verkligheten.

I ett fall med förvärmningsberedare och i serie efter så kommer en spetsberedare. Är denna spetsberedaren på lägre volym än en vad ett badkar är så tycker jag i teorin det är största legionellarisken.
Sånt fall var det när jag flyttade in här. 275 liter endast solförvärmt vatten. På vintern blev det mellan 25-35 grader i toppen. Sen var det på kö ut till 410P för att värmas upp det sista. Jag resejobbade mest och förvärmningen hade ingen legionellaövervakning. I ett riktigt system så kommer förvärmningen legionellaköras.
Kompromissen blir att man vet inte när det behövs. Hög omsättning i vanlig beredare behöver inte ens legionellaköras. Men är man månader hemifrån så vill man inte ha en odling i tanken. Dock händer exakt samma sak med stilla stående vatten i en slinga tycker jag, men lättare att spola bort.
Detta är bara mina tankar.

Citera
Hur långt är normalt mellan vv körningar?
Det beror på hur tappvattenanvändningen ser ut och inställningarna. Endast påfyllning mellan 21:00-05:00 känns bra om möjligt, timprisalgoritmerna verkar krångla oftare än fungera för alla tillverkare har jag fått en känsla av.

(Ungefär temperaturskillnad före och efter påfyllning) * (förenklad siffra för kilowatt per liter) * (hur många påverkade liter) = effekt
(44-30) * 1,163 * 500 = 8,14 kWh

En timme kanske på en 10 kWh pump att fylla på. (8,45 kW vid 0°C Brine, 45 grader ur pumpen).
Sen beror det på tankens isolering hur lång tid som krävs för att det ska kallna under börvärde och hur långt ner topptemperaturen får lov att sjunka. Värmer du 2-3 grader extra så behöver du kanske inte fylla på dagtid.

En Nibe kan påbörja och avsluta en varmvattenpåfyllning utan att bli klar på första tillåtna tiden, för att huset inte ska kallna utan arbetstank.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad GKarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur mycket ackumulatortank?
« Svar #14 skrivet: 09 januari 2021, 16:11:16 »
Ja, i teorin, men kallt blir det inte, bara svalare. Ackumulerad energi är alltid kvar.
CTC har någon helt slingbaserad variant allt-i-ett-maskin som en på forumet inte helt nöjd med. Det gick att leva med och blev en vanesak.

Blir det bara lite svalare så borde väl en modern blandare justera upp temperaturen lite?

Fast det är jobbigt om man inte blir nöjd. Men då kan jag värma upp andra tanken också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 715
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!