Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rökgastermometer med förlängning finns det?  (läst 7030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Rökgastermometer med förlängning finns det?
« skrivet: 19 december 2010, 18:11:23 »
Jag är ute efter en rökgastermometer som jag kan sätt an bit ifrån rökröret till min spis kassett som är inbyggd. Allra helst hade jag velat ha någon med typ kappilär rör eller liknande. För själva termometern vill jag ha en bit därifrån. Typ en halvmeter från rökröret. Finns det någon sådan lösning?
« Senast ändrad: 19 december 2010, 21:03:16 av Mr Henke »
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #1 skrivet: 19 december 2010, 19:15:24 »
Menar du en sådan här? http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=ovriga_produkter&produkt=laddomat_termostater

finns tex. här:http://www.vvsonnet.se/rokgastermostat-50300-p-22501.html
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #2 skrivet: 19 december 2010, 21:07:00 »
Menar du en sådan här? http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=ovriga_produkter&produkt=laddomat_termostater

finns tex. här:http://www.vvsonnet.se/rokgastermostat-50300-p-22501.html
Jag skrev fel. Menade termometer. Termostat har jag redan. Jag har ändrat det nu i första inlägget. Det ärmen vattenmantlad spis och jag ska ha en termometer som visar tempen på vattnet. Sen vill jag ha en termometer bredvis som visar rökgastemperaturen. Men det är ju en bit från rökröret. Typ 50-100 cm kanske.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #3 skrivet: 19 december 2010, 21:34:48 »
Köp inbyggnadstermometer på Classe. Slipa ned plaster nå att du får en bra anliggning och så isolerar du över och tejpar. Den visar väldigt rätt ner till tiondelar. Tror sladden mellan termometern och givaren är ca 1,5-2m Jag bytte ut alla mina tanktermometrar till sådana och gjorde en stilig panel med ett flödesschema. Så nu kan ja övervaka VP, kaminen, acktanken och sýstemtemperaturer på samma ställe.
Dom kostar lite mer än vanliga men är värda pengarna.

Jag har samma problem som dig med rökgastempen. Svårt att läsa av om jag sätter en vanlig så där är jag också öppen för förslag.


För vattentempen:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155613524

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #4 skrivet: 19 december 2010, 22:01:54 »
Den pÃ¥ classe var ju smart tillvattentempen. Skulle gärna velat ha koll pÃ¥ vattentempen i ack tanken som tyvärr stÃ¥r lite längre ifrÃ¥n har pannrummet precis under där spisen stÃ¥r i vardagsrummet. Men som vi alla fÃ¥tt erfara när man ska dra lite sladd sÃ¥ gÃ¥r där Ã¥t mer meter än man tror. Men som sagt en termometer som tÃ¥l 400 grader med förmodligen dÃ¥ kappilär rör.  Finns väl inga sladdar som tÃ¥l den tempen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2010, 06:40:13 »
 *vinkar* focus har en rökgastermometer monterad i fronten an pannan, sÃ¥ det mÃ¥ste gÃ¥ att fÃ¥ tag i (som reservdel i värsta fall)
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2010, 08:08:26 »
www.logger2020.se borde väl vara rätt produkt för dig, blir ju lite dyrare när man behöver högtempmodulen för rökgasmätningen, men ger dig bra överblick på alla temperaturer, och du kan få larm via e-post eller SMS om nåt blir fel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2010, 18:18:42 »
Trådlös stektermometer...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2010, 19:42:08 »
Trådlös stektermometer...
Har funderat på det. Men tål dom så höga temperaturer? Tror visserligen det räcker med 300 grader. Det hade ju varit klockrent med en trådlös också.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2010, 20:06:15 »
Trådlös stektermometer...
Har funderat på det. Men tål dom så höga temperaturer? Tror visserligen det räcker med 300 grader. Det hade ju varit klockrent med en trådlös också.
Har använt en i flera år... typ 30 meters räckvidd... köpt på Clas....kan givetvis köpas på andra ställen med..

110 ºC nu ::)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Rökgastermometer med förlängning finns det?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2010, 20:48:58 »
Såg den nu på clas ohlson. Perfekt. Den lär väl hålla några år. Skönt att någon redan testat den. Tack för alla tipsen.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!