Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Klen värmepump?  (läst 13909 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #15 skrivet: 17 mars 2010, 11:18:53 »
Var källaren med i kalkylen när pumpen dimensionerades? Det är inte ovanligt att man börjar värma källaren när man skaffar värmepump. En dåligt isolerad källare kan dra mycket värme.

Om kurva 4.6 ger önskad innetemperatur är det rätt kurva. Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man måste öka värdet på värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen på radiatorerna. På Nibe- och Thermiapumpar, som reglerar med hjälp av framledningen, får man sänka värmekurvan.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klen värmepump?
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2010, 23:43:41 »

Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man mÃ¥ste öka värdet pÃ¥ värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen pÃ¥ radiatorerna. 

Jag skrev om köldbärarpumpen och inte om flödet på värmebäraren.
Om returen inte stiger så stannar jo pumpen aldrig, om det inte blir varmare ute.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2010, 10:26:20 »

Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man mÃ¥ste öka värdet pÃ¥ värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen pÃ¥ radiatorerna. 

Jag skrev om köldbärarpumpen och inte om flödet på värmebäraren.
Om returen inte stiger så stannar jo pumpen aldrig, om det inte blir varmare ute.


Det var bara en kommentar till Stefan, han tyckte ju att 4.6 var ett högt värde vilket man måste hålla med om. Många tror det faktum att man måste ställa in en högre värmekurva när värmebärarflödet minskas gör att det går åt mer värme men så behöver det inte vara. Gör lägre värmebärarflöde att man hamnar på en bättre driftpunkt går det åt mindre el fast värmekurvan höjs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stefan999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Klen värmepump?
« Svar #18 skrivet: 19 mars 2010, 23:25:18 »
Hej och tack för alla tips, javisst källaren vad med i beräkningen, om man höjer värmeflödet (cirkulationspumpen) sÃ¥ ökar väl returen och diffen mellan utgÃ¥ende och ingÃ¥ende blir mindre eller? Hur ökar man hastigheten pÃ¥ köldbäraren? jag trodde att en diff pÃ¥ 2,5 var bra, vi har markvärme alltsÃ¥ slang nedgrävd i trädgÃ¥rden, när de fyllde pÃ¥ vätskan i slangen sÃ¥ gjorde de en för svag blandning sÃ¥ vätska frös när det blev för kallt men de ska enligt installatören vara fixat. 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #19 skrivet: 20 mars 2010, 09:23:06 »
Hej och tack för alla tips, javisst källaren vad med i beräkningen, om man höjer värmeflödet (cirkulationspumpen) sÃ¥ ökar väl returen och diffen mellan utgÃ¥ende och ingÃ¥ende blir mindre eller? Hur ökar man hastigheten pÃ¥ köldbäraren? jag trodde att en diff pÃ¥ 2,5 var bra, vi har markvärme alltsÃ¥ slang nedgrävd i trädgÃ¥rden, när de fyllde pÃ¥ vätskan i slangen sÃ¥ gjorde de en för svag blandning sÃ¥ vätska frös när det blev för kallt men de ska enligt installatören vara fixat. 

Kontrollera först felet i avläst differens. Givarna kan visa fel någon grad eller två så avläst differens behöver inte vara verklig differens. Jag måst lägga till en grad till avläst värde för att få rätt köldbärardifferens. Sätt köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av temperaturerna när kompressorn har stått still 10 minuter eller mer. Differensen man då får används för att korrigera avläst differens under drift. 2,5 graders differens för en markvärmeslinga till en 7 kW pump verkar väl lågt för att vara korrekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Stefan999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Klen värmepump?
« Svar #20 skrivet: 20 mars 2010, 10:17:43 »
Körde endast köldbärarpump i cirka 10 minuter resultatet blev Gt10 -0,7 GT11 -1,7 bra eller dåligt??

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #21 skrivet: 20 mars 2010, 11:47:11 »
Differensen KBin minus KBut blir  +1 när ingen värme tas frÃ¥n köldbäraren. Det betyder att man mÃ¥ste minska avläst differens under drift med 1 för att fÃ¥ rätt värde. Med värdena i första inlägget blir KBin - KBut =  -0,6 - (-3,4) - 1 = 1,8.

Så lågt värde som 1,8 skall det inte gå att få. Köldbärarpumpen borde inte kunna ge så högt flöde som krävs för det. Antingen är värdena på GT10 och GT11 i senaste inlägget förväxlade eller så kan man börja undra om pumpen ger den effekt den ska.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klen värmepump?
« Svar #22 skrivet: 20 mars 2010, 14:13:47 »
Hur ökar man hastigheten pÃ¥ köldbäraren?  

Hastighet  pÃ¥ köldbärarpumpen kan man ändra pÃ¥  knappen som sitter KB pumpens
kopplingsdosa  bakom Rego lÃ¥dan ner till höger. Den kanske gÃ¥r redan med högsta
hastighet när differensen är så låg. Men du kan ju kolla var den står och att i såfall
ändra hastighet kostar ju ingenting annat än några futtiga watt mellan lägena.
Avläsningen av GT10 är nog läst på rätt ställen för att det skiljer bara en tiondels grad
mellan  avläsningen i första inlägget och senaste vid testet.
Men man kan inte heller vara säger på att någon av givarna visar rätt.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #23 skrivet: 20 mars 2010, 14:58:37 »
Avläsningen av GT10 är nog läst på rätt ställen för att det skiljer bara en tiondels grad
mellan  avläsningen i första inlägget och senaste vid testet.
Men man kan inte heller vara säger på att någon av givarna visar rätt.


Riktig kommentar. Då verkar pumpen lite konstig. En kompressortemperatur på 84 grader är betydlig högre än vad min pump brukar ha, även när den gör varmvatten, men det är lägre köldbärartemperatur och annan pump så jag vet inte i vilken mån temperaturerna är jämförbara.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klen värmepump?
« Svar #24 skrivet: 20 mars 2010, 22:16:20 »
Jag har försökt harva genom allt som Stefan999 har skrivit men har inte hittat slanglängden i marken, hur lång är den? Och jord slag sand, lera, mossa eller vad?
Vi har sett tidigare fall som när marken hade fryst runt slangen då hade det bildads en tunnel runt den.
Vad tror ni kan det ha hänt något liknande här, eller skulle köldbäraren vara ännu kallare då.
Onekligen är det något konstigt. Nu har det ju inte varit särskilt kalt på ettag, min borrhål har ju återhämtat sig
flera grader efter att ha legat nära noll tidigare i vinter.   

Utloggad Stefan999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Klen värmepump?
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2010, 14:28:59 »
Slangen är 400 meter nedgrävd 1 meter med 1 meter mellan slangarna i lera/jord. När jag kollar på kompressorn och hur den har arbetat så ligger den mellan 75 - 80 och diffen mellan GT10 och GT11 2,8 - 2,9. Ska jag försöka ställa upp hastigheten på köldbärarpumpen?
 

Utloggad Stefan999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Klen värmepump?
« Svar #26 skrivet: 21 mars 2010, 15:04:47 »
körde om testet på köldbärarpumpen hade igång endast köldbärarpumpen i cirka 30 min och resultatet blev ungefär som förra gången GT10 -0,7 GT11 -1,5

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Klen värmepump?
« Svar #27 skrivet: 21 mars 2010, 15:43:22 »
Med 400 meter slang och en korrigerad differens runt 2 grader står nog köldbärarpumpen i läge högsta fart så det går förmodligen inte att få mer fart på den.

Jag skulle rekommedera följande test bara för att klarlägga att pumpen ger den effekt den ska ge: Läs av GT8 och 9 under drift när enbart kompressorn går och också några minuter efter det att tillsatselen har gått in. Då värms värmebäraren med 3 kW extra så det skall gå att få en uppfattning om pumpens effekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Klen värmepump?
« Svar #28 skrivet: 21 mars 2010, 17:26:27 »
Stefan999 har inte talad om vilken hastighet som KB pumpen går men temperaturerna tyder ju
på att den redan går med högsta hastighet, om man nu kan dra slutsatsen att diffen är sådan.
Men samtidigt tror du inte Roland att medel temperaturen i förångaren här skulle spela någon
roll  om nu motförmodan pumpen inte skulle gÃ¥ med högsta hastighet.
Jag måste erkänna att jag blir överraskat av resultatet av min lilla test i vintras, som jag gjorde
efter dina tidigare redogörelser om uttaget energi från brunn och angiven energi från pumpen.
Här är ju temperaturen ännu lägre  om det nu spelar nÃ¥gon roll?
Bifogar bilden bara för att friska upp minnet hur det var då och vad som hände efter.
Annars tycker jag att din föreslagna test är vettigt för att bedöma vad pumpen kan ge.

Utloggad Stefan999

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: Klen värmepump?
« Svar #29 skrivet: 21 mars 2010, 19:23:39 »
Kan jag göra det via handkörning eller måste jag stå och vänta till tillskottet går in?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!