Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 05 april 2010, 17:37:40 »

Tack för svaret, min ratt är bakom lås och galler.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 05 april 2010, 13:28:00 »

hej, jag ser den röd ratten men jag kommer inte åt att ändra,måste man ta bort inspektionsrutan?
jag har ändrat kurvan ettapvis från 4,8 till nuvarande 3,2 och det är fortfarande samma värme i huset och pumpen verkar fortfarande gå 23 timmar om dygnet, nu har det inte varit så kallt mellan 0 - 10 grader ?
Finns det någonstans vad ursprungliga värdena är om man har knäckt kurvan?

mvh/Stefan Ljungstedt

Är det en sådan  rödratt som du har hittat så är det rätt den ligger bakom
Rego lådan ner till höger, jag vet inte vilken inspektionsruta du menar?
För i min pump fin det ingen någon ruta där.

Du kan skriva upp dina inställningar på kurva och fininställning VV mm
och gå till Kund nivå 2 menyn 12 och välja fabriks inställningar.
Sedan kan du  ändra dina inställningar tillbaka.
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 05 april 2010, 12:41:11 »

hej, jag ser den röd ratten men jag kommer inte åt att ändra,måste man ta bort inspektionsrutan?
jag har ändrat kurvan ettapvis från 4,8 till nuvarande 3,2 och det är fortfarande samma värme i huset och pumpen verkar fortfarande gå 23 timmar om dygnet, nu har det inte varit så kallt mellan 0 - 10 grader ?
Finns det någonstans vad ursprungliga värdena är om man har knäckt kurvan?

mvh/Stefan Ljungstedt
Skrivet av: Remo
« skrivet: 30 mars 2010, 22:11:43 »

Hastigheten ställer du med den röda ratten bredaste sträcket
är högsta hastighet och smalaste sträcket är lägst hastighet.
Fel källor kan vara felande givare.

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 30 mars 2010, 19:44:06 »

Hur ställer man in köldbärarpumpen jag hittar bara en inspektionsfönster med en röd ratt, och frampå pumpen finns en luftskruv. Vad kan annars vara för fel på köldbärarflödet när det bara är en diff på 1,8 grader?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 23 mars 2010, 21:04:38 »

Temperaturgivarna visar ofta fel någon grad eller till och med två. En liten differens kan därför ha ett stort fel. Jag får t.ex. lägga till en grad till avläst differens för att få korrekt värde. Många tänker inte på detta utan tror att det deltaT de beräknar från avlästa värden är rätt värde. 2 grader kan vara över 3 riktiga grader och då är det ett normalt värde.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 23 mars 2010, 20:40:02 »

ja exakt, men det finns vældigt många dær ute som ser att værmepumpen går med 2 K i Delta  och dærfør genast drar slutsatsen att værmepumpen inte plockar upp energin. Dærfør stællde jag egentligen frågan. Håller med er, den økade førbrukningen på cirk.pumpen ær helt klart marginell med minskade elførbrukningen på kompressorn. Det handlar nog snarare om produktionskostnader..
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 mars 2010, 20:56:26 »

en liten bifråga.. Ær 2 K i Delta en nackdel? Jag har fått før mig att nær cirk.pumpen før brinekretsen dimensioneras ær den dimensionerad før att hålla 3-4 K i Delta.

Det beror på, har man en pump på 5 kW och 100 meter borrhål, alltså lite över 200 meter slang blir det säkert ett deltaT på ca 2 grader. Är det 200 meter borrhål, dvs mer än 400 meter slang en pump på 9-10 kW blir tryckfallet orimligt högt vid så högt flöde som krävs för att få ett deltaT på 2 grader.

Högre flöde ger ökad elförbrukning till köldbärarpumpen men kompressorns elförbrukning minskar något. Om man går plus eller minus genom att ändra hastigheten på köldbärarpumpen beror på. Det är som Remo skriver, ändringarna är marginella.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 22 mars 2010, 20:35:21 »

en liten bifråga.. Ær 2 K i Delta en nackdel? Jag har fått før mig att nær cirk.pumpen før brinekretsen dimensioneras ær den dimensionerad før att hålla 3-4 K i Delta. Om du økar flødet vilket ger mindre Delta T torde væl inte påverka værmepumpens verkningsgrad mer æn att førbrukningen som krævs før att driva brinepumpen økar. Økade førbrukningen før att hålla 2 K istællet før 3 K motsvarar inte påverkan på verkningsgraden såpass att det ær vært det.


Jag kan bara konstatera vad som står i  handbok till min AutoTerm 406C
Och där står det mellan 2 till 3 graders differens på kalla sidan.
Och 7 till 10 grader på varma sidan.
Snacket  om ökat energi förbrukning i samband med hastighets höjning
av cirkulationspumpar  tycker jag är överdrivet. I mitt fall motsvarar höjning
från läge 1 till läge 2  40 kWh eller 13 timmars tillägs el på 3 kW  under
ett helt år. Och om man kan undvika att tillägs elen slår till så tycker jag
att det är värd det.
Du kan studera bifogade bilden på sidan 3 på detta tråd, pumpen hade tuffad
på 11 – 12 timmar utan att nå stopp temperaturen innan jag höjde hastigheten
från 1 till 2. Delta T var 3,2 och ändrades till 2,3 eter.
Detta behöver naturligtvis inte överens stämma till alla pumpar och alla tillfällen.
Skrivet av: Larm_HP
« skrivet: 22 mars 2010, 12:48:47 »

en liten bifråga.. Ær 2 K i Delta en nackdel? Jag har fått før mig att nær cirk.pumpen før brinekretsen dimensioneras ær den dimensionerad før att hålla 3-4 K i Delta. Om du økar flødet vilket ger mindre Delta T torde væl inte påverka værmepumpens verkningsgrad mer æn att førbrukningen som krævs før att driva brinepumpen økar. Økade førbrukningen før att hålla 2 K istællet før 3 K motsvarar inte påverkan på verkningsgraden såpass att det ær vært det.

Eller ær jag ute och cyklar helt hær??
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 mars 2010, 08:43:04 »

Pumpen ger som sagt vad den skall ge. Det får väl förbli ett mysterium varför det går att få 2 graders deltaT på köldbäraren med 400 meter slang om det nu inte är så att det är två parallellkopplade slingor à 200 meter. Den möjligheten tänkte jag aldrig på.

20 minuter på ramptid öppna är fabriksinställningen. Det beror på hur mycket vatten det är i radiatorerna vad som är lämplig inställning. Är tiden för kort och man har kopplat in tillskottseffekt 3/3 kan man råka ut för att det hinner kopplas in för hög tillskottseffekt som gör att returen blir så varm att kompressorn stannar pga att stopptemperaturen nås. Kompressorn skall absolut inte stanna när tillsatsel behövs. Går kompressorn hela tiden när det är så kallt ute att tillskott behövs finns det ingen anledning att ändra tiden.

Det är en genomgång av huset som behövs om det skall gå att få ner elförbrukningen. Värmepumpen gör vad den kan och vad man kan begära. Med tanke på boytan måste huset läcka värme rätt bra.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 mars 2010, 23:21:23 »


Om vi tror att kompressorn ger 7,5 kW vid 38°, så är deltaT per kW 1,07°.

Med deltaT 14,5° blir effekten 15,5 kW, vilket är ganska nära den faktiska effekten 16,5 kW.

Ditt test visar att kompressorn ger rätt effekt.

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 23:11:23 »

Nu är mätningarna slut för idag vi slutade med efter ytterligare 20 min 100%
GT8 51,5
gt9 37

ytterligare 20 min eleffekt tillbaka till 0%

GT8 45,7
Gt9 39,4

returtemperaturen skulle upp till 40,9
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 22:35:49 »

Efter ytterligare 5 minuter var eleffekten uppe i 82%
GT8 44
GT9 31,8

Efter ytterligare 3 minuter eleffekt 100%
GT8 45,2
GT9 32,4

Efter ytteligare 5 minuter 100%
GT8 47,6
GT9 32,8

Ytteligare 5 min 100%

GT8 48,2
GT9 33,7



Utetemperaturen har gått ner från -1,6 till -2,7 sen 2 timmar tillbaka. Ska ramptiden öppna vara längre än 20 min?
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 22:11:30 »

öppna ramptid var 20min och stäng 3 min.
efter cirka en timme gick steg 2 in 33% och då ökade GT8 40,5 Gt9 fortfarande 31,6.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2010, 21:50:33 »

"Ramptid öppna" verkar vara inställd på 2-3 timmar så det dröjer i så fall 1,5 till 2 timmar från det tillskottstimern har räknat ner till noll innan 6 kW går in. Man hör när de olika stegen i elpatronen kopplas in, kontaktorn smäller till.

Det går att ställa in kortare ramptid öppna om tålamodet är kort, det kan vara meny 8.3.någonting, det verkar skilja mellan olika versioner av reglersystemet.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 21 mars 2010, 21:27:40 »


Steg 1 går in vid 33%, steg 2 vid 66% samt steg 3 vid 100%.

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 21:22:33 »

hej igen nu har det gått en timme .

innan tillskottet gick in var
GT8 38,5
Gt9 31,5

Efter 3 minuter
GT8 38,5
Gt9 31,5
eleffekt 2%

efter 6 minuter
GT8 38,5
Gt9 31,5
eleffekt 3%

efter 10 minuter
GT8 38,5
Gt9 31,5
eleffekt 7%

Vi kör 3/3 på eleffekt
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2010, 19:31:57 »

Kan jag göra det via handkörning eller måste jag stå och vänta till tillskottet går in?

Spelar ingen roll, bara tillskottet är inkopplat så lång tid att temperaturgivaren för utgående värmebärare hinner stabilisera sig men helst inte så länge att returtemperaturen hinner ändras för mycket.

Det går naturligtvis också att ställa om till drift med enbart tillskott i meny 5.4 och vänta till 6 kW går in men det är lite besvärligare. Det ger förstås en differens som är lättare jämförbar med pumpens 7 kW.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2010, 19:26:08 »

Jo, går inte köldbärarpumpen på högsta fart skall man naturligtvis prova vad som händer då. Här är det en markslinga så den kan bära sig lite annorlunda åt än ett borrhål där fram och retur ligger nära varandra.

Ger värmepumpen den värme den skall göra blir det ett köldbärarflöde på nästan 0,9 L/s för att nå deltaT på 2 grader. Det flödet med 400 meter slang skall ge ett tryckfall på 1,8 bar. Jag tror inte köldbärarpumpen klarar det. Högsta tillåtna externa tryckfall enligt IVT-manualen är dessutom 0,45 bar. Därför undrar jag om värmepumpen verkligen tar den värmeeffekt från köldbäraren som den bör göra.

Å andra sidan tyder köldbärartemperaturen i sig på att den tar ordentligt med värme från markslingan men nu är det en markslinga och inte ett borrhål och jag vet inte vad det är för köldbärartempertur så här års från en markslinga utan värmeuttag.  
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 19:23:39 »

Kan jag göra det via handkörning eller måste jag stå och vänta till tillskottet går in?
Skrivet av: Remo
« skrivet: 21 mars 2010, 17:26:27 »

Stefan999 har inte talad om vilken hastighet som KB pumpen går men temperaturerna tyder ju
på att den redan går med högsta hastighet, om man nu kan dra slutsatsen att diffen är sådan.
Men samtidigt tror du inte Roland att medel temperaturen i förångaren här skulle spela någon
roll  om nu motförmodan pumpen inte skulle gå med högsta hastighet.
Jag måste erkänna att jag blir överraskat av resultatet av min lilla test i vintras, som jag gjorde
efter dina tidigare redogörelser om uttaget energi från brunn och angiven energi från pumpen.
Här är ju temperaturen ännu lägre  om det nu spelar någon roll?
Bifogar bilden bara för att friska upp minnet hur det var då och vad som hände efter.
Annars tycker jag att din föreslagna test är vettigt för att bedöma vad pumpen kan ge.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 21 mars 2010, 15:43:22 »

Med 400 meter slang och en korrigerad differens runt 2 grader står nog köldbärarpumpen i läge högsta fart så det går förmodligen inte att få mer fart på den.

Jag skulle rekommedera följande test bara för att klarlägga att pumpen ger den effekt den ska ge: Läs av GT8 och 9 under drift när enbart kompressorn går och också några minuter efter det att tillsatselen har gått in. Då värms värmebäraren med 3 kW extra så det skall gå att få en uppfattning om pumpens effekt.
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 15:04:47 »

körde om testet på köldbärarpumpen hade igång endast köldbärarpumpen i cirka 30 min och resultatet blev ungefär som förra gången GT10 -0,7 GT11 -1,5
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 21 mars 2010, 14:28:59 »

Slangen är 400 meter nedgrävd 1 meter med 1 meter mellan slangarna i lera/jord. När jag kollar på kompressorn och hur den har arbetat så ligger den mellan 75 - 80 och diffen mellan GT10 och GT11 2,8 - 2,9. Ska jag försöka ställa upp hastigheten på köldbärarpumpen?
 
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 mars 2010, 22:16:20 »

Jag har försökt harva genom allt som Stefan999 har skrivit men har inte hittat slanglängden i marken, hur lång är den? Och jord slag sand, lera, mossa eller vad?
Vi har sett tidigare fall som när marken hade fryst runt slangen då hade det bildads en tunnel runt den.
Vad tror ni kan det ha hänt något liknande här, eller skulle köldbäraren vara ännu kallare då.
Onekligen är det något konstigt. Nu har det ju inte varit särskilt kalt på ettag, min borrhål har ju återhämtat sig
flera grader efter att ha legat nära noll tidigare i vinter.   
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 mars 2010, 14:58:37 »

Avläsningen av GT10 är nog läst på rätt ställen för att det skiljer bara en tiondels grad
mellan  avläsningen i första inlägget och senaste vid testet.
Men man kan inte heller vara säger på att någon av givarna visar rätt.


Riktig kommentar. Då verkar pumpen lite konstig. En kompressortemperatur på 84 grader är betydlig högre än vad min pump brukar ha, även när den gör varmvatten, men det är lägre köldbärartemperatur och annan pump så jag vet inte i vilken mån temperaturerna är jämförbara.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 20 mars 2010, 14:13:47 »

Hur ökar man hastigheten på köldbäraren?  

Hastighet  på köldbärarpumpen kan man ändra på  knappen som sitter KB pumpens
kopplingsdosa  bakom Rego lådan ner till höger. Den kanske går redan med högsta
hastighet när differensen är så låg. Men du kan ju kolla var den står och att i såfall
ändra hastighet kostar ju ingenting annat än några futtiga watt mellan lägena.
Avläsningen av GT10 är nog läst på rätt ställen för att det skiljer bara en tiondels grad
mellan  avläsningen i första inlägget och senaste vid testet.
Men man kan inte heller vara säger på att någon av givarna visar rätt.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 mars 2010, 11:47:11 »

Differensen KBin minus KBut blir  +1 när ingen värme tas från köldbäraren. Det betyder att man måste minska avläst differens under drift med 1 för att få rätt värde. Med värdena i första inlägget blir KBin - KBut =  -0,6 - (-3,4) - 1 = 1,8.

Så lågt värde som 1,8 skall det inte gå att få. Köldbärarpumpen borde inte kunna ge så högt flöde som krävs för det. Antingen är värdena på GT10 och GT11 i senaste inlägget förväxlade eller så kan man börja undra om pumpen ger den effekt den ska.
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 20 mars 2010, 10:17:43 »

Körde endast köldbärarpump i cirka 10 minuter resultatet blev Gt10 -0,7 GT11 -1,7 bra eller dåligt??
Skrivet av: Roland
« skrivet: 20 mars 2010, 09:23:06 »

Hej och tack för alla tips, javisst källaren vad med i beräkningen, om man höjer värmeflödet (cirkulationspumpen) så ökar väl returen och diffen mellan utgående och ingående blir mindre eller? Hur ökar man hastigheten på köldbäraren? jag trodde att en diff på 2,5 var bra, vi har markvärme alltså slang nedgrävd i trädgården, när de fyllde på vätskan i slangen så gjorde de en för svag blandning så vätska frös när det blev för kallt men de ska enligt installatören vara fixat. 

Kontrollera först felet i avläst differens. Givarna kan visa fel någon grad eller två så avläst differens behöver inte vara verklig differens. Jag måst lägga till en grad till avläst värde för att få rätt köldbärardifferens. Sätt köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift och läs av temperaturerna när kompressorn har stått still 10 minuter eller mer. Differensen man då får används för att korrigera avläst differens under drift. 2,5 graders differens för en markvärmeslinga till en 7 kW pump verkar väl lågt för att vara korrekt.
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 19 mars 2010, 23:25:18 »

Hej och tack för alla tips, javisst källaren vad med i beräkningen, om man höjer värmeflödet (cirkulationspumpen) så ökar väl returen och diffen mellan utgående och ingående blir mindre eller? Hur ökar man hastigheten på köldbäraren? jag trodde att en diff på 2,5 var bra, vi har markvärme alltså slang nedgrävd i trädgården, när de fyllde på vätskan i slangen så gjorde de en för svag blandning så vätska frös när det blev för kallt men de ska enligt installatören vara fixat. 
Skrivet av: Roland
« skrivet: 18 mars 2010, 10:26:20 »


Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man måste öka värdet på värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen på radiatorerna. 

Jag skrev om köldbärarpumpen och inte om flödet på värmebäraren.
Om returen inte stiger så stannar jo pumpen aldrig, om det inte blir varmare ute.


Det var bara en kommentar till Stefan, han tyckte ju att 4.6 var ett högt värde vilket man måste hålla med om. Många tror det faktum att man måste ställa in en högre värmekurva när värmebärarflödet minskas gör att det går åt mer värme men så behöver det inte vara. Gör lägre värmebärarflöde att man hamnar på en bättre driftpunkt går det åt mindre el fast värmekurvan höjs.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 17 mars 2010, 23:43:41 »


Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man måste öka värdet på värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen på radiatorerna. 

Jag skrev om köldbärarpumpen och inte om flödet på värmebäraren.
Om returen inte stiger så stannar jo pumpen aldrig, om det inte blir varmare ute.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 17 mars 2010, 11:18:53 »

Var källaren med i kalkylen när pumpen dimensionerades? Det är inte ovanligt att man börjar värma källaren när man skaffar värmepump. En dåligt isolerad källare kan dra mycket värme.

Om kurva 4.6 ger önskad innetemperatur är det rätt kurva. Ökar man värmebärarflödet brukar det med en IVT-pump leda till att man måste öka värdet på värmekurvan. Returen blir ju varmare för samma medeltemperaturen på radiatorerna. På Nibe- och Thermiapumpar, som reglerar med hjälp av framledningen, får man sänka värmekurvan.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 17 mars 2010, 10:44:25 »


 Kan jag ha ställt kurvan för högt? den är på 4,6

mvh/Stefan Ljungstedt

Har du tillräkligt varmt inne så kan du prova sänka kurvan något, har själv 4.4 på mellan Sverige.
Det betyder inte att samma gäller för dig, det är jo beroende av husets värme behov. Men om pumpen
kan stanna i mellan åt så hinner brunnen återhämtar sig.
Vad har du för hastighet på köldbärarpumpen?  För delta T på  2,8 är ingen fel men temperaturen är såpas
Låg (-0,6 / -3,4) så det kan bli bättre effekt om man ökar hastigheten att medel temperaturen stiger i förångaren.
Detta fick jag erfara under vintern när det var över 20minusgrader på flera dygn i sträck. GT 9 började stiga
sakta efter att jag höjde hastigheten på pumpen.
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 16 mars 2010, 22:04:45 »

Jag tror alla element är öppna, jag har gamla termostater som jag har monterat bort. Jag har diff på utgående och ingående på cirka 7 grader men jag undrar, den är nöjd om returen kommer upp till 39,9 men jag har bara 38.9 på utgående det är lite svårt att få ihop utan tillskott. Kan jag ha ställt kurvan för högt? den är på 4,6


mvh/Stefan Ljungstedt
Skrivet av: Remo
« skrivet: 16 mars 2010, 01:08:18 »

Har du termostater i elementerna och är dom i såfall helt öppna?
Kanske onödigt fråga det har jo skrivit mycket om dom förut.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 mars 2010, 19:28:30 »



Jag läste att man kunde öka tiden till tillskottet går in, den står idag på 90 min.
 


Att ändra tillskottstimern från fabriksinställning 60 minuter till 90 minuter, är inget som löser ditt problem. Det enda som händer är att du nekar tillskott 30 minuter extra, men resulterar i nio fall av tio att den ligger i 30 minuter längre d.v.s. åtgärden minskar inte förbrukning nämnvärt.

Är det så att tillskott triggas på en IVT, så är det för att kompressorn inte orkar ge komfort. Är det så att du önskar komfort, så bör du inte öka värdet i tillskottstimern.

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 15 mars 2010, 18:54:04 »

Det är ett tvåplans hus i betong med tilläggsisolering på vinden i källaren har vi en luftkonvektor och två andra element. Frånluftsystemet är beställt från Bravida och har två fläktar på taket men ingen värmeåtervinning, vi har ventiler i alla rum. Jag vet inte hur mycket som fläktarna påverkar belastningen på värmepumpen men jag tycker det inte är riktigt rimligt. Jag läste att man kunde öka tiden till tillskottet går in, den står idag på 90 min.

mvh/Stefan 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 mars 2010, 18:37:06 »


Hej!
Jag ströp hastigheten på cirkulationspumpen till noll, det blev lite andra värden på diffen mellan gt8 och gt9, vet inte om det berodde på detta.

GT1 31,7
GT2 0,1
GT3 43,1
GT8 38,2
GT9 31,5

komp 74

sen ett dygn tillbaka så har värmepumpen gått konstant och använt sig av 10 timmar tillskott, jag är inte säker men temperaturen har varit på nollan.
 


Perfekt! Nu har du bra temperaturdifferens.

Är det så att ditt hus är någorlunda isolerat, så gissar jag att du kör hårt på frånluften utan återvinning. Är det någon som har justerat ventilationsflödet, eller är ventilation ett "gör det själv" anläggning?

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 15 mars 2010, 17:54:12 »

Hej!
Jag ströp hastigheten på cirkulationspumpen till noll, det blev lite andra värden på diffen mellan gt8 och gt9, vet inte om det berodde på detta.

GT1 31,7
GT2 0,1
GT3 43,1
GT8 38,2
GT9 31,5

komp 74

sen ett dygn tillbaka så har värmepumpen gått konstant och använt sig av 10 timmar tillskott, jag är inte säker men temperaturen har varit på nollan.
 
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 mars 2010, 09:50:13 »


Då borde differensen vara lägre, när flödet är rätt men växlingsventilen läcker.

Skrivet av: fulda
« skrivet: 15 mars 2010, 09:40:35 »

Problemet är att den bryter (kompressorn stannar) på "värmebärardelta max" 13°.
Rengör filtret på returledningen, och justera därefter skillnaden mellan GT8 och GT9 till 7°-9° när kompressorn ensam producerar värme till radiatorerna.

... and check your VXV
Sometimes VXV stay in some middle position and 13 heat going to radiators, 1/3 to boiler and 1/3 to nowhere.

{google translator}

... och kontrollera din VXV
Ibland VXV vistelse i vissa mittläge och 1/3 värme går till radiatorerna, 1/3 till panna och 1/3 till ingenstans.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 mars 2010, 09:24:01 »


Filtret är rengjort ska jag alltså sänka värmekurva? den är nu på 4,6 och jag har knäckt kurvan lite vid 0 och -5 grader. Jag ska väl lägga till att vi har frånluftsystem som suger ut luften på grund av lite höga radonvärden.

Skruva upp hastigheten på cirkulationspumpen, till dess skillnaden mellan GT8 och GT9 är 7°-9°.

Skrivet av: 944_Driver
« skrivet: 14 mars 2010, 22:40:37 »

Det du ska göra är att försöka få lite bättre flöde i systemet så skillnaden mellan GT8 och GT9 sjunker till mera normala 5-8 grader.

//Magnus
Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 14 mars 2010, 21:44:01 »

Filtret är rengjort ska jag alltså sänka värmekurva? den är nu på 4,6 och jag har knäckt kurvan lite vid 0 och -5 grader. Jag ska väl lägga till att vi har frånluftsystem som suger ut luften på grund av lite höga radonvärden.
Skrivet av: Apan
« skrivet: 14 mars 2010, 20:16:29 »

Ja nåt fel är det, södra landet och 150kvm, Max 12000kwh..låter nästan som att huset går utan värmepump.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 14 mars 2010, 20:06:49 »


Problemet är att den bryter (kompressorn stannar) på "värmebärardelta max" 13°.

Rengör filtret på returledningen, och justera därefter skillnaden mellan GT8 och GT9 till 7°-9° när kompressorn ensam producerar värme till radiatorerna.

Skrivet av: Stefan999
« skrivet: 14 mars 2010, 19:40:50 »

jag undrar vad som är galet med min värmepump det är en c7 som har förbrukat 7363 tillskott timmar på 30174 timmars drift , det är nästan 25 % känns väldigt mycket. Vi märker att pumpen alltid verkar gå, den kommer aldrig upp i rätt temp på returen. Lite data

Gt1 32,6
GT2 4,1
Gt8 48
GT9 35,5
GT10 -0,6
Gt11 -3,4
kompressor 83,7
VV 43,9

Innetemperatur 20grader.


Jag börjar undra om det inte är något fel på värmesystemet att det är någon kortslutning eller dåligt flöde, jag har inte märkt att något element är kalle än de andra men...Hoppas någon har något bra förslag på hur man kan komma till rätt med problemet. Vi förbrukar ungefär 25000 kwh på året huset är på 15o m2 i södra Sverige.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!