Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F2040-8 + VVM320 - Oljeläckage, fel vid periodisk höjning, avfrostning m.m.  (läst 6302 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp från forumet :)

Har nyligen köpt in ny värmepump och fått den installerad. Jag bor i Norge, men köpte utedelen från Sverige för att spara lite pengar. Nu tror jag kanske jag har skjutit mig i foten, för den verkar inte riktigt fungera som den ska tror jag...

Dessa fel har jag observerat sedan jag installerade pumpen i Maj:
1. Massor av felmeddelanden som säger:
1.1 Problem vid periodisk höjning
1.2 Avfrostning pågår
1.3 Hög kondensor in-temperatur
1.4 Hög kondensor ut-temperatur

För info så jag har blocket eltilsatsen för temperaturer över 7 grader, så jag är medveten om att det kan ha med legionellakörningen att göra, dock får jag även felen om jag ställer driftläge till manuell och aktiverar både eltillsatsen och pumpen.

Se bifogade filer felmeddelanden.jpg, samt loggen från en dag i juli (loggning 160717.log)

2. Pumpen verkar läcka lite såg jag idag. Det verkar vara olja. Det kommer från höger sida i bakkant nånstans. Se bilder Olja 1-3 bifogade i posten.

3. Den avfrostar, fast verkar egentligen speciellt isig, se bild isbildning.jpg

Jag är ganska orolig över vad detta kan vara. Vill ju inte gärna att pumpen ska stå och lägga nån form av smörjande olja och bli riktigt skadad.

Det jag observerar då är ju framförallt varmvattentemperaturen som ofta är väldigt låg och tar lång tid att värmas upp. Jag har en spetsberedare så det är ingen fara, men det känns som nåt är lite fel.

Utrustning:
- Nibe F2040-8 kopplat till VVM320 (3x230V)
- OSO 300 liter spetsberedare
- Expansionskar mellan spets och VVM320.
- Akkumulatortank OSO 50R (100liter)
- WILO cirkulationspump som driver vatten från akk tank och in i golvvärmeslingorna (monterat på tur på OSO 50R)
- BT25 extern sensor på tur på OSO 50R
- Golvvärmesystem Uponor DEM med 11 slingor (3st är alltid öppna)
- Magnetfilter

Skulle uppskatta råd från er, kanske är det att springa ner och bryta strömmen... Men annars så loggar jag idag och imorgon för att kontakta ABK (Nibe i Norge) för att se om det är nåt dom kan hjälpa till med. Oklart hur en garantisak fungerar eftersom min garanti är giltig i Sverige...

Hoppas vi hörs snart!

/Tomas i Stavanger
« Senast ändrad: 30 juli 2016, 21:01:39 av taberg »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Läs av temperaturerna på 2040 när kompressorn går så kanske vi kan göra en diagnos.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Yes, nu surrar kompressorn. här är informationen jag får från Nibe uplink:

   Slav 1:         
   status         
   Rubrik      Värde   
   avfrostning EB101      nej   
   utetemperatur EB101-BT28      12.7°C   
   värmebärarpumpshastighet GP1      23%   
   kompressormodul         
   Rubrik      Värde   
   aktuell kompressorfrekvens EB101      49Hz   
   begärd kompressorfrekvens      49Hz   
   blockerad      nej   
   förÃ¥ngare EB101-BT16      12.7°C   
   hetgas EB101-BT14      96.9°C   
   högtrycksgivare EB101-BP4      15.2bar   
   kompressor drifttid EB101      2021h   
   kompressor drifttid varmvatten EB101      995h   
   kompressorstarter EB101      905   
   kondensor fram EB101-BT12      35.0°C   
   lÃ¥gtrycksgivare EB101      3.1bar   
   retur.temp. EB101-BT3      33.5°C   
   skyddsläge kompr. EB101      nej   
   suggas EB101-BT17      20.9°C   
   vätskeledning EB101-BT15      33.0°C   
   info         
   Rubrik      Värde   
   kompressorstorlek EB101      8kW   
   produkt      F2040   
   version EB101      29   

   VVM320:         
   status         
   Rubrik      Värde   
   gradminuter      -671GM   
   medelutetemperatur BT1      15.8°C   
   utetemperatur BT1      13.8°C   
   varmvatten laddning BT6      33.2°C   
   varmvatten topp BT7      34.1°C   
   klimatsystem 1         
   Rubrik      Värde   
   beräknad framledning S1      25.4°C   
   extern framledning BT25      25.0°C   
   extern justering S1      nej   
   framledningstemp. BT2      25.4°C   
   golvtorksfunktion      frÃ¥n   
   retur.temp. BT3      24.9°C   
   rumstemperatur BT50      23.4°C   
   tillsats         
   Rubrik      Värde   
   blockerad      ja   
   effekt eltillsats      0.0kW   
   max inställd eleffekt      9.0kW   
   säkringsstorlek      16A   
   tidfaktor      3.0h   
   tillsatstemperatur BT63      33.7ºC   
   värmemängdsmätare         
   Rubrik      Värde   
   flöde BF1      9.3l/m   
   kyla, endast kompr.      0.0kWh   
   pool, endast kompr.      0.0kWh   
   vv, endast kompr.      570.8kWh   
   vv, inkl. int. tillsats      595.6kWh   
   värme, endast kompr.      1833.5kWh   
   värme, inkl. int. tillsats      1837.0kWh   
   mjuka in-/utgÃ¥ngar         
   Rubrik      Värde   
   AUX1      ej använd   
   AUX2      ej använd   
   AUX3      ej använd   
   AUX4      ej använd   
   AUX5      ej använd   
   X7      larmutgÃ¥ng   
   info         
   Rubrik      Värde   
   land      norge   
   produkt      VVM 320 R   
   serienummer      123456789   
   version      7530R6   
            
« Senast ändrad: 30 juli 2016, 23:08:27 av taberg »

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
En annan sak... Kom att tänka på drifttid, det står 2021timmar drifttid samt 905 starter... Detta sedan 27/4 2016.. Den går mycket alltså! 21.5 timmar per dygn i snitt samt 9.6 starter per dygn...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Är du säker på att det är olja som har läckt ut? Oljan finns i kylmediat, så i så fall har du ett läckage nånstans.

Förångaren borde vara ett antal grader kallare än luften om allt funkar som det ska. Hur länge hade kompressorn gått när du läste av? Försök få en avläsning när den har gått ca 10 minuter.
« Senast ändrad: 31 juli 2016, 06:34:48 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej purjo__,

Oklart hur länge kompressorn hade gått, men skulle jag chansa hade den gått längre än 10min för den går egentligen nästan hela tiden.

Lägger till några nya bilder med info från just nu.

Jag antog att det var olja... Fick för mig att kylmediet känns "strävt". Detta var mer som sån olja man har på kanna i garaget :) med samma brunaktiga färg... Men jag vet inte.

Skulle symptomen av kylmedelläckage vara samma som de jag har? Borde det inte synas på nån trycksensor eller varnas av något nivålarm?

/T
« Senast ändrad: 31 juli 2016, 10:56:40 av taberg »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det mest uppenbara är att temphöjningen över 2040 är 1,5 °C trots att cirkpumpen går 23 % och kompressorn på 49 Hz.
Skulle gissa att tempskillnaden över golvvärmen (BT2 - BT3) pÃ¥ 0,5 °C har med saken att göra.  Sc:,h
Det första du ska göra är att ställa ner flödena, du kan ha en tempskillnad på ca 3 °C på golvvärmen och över värmepumpen skall den vara 7-8 °C för att värmepumpen ska funka OK.

Jag är inte säker på att detta fixar allt men får man bara till flödena på rätt sätt så gör det en hel del.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Jag är inte säker på vad du menar med ställa ner flödena. Så får förstås lite fler frågor i huvudet:

1. Jag har ju en cirkulationspump i VVM320, men även en WILO pump mellan akktank och värmesystem.
WILO pumpen står på "stort hus"-symbolen. Är detta flödet jag borde minska till "litet hus" eller "normalt hus"?

2. tycker varmvattentemperaturen ökar sakta. trodde pumpen kunde skicka upp till normalt varmvatten ganska fort (se bild)

3. det är ju fortfarande nåt läckage av olja eller kylmedel... det är egentligen det som bekymrar mig mest, kan kompressorn ryka pga förlust av barriärvätska eller liknande? borde man rycka sladden?

Tack :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Ja, prova "litet hus", tror att denna cirkpump trycker på så pass att den även påverkar laddflödet.
2. Vet inte säkert, det kan ju vara nÃ¥tt mer fel pÃ¥ grejerna.  Sc:,h
3. Om det är olja så är det nog kanske bäst att stoppa grejerna och låta en kyltekniker kolla.

En liten fråga, hur transporterades värmepumpen till Norge?
Gjorde du det själv och var du noga med att transportera den stående?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Testar att sätta litet hus... Får ringa nibe imorgon... Den transporterades med DSV hit, och sedan dess har den varit upprätt...

Mtp layout inne i lådan... Bör det läcka olja eller kylvätska från det hörnet? Eller kan man inte veta?

Pumpen kvittrar lite, ska det vara så?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är det hörnet som kompressorn sitter på.
Du kan ta loss panelen på utedelen och inspektera innanmätet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ville inte riva allt för mycket, men verkar som det kommer från den övre kopparkopplingen... Se bilder... Tankar?

Vet ej om det kommer längre uppifrån men verkar mest vara elektronik där.. Ville ej ta bort den svarta isoleringen.

Tomas

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Det där är nog tyvärr nästan säkert frågan om köldmedelläckage. Oljan som är det som märks är uppblandad i köldmedlet. Köldmedlet förångas i luften men oljan blir kvar.

Ser ut att vara ett rätt rejält läckage också. Kan vara allt från misslyckad kona på röret till feldragning vid spänning. Nån gång har jag stött på att om stängningsventilerna inte är skruvade helt i botten så kan det läcka via dem också och hatten som sitter på dem är inte gastäta.

Hur som helst behöver du nog hjälp av en kyltekniker för att fixa det här i ordning. Läcksöka, ut med köldmedlet, reparera felet och i med korrekt mängd. Nu känner jag som sagt inte Nibe men tycker din hetgas ligger rätt högt då du listade parametrarna och skulle kunna vara symptom på att det börjar bli ont om köldmedel. Skulle rekommendera att du stänger ner pumpen tills du får service på den. Eller är du beroende av den för att få varmvatten?
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad taberg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej jag har en spetsberedare... så vi klarar oss, det är ju inte väldigt varmt heller.. bör jag göra några inställningar före jag stänger av strömmen? är det bara att bryta säkringen till pumpen?

/tomas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är bara att stänga spänningen till din 2040.
VVM320 går att koppla om utan värmepump, kolla manualen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!