Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vedhögen  (läst 621 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
Vedhögen
« skrivet: 21 maj 2023, 19:55:50 »
Ni som har skog och fixar ved själv: hur lång tid lägger ni på att fixa en kubik kluven spisved av Björk?

Inte inräknat transport på landvägen.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Vedhögen
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2023, 09:01:47 »
Är väldigt svårt att svara på skulle jag välja ut några hyffsat grova björkar som står bra till går det ju väldigt fort att hugga och lasta men gallrar man sånt som ska bort på grund av att träden står trångt då kan det ta lång tid om man ska krångla sig fram och sen vinscha fram trädet nu är det sällan jag hugger björk men principen är ju densamma. Jag har bara en enkel vedkap och en hydraul klyv så vet inte hur lång tid det tar heller men gissar på att det tar 1 timme för 1 kubik körde tidigare med en traktordriven kap klyv då fyllde vi en spannmålsvagn som rymmer 6 kubik på 1 timme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Vedhögen
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2023, 20:43:22 »
Jag var ju endast hantlangare åt grannen min när han klöv min ved. Dvs jag hjälpte till o rulla ut stockarna på hans benställning innan stockarna matades in i vedprocessorn. Jag fick faktiskt förtroendet att testa maskinen men IOM första gången så tog det dubbelt så lång tid för mig då jag var en noob   :) Så han fick gladeligen köra vidare!
Uppskattningsvis 10 Tim för ca 35 kubik stjälpt ved. Detta oräknat framkörning ifrån skogen utan effektiv tid vid maskinen. Tidigare år har jag fått levererat i hövagnar. Till följd att jag behövt tömma dessa o trava in veden för hand. I år vart det byggt ett nytt vedförråd ( endast golvet än så länge) där maskinen med hjälp av transportören lassat in veden tummenupp
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!