Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installerat varmvattenberedare  (läst 6570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installerat varmvattenberedare
« skrivet: 06 september 2012, 21:47:35 »
Hej
Jag har fått 100 liter varmvattenberedare inkopplad till min 1245. Jag är helt grön på hur den arbetar tillsammans med pumpen. Syftet är att kunna fylla ett stort bad och då behövdes den sa rörmokaren.

Hur funkar en vv beredare kopplad till vv rören strax efter pumpen? Den är inte inkopplad på elen, måste den det? Kan jag ladda varmvatten i den med pumpen? Vad ska jag ställa cp på för % vid vv-laddning? Cirkulerar pumpen varmvatten så att tanken laddas? Tacksam för svar på nybörjarfrågor

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #1 skrivet: 06 september 2012, 21:54:52 »
Den 100 liters varmvattenberedaren som sitter efter din värmepump är bara en "lagring" av varmvatten för att öka din volym varmvatten. Den har egentligen inget med värmepumpen att göra. Den bör vara elektriskt inkopplad och termostaten bör vara ställd på ungefär (strax under) på den temperatur värmepumpen levererar. Då täcker elpatronen värmeförlusterna i varmvattenberedaren. Annars, om du inte tappar något varmvatten på en vecka så kommer din varmvattenberedare kylas av och det finns risk för legionella.

Cirkulationspumpens inställning på värmepumpen har inget med den där beredaren att göra. Om inställningen som är där idag fungerar så hade jag nog låtit det vara.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #2 skrivet: 06 september 2012, 22:39:50 »
Jag skulle ha el-VVB:n på minst 60 °C, just för att undvika legionella.
Men det är helt rätt att den bara funkar som vattenmagasin, värmepumpen värmer vattnet och el-VVB:n håller det varmt, enda gången som den måste värma lite självt är vid bad om 1245:ans VVB blir helt tömd på varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #3 skrivet: 07 september 2012, 08:55:24 »
Vad är det för beredare? Hur är den inkopplad? Sitter den bara i serie på utgående varmvattenledning från VP'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #4 skrivet: 07 september 2012, 12:14:18 »
Vad är det för beredare? Hur är den inkopplad? Sitter den bara i serie på utgående varmvattenledning från VP'n?
Det är en thermia, vet inte modell.
Se inkoppling på bilderna.



Beredaren är dom ljusa kopparrören.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #5 skrivet: 07 september 2012, 12:50:35 »
Ok. Det är en vanlig el-beredare seriekopplad efter VP'n. Du måste ha elpatronen inkopplad och termostaten på ~55-60 grader. Annars kommer vattnet att svalna i beredaren när du inte använder varmvatten och du riskerar att behöva spola 100 liter ljummet vatten varje morgon innan det är tillräckligt varmt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #6 skrivet: 07 september 2012, 14:17:00 »
Ok. Det är en vanlig el-beredare seriekopplad efter VP'n. Du måste ha elpatronen inkopplad och termostaten på ~55-60 grader. Annars kommer vattnet att svalna i beredaren när du inte använder varmvatten och du riskerar att behöva spola 100 liter ljummet vatten varje morgon innan det är tillräckligt varmt.
Tack för svaret, jag kopplar in den på elpatronen. Verkar finnas både 2-fas och 3-fas men det kanske elektrikern begriper. Räcker det inte att ha den på 50 grader? Legionella kan man ju köra manuellt var 14e dag? Man är ju snål och vill att pumpen ska värme vattnet i så stor utsträckning som möjligt.

Ang. CP vid VV-laddning begriper jag inte vad den %-inställningen gör så någon får gärna upplysa mig, den är ställd på 55%.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #7 skrivet: 07 september 2012, 14:44:48 »
Jag har själv en el-VVB efter min VP och den är ställd på 60 °C.
Den drar inte mycket el det lilla den värmer varmvattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #8 skrivet: 07 september 2012, 15:19:23 »
Nej, skillnaden i elförbrukning mellan 50 och 60 grader är nog försumbar i sammanhanget. Det är ju säkert värt en femma i månaden för att slippa göra manuella legionellakörningar. Dessutom kan du ju duscha några minuter till...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #9 skrivet: 07 september 2012, 15:41:32 »
Jag kör med elberedare istället för vvc, beredaren kostar ca 350 Kwh/år och då toppar jag till 65 °C.
Ni som kör vvc, vad kostar det hos er?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #10 skrivet: 07 september 2012, 16:51:01 »
Tack för svaret, jag kopplar in den på elpatronen. Verkar finnas både 2-fas och 3-fas men det kanske elektrikern begriper. Räcker det inte att ha den på 50 grader? Legionella kan man ju köra manuellt var 14e dag? Man är ju snål och vill att pumpen ska värme vattnet i så stor utsträckning som möjligt.

Ang. CP vid VV-laddning begriper jag inte vad den %-inställningen gör så någon får gärna upplysa mig, den är ställd på 55%.
Cp vid vv laddning anger hastigheten på cirkulationspumpen 100% = max fart men tror nog att 55% är lagom. Läge ekonomi anger farten på cp när den varken gör värme eller vv och här kan du nog välja lite lägre fart än i läge värme som anger farten när kompressorn går och den hastigheten bör väljas så att skillnaden mellan in/ut ur vp ligger på 7-8 grader ev lite högre nu med varmt kb och låg framledning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #11 skrivet: 08 september 2012, 08:48:47 »
Tack alla, låter lovande och jag har ännu inte märkt av effekten med att man först måste tömma beredaren på ljummet vatten för att få varmvatten från pumpens magasin men kommer såklart koppla in beredaren och ställa den på 60 grader. Jag antar att 2-fas installation duger för den uppgiften.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #12 skrivet: 08 september 2012, 10:14:38 »
Har du stort badkar eller varför en extra beredare  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #13 skrivet: 08 september 2012, 13:54:13 »
Min el-VVB på 80 liter kör jag på 1-fas 800 W, det räcker utmärkt för att varmhålla vattnet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad c2h5oh

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installerat varmvattenberedare
« Svar #14 skrivet: 10 september 2012, 07:34:31 »
Ca 400 liter, ja.
Har du stort badkar eller varför en extra beredare  Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!