Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 45 kW vid -7/55 jordvärme  (läst 5462 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #15 skrivet: 07 oktober 2012, 17:29:54 »
solid eller Robust 42 ger oss bara 39 kw vid det tillfället om vi inte har en grym KB, evap måste vara 0 eller bättre för att få 45 kw :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #16 skrivet: 07 oktober 2012, 18:15:47 »
Men vad var felet på Niben Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2012, 18:42:51 »
Reflektionen är att ingen av de kyltekniker man känner gillar Nibe. Men det är såklart upp till var och en att köpa vad man vill. Min rekommendation, vad den nu kan vara värd är, Thermia,Viessmann,IVT,trane,Qvantum. Vilken man slutligen väljer beror på många faktorer :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #18 skrivet: 07 oktober 2012, 19:16:07 »
Dan ju lika gärna bero på att Niben är så mycket bättre så bra så dom inte får nått jobb ;) Trodde det var styren som var svagheten på Niben men den är ju ok enligt Rinnan men vp är dålig Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #19 skrivet: 07 oktober 2012, 19:24:03 »
Eftersom du söker en jordvärme pump så leverererar dom samma effekt oberoende av utetempen Nibe har ju F1345 i lite olika storlekar Thermia har ju robust i olika storlekar och det finns säkert flera märken att välja mellan.

en markvärmepump leverar en varierande effekt beroende på kondenseringstemperatur samt inkommande brine. Båda dessa faktorer är som sämst när det är kallt.

Nu märker man ju detta främst genom att den ger effekt på sommar och höst. Därefter handlar det i första hand om en sänkning av COP men även att den totala effekten minskar.

Niben har ett bra styr, om än inte lika nice som robusten. är det bara pang-på som gäller så skulle ju soliden kunna vara ett alternativ men man är ju då väldigt begränsad sett till styret.

Niben har ju till skillnad från soliden ett anpassat styr men som sagt inte i nivå med robust enligt min mening. Som vanligt är det ju fritt att tycka annorlunda om man vill!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #20 skrivet: 07 oktober 2012, 19:29:33 »
Min vp levererar samma effekt helt oberoende av utetempen men precis som du skrev så beror effekten på tempen i jordslingan och framledningen. Har för mig att kolvkompressorer sjunker mera i effekt och scroll mera i cop men levererar nästan samma effekt men så här stora vp är antagligen scroll nästan alla.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #21 skrivet: 07 oktober 2012, 19:41:19 »
Två Robust 25H är ju riktigt Nice. tummenupp
Med tanke på kraven 55 °C redan vid -7 ute så...

170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #22 skrivet: 07 oktober 2012, 20:05:26 »
Dom här maskinerna har köldmedier kring 3 kg - hur är det med den årliga besiktningen som jag har för mig gäller för maskiner med laddning över 3 kg köldmedie, om detta är ett krav (och därmed en kostnad att ha en kylfirma ute en gång per år) så kan det finnas vits att hålla sig under 3 kg köldmedie-laddning.

Har dock sett nÃ¥gon stans att det är tillÃ¥tet med upp till 6 kg köldmedie laddning i fabriksbyggda enhetsaggregat utan Ã¥rlig kontrollplikt om det är hermetiskt  utan bultförband/flänsskarvar (dvs. allt hÃ¥rdlött), men jag är osäker pÃ¥ om det gällde ocksÃ¥ i sverige.



Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #23 skrivet: 07 oktober 2012, 20:06:17 »
Exempelvis Thermia har maskiner utan såna krav :)

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: 45 kW vid -7/55 jordvärme
« Svar #24 skrivet: 07 oktober 2012, 21:05:11 »
De ska vara märkta med "Hermetiskt slutet system" och är då fria från årlig kontroll upp till 5,99 kg. Alla Thermias pumpar idag är fria från kontroll.
Sedan måste ägaren vara ett företag för att belastas med årlig kontroll. Detta behöver således inte en privatperson med en stor villa som kräver stor pump.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!